Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: at leje en virsomhed

Oprettet af kungjik d. 01/09-2007 16:55
#1

hej igen

nu har jeg lige set og hørt at man kan langtids leje både hoteller og barer og så videre se bare på
http://www.pattay.../index.htm


er det ikke en kanon god mulighed at leje istedet for at købe så skal man da ikke bruge såå mange penge på at starte op i thailand

som tidligere beskrevet kan jeg tage 350.000 kr med til thailand og kan jeg så leje et lille hotel eller andet til siger vi bare 5-8000 kr pr. måned så skulle det da vel være muligt???

jeg ved det ikke men tager meget gerne imod gode råd hvordan jeg kommer væk fra danmark og til thailand


davs jeg lavede lige dit links aktivt
bamsen

Oprettet af rinpoche d. 01/09-2007 20:11
#2

Smile så lige denne tråd nu. Er helt enig med dig. Minimer risikoen.

mvh
rinpoche

Oprettet af polar d. 02/09-2007 00:13
#3

Nu er det ikke for at gøre dig ked af, men nu inden du farer afsted til Thailand og sætter hele formuen overstyr, så er der lige nolge ting du skal vide og sætte dig ind i.
Først og fremmest skal du have en arbejdstilladelse, dertil kræves, at du har 3 millioner bath, for at få en!! Du har efter dagens kurs 1.952.035.69, så du har ikke engang til et visa.
Ja du kan langtidsleje en bar eller et hotel, men du betaler 3 års keymoney forud, plus 6 måneders leje, det er penge, som du ikke får igen, hvis det skulle mislykkes-
Der ud over skal du bruge penge på diverse tilladelser, til at drive en bar/hotel.
Så skal du også selv have et sted at bo, hvor du også skal betale forud.
Du skal have til strøm, vand, lønninger, forsikringer. Endvidere skal du have penge til at kunne forny dit visa hvert år.
Det ville måske også være rart at have lidt i baghånden til dårlige tider, eller hvis det ikke skulle gå, så du have til hjemrejsen.
Polar

Oprettet af Saendaeng d. 02/09-2007 02:32
#4

Hej, Jeg sender dig lige et link så kan du selv se hvordan mulighederne er. Der er en del ting man skal have styr på , men der er smarte måder at ordne det på..
http://www.thaivi...314.0.html
kungjik skrev:
hej igen

nu har jeg lige set og hørt at man kan langtids leje både hoteller og barer og så videre se bare på
http://www.pattay.../index.htm


er det ikke en kanon god mulighed at leje istedet for at købe så skal man da ikke bruge såå mange penge på at starte op i thailand

som tidligere beskrevet kan jeg tage 350.000 kr med til thailand og kan jeg så leje et lille hotel eller andet til siger vi bare 5-8000 kr pr. måned så skulle det da vel være muligt???

jeg ved det ikke men tager meget gerne imod gode råd hvordan jeg kommer væk fra danmark og til thailand


davs jeg lavede lige dit links aktivt
bamsen

Oprettet af tuktuk d. 02/09-2007 05:21
#5

Polar

der er ikke mange sandheder i det du skriver....

Du skal registrere et selskab der PÅ PAPIRET er mindst 2 Mill. værd for at kunne få en arbejdstilladelse, det er ikke nogen penge du fysisk skal kunne vise du garanterer bare at firmaet er i besidelse af 2 Mill. Dertil skal du beskæftige mindst 4 Thailændere...

MEN - du kan sagtens stå som ejer af en bar eller hotel uden selv at have en Arbejdstilladelse, men du må bare ikke lave noget der så, ikke engang veksle penge til mindre sedler eller lign. men du kan få et non img. B og stå som ejer af firmaet og få pengene med hjem hver aften hvor du så hjemme kan sidde og lave regnskab og tælle dine penge, men altså ikke i virksomheden..

Keymoney er forskelligt fra sted til sted, jeg har ikke betalt nogle keymoney såvel som jeg heller ikke har betalt 3 år husleje, jeg betaler for et år af gangen forud, og det er det, Keymoney er i bund og grund penge under bordet for at kunne overtage et lejemål, og det kommer helt og aldeles an på din udlejeres grådighed om eller hvor hvor meget de vil have under bordet...

Pas på du ikke generaliserer, der er masser af muligheder for at kunne drive virksomhed hernede som kungjik gerne vil uden at skulle tænke for meget over det med arbejdstilladelse m.m. det kan komme hen af vejen, hvis han vil udvide eller synes der er brug for ham i virksomheden......

Ser man sig lidt for og ikke slår for stort et brød op til at starte med kan 350.000 strække sig langt, vi åbnede et rejsebureau for knap 200.000 kr. inkl. arbejdstilladelse 1 års leje ombygning af kontor inventar, tilladelser og det hele, og det kan sagtens gøres billigere, der hvor man skal passe på eri mine øjne at den kontrakt der indgåes lever op til den Thailandske lovgivning og at man kan holde udlejeren op på evt. fejl og mangler samt at man lejer for den periode der står i kontrakten, det er en ren jungle, men allierer man sig med en RIGTIG advokat og i samarbejde med udlejeren udarbejder sin kontrakt så kan man sagtens gøre et lejemål til en levevej....

kungjik held og lykke med det jeg håber det vil lykkedes for dig....

Redigeret af tuktuk d. 02/09-2007 05:25

Oprettet af Locturian d. 02/09-2007 15:06
#6

Enig med Martin, du er helt forkert på den Polar Smile

Der er intet der hedder 3 millioner, og det har intet med et arbejdstilladelsen at gøre. Som Martin skriver, er det 2 mil. der skal stilles i garranti for at en virksomhed kan åbnes, og der dermed kan gives en arbejdstilladelse til denne (så fremt der er min. 4 thai-ansatte).

Keymoney betales ikke forud, eller pr. måned/år. Det er et beløb under bordet som man kender det fra lejemål i København. Ejeren vil score kassen for at vælge _dig_.

Anyways, ville bare lige hightlighte hvad Martin skrev, og jeg gentog jo det meste, men jeg er bare enig Smile

Oprettet af Cxxxxsxxr d. 02/09-2007 16:02
#7

Det der med 4 ansatte Thai'er er faktisk ikke et krav for arbejdstilladelser - ihverfald ikke et landsdækkende, officielt krav. Derimod så er det et krav for 1-årige opholdstilladelser (hvis ansøgningen er baseret på et non-imm "B" visa).

I Bangkok, kan man få arbejdstilladelse uden een eneste Thai ansat. Her I Chiang Mai kræver de een. Mig og konen driver et to-mandsfirma, hvor vi begge er ansatte som de eneste. Hvordan de lokale arbejdskontorer "fortolker" loven andetsteds ved jeg ikke noget om.

Oprettet af tuktuk d. 04/09-2007 05:00
#8

Cyberstar....

Jeg kan love dig for det er et krav, det er fsaktisk lovpligtigt, men hvordan du skriver dine 4 ansatte og hvem der skal kigge på det, og hvad der er accepteret er en anden sag, men der står i reglerne at der skal være et forhold af 2 mill. + 4 thailændere ansat pr. udlæning, dvs. er der 3 Faranger i et firma skal der være en garati på 6 mill. plus min 12 thailandske ansatte...

ikke mange firmaer overholder dette man skal det følge reglerne skal det være som før beskrevet, læs evt tråden "den hvide hanske" den vil sikkert også besøge udlændigevirksomheden en dag, og så bliver det dyrt ikke at følge reglerne....

der står ikke nogen steder at de 4 thailændere fysisk skal være i butikken eller virksomhend blot være ansat (og så er der nogen krav hvad en ansat er mht til løn, forsikring m.m.) så en gardner der kommer hjemme hos dig selv og ordner haven kan godt være ansat i dit firma og derved give dig en ansat, man kan jo bukke og bøje reglerne lidt, som så meget andet hernede.... Cool

Oprettet af Payanak d. 09/09-2007 11:48
#9


De 2 millioner Bath er et min. krav iht. omsaetningen i virksomheden det foerste aar. Her gaelder det saa om at omsaette for mere end 2 mil. Bath om aaret (foerste aar...).
Reelt kan man starte en virksomhed for et langt mindre beloeb...

4 thaier skal vaere ansat (pr. arb. tilladelse)

Herudover skal man finde 7 thailandske partnerer, da et firma (bor-ri-sat) ikke kan vaere ejet af mindre en 7 thailandske statsborgere.


Oprettet af Cxxxxsxxr d. 11/09-2007 07:23
#10

tuktuk skrev:
Cyberstar....
Jeg kan love dig for det er et krav, det er fsaktisk lovpligtigt, men hvordan du skriver dine 4 ansatte og hvem der skal kigge på det, og hvad der er accepteret er en anden sag, men der står i reglerne at der skal være et forhold af 2 mill. + 4 thailændere ansat pr. udlæning.


Hvad er det for regler du snakker om? Det kan ikke være landsdækkende regler vedrørende arbejdstilladelser for de siger noget andet. Desuden er Bankok det eneste sted de tages seriøst. I resten af Thailand er det de lokale kontorbosser, der bestemmer hvad LOVEN er.

Min personlige erfaring begrænser sig til Chiang Mai, hvor jeg både fået og forlænget min arbejdstilladelse på helt lovlig vis med kun een Thai på lønningslisten. Jeg kan dårlig forestille mig at jeg har fået særbehandling - jeg har hverken betalt bestikkelse eller kender nogen.

Med hensyn til forholdene i Bangkok udtaler jeg mig på baggrund af 3 års daglig læsning af thaivisa. com hvor Sunbelt Asia i ca 10,000 indlæg har påpeget at arbejdskontoret i Bangkok ikke kræver een eneste Thai ansat for at bevillige arbejdstilladelser.

Jeg har klippet-klistret eet af hans indlæg nedenfor, hvor han siger det hele med nogle få ord. Bemærk at han snakker om to forskellige virksomheds typer: 1) 'Thai Limited Company' - et aktieselskab med minium 7 aktionærer, hvilket er hvad jeg kan snakke med om ... og 2) 'sole proprietor' hvor virksomheden ejes 100% af en Thai (eller en amerikaner).

-------------------------------------------
Citat: Sunbelt Asia (post 15):

http://www.thaivi...mit++thais


In order to get a work permit for a employer who is a Thai Limited Company, you will never have a requirement to have a employer who employs 4 Thai employees to GET a work permit.

You would have that requirement of 4 Thai employees ONLY if you desired a extension of stay permit based on business.

If you worked for your family business and was employed by your wife who is a sole proprietor, one option would be she would need two Thai employees. She also could have had gross sales of 350K in the previous year or had paid tax of 25K to hire you and get you a work permit.

www.sunbeltasiagr...

Citat slut
-------------------------------------------------------

Det er muligvis lidt uklart her, men i andre indlæg har han klart pointeret at ved sole proprietor er det 'enten/eller' - ikke 'både/og', altså enten 2 Thai'er eller 350,000 eller 25,000 (for folk, der ikke er gift med en Thai, er tallene det dobbelte).... D.v.s at for begge virksomhedstyper, kan man få arbejdstilladelse uden Thai ansatte. (I Bangkok).

For de uindviede: Sunbelt Asia's virkelig navn er Greg og han er boss for bangkok afdelingen af et international advokat firma af samme navn. Hans firma har sin daglige gang på Bankgoks arbejds og immigrations kontorer og har taget sig af 10,000 vis af ansøgninger om arbejdstilladelser gennem årene.

Een ting er sikkert hvis Sunbelt Asia siger at man kan få arbejdstilladelse i Bangkok uden Thai ansatte, - ja så ER det sådan (i modsat fald ville der have været et hav af medlemmer, der ville have brokket sig på Thaivisa.com).

Man skal dog heller ikke tro at Greg er altvidende - hans ekpertice dækker ikke arbejdskontorerne i andre byer.

Oprettet af Cxxxxsxxr d. 11/09-2007 07:40
#11

Ajarn skrev:
De 2 millioner Bath er et min. krav iht. omsaetningen i virksomheden det foerste aar. Her gaelder det saa om at omsaette for mere end 2 mil. Bath om aaret (foerste aar...).

Snakker du om regler for at etablere en virksomhed? I såfald er det selvsagt noget vrøvl - der kæves ikke at et firma skal have en årlig omsætning på to 2 mill. baht før det kan oprettes. De 2 mill er registreret indskyder kapital.

Ajarn skrev:
4 thaier skal vaere ansat (pr. arb. tilladelse).

Jeg vil være interesseret i at høre hvilken by du snakker om. (Så jeg ved hvilken by jeg skal råde folk, der helst bare vil have en enmandsvirksomhed, til ikke at slå sig ned i.


Ajarn skrev:
Herudover skal man finde 7 thailandske partnerer, da et firma (bor-ri-sat) ikke kan vaere ejet af mindre en 7 thailandske statsborgere

Ethvert co., ltd. i Thailand kræver minimum 7 partnere. Der er ingen krav til nationalitet udover at mindst 51% af aktierne skal være på Thai hænder. Man kan forsåvidt godt oprette et Thai selskab med 6 udlændinge og 1 Thai.

Oprettet af tuktuk d. 11/09-2007 08:32
#12

en ting er teori en anden ting er praksis, og der ER regler for optagelse af en arbejdstilladelse, om så du vil være ved det eller ej !!!

At man så uden de større problemer kan få en Arbejdstilladelse uden at opfylde disse krav er en anden sag....

Jeg kan godt lide du linker til Thaivisa.com det er et forum ligesom dette, find du hellere nogle links til officielle kanaler der kan bakke dine PÅSTANDE op så kan det være jeg bøjer mig i støvet, men indtil det er på plads vil jeg stadigvæk sige det ikke passer hvad du siger ! læs øverste linie igen hvis du er i tvivl....

Oprettet af Cxxxxsxxr d. 11/09-2007 10:32
#13

tuktuk skrev:
en ting er teori en anden ting er praksis, og der ER regler for optagelse af en arbejdstilladelse, om så du vil være ved det eller ej !!!

At man så uden de større problemer kan få en Arbejdstilladelse uden at opfylde disse krav er en anden sag....

Jeg kan godt lide du linker til Thaivisa.com det er et forum ligesom dette, find du hellere nogle links til officielle kanaler der kan bakke dine PÅSTANDE op så kan det være jeg bøjer mig i støvet, men indtil det er på plads vil jeg stadigvæk sige det ikke passer hvad du siger ! læs øverste linie igen hvis du er i tvivl....


Nu er jeg ret altså ret ligeglad med hvad folk tror på eller ikke tror på, det må de skam selv om. Jeg gider ihvertfald ikke spilde fransk klovn og finde links frem til folk med en tydelig negativ holdning til mig og mine udtalelser.

Jeg kan på det varmeste anbefale folk, der har seriøse overvejelser om at etablere virksomhed i Thailand, at bruge endog megen tid på at studere forum.thaivisa.com - evt. selv poste spørgsmål.

Dem der foretrækker at pådrage sig eventuelt overflødige lønudgifter til Thai-er på grund af egne eller andres vaneforestillinger er så hjertelig velkommen til at gøre dette - det er så ganske afgjort et problem, jeg ikke gider bruge tid på.

Oprettet af ben d. 11/09-2007 10:34
#14

Jeg proever:
Nej; man behoever IKKE at have nogle Thai ansatte for at faa en arbejdstilladelse. Jeg har en (via Greg/Sunbelt/BKK kontor) uden Thai ansatte.

MEN; de fleste vil jo oenske at bruge den arbejdstilladelse til at FORLAENGE visa-extension aarligt ved emmigration og DE kraever de naevnte 4 Thai ansatte.

Klart nu? Smile

Skaal!

Oprettet af Payanak d. 11/09-2007 10:49
#15

Der er endvidere et min. krav til loennen for udlaendingen, som ansoeger om 'work permit'.
55.000,- Bath/maaneden.


Oprettet af tuktuk d. 11/09-2007 11:24
#16

Cyber

Jeg har skam ikke nogen negativ holdning, men du sidder og fylde denne tråd med fejlagtige påstande og ting som ikke holder i byretten..

du kan evt kigge på...
http://eng.mol.go...abour.html
her kan du finde mange af de REGLER der er på området, at andet fungerer i prksis er noget HELT andet, men den snak kan vi jo altid tage....

Og husk så lige at du kan ikke få arbejdstilladelse til et job som en thailænder kunne bestride, såsom chauffør, sygeplejeske eller skraldemand, dit job skal være et som kun en udlænding kan have.....

Det er ALT sammen facts....

Oprettet af tuktuk d. 11/09-2007 11:26
#17

Ajarn

Den med de 55.000 holder ikke det kommer an på hvor du kommer fra, Danskere skal kun garateres 50.000 om måneden, burmesere skal have 15.000 osv. det kommer an på hvor du kommer fra....

Oprettet af ben d. 11/09-2007 11:35
#18

Tuktuk; ogsaa forkert.

Mht. de 50.000/md (fleste europaerere) er det IGEN immigrationen der kraever det for 1 aars extensions. Det er IKKE et krav fra labour-office - Sunbelt anbefaler dog ihvertfald at man saetter 25-30000 Baht som loen i sin ansoegning.

Saa igen: naar man slynger om sig med regler saa husk lige at sige om det er et krav for work permit ELLER om det er for 1 aars extensions af ophold("visa"Wink.

Skaal!

Redigeret af ben d. 11/09-2007 11:36

Oprettet af tuktuk d. 11/09-2007 12:41
#19

kære Ben

det kommer jo an på hvordan du vælger at tolke tingene, for som jeg ser det kan du ikke have et 1 års visa, men forlængelse uden også at have en arbejdstilladelse eller en eller anden form for indkomst der opnår det nævnte beløb ex. 50.000 baht for en dansker, så visum og arbejdstilladelse går hånd i hånd hernede, alle dem jeg kender der har arbejdstilladelse har et visum der følger deres visum inden for en ganske kort tidsperiode..

Men ok hvis du vil gå i pedistesser så nej det er ikke et krav til lønnen i din arbejdstilldelse, men du får ikke det visum som hører med hvis ikke du har min. 50.000 om måneden....

Drik du på den !! Grin

Oprettet af ben d. 11/09-2007 13:01
#20

Godt vi saa er enige! Smile

- men jeg kender dog mange der af forskellige aarsager vaelger at bruge et invtationsbrev fra deres egen virksomhed til at faa et visa ved ambassade uden for Thailand - dvs. et 1 aars multiple entry non-emigrant B visa.

Det betyder at man er noed til at forny(ikke starte forfra) med arbejdstilladelsen hver 3.md men det er ogsaa nemt nok.

DVs. at deres ophold/visa IKKE er forbundet med deres arbejdstilladelse.

Grunden til at mange goer det er netop de mange krav til en ny virksomhed mht antal ansatte/loen(selvom firmaet kun lige er startet) Etc.

Det kan ogsaa vaere folk der har non-em O baseret paa aegteskab eller stoette af familie i Thailand, eller det kan vaere folk (som mig) der har faaet et investeringsvisa.

Saa drik du lidt paa den !! Smile

Skaal!