Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: kone og børn til sverige
#1
hej derude. jeg ville gerne have haft flyttet til dk med min kone og børn pga mit helbred ikke er så godt mere og kan ik få forsikring i th. Men det kan jeg ikke pågrund af jeg har skattegæld(250000k). så kom jeg til at tænke på at man kan flytte til Sverige med famillien og efter ophold der et par år ku man flytte til dk. Er det rigtigt og er der nogen der noget erfaring med det. Jeg spørger herinde da jeg har svært med og læse/forstå efter en mindre hjerneskade så ville gerne have al det hjælp jeg kan få. Jeg er førtidspensionist,38 år gammel,boet i th de sidste 10 år,gift i 7 år og har et barn på 7 og et lånebarn på 16. På forhånd tak. VH Jacob ps. Undskyld hvis jeg er lidt langsom til at svare på tråden her,er i dk nu da jeg skulle på sygehuset og har kun adgang til nettet på bibloteket.
Oprettet af
H_Larsen d. 22/09-2014 20:39
#2
Hej Jacob
Jeg kan anbefale at du tage kontakt til ægteskab uden grænser, de har også en vejledning til hvorledes man skal forholde sig med hensyn til sverigesmodellen
Du er velkommen til at sende mig en privat besked og jeg vil sende dig mit tlf og jeg kan fortælle dig en lille smule om hvorledes man skal forholde sig til sverigesmodellen.
mvh
H_Larsen
Redigeret af
H_Larsen d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af OleH d. 22/09-2014 20:50
#3
På Ægteskab Uden Grænsers forum kan du læse om mulighederne for at flytte til Sverige:
http://www.aegtes....dk/forum/
I denne tråd står der en del om EU-reglerne, som du skal bruge:
http://www.aegtes...f=7&t=3705
Redigeret af OleH d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
H_Larsen d. 23/09-2014 10:41
#4
Hej
Du få også ÆUG vejledning
http://www.aegtes.../sverigeeu
med venlig hilsen
H_Larsen
#5
jeg kan ikke se at en skatte gæld i dk. forhindre dig i og flytte til dk. når du er førtidspensionist har de så ikke trukket i din pension hver mdr. ?? hvis de har og du har været her i 10 år, så har du vel betalt en del af, prøv og undersøge det ved skat...................

#6
jeg kan ikke låne til garantien(ca52000kr) nogen steder og på udlændingestyrelsens hjemme side står der man ikke kan søge familliesammenføring hvis man har over 120000kr tror jeg det var, i skattegæld. min skattegæld blev sat i bero efter 1 år da jeg ku se at hvad de max ku trække af min pension ikke engang dækkede renterne på gælden og da havde jeg kun 20000bt tilbage og leve for
#7
jacobpakchong skrev:
hej derude. jeg ville gerne have haft flyttet til dk med min kone og børn pga mit helbred ikke er så godt mere og kan ik få forsikring i th. Men det kan jeg ikke pågrund af jeg har skattegæld(250000k). så kom jeg til at tænke på at man kan flytte til Sverige med famillien og efter ophold der et par år ku man flytte til dk. Er det rigtigt og er der nogen der noget erfaring med det. Jeg spørger herinde da jeg har svært med og læse/forstå efter en mindre hjerneskade så ville gerne have al det hjælp jeg kan få. Jeg er førtidspensionist,38 år gammel,boet i th de sidste 10 år,gift i 7 år og har et barn på 7 og et lånebarn på 16. På forhånd tak. VH Jacob ps. Undskyld hvis jeg er lidt langsom til at svare på tråden her,er i dk nu da jeg skulle på sygehuset og har kun adgang til nettet på bibloteket.
Er du sikker på at gælden ikke er forældet?
Har du skrevet under på gælden eller indgået en afdragsordning? Hvis ikke, så er det ikke usandsynligt at gælden er forældet.
Læs nærmere her:
-
http://www.famili...r/647.html
-
http://politiken....attegaeld/
-
http://politiken....-milliard/
#8
gælden er ikke forældet, jeg får jo pension fra dk så derfor også et skattekort hvor en påmindelse om min gæld står hvert år og så bliver den ikke forældet, det ville være noget andet hvis jeg havde boet i udlandet længere tid uden nogen tilknytning til dk.
Oprettet af OleH d. 24/09-2014 18:22
#9
jacobpakchong skrev:
gælden er ikke forældet, jeg får jo pension fra dk så derfor også et skattekort hvor en påmindelse om min gæld står hvert år og så bliver den ikke forældet, det ville være noget andet hvis jeg havde boet i udlandet længere tid uden nogen tilknytning til dk.
Ifølge det, du skriver, får du jo aldrig mulighed for at betale din gæld.
Er det mon en mulighed for dig at søge gældssanering ?
Oprettet af
Rasmus d. 25/09-2014 00:02
#10
Jacobpakchomg skrev: indlæg: #1
hej derude. jeg ville gerne have haft flyttet til dk med min kone og børn pga mit helbred ikke er så godt mere og kan ik få forsikring i th. Men det kan jeg ikke pågrund af jeg har skattegæld(250000k). så kom jeg til at tænke på at man kan flytte til Sverige med famillien og efter ophold der et par år ku man flytte til dk. Er det rigtigt og er der nogen der noget erfaring med det. Jeg spørger herinde da jeg har svært med og læse/forstå efter en mindre hjerneskade så ville gerne have al det hjælp jeg kan få. Jeg er førtidspensionist,38 år gammel,boet i th de sidste 10 år,gift i 7 år og har et barn på 7 og et lånebarn på 16. På forhånd tak. VH Jacob ps. Undskyld hvis jeg er lidt langsom til at svare på tråden her,er i dk nu da jeg skulle på sygehuset og har kun adgang til nettet på bibloteket.
Hej Jacobpakchong
Igennem rigtig mange år har Sverige løsningen - været et godt alternativ - for div. dansker som ikke umiddelbart har kunne opnå familiesammenføring i Danmark jf. stadige strammer lovgivning på området. Men sådan forholder det sig altså ikke længer! Svenskerne har de i snart 15 år jeg har boet her i Malmø, strammet gevaldigt op på reglerne for dansker som ønsker at bosætte sig her.
I dag er det sådan: ønsker man at bosætte sig i Sverige, skal man over for Den Svenske Folkebogføring, (folkeregister) fremvise én gyldig indgået lejekontrakt fra et boligselskab eller privat udlejer, et skøde på hus køb eller køb af én Bostadsret (andelsbolig). Samt én Internordisk Flytteattest som udstedes af sin egen hjemkommune i Danmark, før man overhoved kan får udstedt et svensk Id-kort og personnummer.
Er man på én eller anden måde på social overførselsindkomst i Danmark - det være sig invalide eller folkepension - skal den danske hjemkommune assistere deres økonomiske bidrag til én evt. tilflytter i Sverige over for de Svenske myndigheder. Skønner de svenske myndigheder så: de økonomiske forhold ikke er tilstrækkelige, bliver ansøgningen om svensk tilflytning afvist. Som jeg har forstået det, så har det at gøre med forsørgerpligten familiemæssigt. I og med svenskerne ikke ønsker at agerer socialkontor for anden EU-borger..?
Kommer man derimod til Sverige som flygtning fra Mellemøsten med bedsteforældre og 4-5 børn - stiller sagen sig helt anderledes. Så er det svenske sociale-kasseapparat til fri afbenyttelse:
Men det er så én helt anden snak…!
Rasmus
Redigeret af
Rasmus d. 25/09-2014 00:28
Oprettet af
H_Larsen d. 25/09-2014 09:10
#11
Rasmus skrev:
Hej Jacobpakchong
Igennem rigtig mange år har Sverige løsningen - været et godt alternativ - for div. dansker som ikke umiddelbart har kunne opnå familiesammenføring i Danmark jf. stadige strammer lovgivning på området. Men sådan forholder det sig altså ikke længer! Svenskerne har de i snart 15 år jeg har boet her i Malmø, strammet gevaldigt op på reglerne for dansker som ønsker at bosætte sig her.
I dag er det sådan: ønsker man at bosætte sig i Sverige, skal man over for Den Svenske Folkebogføring, (folkeregister) fremvise én gyldig indgået lejekontrakt fra et boligselskab eller privat udlejer, et skøde på hus køb eller køb af én Bostadsret (andelsbolig). Samt én Internordisk Flytteattest som udstedes af sin egen hjemkommune i Danmark, før man overhoved kan får udstedt et svensk Id-kort og personnummer.
Er man på én eller anden måde på social overførselsindkomst i Danmark - det være sig invalide eller folkepension - skal den danske hjemkommune assistere deres økonomiske bidrag til én evt. tilflytter i Sverige over for de Svenske myndigheder. Skønner de svenske myndigheder så: de økonomiske forhold ikke er tilstrækkelige, bliver ansøgningen om svensk tilflytning afvist. Som jeg har forstået det, så har det at gøre med forsørgerpligten familiemæssigt. I og med svenskerne ikke ønsker at agerer socialkontor for anden EU-borger..?
Kommer man derimod til Sverige som flygtning fra Mellemøsten med bedsteforældre og 4-5 børn - stiller sagen sig helt anderledes. Så er det svenske sociale-kasseapparat til fri afbenyttelse:
Men det er så én helt anden snak…!
Rasmus
Hej
Såfremt du skal hjem sammen med familien, så vil jeg anbefale, at du første omgang alene flytter til Sverige, det burde ikke være noget problem, med en førtidspension.
Først skal du have en lejlighed, som Rasmus også skriver, når du har en lejlighed og fået
Når du så har fået svensk Id-kort og personnummer, vil jeg invitere min kone og børn på besøg i Sverige og derefter vil jeg søge familiesammenføring i Sverige.
Jeg siger ikke det er let, men det er muligt.
Derimod vil jeg mene at familiesammenføring i Danmark ville du ikke kunne opnå, da du ikke må have gæld til det offentlige.
med venlig hilsen
H_Larsen
Oprettet af
lek d. 25/09-2014 10:46
#12
http://www.social...vberakning
der kan man se om man kan få lov at bo i Sverige..
Enlig på pension minus det de må trække til gæld, så går det jo fint.
Men skal konen med, går det galt, skal der så også børn med.. glem sveriges modellen.
Oprettet af
H_Larsen d. 25/09-2014 14:08
#13
Hej
Jeg mener stadigvæk at Sveriges modelen kan bruges
Jeg har været til foredrag i udlændingeservice for ca 2 år siden.
Og der fik vi forklaret følgende,
En dansk statsborger der har boet i et andet EU-land, kan ved tilbage flytning til Danmark få sin familie med. Den danske statsborgers familie behøver ikke at have opholdstilladelse i det EU-land hvor den danske statsborger bor.
Derfor mener jeg at jacobpakchong skal flytte til Sverige og få svensk Id-kort og personnummer.
Derefter søger han om et turistvisum til hans kone og børn, og når de ankommer til Sverige, skal han søge familiesammenføring både i Sverige (og evt Danmark, hvis han har boet i Sverige i 3 måneder).
og så mener jeg faktisk han vil få det, da han er EU-borger og der gælder nogle specielle regler der overtrumfer de nationale regler i Danmark og Sverige.
følgende citat kommer fra ægteskab uden grænser
Som dansk statsborger kan du vælge at søge familiesammenføring i Sverige via Sveriges nationale regler. Det er der forskellige fordele ved sammenlignet med EU/EØS-reglerne, bl.a. stiller Sverige stadig ikke noget forsørgelseskrav, hvis referenten er statsborger i et EU/EØS-land. Desuden kan din ægtefælle / partner opnå permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år, hvor det tager 5 år ved ansøgning efter EU/EØS-reglerne. Har I været gift, og har I boet sammen i nogle år, er der endda chance for, at Sverige vil give din ægtefælle permanent opholdstilladelse med det samme. Endelig giver de svenske nationale regler bedre mulighed for, at din ægtefælle kan modtage svensk uddannelsesstøtte, selvom du ikke arbejder i Sverige.
men jeg synes jacobpakchong skal søge professionel hjælp eller i det mindste bruge ægteskab uden grænser for at være sikker.
En ting er sikker han kan ikke tage direkte til Danmark og få familiesammenføring, da han har gæld til det offentlige.
med venlig hilsen
H_Larsen
Oprettet af OleH d. 25/09-2014 20:49
#14
lek skrev:
http://www.social...vberakning
der kan man se om man kan få lov at bo i Sverige..
Enlig på pension minus det de må trække til gæld, så går det jo fint.
Men skal konen med, går det galt, skal der så også børn med.. glem sveriges modellen.
Det link, du henviser til, har da ikke noget at gøre med, om man kan få lov til at bo i Sverige !