Se indlæg
 Udskriv debat
Smertegrænsen?
Thomas72
Nu er det ikke nogen hemmelighed, at kursen på THB'en har været konstant stigende siden maj måned. Og i går steg kursen til den forkerte side af de 18.

Jeg ved godt der er skrevet her på forum, man f.eks. kun fik 375 THB for 100 DKR i 1997 og man i 1970'erne generelt skulle dividere priserne med 3.
Men uden Jeg skal gøre mig klog var prisniveauet helt anderledes dengang. (Jeg fik min Thailands debut i 2009)

Med den nuværende prisniveau og generelt højere levestandard i Thailand, vil Jeg nok betegne 10.000 THB for 2.000 DKR (1 til 5) som smertegrænsen.

Hvad er Jeres holdning?
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.
 
Kim Ludvigsen
Holdt du dig fra Thailand mellem december 2011 og november 2013? Prøv at genopfriske din hukommelse ved at klikke på linket til kurshistorik ude til venstre. I marts/april 2013 var vi oppe og snuse til 20 kroner.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...
 
http://rejse-til-thailand.dk
Bade-Dyr
Den er lidt svær synes jeg.

Vil jo helst havde mest mulige for mine Danske penge, Jeg er jo Jyde !!!

Men det vil jo så betyde det går mindre godt for Thailand.
Og vil jo gerne det går "Godt" for Thailand.

Jeg ved ikke om der er en smertegrænse som sådan.
Ryger den for langt ned, Må "Luksusen" skære væk, så som, spise ude på lidt bedre spisesteder, tage på 2-4 dage ferie, ikke købe ting vi ikke står og SKAL bruge osv

Ellers må der jo bruges af opsparing. Det er blandt-andet derfor jeg har den.

Kommer den under 3.5 baht pr 1 dkr i mere end 1 år, Ja så må konen ud og arbejde og hjælpe til, evt halv tids job.
Men for et korte tids periode på 6-12 måned, måske mere, går det nok også.

Men det tager vi til den tid, Det er ikke noget som sådan jeg tænker over i hverdagen.
 
maik
Efter et års tid med gode kurser tror jeg, vi skal belave os på det her som normalen i en tid fremover.
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk
 
http://www.maikjensen.dk
milex
Bade-Dyr skrev:

Den er lidt svær synes jeg.

Vil jo helst havde mest mulige for mine Danske penge, Jeg er jo Jyde !!!

Men det vil jo så betyde det går mindre godt for Thailand.
Og vil jo gerne det går "Godt" for Thailand.

Jeg ved ikke om der er en smertegrænse som sådan.
Ryger den for langt ned, Må "Luksusen" skære væk, så som, spise ude på lidt bedre spisesteder, tage på 2-4 dage ferie, ikke købe ting vi ikke står og SKAL bruge osv

Ellers må der jo bruges af opsparing. Det er blandt-andet derfor jeg har den.

Kommer den under 3.5 baht pr 1 dkr i mere end 1 år, Ja så må konen ud og arbejde og hjælpe til, evt halv tids job.
Men for et korte tids periode på 6-12 måned, måske mere, går det nok også.

Men det tager vi til den tid, Det er ikke noget som sådan jeg tænker over i hverdagen.


Hvis din opsparing er i Dk bliver den jo også mindre værd.

Men som Kim skriver - vi var oppe i 20 dkk i 2011.

Man kan jo sådant set ikke gøre så meget ved det.

Er iøvrigt ikke sikker på at en høj værdi af baht'en er en fordel for Thailand.
Betyder jo at der skal betales højere pris for de varer der skal eksporteres ud af landet.

Da landet jo i forvejen prøver at beskytte sig ved høje import-afgifter - ja så har man TIT - vi beskytter os selv.

Men så kan man leve af den ris man selv producerer.

Eller vi kan håbe på en devaluering når tingene går skævt.
 
vandango
Hele Asien samt dollar gik i stærkt plus i maj måned, sydkorea dog i April, japans valutastigning er fuset ud.

Sverige ser godt ud, hvis vi vil over og handle.

Mens næsten resten af verdenen rykker, går euro'en tilbage.

Hvorfor? - hvad skete der lige i maj måned?

