Se indlæg
 Udskriv debat
Pyramidespil i Thailand?
lincoln1242
Jeg kender næsten svaret på forhånd, men kender nogen af jer til eksistensen af dette i Thailand?

Min kones niece, og især hendes kæreste, vil gerne se ud til at leve højt på, at det produkt, de sælger, er helt fantastisk. Personligt mener jeg at produktet er varm luft, nærmere bestemt endnu et collagen-produkt ved navnet Me Love, der lover brugeren mirakler…

Jeg havde en kort samtale med konens nieces kæreste, kaldet N, der kunne fortælle at en person, længere oppe i fødekæden, tjente omkring 10.000 kr. om dagen, og ikke længere behøvede at arbejde. Og N, der tæppebomber Facebook med billeder af succesfulde mennesker og smarte biler, har tydeligvis håb om at gå samme vej. Det handler ikke så meget om selve produktet, men om hvor meget de kan piske en stemning op omkring det, og få lokket nye med på galejen.

Da N fortalte om hele dette setup, så syntes jeg det lød som noget, som normalt begavede mennesker med en smule moral ville løbe skrigende væk fra. Men hvor udbredt er dette i Thailand? Og er det lovligt på de breddegrader!? Er der nogen, der bliver knaldet for den slags?

Jeg husker selv pyramidespil i Danmark fra engang i 90’erne. Dengang var det bare ikke pakket ind i et tvivlsomt produkt; der var det kun penge, der skulle gå opad. Min nærighed og mistro til let tjente penge sparede mig dog dengang for en lang næse. Konceptet lever stadig, også i DK; det er bare langt mere avanceret…. I drømmer ikke om, hvor langt nogle vil gå for at svindle både svage sjæle, desperate mennesker og statskassen...

Men jeg vil gerne høre om jeres oplevelser og erfaringer omkring disse pyramidespil i Thailand – og hvilke tvivlsomme produkter, det er bygget op omkring?

sudsakhon
Herbalife er jo kongen blandt pyramidespil. Det har jeg set mange været involveret i og forsøgt at prakke alle fra deres omgangskreds på.

Men der er virkelig mange forskellige produkter, der sælges gennem pyramidestruktur.

Før jeg mødte min kone, arbejdede jeg i Thailand og datede en af pigerne fra afdelingen på fabrikken.
Hun var egentlig ganske fornuftig, men var blevet inviteret med til noget lokalt salgsgejl, som blev afholdt på en stor restaurant i Pattaya.
Veninderne på kontoret var ellevilde med et eller andet produkt
Hun inviterede mig med, og jeg måtte tåle 3 timers uafbrudt cirkus med kvalmende smart-ass typer, der kunne gøre dig rig..

Man skulle bare lige købe....

Det er i øvrigt udelukket, at produktet havde de egenskaber som lovet. Men det er lige meget for salgskanalen havde pyramidestruktur..

Det gik senere op for mig, hvor udbredt den slags var..
Det var alle vegne med alle mulige mærkelige produkter
Jeg kom til den konklusion, at dette er som at sælge slik til børn.
Thailændere vil altid vælge den nemmeste og mest behagelige vej til velstand..
Da jeg kom til DK, måtte jeg sluge den sidste...
Det er næsten ligeså udbredt her

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
lincoln1242
Ja, jeg mener nu også, der må være noget muggent ved det – for nu at bruge DSB Harrys udtryk.

Da det er min kones familie har jeg valgt at lade være med at blande mig. If they go up – I don’t care. If they go down – I won’t care even less. Min kone har dog et rimelig jordnært forhold til begrebet penge og velstand – hun ved at man ikke kommer til nogen af delene hverken let eller uden arbejde.

Desværre nåede min kone, uden mit vidende, at købe nogle af de – i mine øjne - ubrugelige produkter. Men i det mindste blev hun ikke hvervet som agent/sælger/næste led i konstruktionen. For det handler tydeligvis ikke så meget om at sælge produktet som det handler om at hverve nye medlemmer, der skal betale kommission opad i det gedulgte foretagende…

Kim Ludvigsen
I skriver begge om ubrugelige produkter. Der findes masser af mere eller mindre brugbare produkter på markedet i Danmark, Thailand og alle andre steder. Ubrugelige eller tvivlsomme produkter betyder ikke, at noget er pyramidespil. Man kan også sagtens lave pyramidespil med brugbare produkter. En pyramideopbygget salgskanal er heller ikke i sig selv ulovlig.

lincoln1242 skrev:
For det handler tydeligvis ikke så meget om at sælge produktet som det handler om at hverve nye medlemmer, der skal betale kommission opad i det gedulgte foretagende…

Det er lige netop dét, der afgør, om det er pyramidespil.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
sudsakhon
Kim, jeg har omtalt både brugbare og mindre brugbare produkter..
Herbalife er da brugbart, men er i bund og grund et pyramidespil..

