Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Køb af jord

Oprettet af thaikurt1 d. 14/02-2006 13:54
#1

Saa jeg saette baade jord og huse i deres navn

Jeg gor det for at sikke at de har et sted at bo den dag jeg ikke er her mere.

Oprettet af xxxx d. 14/02-2006 13:55
#2

Hej Robert
... vist nok.....GrinGrin
Ja men det er bare saa rodet og umulig at gardere sig vedr. jord her ude at man nok er noed til at tage en lille chance og haabe paa der ikke bliver ryddet op i det, eller rager sig saa meget uklar med nogen at de anmelder det.....

Om landpaper og Ekasansit er det samme ved jeg ikke.. Men alt det jord som er tildelt af kongen / dronningen / prinsen / regeringen osv osv det administreres af Nikum og der skal betales aarlig leje. Land som ligger op til skov er der andre regler for og administreres af skovstyrelsen.. Militaer jord igen andre regler, men som udgangs punkt HOLD snitterne fra det... Da de kan finde paa at inddrage det i morgen, eller lige kommer raesende med 10 kampvogne, saa bliver radisserne noget flade.
Og det er rigtigt jorden kan ikke belaanes/handles ( man ejer det jo ikke ) men det maa godt lejes ud, jeg har lejet i alt 11 rai nikum jord, med Nikums vidende....

Men som udgangs punkt er det nemmest at sige at det kun er land med Chanote og Nor sor sam der lovligt maa handles og som man kan blive ejer af.. Alt andet er lidt usikkert...

Dog naar man som jeg har faaet en Ekasansit af Nikum, saa maa der bygges paa jorden og man maa saelge det, men det skal godkendes af Nikum. Og jeg har ingen ide om hvilke kriterier de stiller som skal vaere opfyldt for at saelge....
For at goere forvirringen lidt mere fuldkommen mener jeg der findes 3 forskellige Ekasansit. Og paa en eller anden maade kan man avancere op i papir dyngen og maaske engang faa en Nor sor sam.

Selvom man fejl agtig tror man har koebt et stykke jord, saa har man en gammel pind har man, man har betalt nogle mennesker nogle penge for at overtage deres brugs ret.. Hvilket er ulovligt.... Da de skal give jorden tilbage til Nikum hvis de ikke laengere vil bruge det.....
Ligeledes hvis man lader det ligge brak, kan andre goere krav paa brugs retten... Eller man i godhed lige lader nogen bruge jorden de 10 aar der gaar inden man faar sin pension og flytter til Th.. Saa kan de sige.. hva vil du, nu er jorden vores. Og man kan ikke goere en ski.
Jeg er ikke sikker paa om det er efter 3 eller 5 aar man risikerer at miste brugs retten.

Naa men saa kan vi vel alliere os med en af de udenlandske maeglere her ude, de maa da vide hvad det drejer sig om.....Shock
Jeg har for nylig haft kontakt med en som staar til at miste flere millioner paa den konto.... Sorry hvis der skulle findes en eller 2 som koerer rent trav og det goer der da sikkert, men hvordan finder vi de faa i en hoestak.
Der er simpelhen alt for meget... mai pen rai og mai mi panha... nemme penge kommer foerst... noget forfaerdeligt rod for at sige det paa Dansk.......

le-si

Oprettet af Robert Kronberg d. 14/02-2006 14:33
#3

Hej le-si,

Sagt med andre ord, at udover at leje jord der er registreret med et skøde eller cerfifikat, så kan man også leje jord af Nikum.

Nej, landpapirer er noget andet, kan jeg se på din forklaring.

Oprettet af thaikurt1 d. 14/02-2006 16:53
#4

For at kunne forstaa alle disse forskel navne og regle skal man jo naeste havde en hoje uddannese for ikke at miste penge

Oprettet af Robert Kronberg d. 14/02-2006 17:27
#5

Ekasansit betyder bare dit dokument Smile

Oprettet af starchild d. 27/05-2006 11:54
#6

hvis man åbner et firma kan man så godt købe grund samt byggehus og eje dette??? Og hvis man skal åbne et firma kan man så kun eje 49% af firmaet og resten skal fordeles mellem flere forskellige thaiér ?
Er det så stadigvæk kun muligt at eje i 30 år?? eller hvordan hænger det sammen??
Er intereseret i at købe 2 huse hvoraf jeg udlejer det ene er det noget man kan og er det lovligt??

Oprettet af clydehaumann d. 27/05-2006 12:35
#7

Kaere Starchild.
Der kan svares baade ja og nej til dit spoergsmaal. Hvis du har en virksomhed kan denne som hovedregel koebe jord til at drive virksomhed paa, men saa er kravet om fordeling af ejerskabet et andet end det normale 49% udenlandsk 51% Thai. De noejagtege tal husker jeg ikke. Jeg vil raade dig og alle med samme tanker til at raadfoere sig med et hervaerende udhengigt raadgivningsfirme . Altsaa et firma der ikke arbejder sammen med saelger, og som helt og holdent varetager koebers interesser.
Der er mange raadgivningsfirmaer paa nettet og i telefonbogen. men i foerste omgang vil jeg anbefale dig at skrive til . Her vil du kunne faa raad og vejledning paa Dansk.

MVH.
Clyde

Redigeret af clydehaumann d. 27/05-2006 18:24

Oprettet af Robert Kronberg d. 27/05-2006 13:11
#8

Hej starchild,

Ja, det er lovligt for en farang at oprette et ejendomsselskab sammen med nogle Thaiere som passive partnere, hvor farangen har kontrollen over generalforsamlingen og over bestyrelsen, og som lejer huse ud, og hvor en af lejerne tilfældigvis er aktionær.

Husene og jorden vil tilhøre selskabet i al evighed, eller indtil de bliver solgt, og dine aktier vil tilhøre dig, indtil du sælger dem eller dør, og så vil de overgå til dine arvinge.

/Robert

Redigeret af Robert Kronberg d. 27/05-2006 13:14

Oprettet af xxxx d. 27/05-2006 13:27
#9

Hejsa robert.
Den havde jeg vist ikke lige faaet svaret paa.

Ja man kan leje af Nikum... Eller rettere man skal leje af Nikum, hvis man foelger reglerne, men det ser de fleste nu stort paa. Derfor har de heller ingen rettigheder naar lokummet braender...
Alt tildelt jord ( fattig folks jord ) som ikke har Thanod administreres af Nikum eller skovstyrelsen / millitaeret.. De sidste 2 ved jeg ikke saa meget om. Men konge jord / dronninge jord / osv osv osv, det er Nikum og der skal efter reglerne betales en afgift til Nikum hvert aar. Og det er egentlig smaa penge i forhold til hvad man faar..
Yes Ekasansit betyder maaske bare dukoment, men det giver en hulens masse rettigheder, saasom ret til adr. / tlf / offentlig vand / ret til at videre saelge, jorden er optegnet og registreret osv osv.
Dengang hvor jorden blev tildelt blev der godtnok opsat cement paele med nr, men der maa vaere nogle parasitter her ude som spiser cement paele for de er stort alle steder vaek... hmmm jeg har dog fundet 1 af mine 4 men det var nu helt tilfaeldigt og bestemt ikke der hvor den burde vaere.
Men alle tambon har en lokal opmaaler og er man saa heldig at den davaerende stadig er i live er der en chance for at han husker hvor skellene er. Det var jeg..

mvh
Le-si



Oprettet af Top High Class Fashion d. 27/05-2006 20:12
#10

Ja tro det eller ej men jord priserne falder her oppe men kun udenfor byen

Leo

Oprettet af starchild d. 28/05-2006 13:56
#11

Hej Robert,
takker mange gange for dit svar. -Sådan noget som oprettelse af firma er det sådan lige at gå til eller hvad kræver det?
Hvis man skal købe huse og man skal have nogle stråmænd på hvordan finder man dem og er det sådan at stråmændene har nogen form for krav på jorden eller boligen man køber??
Jeg vil gerne købe hus(e) i Hua Hin hvem skal man kontakte for at oprette firma og hvordan finder jeg de pågældene stråmænd samt det firma jeg opretter skal det være et aktivt firma??
Harhørt at man få at købe grund/hus minimum skal have 400000 bath stående på en konto, denne konto kan man vel bare oprette når man er i Thailand eller hvordan ligger det til??
ja en masse spørgsmål... sorry

Oprettet af Robert Kronberg d. 28/05-2006 14:11
#12

Hej,

Nej, det er ikke "ligetil" at oprette et firma i Thailand, hvis man ikke kender proceduren. Lad os hellere sige, at det er bøvlet at oprette et selskab i Thailand, hvis man ikke er lidt forberedt på alle detaljerne.

Du kan skrive til [mail][/mail] hvis du ønsker en sagsfremstilling.

/Robert

Oprettet af wanthai d. 28/02-2008 17:08
#13

Nu er det godt nok en ældre tråd, men alligevel.

Det er ganske rigtigt, at det at få tilladelse til at eje jord i Thailand er noget af et kludetæppe at finde rundt i.

Jeg har fundet lidt på nogle webstedeer, og har forsøgt at oversætte noget af stoffet. Dette vil senere blive lagt op på min side:
http://www.wantha...info-siden


men et par links er lidt anvendelige:


http://www.invest...d-laws.htm



http://www.thaila...chase.html



http://www.samuif...



http://www.thaila...-20060612b


Håber det må hjælpe nogen.

Mangler dog stadig et meget klart svar på spørgsmålet om ens Thai fødte ægtefælle med Dansk statsborgerskab må stå som ejer af jorden under det hus, vi drømmer om at eje i Thailand.

Jeg mener dog at det er tilladt idag på helt lovlig vis, ifølge den første link, i afsnittet

tage Grin

[url]www.wanthai.dk[/url]


davs Wanthai
jeg lavede lige dine links aktive
bamsen

Oprettet af jpo d. 28/02-2008 22:16
#14

hej tage, jorden kan ikke stå i din kones navn da hun er dansk stadsborger, vil jeg mene, ikke sådanne lige.
men de regler er svære at finde ud af.

Oprettet af rinpoche d. 29/02-2008 08:54
#15

Mangler dog stadig et meget klart svar på spørgsmålet om ens Thai fødte ægtefælle med Dansk statsborgerskab må stå som ejer af jorden under det hus, vi drømmer om at eje i Thailand.

Jeg mener dog at det er tilladt idag på helt lovlig vis, ifølge den første link, i afsnittet


Du læser teksten forkert. Der står thai nationalities married to foreigners....
Når man har dansk statsborgerskab er man selvfølgelig ikke thailænder mere (ud fra en juridisk betragtning) og er som sådan stillet fuldstændig som enhver anden udlænding i Thailand, det er soleklart.

At der så pt ikke er noget til hinder for at vedkommende ex-thailænder bibeholder sit bat prachachon og står opført i thabian baan og den vej fremdeles kan erhverve sig land, er så noget helt andet, men det er omgåelse af loven, og det er jo en hel anden snak.

mvh
rinpoche








Oprettet af paulsenp d. 29/02-2008 09:07
#16

For en thai med dansk pas er der stadig en lovlig måde at anskaffe sig fast ejendom (jord). Mor / far køber jorden, og efter et par måneder foræres den så til søn / datter. Det er helt legalt.

Oprettet af xxxx d. 29/02-2008 10:28
#17

paulsenp skrev:
For en thai med dansk pas er der stadig en lovlig måde at anskaffe sig fast ejendom (jord). Mor / far køber jorden, og efter et par måneder foræres den så til søn / datter. Det er helt legalt.


Det er muligt loven omgås på den måde..
Men før jeg tror på det er lovligt vil jeg se det på tryk. Wink

For loven siger helt klart... kun thaier kan eje thailandsk jord.. medmindre man opretter et firma.

Oprettet af paulsenp d. 29/02-2008 10:40
#18

Hej Le-si,

Man kan kalde det en omgåelse af lovgivningen, men ikke desto mindre er det en accepteret praksis, og lovligheden blev bekræftet af den thailandske rigsadvokat på de to informationsmøder i København og Århus 21./22.8.2007.

Spørgsmålet blev stillet af en god ven(inde), som selv er uddannet jurist.

Oprettet af paulsenp d. 29/02-2008 11:57
#19

Og så skal jeg lige nævne, at hun selv skal til Thailand i april for at ordne papirarbejdet i forbindelse med overførsel af jord fra forældrenes til hendes eget navn.

Oprettet af xxxx d. 29/02-2008 13:32
#20

Ok.
men så mangler vi jo bare en lille up-date om hvad og hvordan.

hvilke myndigheder skal man kontakte
hvilke papirer skal der bruges
kan hun bruge hendes danske adr. / id.. da hun jo ikke har hverken tabian eller thai Id.
Er det jord med eller uden Thanod.

fortæl vi kan aldrig lære for meget her.