Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Tempel idag 27 oktober

Oprettet af Henke d. 27/10-2015 02:34
#1

Hej alvidende internethjerne.
Kan i forklare hvorfor buddhister/thaier går i tempel idag d. 27. Oktober og skyder krudt/fyrværkeri af?
Kæresten kan ikke forklare andet end at det er en very important day haha

Oprettet af click d. 27/10-2015 02:40
#2

Min kone siger det er isaan Loy Krathong dag ,den Thailandske er først den 25 november så de er for en gang skyld lidt foran i Isaan. De startede med at skyde krudt af i går aftes og startede så op igen kl.5 i morges ÅHHHH my BuddaAngel

Oprettet af Hymmer d. 27/10-2015 03:15
#3

http://www.friend...hist-lent/

Oprettet af cali111 d. 27/10-2015 03:23
#4

Wan Ok Phansa ved fuldmåne i october. Dagen hvor man forlader templet efter 3 mdr. munkeperiode.
Wan Khao Phansa ved fuldmåne i juli. Dagen hvor man går ind i templet for at være munk i 3 mdr.

Oprettet af GAMBIT d. 27/10-2015 05:13
#5

Kan din kæreste ikke forklare dig at dagen i dag er Wan ok Phansa - dagen hvor nogle munke forlader templet for at blive civile ?

Click, nej det er ikke ISAAN Loy Krathong - det er da noget sludder - jeg ved ikke om din kone ikke er Buddhist eller om hun bare ikke vil forklare dig hvad dagen i dag er, men havde du sat dig lidt ind i landets kultur og traditioner før du flygtede herhen, ville du også vide hvad dagen i dag er og måske kunne forklare din kone at det er ikke Isaan loy krathong i dag.

Desuden bliver der gang i alkohol salgtet i dag da mange vælger at stoppe med at drikke alkohol i 3 mdr - til i dag .

Redigeret af GAMBIT d. 27/10-2015 05:35

Oprettet af hugoboerge d. 27/10-2015 05:29
#6

Den link som Hymmer har lagt ind forklarer det meget godt.

Herudover er det overgangen til "vintertid" hvor The Emerald Buddha skifter til "vintertoej" foretaget af kronprinsen.

Oprettet af Conrad d. 27/10-2015 05:33
#7

Det er også dagen hvor mange, som ikke har drukket alkohol siden Wan Khao Pansa, genoptager drikkeriet Cheers

Oprettet af GAMBIT d. 27/10-2015 05:37
#8

Conrad skrev:

Det er også dagen hvor mange, som ikke har drukket alkohol siden Wan Khao Pansa, genoptager drikkeriet Cheers


Nemlig - Pas på i trafikken!

Redigeret af GAMBIT d. 27/10-2015 05:46

Oprettet af hugoboerge d. 27/10-2015 06:21
#9

Der er no booze i Thailand i dag. Foerst efter midnat gaar det loes.


Her er lidt nyt sakset fra Jyllands-Posten:

De mest berusede nationer

Uge 40 og 41 er traditionen tro tidspunktet, hvor Sundhedsstyrelsen skyder sin årlige alkoholkampagne i gang. I år er det budskabet om "Stop før fem - det betaler sig", der er i fokus.

Med kampagnen ønsker Sundhedsstyrelsen at henlede vores opmærksom mod de skadelige virkninger, som alkohol har på den helt korte bane, nemlig at det svækker både vores helbred, dømmekraft og præstationsevner, når vi indtager mere end de anbefalede fem genstande ad gangen.

Samtidig vil Sundhedsstyrelsen også rette fokus mod de skader og ulykker, som især de helt unge oplever i forbindelse med alkohol, såsom forgiftning, uansvarlig sex og slagsmål.

Vi danskere har ry for at være temmelig liberale, når det kommer til vores indtag af de våde varer, og i snit fylder hver dansker sig da også med 11,4 liter ren alkohol om året.

Det er næsten dobbelt så meget som gennemsnittet på verdensplan, der ifølge WHO er 6,2 liter årligt.

Men vi danskere skal dog kigge endnu dybere i flasken, hvis vi skal op at blande os med sværvægterne inden for alkoholindtag - i den mest alkoholbegejstrede nation, Hviderusland, indtages der i snit 17,5 liter ren alkohol om året.

