Se indlæg
 Udskriv debat
Rugbrød lav selv !!
Bade-Dyr
Hej der ude.

Efter at Mor har sendt en gave til mig hvor der blandt andet var 2 groft rugbrød blanding med.
Må jeg tilstå at jeg savner rugbrød en del mere end jeg troede. He he

Og da det rugbrød jeg kan finde her nede i diverse butikker ikke smager godt efter min mening.
Samt vi lige har købt en ovn.
Ja så er tiden vil inde til selv at gå igang med at lave rugbrød for at dække mit brød behov.

Så vil gerne høre fra jer der ude der selv laver rugbrød.
Jeres opskrifter, hvilken slags mel med mere i bruger osv.

Er ikke efter google opskrifter, Men fra nogle af jer der selv har lavet det og er tilfreds med den gode smag af jeres brød.

Takker på forhånd.
Mvh
Badedyret.

Uanset, Hvor kraftige en Hammer man bruger.

Så kan man ikke banke Sund Fornuft ind i Dumme mennesker !!!!!!!

dutling68
ang rugbrød så kan man købe det her og de sender til hele thailand.....
http://huahinfrok...

Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

birkedhoj
Prøv Keld Koplevs opskrift på rugbrød. Du kan måske finde den på DR.dk podcast "Koplevs Køkken"

Den har jeg brugt med gode resultater.
Flyver PE med THAI altid

sudsakhon
Jeg har bagt rugbrød i mange år og bruger surdej.
Det kan du også gøre, men i varmen i Thailand skal du være over den når du starter.
Rugmel er naturligvis en forudsætning for rugbrød, og jeg bruger også knækkede rugkerner. Nogen bryder sig ikke om fuglefrø i rugbrød, men det elsker jeg.
Surdejen kan du starte ved en håndfuld rugmel og en anelse hvedemel, helst økologisk da der sidder flere gærarter på melpartiklerne end traditionel mel.
For resten af processen har det kun religiøs betydning om ingredienserne er økologiske.

Men hæld lidt vand i melet og lad stå overdækket i 4-5 dage. I Danmark omkring en uges tid.
Du skal røre i det hver dag og evt. give en slat vand.
Lugter det at acetone eller kloak, så start forfra.
Lugter det af øllebrød, er den fin.
Brug surdejen med 75% Rugmel og 25 % hvedemel honning, salt og vand.
Herfra tag en god håndfuld surdej, som gemmes i køleskabet til næste gang.
Lad stå natten over med godt med vand og de knækkede rugkerner.
Dagen efter spædes op med resten af rug og hvedemelet.
Lad efterhæve i formen en halv dags tid, prik huller så dejen tømmes lidt for luft og bag i Ca. 75 minutter ved 190 grader. Evt. 10 minutter bagefter, på 200 grader med bunden opad ude af formen.
Vrid et rent viskestykke med rent vand og rul det varme brød ind. Læg i en plastpose til det er koldt og fjern det hele. Opbevares i papirspose.
Det er ikke så vigtigt med nøjagtig vand /mel forhold, bare konsistensen er som lidt lind havregrød.
Vandet skal nok fordampe..
Det var det rugbrød jeg hjalp bagerne med at lave, da jeg i tidernes morgen var i lære som konditor.
Det lyder kompliceret, men i virkeligheden er det meste bare ventetid

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sudsakhon
Rettelse.. Udtag surdejen efter at dejen har stået natten over..

lek
Bage brød er nok så let alle kan finde ud af det.

Hvis man ikke bryder sig om sur sort rugbrød,, Så brug tørgær og 30 % hvedemel.

groft sagt handler det kun om at rode tingene der skal bruges sammen og bag det.
ja ja ved godt der findes en masse kloge experter med fine opskrifter, men brødet bliver ik bedre af det.

dutling68
lek skrev:

Bage brød er nok så let alle kan finde ud af det.

groft sagt handler det kun om at rode tingene der skal bruges sammen og bag det.
ja ja ved godt der findes en masse kloge experter med fine opskrifter, men brødet bliver ik bedre af det.

ku du ikke komme med en opskrift med nogle mål som er til at bage efter....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

dutling68
dobbel post Frown

sudsakhon

Hvorfor tilsætter du tørgær, når dejen ikke raskes (hæves)?

Lidt god baggrundsviden, men læg mærke til, at han bruger meget sur surdej, hvilket er en fordel i et bageri, men ikke altid nødvendigt til hjemmebrug

http://www.midtga...ielsen.dk/

Bryder man sig ikke om den traditionelle syrlige rugbrødssmag, men er mere til bondebrødstyperne, får man et godt brød uden surdejen, men ved anvendelse af gær.

Især tørgær skal dog "vækkes til live" først

lek
Hvorfor tilsætter du tørgær, når dejen ikke raskes (hæves)?

øh tror det bliver et ret hårdt brød hvis den ik står til hævning.
Nå den kunne måske misforstås, fordi jeg skrev... rod sammen og bag.
Hvidt brød der imod kræver lidt håndarbi til æltning.

det sker jeg også bager en rugbrød, men savner det egentlig ik så meget.. Men har næsten altid hjemmebagt franskbrød og boller i huset. For Thai bagværk er godtnok trist.
...

