Se indlæg
 Udskriv debat
Besøg af familiemedlem
farao54
Så har min kone fået den glimrende ide, at invitere sin niece på besøg i DK i et par måneder, så snart der er ferie på det universitet hun går på.
Jeg synes det er en ganske fin ide, men tvivler meget på at det kan lade sig gøre...
Derfor vil jeg gerne høre, om der er nogen herinde, der har lykkedes med det, og måske har lidt gode råd...
Lidt info:
Niecen er 21 år, og går som sagt på universitetet i Chiang Mai.
Hun bor hos min kones mor, og har begge sine forældre, der dog er skilt, og bor langt væk fra Chiang Mai.
Hun har desuden en søster, der bor hos sin mor.

Min kone kunne godt tænke sig at invitere hende herop i et par måneder.

Spørgsmål:
Det er vel bedst at det er min kone, der laver invitationen på nyidanmark.dk?
Hvis ja, har det da nogen betydning, når hun skriver at vi nok skal betale for hendes ophold, at min kone ikke har nogen indtægt (udover SU)?

sudsakhon
Idet det er din kones familie, er det bedst at hun inviterer.
-Det er i ansøgningen, som du selv er inde på, vigtigt at anføre, at niecens ophold betales.
Det har betydning for, hvor meget sikkerhed ansøgeren (niecen) skal stille ved indrejse.
Men det er ikke normalt, at værten skal dokumentere indtægt.

Besøgsvisum udstedes efter en konkret vurdering, hvorunder risikoen for varigt ophold er en væsentlig del.

Det er således denne risiko, at man i ansøgningen skal beskrive, således at der i vurderingen ikke rejses tvivl om hjemrejse. (Det er her, at "tilknytningen" til hjemlandet er et af flere markører, der vurderes)

Der kan niecens tilfælde fremlægges dokumentation for hendes uddannelse og f.eks. tilmelding til fag næste semester eller lign.
Fleks. beskrivelse af planer med resten af uddannelsen og olaner for erhverv efter.
Der er nok uddannelsen, der er bedste kort.
Har hun en kæreste, bør forholdet her nævnes.
(faktisk alt, stort som småt, der kunne tænkes at tale for, at hun tager hjem igen efter 3 måneder.)

Beskriv også datoen for hjemrejse er planlagt, så niecen kan møde op til semesterstart.

Men ellers er det ikke noget problem at få besøg af familie.
-Der skal bare holdes tanke for ovenstående.
Og husk, at man ikke kan sammenligne sager, som fordi Svendbent fik sin kones .... så kan jeg også....
Det ligger i begrebet "den konkrete vurdering", som myndighederne via Forvaltningsloven har pligt til

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
farao54
sudsakhon skrev:

Idet det er din kones familie, er det bedst at hun inviterer.
-Det er i ansøgningen, som du selv er inde på, vigtigt at anføre, at niecens ophold betales.
Det har betydning for, hvor meget sikkerhed ansøgeren (niecen) skal stille ved indrejse.
Men det er ikke normalt, at værten skal dokumentere indtægt.

Besøgsvisum udstedes efter en konkret vurdering, hvorunder risikoen for varigt ophold er en væsentlig del.

Det er således denne risiko, at man i ansøgningen skal beskrive, således at der i vurderingen ikke rejses tvivl om hjemrejse. (Det er her, at "tilknytningen" til hjemlandet er et af flere markører, der vurderes)

Der kan niecens tilfælde fremlægges dokumentation for hendes uddannelse og f.eks. tilmelding til fag næste semester eller lign.
Fleks. beskrivelse af planer med resten af uddannelsen og olaner for erhverv efter.
Der er nok uddannelsen, der er bedste kort.
Har hun en kæreste, bør forholdet her nævnes.
(faktisk alt, stort som småt, der kunne tænkes at tale for, at hun tager hjem igen efter 3 måneder.)

Beskriv også datoen for hjemrejse er planlagt, så niecen kan møde op til semesterstart.

Men ellers er det ikke noget problem at få besøg af familie.
-Der skal bare holdes tanke for ovenstående.
Og husk, at man ikke kan sammenligne sager, som fordi Svendbent fik sin kones .... så kan jeg også....
Det ligger i begrebet "den konkrete vurdering", som myndighederne via Forvaltningsloven har pligt til

Tak for svar.
Vi sørger for at samle alle relevante data under vores besøg derude i December, og så tager vi den derfra.
Det var et godt point omkring næste semesters planer osv... Den havde jeg ikk elige tænkt på selv.

sudsakhon
En god ide er at sætte sig i myndighedernes sted.. tænk, at du er sagsbehandler..
En Enlig pige på 21 skal besøge en lidt fjernere slægtning i Danmark.

Hun har ingen ellers tilknytning til sit hjemland, ingenting der binder hende. Ingen arbejde og ingen egentlig uddannelse udover et kursus, hvor hun kan ordne negle og massere lidt..

Ingen hus, mand eller andet, der binder

Når du som sagsbehandler er bundet af dansk lov (og naturligvis ikke af dine fordomme om thailandske kvinder) hvad vil du så gerne se af dokumentation for at der ikke tages ophold i Danmark?
Hvilken historie tænker du er sandsynlig for, at denne unge kvinde, der ikke kan et ord andre sprog, udover sin egen dialekt, lige pludselig skulle få et betalt ophold i et for hende fjernt land, hun måske ikke end gang kan udtale navnet på.

Når man har en liste over dette, kan man selv gå ud for at samle den dokumentation.
For det er nok det samme en anden, der så virkelig er sagsbehandler også vil udbede sig..

Ovenstående er naturligvis karikeret, men faktisk ikke helt ulig de daglige sager, som sagsbehandlerne ser fra ansøgere i mange fjerne lande

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
farao54
sudsakhon skrev:

En god ide er at sætte sig i myndighedernes sted.. tænk, at du er sagsbehandler..
En Enlig pige på 21 skal besøge en lidt fjernere slægtning i Danmark.

Hun har ingen ellers tilknytning til sit hjemland, ingenting der binder hende. Ingen arbejde og ingen egentlig uddannelse udover et kursus, hvor hun kan ordne negle og massere lidt..

Ingen hus, mand eller andet, der binder

Når du som sagsbehandler er bundet af dansk lov (og naturligvis ikke af dine fordomme om thailandske kvinder) hvad vil du så gerne se af dokumentation for at der ikke tages ophold i Danmark?
Hvilken historie tænker du er sandsynlig for, at denne unge kvinde, der ikke kan et ord andre sprog, udover sin egen dialekt, lige pludselig skulle få et betalt ophold i et for hende fjernt land, hun måske ikke end gang kan udtale navnet på.

Når man har en liste over dette, kan man selv gå ud for at samle den dokumentation.
For det er nok det samme en anden, der så virkelig er sagsbehandler også vil udbede sig..

Ovenstående er naturligvis karikeret, men faktisk ikke helt ulig de daglige sager, som sagsbehandlerne ser fra ansøgere i mange fjerne lande

Præcis derfor jeg selv er meget skeptisk. Min egen kone forsøgte en gang at besøge sin kusine i Norge, men fik afslag. De var bange for at hun blev i Norge... Hun havde ingen børn, ingen mand, og hendes arbejde og familie var åbenbart ikke nok.
Det mest forbitrede er alle de anstrengelser, og ikke mindst penge, der skal lægges i en tur til Bangkok, for at søge. Jeg antager at der stilles samme krav i form af betalt forsikring, booket fly og opsparing, som da jeg skulle have min kone herop... Jeg bliver helt træt ved tanken om alt dette besvær... (og måske spildte penge).

Spring til debat: