Se indlæg
 Udskriv debat
SU Uddannelses lån tilbagebetales snarest i Thailand
Johansen042
Hej Alle

Jeg har hørt en historie om at alle Thailandske "SU-lån" skal betales tilbage snarest til bankerne.

Dette så den thailandske regering for penge til at uddanne nye generationer.

Er der nogle der ved noget mere om dette?

Det virker rimeligt ekstremt at især land befolkningen skal finde og betale et par hundrede tusind tilbage over nogle måneder.

Mvh

Peter

energy
Johansen042 skrev:

Hej Alle

Jeg har hørt en historie om at alle Thailandske "SU-lån" skal betales tilbage snarest til bankerne.

Dette så den thailandske regering for penge til at uddanne nye generationer.

Er der nogle der ved noget mere om dette?

Det virker rimeligt ekstremt at især land befolkningen skal finde og betale et par hundrede tusind tilbage over nogle måneder.

Mvh

Peter

Jeg tror der er noget om det.
Min kone har ihvertfald fået besked på at hendes lån skulle betales ud inden en bestemt dato.
Og ja i mange tilfælde er der kautionet for lånet, så hvis det ikke bliver betalt, så bliver andre ramt af det.
Et lille tip? Man kan godt lave den ordning med staten, at man betaler et aftalt beløb og får reduceret det man skylder Smile

sudsakhon
Der er flere forskellige lånetyper, jeg kender to.

Hvis et lån skal betales tilbage hurtigere end hvad der er aftalt i lånekontrakten, skal der være en opsigelsesklausul.
Denne klausul, som jeg kender, retter sig dog mod lånetagere, der ikke betaler deres afdrag til tiden.

I begge offentlige lånetyper, som jeg kender, er der en minimumsbetaling, der er en gang årlig. Og til en meget gunstig rente.
Det er muligt at betale mere end minimum, og det er dette som regeringen har anmodet de tidligere studerende om.
-En ting mere, er at der er virkelig mange, der ikke betaler deres lån.
Også dette problem er adresseret af regeringen.
Både i medierne og ved fogedforretninger. (Der findes i Thailand en fogedret, der minder om den danske)

Jeg kender en del thailændere med studielån, og det kan grundet den gunstige lånerente og tilbagebetalingsbetingelser, ikke betale sig at betale hurtigere tilbage.
Bare inflationen gør, at lånet ikke blot er gratis, men der betales "mindre" tilbage end der blev lånt i sin tid.

Jeg forstår derfor godt opfordringen fra regeringen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
hugoboerge
Her er en artikel om emnet

http://www.bangko...al/1328015

sudsakhon
Man forstår jo godt regeringen, for som jeg skrev, er der mange penge ude at svømme...

I Danmark kunne denne samme situation opstå, dog i noget mindre omfang. -Altså at dårlige betaleres stilling var i fare for at blive opsagt.

Der omtales jo offentlige stillinger, og i Danmark som i Thailand, er der regler for bl.a. økonomisk habilitet i mange offentlige (og private) erhverv.

Det betyder, at såfremt man har misligholdt offentlig gæld, kan man ikke varetage visse stillinger eller opnå/videreføre visse autorisationer

Johansen042
Tusind tak for alle tilbagemeldingerne Smile

Har en ex der bliver hårdt ramt af denne omgang, så ville gerne høre om der var noget om det.

sudsakhon
I Thailand er det som i Danmark, at såfremt man ikke kan betale, er bedste råd at få en betalingsaftale.
Det holder fogedretten væk og kan i mange tilfælde forbedre ens økonomiske status.
Problemet for din ex er jo nok, at hun ikke ville kunne betale alligevel.
Det mindste obligatoriske beløb, der oprindeligt skulle have været betalt, er meget lavt. Og kan end ikke dette overholdes, vil en betalingsaftale med et højere beløb, der pålægges morarenter nok være endnu mere urealistisk

JohnBKK
Inden der går for meget piv, ynk og klynk i det, kunne man jo tale lidt om hvor tit det sker at thai folk skider på deres forpligtelser overfor en långiver.

I Thailand er det ikke som i Danmark, hvor folk betragter et lån som noget der selvfølgelig skal betales tilbage.

Har brændt nallerne 3 gange med den søde, og tit grædende niece, der manglede penge til skoleuniform, bøger m.v., så der forsvandt lige totalt 25K. Sidste gang da hun skulle starte på Thammasat for et par år siden, har ikke set hende derefter, og pengene absolut heller ikke, bitch..

Helt fint at de strammer den mht. tilbagebetaling, der skal jo købes nye ubåde, kampvogne, fly og en masse andet legetøj til generalerne!

Tuttelu Tralla
Redigeret af JohnBKK d. 04/10-2017 17:12

sudsakhon
hehehe JohnBKK
Du er jo i virkeligheden blød og eftergivende ;-)

JohnBKK
Hulk-hulk-hulk.... ja, og jeg hader det!

.................... Rolll

lek
Konen har og svoger har de såkaldte udddanelses lån.
Og ja de er stort set rente fri hvis de betaler til tiden.

MEN det gør næsten ingen og så er de rasende dyre.
Og ja der er en Kautionist, som nok i de fleste tilfælde er far/mor..
Betaler de ik ryger far/mors hus.
Heldigvis kan de ikke låne så meget mere, så de kære unger kan leve i overdåd, plus far/ mor lige får et tilskud.. Og senere gå konkurs.

Jeg er ikke helt sikker, men det er i hvert fald 4 år siden de begyndte at inddrive hos kautionisterne.

Spring til debat: