Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Pension
Oprettet af
bahtman d. 23/12-2004 08:16
#1
som mister m skrev hovedregl...
men jeg skal da ikke lokke nogle af jer til thailand
under alle omst:ae-lndigheder spar godt op, en privat pension er nok en saddels god ide,



ligesom folk som tager job i thailand skal unders:ee-lge om de :aa-lr de bruger i thailand, bliver talt som om de opholdte sig i danmark. rent folkepensionsm:ae-lssigt
opholder mig sig med folkeregisteradresse mere end ti :aa-lr udenfor danmark, (15-65 :aa-lr) vil man som hovedregl blive trukket i folkepensionen, som jo ikke er alt for stor i forvejen

Redigeret af
bahtman d. 23/12-2004 08:18
Oprettet af MisterM d. 13/02-2005 14:18
#2
jeg troede jeg var sikker og havde ordnet alle forhold i Danmark

Det danske skattevaesen snubber det meste af min pension i 2005 saa der ikke meget tilbage til mig her i Thailand

Herude lever jeg godt for under 30.000 baht om maaneden

Jeg har taenkt mig at koebe et telt og en sovepose og rejse til Danmark og slaa mig ned forand kommunekontore som boligloest

Politiet maa godt tage mig, jeg har vel ikke gjort noget ulovligt

Jeg er ikke Thai gift og soeger ikke familiesammenfoering

Jeg har kun forsoegt at leve billigere i Thailand uden udgifter for Danmark...

nu vil jeg finde en adresse i danmark og flyve frem og tilbage hver 6 mdr...

saa kan vi see hvad der sker
Oprettet af surin d. 13/02-2005 14:32
#3
MisterM skrev:
jeg troede jeg var sikker og havde ordnet alle forhold i Danmark

Det danske skattevaesen snubber det meste af min pension i 2005 saa der ikke meget tilbage til mig her i Thailand

Herude lever jeg godt for under 30.000 baht om maaneden

Jeg har taenkt mig at koebe et telt og en sovepose og rejse til Danmark og slaa mig ned forand kommunekontore som boligloest

Politiet maa godt tage mig, jeg har vel ikke gjort noget ulovligt

Jeg er ikke Thai gift og soeger ikke familiesammenfoering

Jeg har kun forsoegt at leve billigere i Thailand uden udgifter for Danmark...

nu vil jeg finde en adresse i danmark og flyve frem og tilbage hver 6 mdr...

saa kan vi see hvad der sker
hvad gik der galt jeg er sikker på at mange er intereseret i at vide det
Oprettet af MisterM d. 13/02-2005 15:25
#4
surin skrev:
MisterM skrev:
jeg troede jeg var sikker og havde ordnet alle forhold i Danmark

Det danske skattevaesen snubber det meste af min pension i 2005 saa der ikke meget tilbage til mig her i Thailand

Herude lever jeg godt for under 30.000 baht om maaneden

Jeg har taenkt mig at koebe et telt og en sovepose og rejse til Danmark og slaa mig ned forand kommunekontore som boligloest

Politiet maa godt tage mig, jeg har vel ikke gjort noget ulovligt

Jeg er ikke Thai gift og soeger ikke familiesammenfoering

Jeg har kun forsoegt at leve billigere i Thailand uden udgifter for Danmark...

nu vil jeg finde en adresse i danmark og flyve frem og tilbage hver 6 mdr...

saa kan vi see hvad der sker
hvad gik der galt jeg er sikker på at mange er intereseret i at vide det
Der er ikke noget der er gaaet galt bortset fra det danske skattevaesen....
Og selvom jeg faar pengene tilbage i 2006 hjaelper det mig ikke i oejeblikket
Heldigvis stoetter Thaierne mig ,men jeg har lyst til at provokere lidt
Jeg skal nok til Danmark og have en post adresse foer det kan koere vidre...

Oprettet af surin d. 13/02-2005 16:40
#5
jeg tænkte nu mere på om det havde noget at gøre med at du er flyttet til thailand så du kunne give råd til alle os andre der engang skal samme vej

Oprettet af
elmajo d. 13/02-2005 17:15
#6
Ja, jeg troede også lige 
Nå... pjat, det er bare lige det eneste jeg lige umiddelbart kunne finde herinde omkring pension og at bo udenfor EU.
Synes det er hamrende svært at læse alle de love og paragraffer, samtidig skal man også sætte sig ind i den åbenbare koruption, der foregår i Thailand.

Er stadig også kun på undersøgelsesplan; men nu rejser vi derud, og så kan det være, at vi er lidt mere afklaret, når vi er hjemme igen.
Grunden til, at vi vil flytte, har dels med vejrklima og skønhed at gøre, dels med økonomi og livsfilosofi


Jeg holder mig bare til på disse sider, så er der nok en rimelig chance for, at nogle af spørgsmålene bliver besvaret, der er ihvertfald meget oplysende materiale.
Mvh. fra Lolland
Oprettet af surin d. 13/02-2005 17:22
#7
ja det kunne være rart hvis nogle af jer der er flyttet kunne skrive lidt om hvad man kan og ikke kan og hvad man skal passe på når man ønsker at flytte til thailand med ens pension
Oprettet af
jorn d. 13/02-2005 20:44
#8
Jeg ved ikke saa meget om den danske pensionslovgivning. Men jeg ved at reglen om at vaere vaek i 6 maaneder, bliver tolket som to gange 3 maaneder!
At bo i et andet EU paa falsk adresse, kan nok lade sig goere og goer det naturligvis vanskeligt for myndighederne, men det goer ikke det hele mere lovligt.
At flyve via andre lande hjaelper ikke saa meget, da danske myndigheder blot kan forlange at se dit pas. Men hvis det kommer dertil, saa har myndighederne nok allerede et solidt grundlag for en sag og saa bliver du stoppet paa vej ind i Danmark. Ofte sker det ved at paskontrollen har faaet et forhaandskrav om at tilbageholde den mistaenkte. Den "kontrol" sker med jaevne mellemrum. Men kun naar myndighederne kan faelde paagaeldende, ikke foerebyggende...
Mig bekendt skal myndighederne, ved fraflytning fra landet, skriftligt informere om regler og tolkninger. Man skal rejse kravet skrifteligt til komunen.
At diskutere hvordan man kan omgaaes div. regler boer nok ske via private mails!
Det er ikke kun "os" der laeser hvad der bliver skrevet, det goer myndigheder, journalister og sandsynligvis Dansk Nolke Party ogsaa! Der er jo ikke nogen grund til at skabe en unoedigvendig debat og dermed riskere, at folk paa overfoerelsesindkomster faar yderligere stramninger. Folk paa overfoerelsesindkomster er allerede stavnsbundet!
At vidre give ulovligheder, er for mig at se, dumt! Saadanne indlaeg vil sandsynligvis ogsaa blive slettet.......
Hvis man modtager en foertidspension, saa skal man vide at det er rigtigt dumt ikke at foelge loven, man riskere ikke kun tilbagebetaling af for meget modtaget ydelser! Men hele ens pensionsgrundlag kan ryge. Det kommer nok ikke tilbage! Og det ville jo vaere skidt da man jo er for syg til at arbejde og hele sagen kan ende med at det er bedrageri der kan give optil 6 aars faengsel! .........



Jorn
Oprettet af surin d. 13/02-2005 21:15
#9
det har du helt ret i jeg tænkte nu også mere på de gældene regler
Oprettet af MisterM d. 14/02-2005 04:10
#10
surin skrev:
ja det kunne være rart hvis nogle af jer der er flyttet kunne skrive lidt om hvad man kan og ikke kan og hvad man skal passe på når man ønsker at flytte til thailand med ens pension
Jeg har et godt liv i Thailand

Vejret er godt og her er meget smukt og dejlige folk

Jeg har ingen problemer herude i Thailand

Jeg har et retirement visa og har ogsaa investeret 800 000 baht fordi jeg ikke er gift

Jeg doer ikke af sult foreloebig men hvis jeg ikke faar min pension fra Danmark kan jeg nok ikke opfylde kravene naeste gang uden at laane penge
Jeg kan godt leve for 4 000 baht i Thailand men ikke have en rimelig levestandard som dansker

Jeg har en lille forretning og tjener lidt penge men ikke nok

Vi er ved at starte et stoere sted men det er ikke faerdig endnu

Her er ingen turister saa det hele er baseret paa thaier men de kan ogsaa bruge mange penge
Men selvom jeg troede at alt var i orden i Danmark da jeg rejste herud lader det til at jeg er helt vaek i det danske system
Jeg har ikke forsoegt at omgaa de danske love
I december fik jeg et brev fra min pension at jeg skulle sende en 'leve erklaering' ellers ville de stoppe udbetalingen 1. jan 05

Det er meget naturligt og blev bragt i orden
Samtidig modtog jeg en forskudsopgoerelse som var sat meget hoejt

Jeg rettede den og retunerede den til Told og Skat og troede at det var i orden

men har faaet at vide at det vil blive udlignet naeste aar
Januar 06 (om 10 maaneder) fylder jeg 65 og forventer at faa grundbeloebet af min folkepension men nu er jeg ikke sikker mere
Det bliver nok noedvendig at tage til Danmark, vise mit danske pas og bevise at jeg stadig lever og er dansk statsborger
Ja, som dansk statsboger der har betalt min skat til Danmark siden jeg begyndte at arbejede og aldrig modtaget socialhjaelp er jeg meget sur over at blive behandlet paa denne maade paa mine gamle dage
Redigeret af MisterM d. 14/02-2005 04:27
Oprettet af surin d. 14/02-2005 06:58
#11
ja det virker ikke rimeligt har du selv prøvet at gå ind på told og skat hjemmeside med koden fra din opgørelse burde du selv kunne ændre din forskudsopgørelse så den har virkning fra næste mrd. og ikke næste år.
er det bare mig eller virker det som cikane fra myndighederne??
Oprettet af
dkjohnt d. 14/02-2005 08:32
#12
Man kan egentlig leve for meget små penge i Thailand, hvis man ikke sætter kursen op for evig luksus. Prøv at se hvad mange Thaier lever for..... Jeg tror mange pensionister ville opdage en ny verden, hvor små penge i Danmark virker som mange hernede, men har de aldrig været i Thailand før, er springet jo stort.
Jeg lever sparsomt nu, det indrømmer jeg - får ingen penge hjemmefra ( ikke gammel nok). Har lidt guide virksomhed kørende, bor sammen med min kone og vores søn i en typisk stor 1 værelses med køkken og wc for 1500 baht om måneden. Vi bruger typisk 3-4000baht til mad og andre ting. Små kår, men hvor har man det godt alligevel og synes egentlig ikke jeg mangler noget. Naboerne er flinke, altid nogen der inviterer til spisning. Et pragtfuldt liv sammenlignet med stressede Danmark. Men jeg glæder mig da til jeg får pension, selv om der er mange år endnu.
Men hvad er egentlig livskvalitet baseret på?? Et stresset liv i Danmark, vel at mærke med et socialt sikkerhedsnet under sig, eller at leve som jeg gør nu, uden forsikringer, sikkerhedsnet - men absolut ingen stress.??
Oprettet af
bahtman d. 14/02-2005 12:01
#13
told og skat kan lave et nyt skattekort.
Redigeret af
bahtman d. 14/02-2005 12:09
#14
Hej Pensionister og Kommende (undertegnede),
Her er et par links hentet fra hjemmesiden :
http://www.toldog...
http://www.erhver...se#i118933
http://www.erhver...123#i92046
http://www.erhver...121#i92048
M.v.h., M Rasmussen
Oprettet af
helosan d. 15/11-2005 03:12
#15
Som novice i denne debat, skrev jeg for 1 måneds tid siden et indlæg om dette at være pensionist i Thailand og om uretfærdigheden i at det skal belønnes anderledes end hvis du havde valgt et EU-land. Dette indlæg kan jeg ikke se noget sted i denne debat her på siderne, men får nu fra anden side at vide at der i mit navn er skrevet et indlæg om emnet i Bulletin i Bangkok. Jeg gjorde og gør stadig opmærksom på denne uretfærdighed. Vi kan alle sidde og skrive breve til hinanden om alt dette, men det løser ikke problemet. Det der bør gøres er at vi alle, uden undtagelse bombarderer aviser og blade, TV, skattemyndigheder, ministerier med klageskrift efter klageskrift så det danske samfund som helhed for øjnene op for de titusinder af udenlandsdanskere der er bosat i 3.lande er med til at den danske stat sparer milioner af kroner på os. Det er den eneste måde hvor der en chance for, at om ikke os gamle men så kommende udvandrere får en ligeværdig alderdom med EU bosatte.
Med venlig hilsen Hans Sønder, Pattaya
#16
Jeg er vidende om at det faktisk ikke altid er lovskriften, men vejledningen, der er gældende hvad angår folkepension i Danmark ! - en bekendt af mig har arbejdet på Thule i længere tid, og da dette ikke er at betragte som Danmark ( ????? ) - mener man fra administrationens side at han ikke er berettiget til folkepension ! så jeg vl opfordre alle der har planer om at leve af deres folkepension i Thailand, til at få deres situation udskåret i stål og bukket i neon, af vedkommende myndighed !!!!!
Det er nu engang en del sværere at tilbagevise noget man har på skrift med deres eget stempel på !!
håber det bedste for alle jer der gerne vil leve i Thailand og nyde jeres Otium !!!
Oprettet af Mads_T d. 15/11-2005 10:35
#17
Jeg har lige talt med commandertorp, da han tilsyneladende har misforstået det, jeg fortalte ham om Grønland og folkepension.
Senere i dag vil jeg skrive mere om emnet, - har ikke tid lige nu, men ganske kort:
Ophold på Thule basen tæller med i beregningen af folkepension, mens ophold i det øvrige Grønland af Den Sociale Sikringsstyrelse ikke regnes for ophold i Danmark og derfor ikke tæller med.
Det var den meget hurtige forklaring, men det er mere indviklet end som så, - mere følger.
Mads
Oprettet af Mads_T d. 15/11-2005 23:18
#18
Ja, jeg lovede jo at skrive lidt mere om emnet folkepension, så her kommer lidt mere:
Jeg har arbejdet en del år i grønland og overvejer nu at flytte til Thailand. Da jeg ikke har nået pensionsalderen endnu, skal jeg selvfølgelig klare mig selv derude indtil jeg kan få pension.
For nu at være sikker på forholdene omkring folkepension rettede jeg henvendelse til Den Sociale Sikringsstyrelse (DSS) for at få afklaret reglerne for at søge om folkepension, når man bor i Thailand.
Det er nemlig DSS, der behandler alle ansøgninger om dansk folke/førtidspension til danskere i udlandet.
Til min store overraskelse kom DSS til den konklusion, at jeg, der er først i 50-erne endnu ikke har ”opsparet ” ret til dansk folkepension, angiveligt fordi jeg har opholdt mig nogle år i Grønland.
Det betyder så, siger DSS, at hvis jeg flytter til Thailand nu, så vil jeg ikke være berettiget til at få folkepension, når jeg bliver 65 år ( efter de regler, DSS påstår er gældende)
Efter at have brugt rigtig megen tid på at undersøge love og regler er jeg kommet til den konklusion, at DSS fortolker loven forkert. Ja, faktisk henviser de ikke til et konkret punkt i loven i forbindelse med vejledningen til mig, de henviser til vejledning nr. 66 af 10. Marts 1998, og siger: citat: ” så fremgår det klart af Socialministeriets vejledning nr. 66 af 10. Marts 1998 i kapitel 1.2.2 punkt 11 og i kapitel 12, at bopælstider på Grønland og Færøerne ikke medregnes ved opgørelse af bopælstid ”
Der er bare lige det problem med den udlægning, at der ikke står noget i loven om, at ophold i Grønland ikke tæller med ved opgørelse af bopælstid !
Og så spørger jeg: Er det loven ( som er vedtaget i folketinget ) eller vejledningen ( som efterfølgende er skrevet i Socialministeriet ) der gælder ???
Jeg er ikke i tvivl, det må være loven, der gælder !
Men det er ikke sådan lige at komme igennem med sine synspunkter hos den mægtige styrelse DSS. Så indtil videre har jeg skrevet en klage til Folketingets Ombudsmand, der har bedt DSS om at vurdere sagen igen, idet DSS ikke dengang gav mig adgang til at anke sagen til Socialministeriet, for, som de sagde, der er jo ikke tale om en afgørelse, kun en vejledning.
Denne skrivelse fra ombudsmanden har fået DSS til at ændre holdning, og DSS har derfor nu sendt sagen til Socialministeriet, som i nærmeste fremtid vil tage stilling til ” vejledningen”
Jeg ved godt, at jeg ikke p.t. er berettiget til folkepension, men der kan være mange andre danskere, der har opholdt sig i Grønland eller Færøerne i en del år og som på den baggrund kan have fået et forkert svar fra Den Sociale Sikringsstyrelse (DSS), derfor har jeg i sinde at føre sagen så langt som muligt.
Der er såmænd mange flere detaljer, jeg kunne skrive om her, men det er hvad jeg når i aften.
Mvh. Mads
Oprettet af
Conrad d. 15/11-2005 23:56
#19
Hej,
Ja jeg bor også på Grønland og har gjort det det meste af mit arbejdsliv og bliver 60 til næste år og derfor har jeg også korresponderet med DSS og deres svar til mig var at når jeg havde betalt ATP, så var jeg berettiget til folkepensionens grundbeløb hvis jeg flyttede til Thailand og tilbragte alderdommen der.
Jeg har også en PFA pension som Mister M. hvis genvordigheder med myndighederne jeg har fulgt med interesse, PFA siger at pensionen bliver beskattet i DK og på Toldskat kan jeg læse at det er 37.700 i fradrag pr. år og 37,5 % i skat af resten og det er billigere end Grønland.
Så der vil blive ca. 70.000 THB efter skat til mig ved 60 år og det skulle jeg jo så kunne leve for i følge mange andre indlæg, men jeg er i tvivl for i ferierne løber det godt nok op, til orientering er jeg thai gift, måske er konen af de dyre.
Hvis nogen er interesseret i mit svar fra DSS, så kontakt mig og jeg vil sende det privat.
Hilsen
Conrad
Oprettet af Mads_T d. 16/11-2005 01:05
#20
Hej Conrad,
Iflg. de informationer, jeg har fået fra Den Sociale Sikringsstyrelse (DSS), så er det ikke sikkert, at dine bopælsår på Grønland vil blive medregnet ved opgørelsen af bopælstid, blot fordi du har betalt ATP.
Iflg. DSS er det afgørende, om du har haft ansættelse i danske firmaer der arbejder i Grønland. I så fald tæller årene med, ellers gør de ikke iflg. DSS.
Jeg mener stadig, at denne fortolkning er forkert, men der kan nok gå lang tid, inden der foreligger en endelig afgørelse af det spørgsmål.
Mvh. Mads