Definitionen af "gedulthed" afgrænses således ikke af lovligheden, men af salgsstrukturen.

Strafferetligt set vil man muligvis ikke kunne komme efter alle produkter, men min holdning er, at man skal holde sig langt fra det..

-Uanset om et er en gråzone, er bundulovligt eller som Herbalife-- Fuldt lovligt

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
lincoln1242
At produkterne måtte være ubrugelige eller ikke lever op til hvad de lover; det gør dem ikke ulovlige. Så langt er vi enige. Det ville gøre det meste af kosmetikbranchen til ét stort forbrydersyndikat…!

” En pyramideopbygget salgskanal er heller ikke i sig selv ulovlig.”

Jeg går ud fra at du hentyder til MLM-firmaer?

”I de fleste lovlige MLM-firmaer tjener deltagerne/distributørerne penge ved salg af varer gennem volumen i omsætningen af organisationen, og ikke ved at hverve nye personer som så bliver del af firmaet ("tilmeldingsgebyrer"Wink. Hvis deltagerne i et firma primært tjener penge ved at hverve nye medlemmer og er forpligtet til at købe flere varer, end de kan sælge, så er der sandsynligvis tale om et ulovligt pyramideforetagende.” (Wikipedia).

Men man opdager nok hurtigt, om et foretagende tilhører den ene eller den anden kategori.

I det tilfælde jeg henviser til, så peger alt på at det er et pyramidespil. Deltagernes succes afhænger ikke af hvor meget han/hun kan sælge, men om hvor mange ”lag” man kan få opbygget under sig i hierarkiet. Jeg vil anslå at 90% af deres ”markedsføring” handler om at vise toppens liv, dvs. billeder af smarte mennesker i deres dyre biler, mens de giver den gas på dyre resorts. Også billeder eller videoer fra ”hvervemøder” bliver vist, og deltagerne er så uhyggeligt begejstrede at det minder om vækkelsesmøder i en okkult sekt… Og så en gang i mellem ser man en egentlig reklame for produktet, lavet af dem, der er nederst i fødekæden. Der er jo ingen tvivl om at deltagerne bliver lokket af toppens velstand. Men man burde kunne gennemskue at ikke alle vil ende med at have et fedt hus med en Ferrari i garage, da den samlede omsætning for produktet ganske enkelt ikke kan gøre alle til millionærer...

JohnBKK
Sidste fupnummer fra MLM / Pyramide afdelingen:

"An executive of WealthEver has been arrested in Ranong while she and her family were escaping after allegedly deceiving customers into paying for a non-existent Japan trip."

http://www.bangko...at-airport

"WealthEver, which claimed to sell food supplements, used trips to Japan to solicit members. Membership fees start at 500 baht and an 8,380-baht upgrade to another level comes with a free trip to Japan and two bottles of the supplements.
The members also can collect more points by selling the products to other people.
Police suspected it was a pyramid scam."

vandango
news.mthai.com/app/uploads/2017/04/776580-01-1.jpg
images.onesite.com/community.beliefnet.com/user/delavega/942ce82422b59d81f1075cd484c3ad4e.gif

JohnBKK
Executive caught after leaving clients stranded at airport

www.bangkokpost.com/media/content/20170412/c1_1231599_170412202236_620x413.jpg

http://www.bangko...at-airport

Pasit 'Shogun' Arinchalatis

Shogun?

Thai er sgu kreative når det gælder navnepåhit..

lincoln1242
2.000 mennesker, der springer i med begge ben, og ikke én når at opdage noget, før de står i lufthavnen med en lang næse… Men de kan selvfølgelig også have fået en hjemmelavet billet til Scam Am Airlines, og tænkt ”Den er sgu god nok”….

vandango
Turisterne i lufthavnen må sikkert have undret sig over, at der var så mange thai'er med sur trutmund.

JohnBKK
Bangkok Post har gang i den svulstige retorik:

" 'Shogun' airlifted to Bangkok, travel fraud probe continues"

http://www.bangko...-continues

De sætter alt ind til lands, vands og luft for at fange en lille småsvindler, mens Dammakvaja munken med læbestift fortsat er på fri fod, TIT..

Hammer

rinpoche
sudsakhon skrev:

Thailændere vil altid vælge den nemmeste og mest behagelige vej til velstand..

Jeg er ked af at erklære mig enig med dig. Og undskyld fordi jeg drager denne sætning ud af sammenhængen. Men du har så meget ret.

Spring til debat: