Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Penge
#1
Hej derinde.
Vi tager til Phuket den 13 Januar.
Er ved at være nogle år siden sidste ophold i smilets land.
Men vi glæder os rigtig meget.
Hvad er efterhånden det bedste betalingsmiddel?
Skal man medbringe 100 dollors sedler som i gamle dage?
Eller er det EU?
Måske bare VISA og hvad koster det og hvad med svindel?
Er der nogle der har været dernede på det seneste,som kunne fortælle mig lidt om pris niveuet?
Hvor meget kunne det tænkes man ville bruge når man skal være der i 3 uger med 2 voksne og 2 må børn?
Det var en lang smøre.
På forhånd tak
Allan Pedersen
#2
ja det er jo svært at svar på men jeg vil anbefale et visa kort og altid veksle i military bank de giver den bedst kurs og det koster ca 20 kr hver gang du hæver du kan på nuværene tidspunkt ca hæve 12.000 bath pr dag. men husk dit visa kort har et max pr mdr... du kan sagtens veksle danske kroner.
uden at skulle sige for meget emn jeg vil sige at der skal regnes med ca 700-1000 kr pr dag børene skal jo have det en og det andet og mad skal der jo også til og lidt køretur med tuktuk.....
mvh Parkpean

Oprettet af
Payanak d. 01/12-2005 00:48
#3
Brug Visakort i en hvilken som helst ATM.
Prisniveau:
Hvis i spiser ved gadekøkkenerne, så koster et måltid typisk 2-5 kr.
Så findes der forskellige slags restauranter. Priserne her varierer mellem 20,- kr. og op til flere hundrede kr. alt efter om det skal være thai-eller vestlig mad. Hvis der er levende musik etc. så regn med at det kommer til at koste nogle hundrede kr.
At leje en bil koster fra 100 kr. pr. 24 timer. For 200 kr. får man en noget bedre bil at køre i. En måneds leje koster fra 1300-2000 kr.
Et par gode råd:
Husk at taxichaufører, guider etc. altid får kommision af alt hvad i køber hos f.eks. guldsmede/juvelerhandlere. Det gælder næsten alle steder, og også selvom de venter udenfor. Når i skal ud og shoppe, så tag alene derud, ellers kommer i til at betale for meget.
Når i går på gaden vil i uden tvivl blive antastet af thougs. Dvs. typisk mænd, som er ansat af f.eks. skræddere, til at lokke kunder i butikken. Går i ind betaler i kommision til ham der står uden for. Et vink ind i butikken fra ham er nok til for ham at sikre sig en del af jeres penge.
Der er iøvrigt ikke noget ivejen for at ignorere disse "sælgere". I den thailandske kultur hører og ser man kun det man vil.
Alle steder hvor der ikke er et prismærke på, skal der pruttes/tinges om prisen.
Jeg har boet på Phuket i to år nu, så jeg har ved da lidt om forholdene her. Når jeg tænker tilbage på da jeg var helt ny her...ja så må jeg tage mig til hovedet
Håber i kan bruge det!
Oprettet af Suk Rak Ning d. 01/12-2005 01:24
#4
Hej.
Det der med billeje, kan du ikke komme med lidt mere om det ?
Vi får besøg fra Danmark i næste md. og skal selvfølgelig ud og se en masse forskellige ting og så er det jo nemmere med en bil...
Hvor lejer man en bil, min Thaikone har kørekort.
På forhånd tak..............................
1 md. leje ville være fint :-)
Mvh. Suk..........................
#5
Hej,
Jeg plejer bare at finde nærmeste udlejer, spørg i receptionen, og så koster det typisk max 1,200 baht per dag. Man behøver ikke kørekort, du skal blot vise dit pas.
Oprettet af
elmajo d. 01/12-2005 09:08
#6
Hej KronbergTH!

Er nød til lige at tilføje at det er faktisk rigtig smart at ha kørekort, både når man lejer bil og motorcykel, andet kan nemt koste en tur på stationen

, som ikke kan gøres for under 300 bath, ikke en formue; men sk..... irriterende

, det er derudover også klogt at have pas eller kopi på sig (ihvertfald som turist).
Bare mine erfaringer kh. elmajo
#7
Hej elmajo,
Jo, præcis, og efter loven, og hvis man lejer hos fx Avis eller Hertz, så skal man også vise et internationalt kørekort.
Der kan/vil også opstå forsikringsproblemer, hvis man er involveret i et uheld, og man ikke har internationalt kørekort.
Oprettet af
rolan d. 01/12-2005 09:37
#8
elmajo skrev:
Hej KronbergTH!

Er nød til lige at tilføje at det er faktisk rigtig smart at ha kørekort, både når man lejer bil og motorcykel, andet kan nemt koste en tur på stationen

, som ikke kan gøres for under 300 bath, ikke en formue; men sk..... irriterende

, det er derudover også klogt at have pas eller kopi på sig (ihvertfald som turist).
Bare mine erfaringer kh. elmajo
hej elmajo hvor længe sad du inde



#9
Hej Allan P
Jeg vil anbefale at lave et overordnet budget og så veksle 40-60% af det anslåede beløb i skal bruge i FOREX i Danmark. De giver en fin kurs og så har i til den første tid. På denne måde undgår i også at komme i problemer med dags- eller måneds-grænsen på VISA-kortet som jeg foreslår i bruger i Thailand til resten af Jeres behov.
Hvis i har VISA-dankorrt i Skandiabanken så koster hævninger i udlandet ikke noget i gebyr. Hvis i gemmer bon'en fra FOREX kan i veksle evt. sedler i har i overskud tilbage til danske kroner gebyrfrit. Forex tar' kun max 3000 på dankort, så hvis i skal hæve mere samme dag skal i have danske kontanter med. Se evt. dagskurs på
http://www.forexv...
.
Oprettet af
rinpoche d. 01/12-2005 10:39
#10
Ajarn skrev:
Når i går på gaden vil i uden tvivl blive antastet af thougs. Dvs. typisk mænd, som er ansat af f.eks. skræddere, til at lokke kunder i butikken. Går i ind betaler i kommision til ham der står uden for. Et vink ind i butikken fra ham er nok til for ham at sikre sig en del af jeres penge.
Der er iøvrigt ikke noget ivejen for at ignorere disse "sælgere". I den thailandske kultur hører og ser man kun det man vil.
Jeg vil tilføje, brug kun visa i atm-automater og banken.
thoughs? Du mener vel touts?
rinpoche
Oprettet af Good for Falang d. 01/12-2005 13:00
#11
Forex har altid de dårligeste kurser, i dag gir de 6 329,11 THB for 1000 kr. valutakuser her på DTW gir 6,520.54 THB
Good for Falang
Oprettet af
ben d. 01/12-2005 17:51
#12
Da i sandsynligvis har koebt en pakketur vil jeg tro at jeres behov kan daekkes via Visa kortet alene. Giver en bedre kurs en de andre loesninger efter min erfaring. Hvis man vil have LIDT kontanter saa er Forex bedre end de andre jeg har proevet.
Skandiabank haevninger paa kort i udlandet gratis lyder interessant - jeg er godt traet af overpriser hos Nordea men da jeg boer i Thailand er det lidt besvaerligt at skifte bank.
Skaal!
#13
Ben: Skandiabanken har ingen filialer, så alt kan klares med e-mail, telefon og almindelig post.
Oprettet af Good for Falang d. 01/12-2005 18:28
#14
Hej Bamsen
Jeg veksler ikke i DK Pga. den dårlige kurs, jeg veksler altid hos kineseren i Pattaya, jeg kender ikke adressen, du kan spørge på Copenhagen Freddy har adressen
Good for Falang
Oprettet af
Payanak d. 02/12-2005 00:32
#15
Kan lige tilføje at én måneds leje af f.eks. en Honda Jazz skulle du kunne forhandle ned til omkring 13000-15000 Bath.
Nu er højsæsonen jo så småt ved at komme på sit højeste, men det betyder bare at du må prutte lidt hårdere om prisen.
Oprettet af Suk Rak Ning d. 02/12-2005 02:25
#16
Tak for svar ang. billeje, er der nogen der har et nummer til en udlejer i Bkk............................
Mvh. Suk................

Oprettet af
ben d. 02/12-2005 04:11
#17
christian-s skrev:
Ben: Skandiabanken har ingen filialer, så alt kan klares med e-mail, telefon og almindelig post.
Ja, men desvaerre staar der paa deres hjemmeside: "Adresse i udlandet:
For at oprette en konto i SkandiaBanken skal du være bosiddende i Danmark."
Basisbank.dk accepterer oprettelse af konto for udenlandsk bossiddende - men de har gebyrer for at traekke kontanter i udlandet paa linie med Nordea (men bedre rente og billigere gebyrmaessigt generelt da en alt-ien pris).
Billeje: her er Q cars der reklamerer meget i BKK Post og har et godt ry generalt:
http://www.bangko...
Skaal!
#18
parkpean skrev:
uden at skulle sige for meget emn jeg vil sige at der skal regnes med
ca 700-1000 kr pr dag børnene skal jo have det en og det andet og mad skal der jo også til og lidt køretur med tuktuk.....
mvh Parkpean

Hej Parkpean,
Mener du det virkeligt

? eller skulle det hvae stået: thai baht

?
Til Allan,
Du kan sagtens bruge(veksle) danske kr.med fordel i Thailand som andre har påpeget og så kan I bruge Visa/dankort til at betale på hotel/restaurant/biludlejning (gebyrfrit).
Se i øvrigt de andre debatter om emnet her på tråden .
M.v.h., M. Rasmussen

#19
700-100kr om dagen? Er du da sindsyg?

Det er op imod 200.000 THB om måneden! Selv herhjemme er 30.000 kr om måneden pænt meget, det svarer til den samlede udbetaling for et samboende par, hvor de begge er godt lønnede... Damn....
Oprettet af
Payanak d. 03/12-2005 00:11
#20
Der er en klausul på kontrakten om at man kun må køre på Phuket.
Men hvad de ikke ved har de ikke ondt af