Oprettet af Henke d. 27/10-2015 06:37
#10

GAMBIT skrev:

Kan din kæreste ikke forklare dig at dagen i dag er Wan ok Phansa - dagen hvor nogle munke forlader templet for at blive civile ?

Click, nej det er ikke ISAAN Loy Krathong - det er da noget sludder - jeg ved ikke om din kone ikke er Buddhist eller om hun bare ikke vil forklare dig hvad dagen i dag er, men havde du sat dig lidt ind i landets kultur og traditioner før du flygtede herhen, ville du også vide hvad dagen i dag er og måske kunne forklare din kone at det er ikke Isaan loy krathong i dag.

Desuden bliver der gang i alkohol salgtet i dag da mange vælger at stoppe med at drikke alkohol i 3 mdr - til i dag .

Hvis hun kunne forklare det havde jeg ikke spurgt her, vel Wink
Jeg ved heller ik hvorfor vi i Danmark holder skærtorsdag eller store bededag, men jeg holder da fri alligevel. Og pinse?? Hvad pokker gør vi det for?
Jeg siger tak for svarene der er kommet og håber mudderkastningen også stopper her.
God dag til alle Smile

Redigeret af Henke d. 27/10-2015 06:46

Oprettet af hugoboerge d. 27/10-2015 07:18
#11

Henke skrev:

GAMBIT skrev:

Kan din kæreste ikke forklare dig at dagen i dag er Wan ok Phansa - dagen hvor nogle munke forlader templet for at blive civile ?

Click, nej det er ikke ISAAN Loy Krathong - det er da noget sludder - jeg ved ikke om din kone ikke er Buddhist eller om hun bare ikke vil forklare dig hvad dagen i dag er, men havde du sat dig lidt ind i landets kultur og traditioner før du flygtede herhen, ville du også vide hvad dagen i dag er og måske kunne forklare din kone at det er ikke Isaan loy krathong i dag.

Desuden bliver der gang i alkohol salgtet i dag da mange vælger at stoppe med at drikke alkohol i 3 mdr - til i dag .

Hvis hun kunne forklare det havde jeg ikke spurgt her, vel Wink
Jeg ved heller ik hvorfor vi i Danmark holder skærtorsdag eller store bededag, men jeg holder da fri alligevel. Og pinse?? Hvad pokker gør vi det for?
Jeg siger tak for svarene der er kommet og håber mudderkastningen også stopper her.
God dag til alle Smile


Har svaert ved at se "mudderkastning" men Henke har faaet sit svar. Hvad angaar skaertorsdag og store bededag kan han selv soege paa internettet.

Oprettet af cali111 d. 27/10-2015 07:54
#12

6 mdr. fængsel eller 10.000 baht i bøde til dem der sælger alkohol i dag.

Oprettet af maik d. 27/10-2015 10:50
#13

cali111 skrev:

6 mdr. fængsel eller 10.000 baht i bøde til dem der sælger alkohol i dag.



Til det siger de fleste barejere: En bøde på 10.000 baht skræmmer dem ikke, men 6 mdr i fængsel vil de ikke risikere.

Oprettet af cali111 d. 27/10-2015 11:11
#14

Click, din kone har lidt ret i det hun siger ang. loi kratong. I aften bliver der søsat en mængde blomsterbåde med lys i flere steder i Isaan, nøjagtig som til Loi Kratong. Herefter går man 3 gange rundt om templet med levende lys og til sidst fyres der raketter af fra templet. Der sluttes af med molam sing resten af natten.

Oprettet af zapper d. 27/10-2015 11:31
#15

Henke skrev:

Jeg ved heller ik hvorfor vi i Danmark holder skærtorsdag eller store bededag, men jeg holder da fri alligevel. Og pinse?? Hvad pokker gør vi det for?
Jeg siger tak for svarene der er kommet og håber mudderkastningen også stopper her.
God dag til alle Smile


Ja hvorfor være i besiddelse af ubrugelig viden, så ved du nok noget, vi andre ikke ved :-)

Jeg havde fx slet ikke opdaget mudderkastningen.

Oprettet af Henke d. 27/10-2015 13:12
#16

Det var gambits kommentar om en der skulle sætte sig ind i et lands kultur inden vedkommende flygtede derhen, og insinueringen om at min kæreste er uvidende eller dum fordi hun ikke kunne forklare hvad det gik ud på jeg mener.
Hvis jeg har været lidt for kvik til at læse mellem linjerne så beklager jeg inderligt Smile

Oprettet af hugoboerge d. 27/10-2015 13:40
#17

Henke skrev:

Det var gambits kommentar om en der skulle sætte sig ind i et lands kultur inden vedkommende flygtede derhen, og insinueringen om at min kæreste er uvidende eller dum fordi hun ikke kunne forklare hvad det gik ud på jeg mener.
Hvis jeg har været lidt for kvik til at læse mellem linjerne så beklager jeg inderligt Smile


Du har laest forkert. Der har intet vaeret naevnt omkring din kaereste er uvidende osv. Hun har maaske ikke vaeret i stand til at forklare dig det ordentligt. Det kaldes for "sprogforbistring".

Bortset fra det saa er det et godt raad som Gambit kommer med om at saette sig ind i det lands kultur hvor man er bosat eller hvor ens kommende kone kommer fra. Det skader ikke.

Oprettet af cali111 d. 27/10-2015 13:40
#18

Henke skrev:

Det var gambits kommentar om en der skulle sætte sig ind i et lands kultur inden vedkommende flygtede derhen, og insinueringen om at min kæreste er uvidende eller dum fordi hun ikke kunne forklare hvad det gik ud på jeg mener.
Hvis jeg har været lidt for kvik til at læse mellem linjerne så beklager jeg inderligt Smile


Ja det er nok en anden en, der skulle sætte sig lidt bedre ind i sagerne. Men nu er Thailand jo et stort land. Her hvor jeg er i isaan, bliver der ikke drukket alkohol, før efter midnat og kratongerne er søsat. Måske er det anderledes hvor vores ven Gambit opholder sig.

Oprettet af Anonym Bruger d. 27/10-2015 13:44
#19

man er hverken dum el. overordenlig uvidende omkring om thailand fordi man spørger til dagen idag, netop viser man interesse for det land man opholdet sig i. Spørger man herinde har man selvfølgelig ret til er venligt svar. Jeg kan desuden godt forstå damen ikke helt kan forklare betydningen af dagen, sådan havde jeg det også med min ex-kone i starten af forholdet, hun forsimplede alt for mig...'important buddhist day'...ja ok, men hvordan forklare man grundlovsdag til en thai..især hvis hendes engelsk ligger på isaan niveau?

today we celebrate the law! celebrate lao? why?

disse søde sprogbarrierer er bare en af charmerne ved farang/thai forhold, men desværre også noget som kan få alvorligere konsekvenser senere...

Redigeret af Anonym Bruger d. 01/01-1970 02:00

Oprettet af click d. 27/10-2015 14:30
#20

Gambit skrev
Click, nej det er ikke ISAAN Loy Krathong - det er da noget sludder - jeg ved ikke om din kone ikke er Buddhist eller om hun bare ikke vil forklare dig hvad dagen i dag er, men havde du sat dig lidt ind i landets kultur og traditioner før du flygtede herhen, ville du også vide hvad dagen i dag er og måske kunne forklare din kone at det er ikke Isaan loy krathong i dag.

Nå kloge Ejner er på banen igen men hvad ved han nu om Thailand. intet kan jeg herved udlede for ja vi er lige kommet hjem fra mini Loy Krathong som bliver afholdt her hvor vi befinder os for tiden nemlig Khon Kaen i Isaan
Gambit jeg kan kun opfodre dig til kom med fakta ikke dit vrøvl bare for at svine mig til
læs og lær
cali111
Click, din kone har lidt ret i det hun siger ang. loi kratong. I aften bliver der søsat en mængde blomsterbåde med lys i flere steder i Isaan, nøjagtig som til Loi Kratong. Herefter går man 3 gange rundt om templet med levende lys og til sidst fyres der raketter af fra templet. Der sluttes af med molam sing resten af natten.