Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Maveinfektioner...

Oprettet af Healer d. 26/08-2004 20:26
#1

Hej til alle....
Jeg var i Asien for første gang i April i år og rejser igen d. 29. sept. først til Vietnam og derefter 12 dage i Thailand.
Jeg gjorde sidst alt det man åbenbart ikke skal gøre rent madmæssigt, både salat og isterninger fyldte jeg i mig med maveonde til resultat og en voldsom diarré. Min daværende kærestes mor der er Thai gav mig en lille bitte pille som stoppede maven. Nogen der kender til hvad man kan bruge?

Mit store spørgsmål til jer der måske er mere erfarne dernede går på:
- Nu har jeg haft de bakterier i mit system i april - bliver man så immun overfor dem når jeg allerede nu skal afsted sidst i september, eller skal jeg passe lige så meget på igen som jeg burde have gjort første gang???

Håber der er hoved og hale i det her, og at jeg får svar.

Tusind tak, og det er en hyggelig side at kigge ind på i ny og næ!

René

Oprettet af Healer d. 26/08-2004 21:14
#2

..ja et skud bagi kan gøre underværker, specielt når man er til fyre som mig... *G*

Jeg spiste både på gadekøkkener, små restauranter i nordthailand og i Laos samt store fine i Bangkok - ved ikke lige hvor jeg fik det - men det var rart at vide om man måske er immun når man een gang har fået bakterierne fra en fremmed kultur indenfor vesten, eller de fordrives og man er på bar bund igen... *S*

Og du kan sagtens have de små thaipiger i fred for mig *G*

Oprettet af Bjarne d. 26/08-2004 23:58
#3

Vi har alle forskellige maver, og hvis du er til det, italienerne kalder espresso eskremento, så skal du også passe på fremover. Vidunderpillen fra svigermor kan jeg ikke gisne om, men Imodeum er godt, hvis det går galt. Dem køber du i Thailand - ikke på et dansk apotek. Det er alt for dyrt.
Slut - prut....
/bjarne

Oprettet af jc d. 27/08-2004 08:42
#4

Har boet i Thailand og Singapore i 5 år og min erfaring efter 2 hospitalsindlæggelser med drop p.g.a. dehydrering er, at man skal holde sig fra skaldyr, hvis de ikke er absolut friske. Det gælder også isklumper, som er lavet af postevand. Det er der stadig mange små barer, som selv laver, fordi det er billigere end at købe isklumperne færdige.
Efter jeg efterlevede disse regler, har jeg aldrig haft problemer.

Oprettet af chang d. 27/08-2004 10:12
#5

hej der alle jer sarte maver!!GrinGrinGrin

jeg har sku kun pistolskid en dag der nede og det er altid føste dag og der efter der ingen problemer det kommer meget an på hvor modtagelig man er, jeg spiser altid på gade restauranger og det smager skide godt, men der er en gylden tomelfinger regl spørg altid hvor den lokale befolkning selv spidser henne, for hvis der er en ting thaiér tager meget alvorlig er det sku mad og hvor godt det smager og hvor rent det er.ShockShockShock

Oprettet af Peter Jakobsen d. 27/08-2004 17:06
#6

Nemlig, imodium, men pas på ikke for mange - for så
"støver" det bare....

Oprettet af Healer d. 27/08-2004 21:02
#7

Tak for alle indlæg, har noteret pillens navn der stopper maven...

Håber en kan fortælle mig om man kan blive resistent, eller bevare det når man een gang har fået bakterierne indenfor...

Det siges også, at det ikke udelukkende er på grund af dårlig hygiejne, men fordi vi geogafisk møder andre bacille-kulturer end vi har her på den nordlige halvkugle. Folk fra asien m.m. skulle også kunne få dårlig mave af det danske drikkevand i begyndelsen!!??

Tak for mange gode svar - René

Oprettet af Boom-Boom d. 28/08-2004 00:38
#8

Hej,

Tror ikke man bliver imun overfor fremmede bakterier ved at ha fået problemer med dem en gang eller to. Man skal næsten "bo" dernede for at vænne sig til problemet.

Selv Thaier har problemer ind i mellem, specielt hvis de billige udendørs gadekøkkener anvendes, her tænker jeg på "grydestederne" som de lokale studerende anvender.

Rører personligt aldrig skaldyr eller Shushi medmindre jeg er i selskab med, eller er blevet anbefalet stedet af lokale. Plejer at skifte mellem vestlig mad og asiatisk. Holder mig som jc fra isterninger memindre de er lavet af mineralvand.

Nogen har bare af natur en følsom mave og vil næsten konstant have problemer når de er langt hjemmefra og skal derfor passe på.

Hvis man som vinterhvid nordbo spenderer for meget tid ved stranden den første tid kan man ligeledes få "espresso eskremento"

/Bart

Oprettet af Jeed d. 28/08-2004 08:52
#9

Imodium kan være fint ved diarre.. Men husk lige på en ting. Grunden til at man overhovedet får diarre er jo at kroppen prøver at skylle div bakterier ud. Så det er ikke altid SKIDE smart at stoppe det med imodium. Men det er da klart at det kan ødelægge ens ferie at have diarre. Min erfaring er at man vender sig til det efter en lille uge. Jeg har haft diarre en gang og har ikke haft problemer på de efterfølgende ture. Men det er nok ikke generelt og det er ikke alle der har tid til det. Men som andre også skriver så hold dig fra isterninger, skalddyr og de værste gadekøkkener.

Oprettet af isaan d. 28/08-2004 21:56
#10

hej

jo det har de fleste vist prøvet inkl.mig selv det mest trælse er at det kommer med kort varsel , og det er noget lort når man sidder i en bus eller taxi midt i byen WinkAngryShock .jeg plejer at købe nogle tabletter som sikkerhed hvis uheldet skulle være ude men det er nu ikke noget som bruges jævnligt Smile

vh.isaan

Oprettet af Healer d. 29/08-2004 16:27
#11

Tak for de mange gode indlæg - det er meget udbytterigt for mig at læse.

Glæder mig til at komme derned igen - nu er der præcis en måned til jeg sidder oppe i flyveren mod nye eventyr G**

Hygge fra René i Valby

Oprettet af John d. 29/08-2004 19:57
#12

Hej René

Skal du flyve den 29. september?

Ærgeligt vi tager af sted 30. september

JohnGrin

Oprettet af Healer d. 29/08-2004 21:40
#13

Ja, der var ikke plads d. 30. alt udsolgt sagde de hos ThaiTravel - og den 29. er ligeså fin *S*

Hvor skal i hen i Thailand?

Oprettet af John d. 30/08-2004 08:22
#14

Hej

Vi skal til Nong Khai, og måske nogle dage i Phuket

John Grin

Oprettet af falang yao d. 10/09-2004 21:29
#15

Hej Valbymand,
Den pille du efterlyser hedder LOMOTIL og er til at få på bla.Thai Esan Market på Gasværksvej 17 på vesterbro (KBH). Meget effektiv pille,som stopper diarhea (populært kaldet Roskildesyge) efter et par timer.
Held og lykke.

Redigeret af falang yao d. 10/09-2004 22:49

Oprettet af Healer d. 12/09-2004 21:46
#16

Jeg vil kigge ind på Gasværksvej i næste uge, - skal alligevel nok ind og spise På min favorit-restaurant ThaiCorner og i Videoshoppen har han lovet at få nogæle Carabao-cd er hjem, for jeg fik ikke købt i Valby Hallen da de gav koncert...

Ellers har jeg købt nogle kapsler mod diarré der er fra BIFOLAC - nogen der ved noget om dem?? de skulle forebygge og afhjælpe lidt a'la Paraghurt eller sådan noget....