Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Thai-->Dansk

Oprettet af Christian d. 24/07-2007 14:41
#1

Hej.

Efter konen og ungerne er flyttet ind, så har vi fået 3 computere med thai tastatur. (bærbare). Er der et program hvor vi kan lægge dansk karaktersæt på computerne og så klistre æ.ø og å på tasterne ? Vi skulle jo gerne kunne bruge dem til skolegang.

På forhånd tak.

Mvh./Christian

Oprettet af jpo d. 24/07-2007 15:27
#2

det er nok det næmeste at bare skifte tastatur når der skal skrives dansk, med usb stik, æ.å.ø findes ikke på thai

Oprettet af Draaben d. 24/07-2007 15:51
#3

prøv at kigge på qxl, der kan købes billige trådløse usb tastature, købte selv 2 stk, for 110 kroner, og fik dem sendt her til Thailand

Oprettet af jesperfrb d. 24/07-2007 16:22
#4

Hvis du ligger en dansk XP på pcen så ligger bogstaverne der allerede, på de pladser som er normalt...Downloader du så thaisprog til pcen og skifter til thai, så har du thai tastatur igen..
Det kræver så man kan huske hvor æ,ø,å ligger på et dansk tastaur..GrinGrinGrin Eller som du selv er inde på at sætte et lille mærke påWinkWink

Oprettet af WisawagonFaiFaa d. 25/07-2007 02:43
#5

Hej Christian,

Hvis du benytter WinXP, så højreklik på ikonet sprogindstillinger (TH). Den er på din taskbar nederst på siden, ved de andre ikoner og ur. Vælg indstillinger i menuen. I det vindue der åbnes vælger du Tilføj og herefter vælger du sprog. Vælg anvend og ok, når du er færdig.

Har du ikke har sprogindstillinger vist som ikon på din taskbar, skal du højreklikke på din taskbar, vælge værktøjslinier og markere værktøjslinien sprog.

Prøv dig frem hvor Æ, Ø og Å ligger. Husk du skal først vælge dansk under sprogindstillinger og det skal du gøre hver gang.


Det kan være jeg kan lave et lille transparent screen-keyboard, kun med Æ, Ø og Å, til dig men det afhænger af om jeg har tid (jeg er også C++ programmør og har skrevet en del mindre Windows Applikationer).

MVH
WisawagonFaiFaa

Oprettet af Cxxxxsxxr d. 26/07-2007 16:41
#6

Der vrøvles i denne tråd. Der er mere end æ, ø og å til forskel på et dansk og et såkaldt "thai" tastatur. På et rigtigt thai tastatur (jo de eksisterer skam), findes der ingen latinske bogstaver, men christian m. fl. tænker formodentlig på de tastaturer man normalt ser i Thailand (der er en kombination af thai og US-engelsk)?

Det betyder at de fleste tegn ligger forskelligt i forhold til dansk tastatur. Prøv bare at se her (jeg har trykket på de samme taster i samme rækkefølge):

Sådan sidder de på tastatur knapperne:
~!@#$%^&*()_+|`-=\{}[]:";'<>?,./

Skiftes til dansk skrives der sådan:
§!"#¤%&/()=?`*+´'Å^å¨ÆØæø;:_,.-

God fornøjelse med anførselstegn, koloner og parenteser (personligt skifter jeg altid til US, n[r der skal skrives tegn). Hvis jeg s[ skriver ;, ', [, s[ ser det s[dan her ud.






Oprettet af jpo d. 26/07-2007 17:51
#7

ja nemt er det ikke, men nu synes jeg ikke thai-er er gode til at skrive breve, hvis det er det man vil bruge det til,
min kone skulle skrive et brev engang, ikke langt, det tog flere timer,
næ snakke i telefon det går bedre,ikke nok med det er den der snakker i telefonen,næ det er alle thai-er i stuen, der snakker,
men va bare de hygger sig, og så er det jo billigt at ringe til thailand,
med voipdiscount,og ikke nok med det, de kan også se thai tv samtidig,men va vi elsker dem jo.
det var en ordentlig smørre.

Oprettet af rinpoche d. 26/07-2007 20:24
#8

Cyberstar skrev:
Der vrøvles i denne tråd. Der er mere end æ, ø og å til forskel på et dansk og et såkaldt "thai" tastatur. På et rigtigt thai tastatur (jo de eksisterer skam), findes der ingen latinske bogstaver,



wow, det er forbløffende hvad man kan lære her!

Oprettet af Draaben d. 27/07-2007 06:50
#9

selvom man kun har et thailandsk tastatur, kan man jo bare starte det der hedder "on screen keybord" ved at trykke på windows tasten + U husk at skifte sproget om til dansk på proces linjen.....og vupti så har man dansk tastatur på skærmen......Hvor svært kan det væreWink

[img]http://www.danesoe.com/dansk-thai/thai.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.danesoe.com/dansk-thai/dansk.jpg[/img] is not a valid Image.

Redigeret af Draaben d. 27/07-2007 07:03

Oprettet af WisawagonFaiFaa d. 28/07-2007 01:13
#10

Til Draaben: Kom nu ikke og sig at du tager billeder af din skærm med et kamera Grin

Print Screen (Prt Sc) og Paste (Ctrl + v) gør tricket Wink

Du har ret i at Screen-Keyboardet, der følger med WinXP, er en ganske udmærket løsning, hvis man ikke gider klistre mærkater på sit tastatur, og kun skal skrive små korte breve eller chat-beskeder på dansk.

Til længere skriverier er det dog ikke en holdbar løsning, hvilket selvfølgelig gælder for alle Screen-Keyboards.

Oprettet af helosan d. 28/07-2007 03:53
#11

Købte for år tilbage da jeg boede i Dk et kabel med dobb. stik. Havde så et købt et Thai/engelsk keyboard i Thailand og havde så også mit Danske tilsluttet. Aner ikke hvad sådan et stik kaldes. Købte det i en It forretning som et færdigt produkt. Begge keyboards var selvfølgelig indlæst som hardware.
Når jeg, eller rettere fruen skulle skrive thai slog vi om nede i proceslinien og visa versa når det var dansk eller andre sprog der skulle skrives.
Efter vi kom tll Thailand gad jeg ikke det mere, så jeg købte en PC til fruen så vi nu er uafhængige når vi vil arbejde.
Har lige købt en PC til niecen hos en god leverandør her i Pattaya, havde selv en gammel Monitor men Rung lavede en PC med nyt keyboard og nye laudspeakers for 4.500 Baht.

Oprettet af Draaben d. 28/07-2007 06:58
#12

Til WisawagonFaiFaa.
Takker mange gange for tippet, man lærer sgu noget nyt hver dagGrin
Hygge Frank

Oprettet af John d. 28/07-2007 11:47
#13

Det er ikke computeren der er noget galt med, men .....Grin

Du starter med at trykke på "Print Scrn" så har du kopieret dit skærmbilled til dit clipboard.
Nu åbner du en tom side i et program der kan håndterer billeder, f.eks. Word, eller et billed program- du kan nu højre klikke på den tomme side og vælge sæt ind, eller du kan trykke på "Ctrl & V" samtidig. Billedet af din skærm bliver nu sat ind i det tomme vindue.