Se indlæg
 Udskriv debat
Visa til thai ægtefælle - under hvilke regler
bokbok
Vores situation er følgende: Vi har boet sammen i ca. 5 år i Thailand, været gift (i Thailand) i 2 år. Jeg er i juli i år flyttet til Danmark for at tage mig af min forældre (de kan ikke længere klare at holde hus og have og min far har problemer med helbredet- og vi er derfor igang med at finde et mindre hus de kan klare at holde). Min ægtefælle har været i Danmark før, men det var før ægteskab, så vi ansøgte dengang (succesfuldt) om turistvisum.

Jeg vil nu gerne have konen på besøg til jul, så hun kan opleve den del af den danske kultur. Jeg har været inde på VFS's hjemmeside og der er flere valgmuligheder for at søge om "short term" visum. Umiddelbart ser "Family Members of EU/EEA Nationals" mest attraktiv ud - visum er gebyrfrit samt kravene til dokumentation ser umiddelbart ud til at være mindre. Der skal f.eks ikke udfyldes nogen "invitation form"

Jeg har dog lært at hvis noget er for godt til at være sandt, så er det som regel netop det. Så er der noget jeg har overset i brugen af denne "løsning"

Jeg har desuden på checklisten set følgende:

"Documentation that the EU/EEA national is exercising his/her
right to free movement pursuant to the EEA Agreement or the
EFTA Convention (for example by a copy of the EU/EEA national’s
registration certificate, valid ID or travel document)"

Nu er jeg ikke helt klar over hvad det danske "registration certificate" er, men man kan også bruge valid ID eller travel document - så et dansk pas må vel derfor kunne dække dette krav, eller?

Er der ellers noget jeg skal overveje ved "valg" af visum-ansøgning?

milex
bokbok skrev:

Jeg har været inde på VFS's hjemmeside og der er flere valgmuligheder for at søge om "short term" visum. Umiddelbart ser "Family Members of EU/EEA Nationals" mest attraktiv ud - visum er gebyrfrit samt kravene til dokumentation ser umiddelbart ud til at være mindre. Der skal f.eks ikke udfyldes nogen "invitation form"

Jeg har dog lært at hvis noget er for godt til at være sandt, så er det som regel netop det. Så er der noget jeg har overset i brugen af denne "løsning"

Denne 'løsning' faldt jeg også over da jeg skulle søge om visum til konen.
Forespurgte ambassaden om proceduren for ovennævnte og fik flg. svar:

Tak for din e-mail.

Vi kan oplyse, at ansøgningsproceduren for family members of Eu or EEA nationals kun kan benyttes, hvis du som dansk statsborger er bosat i et andet EU land end Danmark.

For et besøgsvisum til Danmark vil den kunne benyttes af statsborgere fra andre EU lande , som har bosat sig i Danmark.

Din kone kan følge tjeklisten for "visiting girlfriend, boyfriend or spouse living in Denmark http://thailand.u...ay-visas/.

Så´det var for godt til at være sandt. Eller rettere sagt - det er siikkert sandt, men ikke gældende for danskere bosat i DK

sudsakhon
Milex nåede at svare inden jeg fik svaret. Men de regler du har beskrevet er når man som EU borger udnytter sin ret til arbejdskraftens fri bevægelighed. Det står der sådan set også i den engelske tekst.
Hvis man ikke lige er inde i opholdsdirektivet eller selv bor i et andet EU land, kender man nok heller ikke det opholdskort, der henvises til. Det er nok det, der har forvirret dig.
Men din kone skal søge helt almindeligt turistvisum, ligesom sidste gang.
Sagsbehandlingen er bare mindre intensiv, dvs. det alt andet lige vil være nemmere for din kone at få visum, grundet ægteskabet.
Grunden er at det ikke skal undersøges så nøje om hun tager hjem igen, idet hun lovligt kan søge familiesammenføring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
bokbok
Mange tak for 2 super gode svar som gør det helt klart at den nemme løsning desværre ikke er for Danskere i Danmark.

Jeg bruger checkliste "Boyfriend, girlfriend, friend or spouse living in Denmark" - og så må vi se hvad resultatet bliver.

handy
bokbok skrev:

Mange tak for 2 super gode svar som gør det helt klart at den nemme løsning desværre ikke er for Danskere i Danmark.

Jeg bruger checkliste "Boyfriend, girlfriend, friend or spouse living in Denmark" - og så må vi se hvad resultatet bliver.

er det meningen hun skal komme flere gange på tourist visa så søg om multi så kan hun hvis ja få 3 års visa til samme pris (første gang kun 3 år passet skal selvfølgelig være gyldigt 3 år frem) så det koster jo ikke noget at prøve .

Min kone har 5 år nu hun har tidligere fået 3 år stadig kun ophold til 90 dage af gangen så sparer i både tid og penge og det er jo ikke en fornøjelsestur til Ambassaden eller visa center i Bangkok .

Spring til debat: