Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Spørgsmål til krydderier

Oprettet af KasperD d. 12/02-2007 09:01
#1

Jeg har set et par af videoerne på hjemmesiden
http://www.enjoyt...om/videos/

Og der rejser sig nu nogle spørgsmål...

1: Hvad er SMG for et krydderi?

2: Der bliver i mange opksrifter brugt CHICKEN STOCK. Kan man godt bruge hønsekødsbullion vand istedet?

På forhånd tak.... Smile

Oprettet af Santhumpon d. 12/02-2007 11:15
#2

Hej
KasperD.

Nu har jeg kigget alle video'er igennem på:

http://www.enjoyt...om/videos/


Har ikke fundet noget om SMG, men MSG.
MSG = Monosodium Glutamate.
Bruges meget i Knorr Produkter.

Se på disse sider om MSG.

http://www.floril...s-msg.html


http://www.eartht...flavor.htm


http://www.chefme...&catid=502


Chicken Stock er hønsekødsbouillon.
En bouillonterning kan godt bruges, hvis man ikke har tid eller mod til selv
at lave sine egne bouilloner eller fonds.

Jeg laver selv mine bouilloner og fonds til supper og saucer.
Det smager bedre end en bouillonterning.

Håber du kunne bruge svaret.

mvh
Torben

Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2007 11:29

Oprettet af KasperD d. 12/02-2007 12:00
#3

Jeg kan absolut bruge svaret...mange tak.

Jeg har også mod på at lave min egen chicken fond. Hvordan laves en Thai chicken fond....min plan er nemlig at lave det og så ellers fryse det ned i små portioner.


Og så et tillægsspørgsmål. hvis man skal købe MSG herhjemme i DK, hvad heddet det så?? og skal man eventuelt i en special butik=?

Oprettet af claus31130 d. 12/02-2007 12:08
#4

MSG kan købes i alle asiatiske butikker....på thai kalder de det phom su lot... skal siges lidt hurtigt...


Claus

Oprettet af rinpoche d. 12/02-2007 12:09
#5

MSG er monoglutaminat, det 3 krydderi bruges som smagsforstærker. Pong chue lot på thai.

Det kan udløse allergireaktioner hos nogle.
I thailand er der tilmed restauranter hvorpå der står på et skilt: "Vi bruger ikke MSG i vores køkken".


Oprettet af rinpoche d. 12/02-2007 12:12
#6

ผงชูรส Pong chue Rot

Pong (pulver) chue (forbedrer) rot (smag)

Oprettet af claus31130 d. 12/02-2007 12:20
#7

lidt til kyllinge fond


http://www.dr.dk/...atehttp%3A


http://food4u.dk/...lingefond/


http://www.dk-kog...hp?id=1380


og så glem ikke alle DTW's dejlige opskrifter...

http://www.dansk-.../31600.php



Claus Grin

Oprettet af KasperD d. 12/02-2007 15:50
#8

Men skal det forstås sådan at i fraråder brugen af det der MSG?

Oprettet af Santhumpon d. 12/02-2007 16:12
#9

Hej
KasperD.

Ja! Hvis man har astma og allergiproblemer ved indtagelse af glutenprodukter.

Monosodium Glutamate = mononatriumglutaminat som der står på Knorr.

Læs her:

http://www.holist...sg/msg.txt



http://www.holist...d.com/msg/


Men hvis du kan tåle at spise Knorr produkter uden symptomer på
allergi eller vejrtræknings problemer.
Kan du roligt bruge det i maden.

mvh
Torben.

Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2007 16:14

Oprettet af claus31130 d. 12/02-2007 16:13
#10

....jeg får det i maden hver dag,det gør en masse mennesker i resten af verden osse...jeg tror det kommer an på mængderne...alt er jo efterhånden blevet farligt at spise....så det er vel en smagssag om manvil bruge det eller ej........det er ihvertfald nemmere at få smagen frem når man bruger det...


Claus

Oprettet af KasperD d. 12/02-2007 17:26
#11

mange tak for de gode svar.

Der presser sig nok flere spørgsml på med tiden....håber i har tålmodighed til at svare på dem allesammen Pfft

indtil videre har i hvert fald været en stor hjælp

Oprettet af Frank d. 12/02-2007 21:37
#12

MSG kaldes på dansk for det tredie krydderi.


http://www.tvmidt.../sw579.asp

Redigeret af Frank d. 12/02-2007 21:41

Oprettet af rinpoche d. 13/02-2007 17:06
#13

Jeg tror vi er enige Wink

Oprettet af KasperD d. 13/02-2007 18:11
#14

jeg skal prøve at få mig sådan noget MSG.

Et tillægsspørgsmål...

når man skal lave sådan noget kyllinge fond, hvor anskaffer man sig så et kyllinge skrog?

Er det at købe en hel kylling og så ellers skære den fri for kød, og så ellers bare bruge skroget...eller kan man købe hele skrog lissom man kan købe kraftben til at koge suppe på

Oprettet af KasperD d. 13/02-2007 19:43
#15

ok, tak....det vil jeg prøve

Oprettet af danoy d. 14/02-2007 04:28
#16

Shock