Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Hvad kan thaipiger ..........................

Oprettet af rastloes d. 03/09-2009 18:53
#1

Ezal skrev:
ja hvad er der med thai'er og oksekød? min kone siger det er noget med buddhisme uden at kan komme præcist ind på hvad det er... men det spiser hun absolut heller ikke


Buddhisme? Øh, er det ikke kun indenfor hinduisme hvor køer er hellig...eller tager jeg fejl?

(har dog hørt, at der er diverse buddister som slet ikke spiser kød, en slags vegetar, da de ikke vil "dræbe" dyr.)

Redigeret af rastloes d. 03/09-2009 19:24

Oprettet af hfb d. 03/09-2009 19:28
#2

Jeg tror det er noget med at Thailandske køer er meget magre og ser nærmest syge ud. Derfor tør hun nok ikke at spise oksekød Grin

Oprettet af sula d. 03/09-2009 22:08
#3

Ja konen her i huset er vild med sylte med et lag dijonsennep uden lige og rødbeder samt frikadeller

Oprettet af fckguld d. 04/09-2009 07:17
#4

[quote]Ezal skrev:
ja hvad er der med thai'er og oksekød? min kone siger det er noget med buddhisme uden at kan komme præcist ind på hvad det er... men det spiser hun absolut heller ikke[/quote thailandske køer kan du kun koge suppe på- lav en god bøf til hende, eller inviter hende på hereford- god dag

Oprettet af hfb d. 04/09-2009 08:01
#5

Hi, hi.... Grin

Det var derfor jeg skrev:

hfb skrev:
Jeg tror det er noget med at Thailandske køer er meget magre og ser nærmest syge ud. Derfor tør hun nok ikke at spise oksekød Grin

Oprettet af Dream d. 04/09-2009 08:45
#6

Er kommet frem til at det har noget at goere med en China-Phra ved navn : Chao mea guan im.........

[img]http://www.foyi.org/UploadFiles/2008512205141734.jpg[/img] is not a valid Image.


http://images.goo...e&resnum=1


Oprettet af rinpoche d. 04/09-2009 11:58
#7

Jep, den kinesiske barmhjertighedsgudinde.
Hendes far var en kinesisk kejser, og da han døde blev han reinkarneret som en okse.


Oprettet af FCKdk d. 04/09-2009 12:23
#8

Ezal skrev:
fckguld skrev:
lav en god bøf til hende, eller inviter hende på hereford- god dag


det går jo ikke hvis det er hendes religion der forbyder det. tro mig, jeg har prøvet at lokke med en dejlig culotte. hun spiste en bagt kartoffel, og en masse grøntsager Smile

så nu er det sjældent jeg laver oksekød, men jeg kan ikke lade være i ny og næ.

til gengæld er hun vild med krebinetter, flæskesteg, flæsk med persille sauce, pølser, spegepølse (skal bare lade være med at sige der også er oksekød i) og mange andre ting, hun er dejlig nem at lave mad til Smile

Hvor er Du ond!Pfft
Prøvede selv hos en kammerat, at få serveret dyreryg, var på
besøg med min ex. Vi kunne ikke holde masken bagefter, hun spurgte hvad det var hun havde fået serveret? Bambi-steg svarede min kammerat med et grin! Hun løb ud på toilettet og jog den halve arm ned i halsen for at brække sig! Hun spiste derefter kun sjældent privat, hos omgangskredsen hvis hun ikke selv havde været med til madlavningen!WinkSmileWink

Oprettet af HD d. 04/09-2009 19:38
#9

Det er ikke deres religion der forbyder det.

Jeg havde en mærkelig oplevelse for ca. 25 år siden.
Min mor og far kom og spiste hos os, fik en dejlig bøf.
Min mor spiser alt, og sagte at de var de bedste bøf hun havde fået, rigtig mør og saftig.
Min daværende kone sagte at der bliver gode bøf af hestekød.
Min mor sagte at det smagte godt, men havde hun vist det var hestekød ville hun måske ikke have spist det.
Grunden var, født 1912 i Vestjylland i et lille husmandssted på landet med 8 andre søskende og meget lidt mad.
Hesten var deres hjælp til at få mad og var en del af familien. Når den blev for gammel gik den på aftægt og de plejede den til den døde, som den var en del af familien, som nu skulle have det godt.

Efter følgende havde jeg en familie hvor min ven var gift med en fra Thailand til spisning.
Jeg havde lavet Chili cancan, og hun ville gerne vide om der var oksekød i.
Min ven sagde at jeg skulle sige at det var svinekød. ( som jeg sagde. men ikke havde det godt med, da hun spurgte om det flere gange )
Nu kommer vi til punktet.
Han sagte nøjagtig det samme som min mor. Det smagte godt, men havde hun vist det var oksekød ville hun måske ikke have spist det.
Da okse var deres hjælp til at få mad og var en del af familien. Når den blev for gammel gik den på aftægt og de plejede den til den døde, som den var en del af familien, som nu skulle have det godt.

Det er for en mærkelig oplevelse, at ting i Danmark for 100 år siden er den samme i et andet kontinent måske i dag
Jeg tænker så meget på det i dag ( den sammenligne )

Min søn som er gift med en fra Thailand, som ikke spiser oksekød. Hun siger at nogle at hendes familie gerne spiser oksekøg, men hun vil ikke have det, da kødet er så stærk, men måske som fortalt ovenfor.


Så måske nogen vil gi`mig en respons på det jeg har sagt.

NB Måske jeg er oppe i årende. Var i Thailand i marts og skal igen i januar. Ja jeg elsker Thailand og nogle gange kunne jeg godt tænke mig at nye som kommer til siden kunne få en sobert og erlæg svar.

Med de bedste hilsner alle og Dansk Thai Website fra Henning i Nykøbing Mors

Oprettet af L d. 04/09-2009 21:51
#10

Har med stor fornøjelse læst denne tråd.

Idag skulle min farang food så stå sin prøve.
Konen har jo været her i små 3 uger og disket op med thai retter hver dag.

Nu var det så min tur.

Nappede den anbefalede flæskesteg (ribbenssteg)
samt med ALT tilbehør, nemlig nye kartofler, brun sovs, varm rødkål, samt syltet agurk, asier og gelé.

Har helt ærligt ALDRIG set hende spise, ja nærmest ÆDE i den grad. Grin

ALT røg ned.... der er kun een eneste skive steg tilbage og der var 1 kg ribbensteg da vi startede Grin

Rødkål, brun sovs og kartofler..... intet levnet.

Eneste hun ikke kunne lide, men dog smagte på var asier og ribs-gelé.

DET var sgu en fornøjelse..... håber dog ikke jeg skal stå i køkkenet hver dag nu, for det mente hun sagtens jeg kunne for det var delicious....eller aloi aloi (hvordan man så end staver det på thai)


Shock Shock Shock Shock Shock Shock Shock Shock

Redigeret af L d. 04/09-2009 21:54

Oprettet af swaddii d. 05/09-2009 00:24
#11

Moner!
Min kone spiser alt om det er svinekød eller oksekød er lige meget,men skal dertil siges at vi laver det med thai ingreindeser Grin

Oprettet af FCKdk d. 09/09-2009 23:37
#12

Jeg hørte i dag en ny version fra mine Thaiveninder.
Når De rejser hjem til Thailand er der ingen af dem der i forvejen fortæller famillien det.... Fordi så kan famillien ikke nå at gå på jagt, eller
på anden måde fremskaffe special-slagtede dyr, til fejringen af
deres døtres hjemkomst. Alle 3 piger er gode troende buddister
og syntes simpelt hen det er synd at dyrene skal lide for dem!!!!
Smuk TankeSmile

Oprettet af Gurk90 d. 17/09-2009 13:50
#13

Første gang jeg tog min thai kæreste med på en fin Fransk restaurant i Bangkok, var et af indslagene på menuen selvfølgelig Foie gras. Da jeg fortalte hvad det var , var hun lidt skeptisk. Hun erklærede, inden hun havde smagt det, at det kunne hun nok ikke lide. Men da det kom ind på bordet, så det nu ret lækkert ud så hun smagte forsigtigt på det. Det smagte jo ikke så dårligt så hun spiste det hele.

4 måneder senere da vi skulle besøge samme restaurant, sagde hun flere gange at hun håbede at vi kunne få den samme ret med Foie gras igen.

Foie gras var det hun på forhånd havde været mest skeptisk overfor den første gang, men var endt med at gøre det største indtryk.

Oprettet af b_j3ns3n d. 17/09-2009 19:02
#14

ja nu er jeg nok lige så skeptisk, som din kone var før hun smagte Foie gras, men det er lige det der skal til at vende maven på mig... selv om jeg aldrig har smagt sneglen Sad

Oprettet af Webmaster d. 17/09-2009 19:10
#15

b_j3ns3n skrev:
ja nu er jeg nok lige så skeptisk, som din kone var før hun smagte Foie gras, men det er lige det der skal til at vende maven på mig... selv om jeg aldrig har smagt sneglen Sad
Nu ikke snegl, men lever af almindeligvis and.


http://en.wikiped.../Foie_gras


Jeps, er også tosset med det. Bryder mig bare ikke om at tænke på hvordan leveren pumpes op via tvangsfodring.

Oprettet af Gurk90 d. 17/09-2009 19:15
#16

Ja, sådan en gang fedtlever lyder ikke så lækkert men det smager nu fantastiskSmile

2.bp.blogspot.com/_n32AvvrKpfQ/RYq-7zpeg5I/AAAAAAAAAGo/u6d63PR2f4c/s1600/DSC02248.JPG

Redigeret af Gurk90 d. 17/09-2009 19:18

Oprettet af hfb d. 17/09-2009 19:19
#17

Gurk90 skrev:
Ja, sådan en gang fedtlever lyder ikke så lækkert men det smager nu fantastiskSmile

[img]http://www.flickr.com/photos/uchu75/2968679803/[/img]


Med et link der virker

http://www.flickr...968679803/


Smile

Oprettet af b_j3ns3n d. 17/09-2009 19:29
#18

Webmaster skrev:
b_j3ns3n skrev:
ja nu er jeg nok lige så skeptisk, som din kone var før hun smagte Foie gras, men det er lige det der skal til at vende maven på mig... selv om jeg aldrig har smagt sneglen Sad
Nu ikke snegl, men lever af almindeligvis and.


http://en.wikiped.../Foie_gras


Jeps, er også tosset med det. Bryder mig bare ikke om at tænke på hvordan leveren pumpes op via tvangsfodring.


hehe ja godmorgen bjarne.. du har ret, har faktis set et program om ænderne´s leve vilkår (det var dengang man røg meget hashCool) hehe dum dum dum bjarne.. nå men jeg kan altså ikke li snegle Wink

Oprettet af Gurk90 d. 17/09-2009 19:29
#19

Foie Gras findes også i det Japanske køkken. I Bangkok kan man få det på denne japanske restaurant i Siam Paragon.

http://www.bangko...tokyo.html

Har været der flere gange med min thaikæreste, og vi syntes begge at det er et ret godt sted.

Oprettet af Gurk90 d. 17/09-2009 19:38
#20

Hvis man vil prøve snegle i Thailand, kan man få Abalone, som er en havsnegl. Det findes på mange af de kinesiske restauranter.

http://en.wikiped...ki/Abelone