Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk skolebarn i Thailandsk skole
Sandrik
Hej,

Er ny på siden og ny i små planer om at flytte sammen med min 13 årige til Thailand (er skilt -så det er kun os 2).

Er der nogle der kan sige om det er en hel utopi at lade en dansk pige på 13 starte på en Thailandsk folkeskole selvom folk er utroligt behjælpelig i mange henseender?
Jeg vil gerne være godt udrustet med en del praktisk info inden beslutningen om evt. flytning tages....

Det bør tilføjes at jeg tænker ikke på Bangkok som har internationale skoler men på Hua Hin som er jo en mindre by....

Andre vink/råd?

På forhånd tak

Sandrik

der er privatskoler for en hver penge pung, folkeskole kan du godt glemme alt om.Cool
der findes skoler hvor stort set alt forgå på engelsk, det hele løber op jeg går ud fra at det er din pension i skal leve af, ligesom du evt har fundet en kærste i thailand.

huahin - cha am har også internationale skoler, selvom du vil finde meget større udbud i jomtien/pattaya - phuket, eller i bangkok og området omkring

når det så er sagt så vil jeg nok sige, at vil du dit barn det bedste så er hendes skole fremtid meget bedre i danmark.
er personligt lige flyttet til danmark af samme årsag, hvorfro venter du ikke 5-7 år og rejser derned alene

Sandrik
Tak for hurtigt svar...:-)

Tja, jeg mangler omtrent 12 år til pension, har endnu ikke kæreste i Thailand og min datter er HELT vild med Thailand og har følt længe utilpas på danske folkeskoler.... Ved godt det lyder måske skørt - men for mit vedkommende burde det lade sig at gøre at arbejde på deltid for dansk foretagende i Danmark (IT support) eller i ydre tilfædle starte noget mindre beskæftigelse i Thailand, finde kæreste og hus og .... - er Thailandsk Folkeskole totalt elendig??? (synes nu bestemt ikke at min pige lære noget i den danske...:-( - derudover mobilræs, tøj/sminkerier og mobning - det kan ikke værre i Thailand... eller hur?

Vi så ellers at børnene i skole i Thailand havde det fint selvom det faglige er måske lavere end i Danmark....

ja men god fornøjelse, jeg skal da ikke blande mig i hvordan du lever dit liv, og thailand er da et lækkert sted, jeg har tilbragt mange dejlig år der.
alle thaier som bare har lidt penge, sender deres børn i privatskoler, thailanske børn mopper også hinanden, selvom der er meget mere styr på hvad der forgå i skolerne.

jeg kender fx et thai par som tilsammen tjerner ca. 15000 baht pr mrd, og de bruger over 40 procent på at sende deres 2 børn i privatskoler, og det er i en flække midt ude i ingenting.

du kan sagtens lave pc arbejde fra thailand, du skal dog havde arbejdstilladelse, har du den iorden for dit barn studie visa,

claus31130
Sandrik skrev
.... - er Thailandsk Folkeskole totalt elendig??? (synes nu bestemt ikke at min pige lære noget i den danske...:-( - derudover mobilræs, tøj/sminkerier og mobning - det kan ikke værre i Thailand... eller hur?

Jeg ved ikke om man kan sige at thailandsk folke skole er helt elendig...nok ikke for en thaier....men for en dansker der måske hverken kan læse eller skrive sproget,så afgjort JA....folke skolerne har typisk mellem 30 - 50 elever pr klasseværelse,og hvis man ikke kan følge med er det bare ærgeligt..for eleven altså....for lærererne er det ok,de har som regel en neben geschæft med undervisning udenfor skole tiden....Med de unge mennesker jeg har mødt herned kontra i dk,vil jeg sige at på det menneskelige plan er thaier måske mere dannede end danske børn...respekt for andre,ældre især,,opfører sig høfligere end danske unger.....kan godt være det er anderledes i de store byer,skal jeg ikke kunne sige......
Hvis jeg havde valget mellem at lade en dansker færdiggøre sin skole i dk og thailand ville jeg helt klart vælge dk......
Der er jo også muligheden for at sende pigen på ungdomsskole/efterskole i dk...mens du får prøvet dine dræmme af hernede.......

Hilsen Claus

http://www.cs-web.in.th/
claus31130
Sandrik skrev
.... - er Thailandsk Folkeskole totalt elendig??? (synes nu bestemt ikke at min pige lære noget i den danske...:-( - derudover mobilræs, tøj/sminkerier og mobning - det kan ikke værre i Thailand... eller hur?

Jeg ved ikke om man kan sige at thailandsk folke skole er helt elendig...nok ikke for en thaier....men for en dansker der måske hverken kan læse eller skrive sproget,så afgjort JA....folke skolerne har typisk mellem 30 - 50 elever pr klasseværelse,og hvis man ikke kan følge med er det bare ærgeligt..for eleven altså....for lærererne er det ok,de har som regel en neben geschæft med undervisning udenfor skole tiden....Med de unge mennesker jeg har mødt herned kontra i dk,vil jeg sige at på det menneskelige plan er thaier måske mere dannede end danske børn...respekt for andre,ældre især,,opfører sig høfligere end danske unger.....kan godt være det er anderledes i de store byer,skal jeg ikke kunne sige......
Hvis jeg havde valget mellem at lade en dansker færdiggøre sin skole i dk og thailand ville jeg helt klart vælge dk......
Der er jo også muligheden for at sende pigen på ungdomsskole/efterskole i dk...mens du får prøvet dine drømme af hernede.......og så få hende herned i ferierne.....
Hvad dine grunde end måtte være til at gøre noget så drastisk,synes jeg du skulle tænke på barnets tarv først og fremmest,et udenlansk barn, vil måske også få svært ved at få venner,hvem gider være venner med en man ikke kan snakke med.....

Hilsen Claus
Redigeret af claus31130 d. 17/01-2007 11:05

http://www.cs-web.in.th/
Vagn B
Når ferie bliver til dagligdag ...

Det lyder meget urealistisk. 12-13 års alderen er grænsen for at kunne skifte sprog fuldstændigt. Al undervisning foregår på thai, bøgerne er på thai, med et nyt alfabet. Vi kan jo med vore egne indvandrerbørn i DK se, at for første generation er der meget stor risiko for at skoletiden vil blive nederlag på nederlag. Og dermed også stor risiko for at din datter ikke klarer sig godt med stor mobningsrisiko, og at jeres drøm vil blive forvandlet til et langt og sejt mareridt.

Engelsk er tredje skolesprog efter thai (naturligvis) og kinesisk

Så advarsel herfra

noidam
der kan jo også fjernundervises via computer, igenmmen en dansk skole. det kræver så lidt arbejde af forældre og lærer.
hun kunne så lave test og prøver som de andre elever i dk.
en løsning men det kræver jo som sagt lidt extra tid af læreren i dk,
om så han-hun har dette, ved jeg ikke, de er jo meget hængt op siger de.GrinGrin

Payanak
Engelsk er andet sprog i Thailand. Kinesisk er tredje eller fjerde sprog, alt efter hvilken skole det drejer sig om.
Det private (thai) gymnasium jeg underviser paa, har kinesisk som fjerde sprog og fransk som tredje sprog.

Det er utaenkeligt at et vestligt barn skulle gaa i en thaiskole.
(af mange aarsager)

Men der findes de meget dyre internationale skoler, hvor alt foregaar paa engelsk. Hvor god er hun til engelsk?

Alternativt kan du finde en privat laerer, evt. i kombination med at hun gaar paa en 'fritidsskole', som er meget brugt hernede.
Her kan hun modtage undervisning i 'Science' og sprog m.m...igen paa engelsk.
Du kan ogsaa selv undervise hende, hvis du har overskud, og foelge det danske pensum svarende til hendes alder/niveau.

Det thailandske skolevaesen er elendigt. Eleverne styrer skolerne og der er ingen organisering af noget som helst. Ingen ved noget foer det sker!

rinpoche
Hvad med opholdstilladelse for datter og dig? Sandrik.

Din datter er helt vild med Thailand? Hvad er hendes erfaringsgrundlag? Et par ferierejser?
Et er ferie noget helt andet er dagligdag, specielt i en thailandsk skole.

Er helt enig med de andre, personligt ville jeg end ikke overveje det, medmindre hun kunne komme på et velrenommeret international skole.

Jeg ville ikke sætte mine personlige preferencer over mit barns bedste interesse.

mvh
rinpoche

mugge
sandrik tænk på barnets tarv først. Tænk på fremtiden, hvilke muligheder hun ikke har herhjemme for at vidre uddanne sig.
Lige en lille oplysning..ældste datter sendte vi i skole i en uge dernede ..jajaja kun for sjov og kun når hun have lyst..vi ville gerne ,at hun lærte noget thai..da hun er half/half ( haasip/haasip hehe) .
Men tro mig..det er IKKE vores pigers miljø og kultur og min datter er samme alder som din.
Anden dag kom hun hjem og smed sig i sofaen og råbte : hold kæft nogle naive spassere..!!! hahaha jag har aldrig grint så meget. Hun kunne ihvertfald ikke lide thai skolen. samt husk at danske piger bliver hurtigere modne end thaierne..der er mange grunde synes jeg til at du skal vente.
Thailand er godt,men uddannelse er virkelig en omgang L...

Sandrik
Hmm, Tak for de mange svar....

Det er aldrig nemt... men det er betingelser for emigration - har selv gjort det for 27 år siden... og jeg var da ikke i skolealderen dengang...

Men - Hvis nu man alligevel skulle realisere drømmen om at flytte med datteren til eksempelvis Hua Hin som vi synes bedst om, og hvor jeg har ikke lyst til at sende hende på kostskole i Danmark - vi vil jo gerne være sammen i samme land - og jeg vil da heller ikke vente til at komme i pensionsalder om 12-17 år...Smile

Er der nogle der har en erfaring fra eget liv hvor man havde danske børn i skole i Thailand - om det så er folke - privat eller fritidsskole....?

Spring til debat: