Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepension før/efter tilflytning til Thailand
lincoln1242
Selv om der er god tid, så skader det jo ikke at forberede sig…

Jeg har forsøgt at finde ud af, om man kan få dansk folkepension, hvis man er flyttet til Thailand før man har nået folkepensionsalderen. Når jeg læser på borger.dk, så står der følgende:

Hvis du bor i et land, som Danmark ikke har nogen aftale med
Du kan muligvis få folkepension fra Danmark, selvom du hverken bor i et EU/EØS-land, Schweiz eller et land, som Danmark har indgået aftale om pension med.

Det forudsætter, at:
Du er statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz, eller du er statsløs eller flygtning
Du har boet i Danmark i mindst 30 år, efter du fyldte 15 år, og frem til pensionsalderen.

Det, der virker bekymrende, er ”…frem til pensionsalderen”. Som jeg læser det, så betyder at flytter man til Thailand 10 år (eller 1 dag) før man bliver folkepensionist, så er der intet af hente?
Redigeret af lincoln1242 d. 12/06-2017 10:17

Kim Ludvigsen
lincoln1242 skrev:

Det forudsætter, at:
Du er statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz, eller du er statsløs eller flygtning
Du har boet i Danmark i mindst 30 år, efter du fyldte 15 år, og frem til pensionsalderen.

Det, der virker bekymrende, er ”…frem til pensionsalderen”. Som jeg læser det, så betyder at flytter man til Thailand 10 år (eller 1 dag) før man bliver folkepensionist, så er der intet af hente?

Nej, det betyder, at man i perioden fra man var 15 år, og frem til man når pensionsalderen, skal have boet i Danmark i mindst 30 år.

Hvis du bor i Danmark fra du er 15 år, til du er 46 år, har du opfyldt kravet, og du kan således flytte til udlandet, uden det påvirker retten til at få pension.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
click
Hvis du bor i Danmark fra du er 15 år, til du er 46 år, har du opfyldt kravet, og du kan således flytte til udlandet, uden det påvirker retten til at få pension.
NÅ NÅ igen Kloge Kim Ludvigsen du er da helt gal på den for det første skal man have en bopæladresse i Danmark fra man er 15 til man er 55 år 40 år siger reglerne nu. Men venstre (regeringpartiet) er i gang med at lave det det om til 45 år og vil bagefter i takt med at retten til at få folkepension stiger F.EKS. til 67 år sætte optjeningsperioden op til 47 år og hvis en dag de kommer op på 80 år som ønsket af bl.a de radikale vil du skulle optjene 60 år fra det 15 år måske kan de også nedsætte alderen 15 år men det er jo ikke i deres interesse Hvis venstre får deres ønske igennem folketinget bliver lige min folkepension skåret med 15% og det er naturligvis kun af grundbeløbet da jeg aldrig er berettiget til mere Men lidt FUNNY af finansministeren at udtale at danskere der ikke har boet i Danmark fra det 15 år til det 45 år ikke har bidraget til statensfinanser Jeg flyttede i god tro da jeg var 55 år og betaler stadig skat til Danmark men det er klovnen finansminister Kristian Jensen er født den 21. maj 1971 nok ligeglad med da han jo selv har sit på det tørre
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

cali111
Folkepensionen er opdelt i 3 beløb. Grundbeløb, pensionstillæg og ældrecheck. Det er kun grundbeløbet minus Skat til DK, man kan få udbetalt ved udrejse til Thailand.
NØD BRYDER ALLE REGLER

http://www.aseanmctour.dk
lincoln1242
Ok, det afhænger selvfølgelig af, hvordan man læser teksten. Jeg læste den som om at man skal have boet i Danmark i 30 år, og at de 30 år skal ligge i tiden op til man går på pension.

Men det ser ud til at perioden afhængigt af hvilken side man søger oplysningerne på:
Borger.dk: 30 år
Syddjurs Kommune: 30 år
Eu-borger-rettigheder.dk: 30 år
Ældresagen: 40 år
Pensionforalle.dk: 40 år

Jeg tænker at det nok er de 40 år (det højeste krav), der er det gældende. Men det kommer jeg også til at opfylde.

Men jeg vil da gerne høre, om der er flere der kan bekræfte, at hvis jeg flytter til Thailand f.eks. når jeg fylder 60, så kan jeg stadig få folkepension (grundbeløbet), når jeg når folkepensionsalderen. Jeg er helt almindelig kartoffeldansker med rødbedefarvet pas og har aldrig boet i udlandet.

Hvad min kone angår, så står det mere klart hun ikke opnår ret til folkepension. Under alle omstændigheder ville hun kun få brøkpension (ca. halvdelen), og kun hvis hun bor i DK i mindst 5 år op til pensionsalderen. Men de ca. 3.000 kr./md. hun ville få (før dansk skat) er simpelthen ikke værd at vente på, da vores udrejse så skulle udskydes ca. 11 år! Og jeg vil jo stadig få hendes personfradrag, selv om vi fraflytter DK.

Er der i øvrigt nogen i dette forum, der allerede har beskrevet, hvad man skal gøre ifm. fraflytning fra DK til TH? Her mener jeg hvilke instanser, man skal informere i hhv. DK (Folkeregisteret, SKAT, banken, m.fl) og Thailand samt hvilke forberedende øvelser man skal gøre sig, f.eks. søge om retirement visa eller lign. Og hvordan folks indkomster og fradrag mv. behandles?

Jeg tænker at sådan en guide kunne være relevant at have/lave for mange mennesker i dette forum – også selv om udflytningen ligger nogle år ude i fremtiden Smile

hugoboerge
Der er noget som hedder broekpension som afhaenger af det tidsrum man har boet i Danmark, alternativt arbejdet f.eks. paa en dansk ambassade eller for et dansk firma i udlandet. Arbejde i udlandet for et dansk firma taeller med i beregningen dog skal man have dokumentation fra det firma man arbejder for eller har arbejdet for.

click
Jeg tænker at det nok er de 40 år (det højeste krav), der er det gældende. Men det kommer jeg også til at opfylde.

Men jeg vil da gerne høre, om der er flere der kan bekræfte, at hvis jeg flytter til Thailand f.eks. når jeg fylder 60, så kan jeg stadig få folkepension (grundbeløbet), når jeg når folkepensionsalderen. Jeg er helt almindelig kartoffeldansker med rødbedefarvet pas og har aldrig boet i udlandet.

Du har helt ret i at det er de 40 år gældende efter dit 15 år som nu er gældende nu i øjeblikket. Når det så er skrevet er der jo ingen garanti på hvad de 179 levebrødspolitikere finder på, de kan jo åbenbart lave love om som det passer dem både med tilbagevirkende kraft og for fremtiden selv om danske borgere bliver berørt af deres helt usammenhængende lovforeslag. Jeg mener da helt bestemt at man må når man taler om borgenes pensioner osv. lave regler da ikke berører (berøver) folk som har fulgt alle regler og handler i god tro altså må man lave regler for borgere der ikke er f.eks. 50 år når loven træder i kraft. Det de i øjeblikket laver, svarer til man giver borgere en bøde for at de kørte 101 km på en vej i år 2000 som i dag, man i det herrens år 2017 kun må køre 50 på og samtidigt frakender dem kørekortet da man har overskredet med mere end 50 %
Totalt idioti

Er der i øvrigt nogen i dette forum, der allerede har beskrevet, hvad man skal gøre ifm. fraflytning fra DK til TH? Her mener jeg hvilke instanser, man skal informere i hhv. DK (Folkeregisteret, SKAT, banken, m.fl) og Thailand samt hvilke forberedende øvelser man skal gøre sig, f.eks. søge om retirement visa eller lign. Og hvordan folks indkomster og fradrag mv. behandles?

Jeg tænker at sådan en guide kunne være relevant at have/lave for mange mennesker i dette forum – også selv om udflytningen ligger nogle år ude i fremtiden

som før beskrevet reglerne ændres hele tiden men søg på borger.dk Read the rules hvis ikke den hjemmeside også er forældetHmmmmmm
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Kim Ludvigsen
Der er vist nogle, som blander ret til pension og ret til fuld pension sammen.

Bekendtgørelse af lov om social pension (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=183506):

§ 3. Retten til pension er betinget af, at modtageren har fast bopæl her i riget eller hyre på dansk skib.

Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med dansk indfødsret, som har nået folkepensionsalderen, og som har haft fast bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.

Man skal altså have haft bopæl i Danmark i mindst 30 år, fra man fyldte 15 år, til man når pensionsalderen. Som skrevet tidligere har man ret til pension, hvis man har boet i Danmark fra man fyldte 15 år, til man fylder 46 år - i så fald kan man godt flytte til Thailand og stadig bevare retten til dansk pension.

§ 5. Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 års fast bopæl her i riget.

Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 40 år.

Bemærk ordet "fuld". Hvis man fx kun har boet i Danmark i 35 år, fra man fyldte 15 år, til man når pensionsalderen, har man ret til pension, men man får ikke den fulde pension, man får i stedet brøkpension, i dette tilfælde 35/40 af den fulde pensions grundbeløb.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

lincoln1242
Kim Ludvigsen skrev:

Bekendtgørelse af lov om social pension (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=183506):

§ 3. Retten til pension er betinget af, at modtageren har fast bopæl her i riget eller hyre på dansk skib.

Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med dansk indfødsret, som har nået folkepensionsalderen, og som har haft fast bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.

Man skal altså have haft bopæl i Danmark i mindst 30 år, fra man fyldte 15 år, til man når pensionsalderen. Som skrevet tidligere har man ret til pension, hvis man har boet i Danmark fra man fyldte 15 år, til man fylder 46 år - i så fald kan man godt flytte til Thailand og stadig bevare retten til dansk pension.

§ 5. Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 års fast bopæl her i riget.

Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 40 år.

Bemærk ordet "fuld". Hvis man fx kun har boet i Danmark i 35 år, fra man fyldte 15 år, til man når pensionsalderen, har man ret til pension, men man får ikke den fulde pension, man får i stedet brøkpension, i dette tilfælde 35/40 af den fulde pensions grundbeløb.

Tak Kim - så kom der lidt mere klarhed over det! Smile

click
Nej du er kun ude på at forsvare dig selv En hver ved sku da der er noget der hedder brøkpension men det var jo ikke det trådstarter skrev fra starten Jeg gik da ud fra at han mente det fulde grundbeløb men hvis man er tilfreds med småpenge forstår jeg ikke man gider søge om dem Som det står nu kan man få sit fulde grundbeløb hvis man har boet i danmark fra man er 15 år til man er 55 år altså 40 år fra det 15 år og det er venstre ved at lave om, så ja hvis det går igennem får man 40/45 eller for mit vedkommende 40/47 del i brøkpension svarende til 85% af grundbeløbet

Kim Ludvigsen
click skrev:

Nej du er kun ude på at forsvare dig selv En hver ved sku da der er noget der hedder brøkpension men det var jo ikke det trådstarter skrev fra starten Jeg gik da ud fra at han mente det fulde grundbeløb

Du skrev, at det var forkert, da jeg skrev 30 år (bare med mindre pæne ord). Og det er netop ikke forkert. Jeg citerede endda den del, som jeg svarede på - bemærk, at trådstarter skrev "intet at hente" - som i nada, nul og niks, slet ikke noget, altså hverken det hele eller en brøkdel. Men nogle herinde har så travlt med at hidse sig op, når de ser mine indlæg, at de hverken kan læse eller forstå, hvad der bliver skrevet. Lidt synd, fordi de forurener tråden med forkerte svar.

Jeg vil lade andre bedømme, hvem der prøver at forsvare sig selv, og hvor meget vrøvl de lukker ud i forsøget.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

JohnBKK
Som yderligere info. kan tilføjes at evtl. ophold på Grønland og Færøerne ikke tæller som Danmark og dermed fratrækkes i regnskabet..

Read the rules

Conrad
JohnBKK skrev:

Som yderligere info. kan tilføjes at evtl. ophold på Grønland og Færøerne ikke tæller som Danmark og dermed fratrækkes i regnskabet..

Read the rules

Det er ikke helt rigtigt, fra jeg var 30 år til jeg blev 65 år, havde jeg adresse på Grønland det meste af tiden.

Og jeg får fuld sats af folkepensionens grundbeløb.

Men det er noget tricky

JohnBKK
Tricky?

Det er mildt sagt..

Jeg har på skrift i et brev fra Pensionsstyrelsen at mine ophold på Grønland ikke gælder som ophold i Danmark. Alle datoer og årstal om mine ind- og udrejser er nævnt i det brev, men jeg sneg mig lige over grænsen til at få fuld folkepension.

Det var ophold på TAB og SAB, måske derfor.. aner det ikke, gad ikke slås mere med dem.

hugoboerge
Lov om social pension (lovbekendtgoerelse nr. 1005 af 19. august 2010.

Para 5 stk 1: Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 aars fast ophold i riget.

Para 5 stk. 2: Er betingelsen for fuld pension efter stk 1 ikke opfyldt, fastsaettes pensionen efter forholdet mellem bopaelstiden og 40 aar.

click
Para 5 stk 1: Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 aars fast ophold i riget.

HB Du skal læse det hele 40 år. Ja fra dit 15 år altså skal du have opholdt dig i Danmark fra du er 15 til du er 55 år ellers modregnes dermed brøkpension

click
Du optjener ret til pension på baggrund af den tid, du har haft bopæl i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du når folkepensionsalderen
Du har ret til fuld folkepension, hvis du har optjent, hvad der svarer til 40 bopælsår i optjeningsperioden.

https://www.borge...idspension

hugoboerge
click skrev:

HB Du skal læse det hele 40 år. Ja fra dit 15 år altså skal du have opholdt dig i Danmark fra du er 15 til du er 55 år ellers modregnes dermed brøkpension

Det er 40 aar i perioden fra det fyldte 15. aar til man naar pensionsalderen. Ifoelge pensionsloven og ifoelge den meddelelse jeg modtog i sin tid da jeg soegte om pension.

Spring til debat: