Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: MELDE PLIGT FOR PENSIONISTER
Oprettet af
VIP d. 18/08-2012 23:48
#1
I forbindelse med den evige diskussion, om det legale i at opholde sig i udlandet som pensionist,
har jeg kontaktet kommunen for, at få afklaret spørgsmålet.
Hvor må man være?
Hvor længe?
Hvor tit skal kommunen orienteres?
Og hvis ophold uden for landet, er et mix af EU lande og ikke EU lande, hvad så?
Det var man ikke meget for at svare på.
Eksempel:
Jeg har en kæreste i Sverige. Hende besøger jeg tit.
Hun har en lejlighed i Spanien. Der opholder vi os tit.
Vi kan godt lide at rejse og tar tit en tur til Australien, Thailand, eller begge dele.
Hvilken kadance, skal jeg med dette mix. benytte, i forhold til min meldepligt hos kommunen?
Det kunne de ikke svare på. Men de kunne fremsende to A-4 sider som fortæller alt det man ikke
må. Jeg hæftede mig bla. ved at Thailand blev nævnt flere gange i skrivelsen.
Sammenligningen med det tidligere Østtyskland er nærliggende!!!
Jeg overvejer, at skrive til Kommunen og bede om en skriftlig instruktion ifbm. mit eksempel.
Men kig selv.
[img]http://i1020.photobucket.com/albums/af322/vipdenmark/Pensionister.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://i1020.photobucket.com/albums/af322/vipdenmark/Pensionisterside2.jpg[/img] is not a valid Image.
#2
Både Sverige og Spanien er med i EU, så der skal du ikke melde noget. Australien og Thailand er ikke i EU, så der skal du melde. Du skal melde hver gang du rejser ud af EU i mere end to måneder, og hver gang du kommer tilbage til EU.
Jeg har også haft fat i kommunen (Frederiksberg), fordi jeg skulle finde ud, hvilke konsekvenser det kunne have for en person, der var væk for længe. De var ekstremt svære at få et klart svar ud af, det blev kun en halvkvædet vise og først efter en del mails.
Kommunerne har vist ikke været så vilde med reglerne, som blev indført som et forlig mellem den forrige regering og DF for at ramme irakiske førtidspensionister som tog pensionen med hjem.
http://www.b.dk/p...nsionister
Oprettet af
VIP d. 19/08-2012 01:07
#3
Kim Ludvigsen skrev:
Både Sverige og Spanien er med i EU, så der skal du ikke melde noget. Australien og Thailand er ikke i EU, så der skal du melde. Du skal melde hver gang du rejser ud af EU i mere end to måneder, og hver gang du kommer tilbage til EU.
Jeg har også haft fat i kommunen (Frederiksberg), fordi jeg skulle finde ud, hvilke konsekvenser det kunne have for en person, der var væk for længe. De var ekstremt svære at få et klart svar ud af, det blev kun en halvkvædet vise og først efter en del mails.
Mit umiddelbare indtryk - og det er forhåbentligt forkert - er, at det rent faktisk ikke er noget, man går så højt op i, når det gælder hvide danskere. Reglerne blev indført som et forlig mellem den forrige regering og DF for at ramme irakiske førtidspensionister som tog pensionen med hjem.
http://www.b.dk/p...nsionister
Tak for manuduktionen...! det er jo helt til grin, at når man er væk i 2 måneder, som en anden
skoleelev, skal informere kommunen om ud og indrejse datoer.
Jeg er og har ikke været i tvivl, om hvilke lande som er medlem og hvilke som ikke er medlem af EU.
Kriteriet jeg har opsat, er blot et eksempel på hvor speget det kan blive.
Det bliver spændende, at se hvad kommunen svarer, i relation til ind og udrejse dage fra EU.
Skal vi tælle dage? Og hvordan vil kommunen holde styr på de enkelte pensionisters destination
og længden på deres ophold?
Jeg er derfor, tilbøjelig til at give dig ret. Reglen/loven er basalt ikke baseret på at ramme danske
pensionister.
Men som du ganske rigtigt er inde på, indvandrere som aldrig har beriget vort samfund,
med andet end hånden fremme, på socialkontoret og som pensionister, flytter tilbage til hjemlandet,
med en dansk pension, der efter deres forhold, kan forsørge hele landsbyen.
Jeg tror at det hænger sådan sammen.
Kunne være interessant, at høre om der er medlemmer her, som har haft problemer med
deres kommune, i relation til længere ophold uden for EU.
Er der det?
Oprettet af
PATINYA d. 19/08-2012 02:43
#4
Det bliver spændende, at se hvad kommunen svarer, i relation til ind og udrejse dage fra EU.
Skal vi tælle dage? Og hvordan vil kommunen holde styr på de enkelte pensionisters destination
og længden på deres ophold?
De vil højst sandsyneligt be om at se dit pas, så har de både destination og længen af opholdet.
Oprettet af Anonym Bruger d. 19/08-2012 09:03
#5
PATINYA skrev:
Det bliver spændende, at se hvad kommunen svarer, i relation til ind og udrejse dage fra EU.
Skal vi tælle dage? Og hvordan vil kommunen holde styr på de enkelte pensionisters destination
og længden på deres ophold?
De vil højst sandsyneligt be om at se dit pas, så har de både destination og længen af opholdet.
Så du mener, at feks. 8 måneder væk fra Danmark, hvoraf de 3 uger måske er ferie i Australien, kan udløse
en "kammeratlig" samtale, med fremvisning af pas på rådhusets pensions kontor?
Det er stort!
Oprettet af
TG950 d. 19/08-2012 09:46
#6
Kim Ludvigsen skrev : Både Sverige og Spanien er med i EU, så der skal du ikke melde noget.
Australien og Thailand er ikke i EU, så der skal du melde. Du skal melde hver gang du rejser ud af EU i mere end to måneder, og hver gang du kommer tilbage til EU.
Jeg har også haft fat i kommunen (Frederiksberg), fordi jeg skulle finde ud, hvilke konsekvenser det kunne have for en person, der var væk for længe. De var ekstremt svære at få et klart svar ud af, det blev kun en halvkvædet vise og først efter en del mails.
Kommunerne har vist ikke været så vilde med reglerne, som blev indført som et forlig mellem den forrige regering og DF for at ramme irakiske førtidspensionister som tog pensionen med hjem.
http://www.b.dk/p...
DK skrev : Så du mener, at feks. 8 måneder væk fra Danmark, hvoraf de 3 uger måske er ferie i Australien, kan udløse
en "kammeratlig" samtale, med fremvisning af pas på rådhusets pensions kontor?
Det er stort!
Australien er da undtaget fra meldepligten, mener jeg da at have læst et eller andet sted, så en kombination af et ophold i Thailand & Australien må da kunnne udløse et oversøisk ophold af dimensioner.
Oprettet af
PATINYA d. 19/08-2012 09:47
#7
De kan forlange at se dit pas når de vil.
Oprettet af
TG950 d. 19/08-2012 10:03
#8
som jeg
vil læse reglerne så efter et ophold i Thailand på 9 Mdr. rejser man blot til til DK / EU land eller Australien
og derefter tilbage til Thailand, der står da ikke nogen steder om at opholdet skal vare /være på 3 mdr. efter ny udrejse begynder der en ny 9 Mdr. periode.
p.s. det er meget billiger at tage en retur rejse til
Australien end til DK.
Oprettet af
PATINYA d. 19/08-2012 11:20
#9
Jeg tror vi ser spørgsmålet forskelligt, som jeg opfatter det er det et spørgsmål om hvad komunen kan forlange, og i tvivl spørgsmål er de i deres fulde ret til at til at se dit pas. og komunen kan til enhver tid sige de er i tvivl, og så er det op til dig at dokumenter de tar fejl.
Oprettet af
Klovn d. 19/08-2012 12:05
#10
PATINYA skrev:
Jeg tror vi ser spørgsmålet forskelligt, som jeg opfatter det er det et spørgsmål om hvad komunen kan forlange, og i tvivl spørgsmål er de i deres fulde ret til at til at se dit pas. og komunen kan til enhver tid sige de er i tvivl, og så er det op til dig at dokumenter de tar fejl.
Løsning : Jeg kan ikke finde mit pas,og vil gerne have et nyt tak

Oprettet af Anonym Bruger d. 19/08-2012 12:09
#11
TG950 skrev:
Kim Ludvigsen skrev : Både Sverige og Spanien er med i EU, så der skal du ikke melde noget.
Australien og Thailand er ikke i EU, så der skal du melde. Du skal melde hver gang du rejser ud af EU i mere end to måneder, og hver gang du kommer tilbage til EU.
Jeg har også haft fat i kommunen (Frederiksberg), fordi jeg skulle finde ud, hvilke konsekvenser det kunne have for en person, der var væk for længe. De var ekstremt svære at få et klart svar ud af, det blev kun en halvkvædet vise og først efter en del mails.
Kommunerne har vist ikke været så vilde med reglerne, som blev indført som et forlig mellem den forrige regering og DF for at ramme irakiske førtidspensionister som tog pensionen med hjem.
http://www.b.dk/p...
DK skrev : Så du mener, at feks. 8 måneder væk fra Danmark, hvoraf de 3 uger måske er ferie i Australien, kan udløse
en "kammeratlig" samtale, med fremvisning af pas på rådhusets pensions kontor?
Det er stort!
Australien er da undtaget fra meldepligten, mener jeg da at have læst et eller andet sted, så en kombination af et ophold i Thailand & Australien må da kunnne udløse et oversøisk ophold af dimensioner.

Redigeret af Anonym Bruger d. 19/08-2012 12:17
#12
TG950 skrev:Australien er da undtaget fra meldepligten, mener jeg da at have læst et eller andet sted, så en kombination af et ophold i Thailand & Australien må da kunnne udløse et oversøisk ophold af dimensioner.
Tjek blanketten i første indlæg. Australien er ikke blandt de lande, der er undtaget.
som jeg vil læse reglerne så efter et ophold i Thailand på 9 Mdr. rejser man blot til til DK / EU land eller Australien
og derefter tilbage til Thailand, der står da ikke nogen steder om at opholdet skal vare /være på 3 mdr. efter ny udrejse begynder der en ny 9 Mdr. periode.
Jeg forstår ikke, hvad du vil opnå med ovenstående. Hvis det nye ophold varer ni måneder, varer det jo længere end to måneder, og så skal det meldes. Herudover kan to gange ni måneders ophold i træk uden for EU/EØS betyde, at man kan blive betragtet som ikke længere boende i Danmark, hvad det nu kan have af følger for pension osv.
Oprettet af
PATINYA d. 19/08-2012 14:23
#13
Klovn skrev:
PATINYA skrev:
Jeg tror vi ser spørgsmålet forskelligt, som jeg opfatter det er det et spørgsmål om hvad komunen kan forlange, og i tvivl spørgsmål er de i deres fulde ret til at til at se dit pas. og komunen kan til enhver tid sige de er i tvivl, og så er det op til dig at dokumenter de tar fejl.
Løsning : Jeg kan ikke finde mit pas,og vil gerne have et nyt tak

F,eks ja! eller hunden har ædt det, der er flere løsninger på DET problem

Redigeret af
PATINYA d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
TG950 d. 19/08-2012 15:17
#14
Kim Ludvigsen skrev:
TG950 skrev:Australien er da undtaget fra meldepligten, mener jeg da at have læst et eller andet sted, så en kombination af et ophold i Thailand & Australien må da kunnne udløse et oversøisk ophold af dimensioner.
Tjek blanketten i første indlæg. Australien er ikke blandt de lande, der er undtaget.
som jeg vil læse reglerne så efter et ophold i Thailand på 9 Mdr. rejser man blot til til DK / EU land eller Australien
og derefter tilbage til Thailand, der står da ikke nogen steder om at opholdet skal vare /være på 3 mdr. efter ny udrejse begynder der en ny 9 Mdr. periode.
Jeg forstår ikke, hvad du vil opnå med ovenstående. Hvis det nye ophold varer ni måneder, varer det jo længere end to måneder, og så skal det meldes. Herudover kan to gange ni måneders ophold i træk uden for EU/EØS betyde, at man kan blive betragtet som ikke længere boende i Danmark, hvad det nu kan have af følger for pension osv.
blanketens side 2 / eksempel 1 : forklar mig venligst så hvad der menes ?
Australiens aftalen er en sær aftale lige som der også er sær aftale for tyrkiet, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
#15
Eksemplet handler om en enkelt rejse til udlandet. Se teksten ovenfor under "Midlertidigt udlandsophold". Hvis der er tale om en enkelt rejse, må man gerne være væk i mere end seks måneder inden for et år. Hvis man rejser flere gange, må man kun være væk op til seks måneder inden for et år, hvis man vil undgå at det påvirker pensionen.
Ja, du tager fejl med Australien. Den første side af blanketten indeholder en fuldstændig liste over lande, der er undtaget, uanset om det er på grund af aftaler i EU eller særaftaler. Australien er ikke på listen, og det er Tyrkiet for øvrigt heller ikke.
Oprettet af
natty d. 19/08-2012 16:10
#16
Særaftalerne har vist intet med denne sag (meldepligt) at gøre, men vel om man kan få mere end pensions grundbeløbet udbetalt, hvis man bosætter sig i et andet land?
Oprettet af
VIP d. 19/08-2012 18:04
#17
TG950 skrev:
Kim Ludvigsen skrev : Både Sverige og Spanien er med i EU, så der skal du ikke melde noget.
Australien og Thailand er ikke i EU, så der skal du melde. Du skal melde hver gang du rejser ud af EU i mere end to måneder, og hver gang du kommer tilbage til EU.
Jeg har også haft fat i kommunen (Frederiksberg), fordi jeg skulle finde ud, hvilke konsekvenser det kunne have for en person, der var væk for længe. De var ekstremt svære at få et klart svar ud af, det blev kun en halvkvædet vise og først efter en del mails.
Kommunerne har vist ikke været så vilde med reglerne, som blev indført som et forlig mellem den forrige regering og DF for at ramme irakiske førtidspensionister som tog pensionen med hjem.
http://www.b.dk/p...
DK skrev : Så du mener, at feks. 8 måneder væk fra Danmark, hvoraf de 3 uger måske er ferie i Australien, kan udløse
en "kammeratlig" samtale, med fremvisning af pas på rådhusets pensions kontor?
Det er stort!
Australien er da undtaget fra meldepligten, mener jeg da at have læst et eller andet sted, så en kombination af et ophold i Thailand & Australien må da kunnne udløse et oversøisk ophold af dimensioner.
En kombination af ophold indenfor forskellige EU lande, kombineret med feks 3 uger i Australien var mit eksempel. Thailand, har jeg iøvrigt
ikke nævnt i denne sammenhæng.
Havde du læst mit indlæg i trådstart ordentligt og set kommunens skrivelse, vil du have observeret, at Australien ikke er blandt de lande, som er
undtaget melde pligt!
At kommunen til enhver tid kan bede om at se vores pas, er ingen nyhed.
Min pointe var om kommunen, i den tænkte situation, virkelig ville benytte sig af denne ret.
Jeg tror som Ludvig, at kommunen ikke vil være specielt "emsig" overfor
danske folkepensionister.
But who knows?
Oprettet af
TG950 d. 19/08-2012 18:27
#18
Kim Ludvigsen skrev:
Eksemplet handler om en enkelt rejse til udlandet. Se teksten ovenfor under "Midlertidigt udlandsophold". Hvis der er tale om en enkelt rejse, må man gerne være væk i mere end seks måneder inden for et år. Hvis man rejser flere gange, må man kun være væk op til seks måneder inden for et år, hvis man vil undgå at det påvirker pensionen.
Ja, du tager fejl med Australien. Den første side af blanketten indeholder en fuldstændig liste over lande, der er undtaget, uanset om det er på grund af aftaler i EU eller særaftaler. Australien er ikke på listen, og det er Tyrkiet for øvrigt heller ikke.
en ting har jeg da fundet ud af, og det er at en dansk pensionist kan bosætte sig i Australien med sin fulde pension / førtidspension, og derfra kan man vel opholde sig Thailand alt det man vil, tror ikke at de Australske myndigheder ikke blander sig.
Australien, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Marokko, New Zealand, Tyrkiet, USA
En dansk statsborger bosat i Australien, Canada, Chile, Kroatien, Israel, Marokko New Zealand,
Tyrkiet eller USA kan søge og modtage dansk folke- eller førtidspension, hvis pågældende har
boet mindst 3 år i Danmark efter det fyldte 15. år.
http://www.penst....09pdf.ashx
Redigeret af
TG950 d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
jojokent d. 19/08-2012 20:04
#19
Jeg er ked af at sige noget jeg ikke er sikker paa men , der er flere af vores dejlige gaester i dk som har hjemme langt fra eus graenser der stadig kan faa penion. Har vi raad til det har vi ogsaa raad til alle andre
/ Jeg er selv en hoej skattebetaler
Oprettet af AL 48 d. 19/08-2012 21:04
#20
TG950 skrev:
Kim Ludvigsen skrev:
Eksemplet handler om en enkelt rejse til udlandet. Se teksten ovenfor under "Midlertidigt udlandsophold". Hvis der er tale om en enkelt rejse, må man gerne være væk i mere end seks måneder inden for et år. Hvis man rejser flere gange, må man kun være væk op til seks måneder inden for et år, hvis man vil undgå at det påvirker pensionen.
Ja, du tager fejl med Australien. Den første side af blanketten indeholder en fuldstændig liste over lande, der er undtaget, uanset om det er på grund af aftaler i EU eller særaftaler. Australien er ikke på listen, og det er Tyrkiet for øvrigt heller ikke.
en ting har jeg da fundet ud af, og det er at en dansk pensionist kan bosætte sig i Australien med sin fulde pension / førtidspension, og derfra kan man vel opholde sig Thailand alt det man vil, tror ikke at de Australske myndigheder ikke blander sig.
Australien, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Marokko, New Zealand, Tyrkiet, USA
En dansk statsborger bosat i Australien, Canada, Chile, Kroatien, Israel, Marokko New Zealand,
Tyrkiet eller USA kan søge og modtage dansk folke- eller førtidspension, hvis pågældende har
boet mindst 3 år i Danmark efter det fyldte 15. år.
http://www.penst....09pdf.ashx
Det kan du også godt, men hvis du nærlæser, ser du at det kun er grundbeløbet man kan få udbetalt. - Og der er også restriktioner:
Pensionstillæg: Tillægget indtægtsreguleres på grundlag af pensionistens egne og en evt.
ægtefælles/ samlevers samlede indtægter.
Førtidspension: Ydelsen indtægtsreguleres på grundlag af pensionistens egne og en evt.
ægtefælles/ samlevers samlede indtægter.
- Hvor mange førtidspensionister har mon husket at oplyse konens/samleverens indtægt??