Så blev der spurgt om mel.
White swan... Den grønne er bedst, koster ca 30,- thb kg

Gær... Makro har 3 - 4 slags og syntes ikke der er forskel, det er desværre ½ kg poser og da der kun bruges 20 gr til et brød, risikerer men det sidste ik virker ret godt.

Især tørgær skal dog "vækkes til live" først

he he den havde jeg ikke hørt før.
i håndvarm vand og opløs det inden man tilsætter resten.

sudsakhon
Ja, jeg havde nok misforstået din opskrift.. At du sprang raskningen over..
Men jeg forstår hvad du mener. Brød med rug behøver ikke så megen æltning, da proteinstrukturen er anderledes. Så det er faktisk at rode det hele sammen og bage.. Naturligvis med tilstrækkelig rasketid

At tørgær skal "vækkes til live" først, (tørgær indeholder kun gærsporer, ikke de vegetative celler) er vel faktisk også det du gør med den håndlune vand og rasketiden..

Det virker lidt voldsomt med 1/2 kg gær ad gangen, men man kan altid spare på sin tørgær ved at bruge en lille bitte smule som starterkultur, dvs. lidt vand, mel og evt. list sukker mellem to fingre.. Nær det er oppe at køre efter en times tid, hældes det over i en blanding af passende mængde vand og mel. Igen evt. med en anelse sukker til at speede processen op med.. Husk dog at piske luft i blandingen, så der ikke dannes alkohol og det hele går i stå

lek
he he ja gæren spiser sukker og det bliver til alkohol.. Det er jo ret smart i anden sammenhæng.
20 liter vand - 200 gr tørgær - 6 kg sukker.. sørme en go blanding...
Og billig. Nåe det må man vist ik.

Men altid uanset om man er vild med sukker, så lige lidt i brødet, for at gæren har noget at arbejde med. Bare en teske fuld.

kro90
Bemærkning omkring "Raskning"
Raskning er ikke det samme som den hævning af brød der bruges af "normale" mennesker.
Raskning bruges af bagerne og foregår i er raskeskab, hvor både temperatur og fugtigheds grad styres nøje.
Under raskningen producerer gæren i dejen carbondioxid, som gør bagværket luftigt
Kim
Kim

sudsakhon
Hvilket er fuldstændig den samme proces som i mormors køkken Smile
Styring af temperaturen og fugtigheden sikrer et ensartet produkt, da raskning i vindueskarmen eller ved brændeovnen har for mange ukontrollererbare parametre..

Det er iøvrigt kun under aerobe forhold, at der dannes kuldioxid.
Derfor sættes netop gærør på vinballoner..
Der dannes alkohol under anearobe forhold.

I øvrigt interessant, når meget ivrige muslimer nægter at drikke af glas, der har været øl i..
Det har jeg oplevet..
Men de må gerne spise gærbrød..
Og eddike.. Som også er fremstillet af alkohol

lek
Hvilket er fuldstændig den samme proces som i mormors køkken

Man kan få det til at ligne ja,, hvis man husker at dække dejen med et vådt viskestykke mens den hæver, men det samme ik helt.
Raskeskabet gør man har samme temp hele tiden og en luftfugtighed på 90 - 95% men det virker nu ok uden.

Ja gærens opgave er at danne kuldioxid og alcohol, det er det der får brødet til at hæve, laver luft hullerne. Derfor altid lidt sukker i, det speeder processen..

sudsakhon har du aldrig hørt begrebet dobbelt moral hæ især indenfor religion.

Nå men tilbage til at lære badedyr at bage brød.

1 skål, der i 1 dl. håndvarm vand opløs 20 gr gær der i.
1 tsk er ca 5 gr.
i med ca 2 dl vand mere og 1 tsk salt 1 tsk sukker.
der efter tilsættes mel indtil man har den rette konsistens.
Den må ikke blive for tør.
Over i en bage form
Ja og så skal det bare hæve og en tur i ovnen, så dufter hele huset af frisk brød.

sudsakhon
Jeg bruger ovnen som raskeskab. Termostaten er rimelig nøjagtig, så jeg kan sætte den til 35 grader C. Den optimale temperatur er i området 30 - 35 grader C, så det passer fint da der også er et let varmetab.
Med en klud på udluftningskanalen og et fugtigt viskestykke henover skålen, får man stort set samme effekt som raskeskabet nede i bageriet..
Hermed kan rasketiden forkortes og processen styres bedre.
Sådan har jeg det bedst med at arbejde..
Men Lek... Det var da noget sparsomt vand, du anvender.. Har du stadig 2/3 Rugmel i?
Jeg kan bedst lide mit rugbrød med en masse kerner..
Derfor bruger jeg knækkede rugkerner og solsikke

lek
Det var da noget sparsomt vand, du anvender

Det er såen ca he he, men det skal jo passe til min bageform..
Og hellere bage lidt oftere end spise gammel brød. Det er jo ik mange min. man bruger på det.
Ja jeg har 1/3 hvedemel i ( ca ) Det bliver lidt ala sønderjysk rugbrød. Og selvfølgelig uden Papegøjernes mad i. he he

Bade-Dyr
Takker for alle tips, råd med mere.
Så er der noget at går igang med i fremtiden.

Forsat god dage der ude !!!

Uanset, Hvor kraftige en Hammer man bruger.

Så kan man ikke banke Sund Fornuft ind i Dumme mennesker !!!!!!!

Spring til debat: