Notifications
Clear all

Pengene rækker lidt længere


Webmaster @ Thailand Portalen
(@webmaster)
Honorable Member Admin
Tilmeldt: 6 år siden
Indlæg: 462
Topic starter  

56-årige Kenn Holm er bosat i byen Udon Thani i Thailand og modtager førtidspension fra Danmark på 10. år. Han faldt for kulturen, og det var afgørende, da han blev syg.

- På en måde var det altid min mening at flytte herned, når jeg blev ældre. Thailand var det rigtige sted for mig. Jeg kendte landet godt, og jeg vidste, at det kunne være en hjælp til at komme videre. Desuden kan man godt få en fin tilværelse for sin pension her. Pengene rækker lidt længere i Thailand, siger Kenn Holm.

Han har i Thailand stiftet familie i landet og ses med andre danske pensionister.

I gennemsnit fik udlandspensionister som  Kenn Holm en check på samlede 48.810 kroner fra Danmark i 2018, men der er stor forskel på udbetalingerne, når de fordeles geografisk.

ATP's analyse over pensionsudbetalinger viser, at de største gennemsnitlige beløb udbetales til personer bosiddende i tredjelande som Thailand, Brasilien, Sydafrika, Malaysia og Vietnam, hvor gennemsnittet årligt ligger omkring 80.000 kroner.

Forklaringen lyder blandt andet, at de pensionister, der har slået sig ned i tredjelande, typisk er danske statsborgere, der har været bosat i Danmark i længere tid og derfor optjent ret til en større pension. Samtidig er der i tredjelande flere førtidspensionister, og en dansk førtidspension er større end en folkepension, forklarer Michael Jørgensen fra ATP.

En pensionist i EU og EØS-lande kan få udbetalt både grundbeløb og pensionstillæg. Bor man i et tredjeland, har det siden 2013 kun været muligt at få udbetalt grundbeløbet.

Læs nærmere på:


   
Citer