Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: så er de igang med at kontroleder os pensionnister
Oprettet af
rickyn d. 17/03-2012 05:28
#1
så skete det at vi nu har fået gang i den kontrol af os pensionnister .her i thailand .har fået et meget sødt brev fra den danske ambassade i bangkok .så er der nogen der ved hvordan man finder ud af hvad kommune man høre under . mvh rickyn.
Oprettet af
Boes d. 17/03-2012 09:44
#2
De er nok ude efter den sidste kommune du boede i - inden du fraflyttede Danmark.
Kan du ikke gengive brevet her i tråden......
Oprettet af
Lung Yao d. 17/03-2012 12:28
#3
hn skrev:
..............................................................................
Det lyder mærkeligt, hvis de spørger om den sidste bopælskommune inden fraflytning fra Danmark, for hvis vedkommende får dansk pension, har kommunen jo netop sendt sagsakterne i pensionssagen til Pensionsstyrelsen i forbindelse med fraflytning, så den oplysning har de jo allerede !
Men det kunne da være interessant at læse, hvad ambassaden ønsker at vide.
Kunne det tænkes at de checker de "deltids udvandrer" (dem som har stadigt adresse i DK, men bor i LOS).
Næste skridt ville nok være lidt á la "dyneløfteri" i DK, hvor nu de ville spørge dine naboer i Nakhon Nowhere om du fx. virkelig er alene, som det blev oplyst i forbindelse med leveattesten.
Bare en tanke.
.
Oprettet af
mrbfly d. 17/03-2012 12:45
#4
Tror der er mange som er dybt interesserede i hvad Ambassaden skriver - jeg er ikke rykket til LOS endnu men er nok een af dem som vil forsøge at beholde en adresse i DK, dog på den måde at jeg vil være 4 mdr. i DK sålænge jeg kan arbejde ....



Oprettet af
b_j3ns3n d. 17/03-2012 13:24
#5
du hører under den kommune du sidst boede i.. det gør at jeg som bor i Sverige hører under Allerød kommune når jeg snakker med Danmark

Oprettet af Nuk d. 17/03-2012 13:36
#6
Da jeg har fået samme brev prøver jeg lige at gengive det væsentlige i brevet.
Inden 18. juni skal jeg sende:
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning. Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening.
Hvis de ikke har modtaget den ønskede dokumentation inden fristens udløb vil de standse min pension.
Oprettet af
Boes d. 17/03-2012 14:30
#7
Jeg tror at DE vil checke at du har rimelige livsvilkår i dit Thailandske exil. Eksistensminimum , varmebidrag, gratis læge, hospitaler, billige buskort , boligsikring og andre tillæg. Det er da fint og godt at de tænker på os herude.....
#8
Nuk skrev:
Da jeg har fået samme brev prøver jeg lige at gengive det væsentlige i brevet.
Inden 18. juni skal jeg sende:
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning. Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening.
Hvis de ikke har modtaget den ønskede dokumentation inden fristens udløb vil de standse min pension.
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Hvor mange pensionister har en aarsopgoerelse fra det thailandske skattevaesen ? skatten er jo betalt til Danmark.
Hvis man bor i eget hus er det jo ens hustru som staar som ejer og saa vil det vaere svaert at vise de oenskede dokumenter, med andre ord bliver pensionen standset, det er maaske det regeringen oensker ?
Oprettet af Anonym Bruger d. 17/03-2012 15:18
#9
hugoboerge skrev:
Nuk skrev:
Da jeg har fået samme brev prøver jeg lige at gengive det væsentlige i brevet.
Inden 18. juni skal jeg sende:
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning. Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening.
Hvis de ikke har modtaget den ønskede dokumentation inden fristens udløb vil de standse min pension.
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Hvor mange pensionister har en aarsopgoerelse fra det thailandske skattevaesen ? skatten er jo betalt til Danmark.
Hvis man bor i eget hus er det jo ens hustru som staar som ejer og saa vil det vaere svaert at vise de oenskede dokumenter, med andre ord bliver pensionen standset, det er maaske det regeringen oensker ?
Og når du så oplyser, at huset står i konens navn, bliver du betragtet som samboende og derfor ikke berettiget
til pension som enlig.

#10
Og når du så oplyser, at huset står i konens navn, bliver du betragtet som samboende og derfor ikke berettiget
til pension som enlig.

[/quote]
Er man enlig naar man er gift ?
Oprettet af Nuk d. 17/03-2012 16:30
#11
Boes du er sjov.
Og om vi er gift eller ikke gift når vi bor i Thailand er vel uden betydning. Jeg får grundbeløbet af min folkepension og ikke en skid mere.
Kan de pille ved den?
Oprettet af
kylling d. 17/03-2012 16:36
#12
Nuk skrev:
Boes du er sjov.
Og om vi er gift eller ikke gift når vi bor i Thailand er vel uden betydning. Jeg får grundbeløbet af min folkepension og ikke en skid mere.
Kan de pille ved den?
Hej Nuk
Hvor meget er endeligt grundbeløbet??
#13
Nuk skrev:
Da jeg har fået samme brev prøver jeg lige at gengive det væsentlige i brevet.
Inden 18. juni skal jeg sende:
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning. Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening.
Hvis de ikke har modtaget den ønskede dokumentation inden fristens udløb vil de standse min pension.
Hele problemet med det her stunt er jo, at det er politisk bestemt af nogle umodne studenter i det danske system og efter danske forhold, hvad de vil se.
Når der spørges efter kommune, så mener de sikkert distriktskontor (ampør), men jeg tror ikke, at et ampør kan gøre eller sige så meget omkring de fleste udlændinge. Jeg kender da heller ikke mit ampør af den simple årsag, at jeg ikke har noget at bruge det til, og omvendt.
Dertil kommer, at jeg aldrig har hørt om en udlænding, der lever i Thailand, og som laver selvangivelse i Thailand. De thailandske myndigheder efterspørger bevis på pension, hvis man har pension-visum, eller hvis man har familie-visum, så skal man bevise en indtæg, men de beder jo ikke om, at man skal selvangive
Og hvorfor gør de ikke det? Det ved jeg ikke, men måske, fordi stort set alle udlændinge i Thailand opholder sig på et non-immigrant-visum, hvilket betyder, at man ikke er immigrant - man bor her altså ikke, men opholder sig "midlertidigt" (long stay).
Det forholder sig anderledes, hvis man har arbejdstilladelse, for så skal man selvangive, men så er man jo ikke pensionist.
Hvis det var mig, så ville jeg nok snakke med det lokale skattekontor. I "gamle dage" kunne de jo udstede en attest på, at man havde ikke skyldte skat, og denne attest må vel samtidig sige, at man ikke har haft en indtægt.
Alternativet er at få et skattenummer og selvangive inden ultimo marts, men jeg er usikker på, om det er bedrageri, hvis man ikke lader sin pension beskatte. Dog må dobbeltbeskatningsaftalen gøre, at man så kan trække sin thailandske skat fra på den danske selvangivelse - dobbetlbeskatningsaftalen må vel også gælde for pension???
I så fald kan man tale med en lokal revisor. Jeg mener, at jeg betaler 200 baht om året for min selvangivelse. Og man kan med hjælp fra kæresten og Google Translate "nemt" oprette et skattekort online.
Men umiddelbart er jeg helt blank, så mit råd er, og det ville jeg gøre, hvis det var mig, at jeg ville ringe og tale med pågældeldende sagsbehandler, som har sent brevet.
Hvis man har rent mel i posen, så kan man jo blot tale ligeud om sine problemer omkring dokumentation.
Hilsen, Robert
Oprettet af
Lung Yao d. 17/03-2012 17:01
#14
hugoboerge skrev:
............................................................
Er man enlig naar man er gift ?
Det var ikke sikkert på at det var møntet på DIG direkt, men der findes mange andre som IKKE er gift og som "glemmer" at oplyse at de er samlevende.
Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010.
Der findes nogle som har arbejde i Thailand, ikke mange men....
Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning
Måske check om eens udgifter står mål med eens indtægter, hvad ved jeg eller "hvor længe" du er boende der (selv om man kan godt fx. leje et hus for 1 år og kun bo 3 mnd ad gangen der).
Denne her er mere "tricky" i mine øjne:
Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening.
- Du kan sagtengs eje en kondo (eller Usufruct), det er Jord som du ikke må eje.
- Mange som har købt/bygget et "kolonihavehus" i LOS, har ikke altid deklareret udførsel af midlerne til financiering af købet, og nok derfor check af låneaftale/gældsaftale enten i DK eller LOS.
It startet as Big Brother and now it's becomming an Ogre .
.
Redigeret af
Lung Yao d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
Bjarne d. 17/03-2012 17:26
#15
Måske skal Dannevang også lige fakturere for ejendomsværdiskat af bolig i udlandet. Uanset om der er fuldstændig rene linjer vedr. udførsel til finansiering, og der er betalt for en ydmyg bolig med indkomst, der allerede ER beskattet i Danmark, så vil den danske skattefar jo alligevel have sugerøret ned i kassen med rester.
Oprettet af
ban d. 17/03-2012 17:58
#16
rickyn skrev:
så skete det at vi nu har fået gang i den kontrol af os pensionnister .her i thailand .har fået et meget sødt brev fra den danske ambassade i bangkok .så er der nogen der ved hvordan man finder ud af hvad kommune man høre under . mvh rickyn.
Så vidt Jeg kan se er det fra den person som skal kontrolere dansker i THAILAND som er andsat på Ambasaden og ikke pensionsstyrlsen Det ville hjælpe alle hvis vi konne få hele skrivelsen af se MINUS PERSON OPLYSNINGER Mvk Ban
#17
hn skrev:
Robert Kronberg skrev:
Hvis man har rent mel i posen, så kan man jo blot tale ligeud om sine problemer omkring dokumentation.
Hilsen, Robert
Jeg er for det meste enig med dig, men her stopper enigheden !
Jeg er enig i, især i det danske system, at ærlige mennesker kan straffes for at gøre noget, som ikke er forkert, men fordi et milimeter-system og nogle pap-hoveder opfatter det som forkert.
Altså et ærlige mennesker kan "straffes" for for noget, der ikke er forkert.
Jeg har set afslag på familiesammenføring, fordi folk var ærlige, selvom de var reelle.
Et punkt i en sag var, at en Thai-kvinden mente, at hun havde fået en gave, hvorimod manden ikke mente at have givet en gave, men blot havde købt ud fra deres fælles husholdning. Dette blev opfattet som et problem af Udlændingeservice. De var begge ærlige og reelle, men Udlændingeservice opfattede det som modstridende oplysninger. Kvinden er nu smidt ud af Danmark, og der kan ikke bevilges visum.
Og lad os sige, at en pensionist lejer et hus af en thailandsk mand, men elmåleren er registreret i kusinens navn. Hvad vil studenterne i pensionsstyrelsen sige til det?
Hilsen, Robert
#18
hn skrev:
Robert Kronberg skrev:
hn skrev:
Robert Kronberg skrev:
Hvis man har rent mel i posen, så kan man jo blot tale ligeud om sine problemer omkring dokumentation.
Hilsen, Robert
Jeg er for det meste enig med dig, men her stopper enigheden !
Jeg er enig i, især i det danske system, at ærlige mennesker kan straffes for at gøre noget, som ikke er forkert, men fordi et milimeter-system og nogle pap-hoveder opfatter det som forkert.
Altså et ærlige mennesker kan "straffes" for for noget, der ikke er forkert.
Jeg har set afslag på familiesammenføring, fordi folk var ærlige, selvom de var reelle.
Et punkt i en sag var, at en Thai-kvinden mente, at hun havde fået en gave, hvorimod manden ikke mente at have givet en gave, men blot havde købt ud fra deres fælles husholdning. Dette blev opfattet som et problem af Udlændingeservice. De var begge ærlige og reelle, men Udlændingeservice opfattede det som modstridende oplysninger. Kvinden er nu smidt ud af Danmark, og der kan ikke bevilges visum.
Og lad os sige, at en pensionist lejer et hus af en thailandsk mand, men elmåleren er registreret i kusinens navn. Hvad vil studenterne i pensionsstyrelsen sige til det?
Hilsen, Robert
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men måske forstår du heller ikke, hvad jeg mener ?
Jeg mener, at det er forkert at se sådan på det, at " når du har rent mel i posen, kan du da bare give alle mulige slags oplysninger "
Det er et dårligt argument at bruge, hvad bliver det næste, de vil vide ?
Hvor meget alkohol drikker du ?
Bruger du medicin, hvilken ?
Svar nu bare, du har da rent mel i posen, ikke ?
For nu lige at runde det af vil jeg gentage mig selv:
Jeg mener ikke, at der er lovhjemmel til at kræve den slags oplysninger, vi har hørt om her, af en folkepensionist, der modtager folkepensionens grundbeløb !
Okay, jeg kan se, at vi snakker om to forskellige problemstillinger omkring oplysninger.
Jeg blev engang, da jeg boede i Danmark, spurgt af kommunen, hvorfor de havde set mig omkring min ekskones bopæl, så nu ville de gerne se min lejlighed, lige nu, for at se, om jeg boede der.
Hm, jeg svarede, at jeg da har to børn med hende, så det er vel naturligt, at jeg kom hos hende, men at jeg ikke ville give kommunen adgang til mit hjem (uden en dommerkendelse). Så hørte jeg ikke mere om den sag.
Hilsen, Robert
Oprettet af Anonym Bruger d. 18/03-2012 01:29
#19
Ret mig hvis jeg ta'r fejl.
Men, er det ikke lovpligtigt at skulle oplyse Skat i Dk hvis man ejer bolig i udlandet?
Uanset om man er pensionist og på grundbeløbet, er man så ikke pisket til at skulle betale
ejendomsværdi skat til den danske stat?
Det kunne måske tænkes, at Skat og vores nyligt ansatte på ambassaden, ser lidt indtægts muligheder der.
Oprettet af
ban d. 18/03-2012 02:33
#20
Er det muligt at tråd starten kan frem vise hele brevet uden personlig info så Vi beder kan forholde til indhold lige nu virker det lidt defust??