Jeg var hjemme hos familien i thailand, var nok mere optaget af dagligdags trommerummet samt militærkuppet?
 
Dalton
Her er en artikel fra dagens Jyllands Posten med et bud på forklaringen


http://epn.dk/inv...e-7-45-kr/


Ifølge artiklen har vi ikke set det værste endnu..

Kursen har det jo med at køre op og ned og kunne man forudsige lige netop hvordan det vil gå var man jo snart en holden mand.

Med hensyn til smertegrænsen og hvor den ligger er det vel meget individuelt, problemet er vel størst for fastboende udlændinge med udbetalinger hjemmefra.

For os der opholder os i Thailand et par gange om året i en måned eller to har det vel ikke den store betydning, man kan jo altid kompensere lidt med et billigere hotel og lidt mindre forbrug, og så
spare lidt på hjemmefronten hvis det bliver nødvendigt.
Jeg tror det er de færreste der kikker på kursen når der bestilles ferie, og som regel er det jo også i så god tid, at den kan ændre sig flere gange inden man kommer af sted.

På den anden side, har jeg nu aldrig lagt mærke til at jeg har brugt mindre penge,
når kursen har været mere gunstig.

Dalton
 
Thomas72
Kim Ludvigsen skrev:

Holdt du dig fra Thailand mellem december 2011 og november 2013? Prøv at genopfriske din hukommelse ved at klikke på linket til kurshistorik ude til venstre. I marts/april 2013 var vi oppe og snuse til 20 kroner.


Nej, Jeg havde min 3. Thailands tur med ankomst til BBk den 22 jan. '13 og hjemrejse den 15. mar. '13
Da Jeg ankom lå kursen på 18,85. Den 31. jan. var kursen 18,35 som det laveste niveau mens Jeg var der. Den 15. feb. '13 tog Jeg en afstikker til Cambodja, var kursen 18,74 og da Jeg vendte tilbage den 1. mar. '13 var kursen steget til 19,25. På hjemrejsedagen lå kursen på 19,29.

Jeg foretog den sidste hævning med VISA-kortet på hjemrejsedagen til betaling af hotel ophold mm. og der kunne Jeg lige akkurat hæve 10.000 THB. Ligger man gebyrer oveni kostede det Mig mere end 2000 DKR. Så det kunne mærkes på pengepungen, især når en pizza + to colaer på Pizza Hut i Pty. koster 700+ THB.

maik skrev:

Efter et års tid med gode kurser tror jeg, vi skal belave os på det her som normalen i en tid fremover.


Hvis kursen bare kan stabilisere sig og bliver der på en 18,1 18,5 stykker er det til at leve med, men Jeg er bange for det ikke har toppet endnu. Vi har to dage i træk oplevet forholdsvis store stigninger, først fra 17,93 til 18,01 i går og i dag til de 18,12.
Man skal ikke glemme den kurs det er oplyst på venstre side er gennemsnitskursen, dvs. hvis man skal købe THB i banken skal der ligges 0.5 oveni i kursen f.eks. 18,12 = 18,62. Bruger man hævekort kommer der gebyr oveni, derfor anser Jeg 19,50 som smertegrænsen.

Nu må vi se hvad fremtiden og min 5. Thailands tur (220115-120315) byder på, planen er Jeg igen tager en afstikker til Cambodja for at mødes med en kammerat som gerne vil se Phnom Kulen. Hvis kursen er ad h...... til, er det ikke utænkelig mit ophold i Cambodja bliver forlænget og Phuket bliver fravalgt da priserne generelt er opskruet der.
Men det tager Jeg til den tid.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.
 
Bade-Dyr
@milex

Spare jo selvfølgelige op begge steder.
En af grunde til det er netop det her med kursen.
Så er der jo lidt at gøre godt med i tilfælde der komme en træls tid.
 
Girobank
Mange herinde kan sikkert huske kurserne gennem tiderne.

Jeg selv kan huske min første tur til Thailand, hvor man gik op og ned ad gaden for at tjene 5B på en veksling af 100 kr.

Kursen var 325-330 B pr. 100 kr. dengang, og hvem kan ikke også da kursen var omkring de 800 B for 100 kr.

Sikke tider.

Så nuværende kurs er da egentlig acceptabel!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com
 
Thomas72
Dalton skrev:

Her er en artikel fra dagens Jyllands Posten med et bud på forklaringen


http://epn.dk/inv...e-7-45-kr/


Ifølge artiklen har vi ikke set det værste endnu..

Kursen har det jo med at køre op og ned og kunne man forudsige lige netop hvordan det vil gå var man jo snart en holden mand.

Med hensyn til smertegrænsen og hvor den ligger er det vel meget individuelt, problemet er vel størst for fastboende udlændinge med udbetalinger hjemmefra.

For os der opholder os i Thailand et par gange om året i en måned eller to har det vel ikke den store betydning, man kan jo altid kompensere lidt med et billigere hotel og lidt mindre forbrug, og så
spare lidt på hjemmefronten hvis det bliver nødvendigt.
Jeg tror det er de færreste der kikker på kursen når der bestilles ferie, og som regel er det jo også i så god tid, at den kan ændre sig flere gange inden man kommer af sted.

På den anden side, har jeg nu aldrig lagt mærke til at jeg har brugt mindre penge,
når kursen har været mere gunstig.

Dalton


Den 16. jan. 2012 regnede man også med at dollaren vil stige til over 7 DKR.
http://www.busine...-om-et-aar
men det blev kun ved "truslen" og lade os håbe på det samme bliver tilfældet her.
Desuden kan THB'en også svinge over for dollaren.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.
 
milex
Hvis man interesserer sig for kurs-udsving DKK/THB så se her:

http://fxtop.com/...=3&LANG=en

Det har været meget bedre - og meget værre.
 
Thomas72
Var i banken i dag og købte 7200 THB som de havde liggende for 1339,20 DKK til kurs 18,60.
Jeg overvejer om at købe flere THB, bare for være sikker på, at få dem til 500+ THB pr. 100'er lap.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.
 
maik
Thomas72 skrev:

Var i banken i dag og købte 7200 THB som de havde liggende for 1339,20 DKK til kurs 18,60.
Jeg overvejer om at købe flere THB, bare for være sikker på, at få dem til 500+ THB pr. 100'er lap.


Da jeg var i Thailand i juni-juli overvejede jeg at købe en masse baht lige før jeg tog hjem, fordi jeg havde på fornemmelsen, at kursen ville gå i den forkerte retning. Desværre gjorde jeg det ikke, jeg fortryder det i dag.
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk
 
http://www.maikjensen.dk
Thomas72
Det har ikke været sjovt af følge kursen de seneste dage. Løbet af "no time" er THB'en gået fra 18,02 til 18,52.
Hvis tendensen fortsætter varer det ikke længe før vi ryger over smertegrænsen.

Om en måned lander Jeg i BKK og Jeg er begyndt at frygte THB'en vil være over 19.50 inden da. Husk der skal ligges 0,5 oveni ved køb i banken og ved brug af f.eks. Visa kort til at hæve på ATM, gebyr på 30 kr. + 150 THB.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.
 
Girobank
Det er da ganske sjovt at følge udviklingen på såvel valutamarkedet som på aktiemarkedet, det går op og ned hver dag, som det har gjort altid.

Det er jo som med billetpriserne-hvornår skal man hugge til!


Som jeg tidligere har skrevet- få en bankkonto i Thailand og overfør når man kan og synes kursen er nogenlunde!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com
 
Mc laren
thomas 72 pizza og cola 700thb+Frown kan anbefale at spise på hilton i central festival i pattaya, frokost 400thb dinner 850thb man kan spise så meget man har lyst også mange for forskellige slags pizzaGrin men tror mig det nok ikke lige det man vælger på hilton, den fedste udsigt over bugten måske det bedste sted i patSmile
 
Fc
Det positive er at der måske ikke kommer så mange russer, samtidig med at Rublen også er styrtdykket Grin Yo baby
 
Conrad
@Thomas72,

Nu tager de thailandske banker 180 baht ved haevning med Visadankort.
 
1viggovax
det vil sige 60 dk. for at kunne hæve 10000 b, det er sgu uhyggelugt du
hygge fra viggovaxCool
 
Spring til debat: