Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Integration !

Oprettet af rolan d. 07/01-2006 10:57
#1

i danmark har vi frisind med hensyn til relegion og laver sjov med alle men vi er danmark og vi er danskere så hvis udlæninge der ikke kan lide den måde vi bor på og er ii danmark så ser jeg altså kun en løsning på det

Oprettet af rolan d. 07/01-2006 10:57
#2

REJS

Oprettet af high-tower d. 07/01-2006 12:57
#3

paulsenp skrev:
Hej high-tower,

Så mener du måske også, at det var helt fint med de nazistiske karikatur-tegninger af jøder tilbage i 1930'erne?


Nu er det måske hensigtsmæssigt at holde æbler og pærer for sig.

Jøderne var en forfulgt befolkningsgruppe som bl.a. var genstand for både hetz og nazi tysklands propaganda maskine.

Jeg mener på ingen måde at datidens Tyskland kan sammenlignes med DK, da både demokrati og ytringsfrihed var sat ud af funktion.

Med andre ord, da pressen var ensidig kunne jøderne altså ikke tage til genmæle og forsvare sig.

Det kan muslimer i Danmark, så jeg har ualmindeligt svært ved at forstå din analogi.

Oprettet af rolan d. 07/01-2006 18:46
#4

ja det er desvære også en måde at prøve og holde folk nede på 2 verdenskrig og jøderne den blir også ofte brugt da mange træker sig tilbage da de blir bange om de skal mistænkes

men ungdommen i dag er for langt fra det redsels årti så den fanger ikke så meget mere eller er så er der blevet råbt ulv for mange gangeWink

Oprettet af jorn d. 07/01-2006 19:08
#5

jorn helt ærlig kan du ikke bruge andre ting end pia og dansk folkeparti det er som om det er det eneste du kan bruge som argumentation
lidt nytænkning tak


Saa vidt jeg ved har DF, rolan og Pia ikke aendret paa deres tanke gang, hvor sku jeg? Jeg begynder ikke at taanke andledes...det kunne nemt blive mistolket!Grin

High-tower:
For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere.

Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed.

Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m.

Din analogi forstår jeg ikke. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt.

Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt.


Ja, i så fald er der sikkert noget fundamentalt forket i min opfattelsesevne, hvilket jeg i så i givet fald skal beklage.


Det behoever du ikke beklage! Men jeg vil da gerne hjaelpe lidt:

I foelge Islam ar det et groft skaenderi at afbillede Muhamed og det viste jyllands posten godt. Vi skal ikke forbyde jylland posten at handle som de har gjort, men det er ikke en opfoersel og holdning som Danmark staar for (hvis man da lige se bort fra et enkelt ektremiske mindretals parti), saa derfor boer vores Statsminister klart ligge afstand til den opfoerelse som JP har udvist.

Det er ikke lovligt at fremsaette trusler etc. og natuligvis skal politiet tage sig af den sag, og hvis jeg var en af de uskyldige tegnere som, i al uvidenhed, deltog i den konkurence, saa ville jeg anmelde JP for at have udsat mig for "unoedfare af grov karakter" helt aerligt, JP vidste hvad de gjorde!

Hvis en dansker har loest til skaende folke kirken, saa er det en ting, men hvad sker der naar andre -udefra- goer det?

Folkekirken er beskyttet af den dankse lov om blasfemi!

At paastaa at muslimer i Danmark ikke er forfulgt, det er vist en sandhed med modifikationer, efter min mening! CoolCoolCool


Oprettet af jorn d. 07/01-2006 19:18
#6

Hvor alle de tov traekkerier om ost kaldet "feta"!Smile

Vi maa vel gerne vores ost for "pheta" eller har "graekerne ogsaa patent paa den Engelske "ph"= "f" lyd???Grin

Graeken land?? det er da foeoevrigt katolsk, ikke muslimsk, saa vidt jeg ved???Cool

Oprettet af paulsenp d. 07/01-2006 20:16
#7

og hej igen high-tower,

Selv om Danmark nu og Tyskland dengang er to helt forskellige størrelser, er udtryksmåden den samme: Tegninger der virker stærkt krænkende på en befolkningsgruppe.

At der ikke var samme grad af ytringsfrihed i Tyskland da, som der er i Danmark nu, har såmænd ikke den store betydning. Hvilken interesse skulle jøderne f.eks. have haft i at have lov til at publicere tegninger af pølsetyskere i lederhosen?

Og så havde de jo faktisk også demokrati i Tyskland i 30'erne.

Oprettet af high-tower d. 07/01-2006 20:22
#8

jorn skrev:
jorn helt ærlig kan du ikke bruge andre ting end pia og dansk folkeparti det er som om det er det eneste du kan bruge som argumentation
lidt nytænkning tak


Saa vidt jeg ved har DF, rolan og Pia ikke aendret paa deres tanke gang, hvor sku jeg? Jeg begynder ikke at taanke andledes...det kunne nemt blive mistolket!Grin

High-tower:
For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere.

Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed.

Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m.

Din analogi forstår jeg ikke. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt.

Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt.


Ja, i så fald er der sikkert noget fundamentalt forket i min opfattelsesevne, hvilket jeg i så i givet fald skal beklage.


Det behoever du ikke beklage! Men jeg vil da gerne hjaelpe lidt:

I foelge Islam ar det et groft skaenderi at afbillede Muhamed og det viste jyllands posten godt. Vi skal ikke forbyde jylland posten at handle som de har gjort, men det er ikke en opfoersel og holdning som Danmark staar for (hvis man da lige se bort fra et enkelt ektremiske mindretals parti), saa derfor boer vores Statsminister klart ligge afstand til den opfoerelse som JP har udvist.

Det er ikke lovligt at fremsaette trusler etc. og natuligvis skal politiet tage sig af den sag, og hvis jeg var en af de uskyldige tegnere som, i al uvidenhed, deltog i den konkurence, saa ville jeg anmelde JP for at have udsat mig for "unoedfare af grov karakter" helt aerligt, JP vidste hvad de gjorde!

Hvis en dansker har loest til skaende folke kirken, saa er det en ting, men hvad sker der naar andre -udefra- goer det?

Folkekirken er beskyttet af den dankse lov om blasfemi!

At paastaa at muslimer i Danmark ikke er forfulgt, det er vist en sandhed med modifikationer, efter min mening! CoolCoolCool



Vi er helt enig i at JP umuligt kan have været så blå øjede at tro at sagen ikke ville skabe ballade i muslimske kredse.

Danmark er mig bekendt stadig et kristent land, hvor vi automatisk betaler kirkeskat (med mindre vi vælger det fra).

Med andre ord er vi altså ikke underlagt Islam. At en gruppe mennesker bliver trådt over deres tæer og religion fordi vi har ytringsfrihed, det må de jo desværre bare finde sig i - i dette land står hensynet til Islam heldigvis ikke højere end ytringsfriheden.

Hvis en udefra skænder folkekirken hvad der sker??? - ja, foregår det i Danmark så bliver vedkommende nok straffet efter dansk lovgivning, så kan personen jo påberåbe sig en anden tros retning og se om det hjælper på straf udmålingen.

Mig bekendt er JP et stats uafhængigt medie, og hverken folketing, regering eller statst ministeren står som afsender af budskabet.

Hvorfor i himlens navn skal Danmark så tage afstand fra en holdning som aldrig er lagt for dagen????

Hvad bliver så det næste, skal vi have Anders Fog uden på Bacon pakker med en undskyldning til muslimer fordi Steff Houlberg sælger urent kød????


Hvis nogen endelig skulle beklage sin opførsel er det JP - og det afgør de jo helt selv om de vil.

Er muslimer forfulgt i Danmark?

For mig at se bliver der taget det ene sær hensyn efter det andet til denne befolkningsgruppe.

Oprettet af paulsenp d. 08/01-2006 10:46
#9

high-tower skrev blandt andet:
For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere.

Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed.

Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m.


Ja! Ikke af "muslimerne", men af yderligtgående personer/grupper. Ret kritikken, protesterne osv mod dem istedet for mod "muslimerne" som gruppe.

Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt.

Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt.


Hvad vil det sige, at noget er "fysisk helligt"? Det er jo blot et spørgsmål om hvilke idéer folk har. Om man skænder en religion i ord og billede, eller om det gøres ved f.eks at lave et kors om til et hagekors, er der i begge tilfælde tale om skænding af symboler. Så kan der naturligvis være tale om evt erstatning for fysiske skader, men det er jo ikke så meget det, der er problemet her.


Med andre ord er vi altså ikke underlagt Islam. At en gruppe mennesker bliver trådt over deres tæer og religion fordi vi har ytringsfrihed, det må de jo desværre bare finde sig i - i dette land står hensynet til Islam heldigvis ikke højere end ytringsfriheden.


Det er heller ikke det, der er tale om. Det er snarere et spørgsmål om hvor grænserne for ytringsfriheden ligger. Jeg er ganske enig i, at der er og skal være vide grænser, men JP's tegninger blev jo bragt vel vidende, at de ville være voldsomt stødende og provokerende. Det synes jeg ikke er særlig klogt gjort, og det uanset hvilken målgruppe der er tale om, jøder, muslimer, katolikker eller andre.

Hvis en udefra skænder folkekirken hvad der sker??? - ja, foregår det i Danmark så bliver vedkommende nok straffet efter dansk lovgivning, så kan personen jo påberåbe sig en anden tros retning og se om det hjælper på straf udmålingen.


Samme regler gælder uanset hvilken religion, der er tale om.

Mig bekendt er JP et stats uafhængigt medie, og hverken folketing, regering eller statst ministeren står som afsender af budskabet.

Hvorfor i himlens navn skal Danmark så tage afstand fra en holdning som aldrig er lagt for dagen????


Det skal Danmark/Anders Fogh heller ikke, men når han bliver bedt om et møde med ambassadørerne fra en række lande, så kunne han vel tage sig tid til at bruge en time på at forklare Danmarks og regeringens holdning til ytringsfriheden, og hvordan den administreres her i landet.

Er muslimer forfulgt i Danmark?


Det er vel et spørgsmål, om hvad man lægger i ordet "forfulgt". Prøv f.eks. at læse læserbrevene i JP.

Oprettet af high-tower d. 08/01-2006 19:49
#10

paulsenp skrev:
high-tower skrev blandt andet:
For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere.

Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed.

Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m.


Ja! Ikke af "muslimerne", men af yderligtgående personer/grupper. Ret kritikken, protesterne osv mod dem istedet for mod "muslimerne" som gruppe.

Med muslimer mener jeg personer som tror på Islam. Hvis man ikke tror på profeten og Islam, er der vel næppe den store grund til at lave et større nummer ud af det. Ergo må der være tale om muslimer.
- At det er yderliggående muslimer er vi helt enige om.

Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt.

Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt.


Hvad vil det sige, at noget er "fysisk helligt"? Det er jo blot et spørgsmål om hvilke idéer folk har. Om man skænder en religion i ord og billede, eller om det gøres ved f.eks at lave et kors om til et hagekors, er der i begge tilfælde tale om skænding af symboler. Så kan der naturligvis være tale om evt erstatning for fysiske skader, men det er jo ikke så meget det, der er problemet her.

Havd jeg mener med noget fysisk helligt er f.eks. et kors i en kirke, et tæppe i en moske.

Med andre ord, ved at lave en tegning har man ikke vandaliseret noget fysisk.


Med andre ord er vi altså ikke underlagt Islam. At en gruppe mennesker bliver trådt over deres tæer og religion fordi vi har ytringsfrihed, det må de jo desværre bare finde sig i - i dette land står hensynet til Islam heldigvis ikke højere end ytringsfriheden.


Det er heller ikke det, der er tale om. Det er snarere et spørgsmål om hvor grænserne for ytringsfriheden ligger. Jeg er ganske enig i, at der er og skal være vide grænser, men JP's tegninger blev jo bragt vel vidende, at de ville være voldsomt stødende og provokerende. Det synes jeg ikke er særlig klogt gjort, og det uanset hvilken målgruppe der er tale om, jøder, muslimer, katolikker eller andre.

Grænserne for ytringsfriehden er op til domstolene at afgøre. Bringer man løgne historier, injurier eller racistiske udtalelser kan man blive retsforfulgt.

Jeg syntes heller ikke det er særligt klogt gjort at træde en befolkningsgruppe over tæerne som JP har gjort - det er med andre ord at skide i nællerne.

Men det sker jo dagligt i ytringsfrihedens hellige navn. Tag f.eks. den hetz som dagblade typisk kører inden en sag ef asluttet ved domstolene. F.eks. er Brixtofte allerede i pressen udråbt som en alkoholiseret og utilregnelig bykonge.

Hvis en udefra skænder folkekirken hvad der sker??? - ja, foregår det i Danmark så bliver vedkommende nok straffet efter dansk lovgivning, så kan personen jo påberåbe sig en anden tros retning og se om det hjælper på straf udmålingen.


Samme regler gælder uanset hvilken religion, der er tale om.

Mig bekendt er JP et stats uafhængigt medie, og hverken folketing, regering eller statst ministeren står som afsender af budskabet.

Hvorfor i himlens navn skal Danmark så tage afstand fra en holdning som aldrig er lagt for dagen????


Det skal Danmark/Anders Fogh heller ikke, men når han bliver bedt om et møde med ambassadørerne fra en række lande, så kunne han vel tage sig tid til at bruge en time på at forklare Danmarks og regeringens holdning til ytringsfriheden, og hvordan den administreres her i landet.

Her er jeg ikke enig.Hvis de pågældende grupper personer er utilfredse kan de f.eks. klage til presse klagenævnet, eller til domstolene.

Det er efter min mening decideret naivt at tro vores regering skal stå skoleret over et uafhængigt dansk medie og dette medies gøren og laden.

Det vidner nærmest om at de mennesker tror at stat og medier hænger sammen - som man ofte ser det i diktatur stater.

Er muslimer forfulgt i Danmark?


Det er vel et spørgsmål, om hvad man lægger i ordet "forfulgt". Prøv f.eks. at læse læserbrevene i JP.


Ved forfulgt forstår jeg en gruppe borgere der er blevet frataget deres demokratiske rettigheder. F.eks. som jøderne i 2. verdenskrig.

Oprettet af rolan d. 08/01-2006 20:13
#11

det samme mener jeg

Oprettet af jorn d. 09/01-2006 06:47
#12

Ved forfulgt forstår jeg en gruppe borgere der er blevet frataget deres demokratiske rettigheder. F.eks. som jøderne i 2. verdenskrig


Det er en konsekvens af forfoelgelsen!

Hvis medierne og borgene i et samfund opbygger fordomme om en bestemt etnisk grupppe, naar man istedet burde nedbryde fordomme . Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etniske grupppe.

Hvis medierne og borgene i et samfund konstant beskylder en etnisk gruppe for at ligge til grund for alverdens problemer. og goer den samme etniske gruppe til syndebuk for andres handlinger Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etnisk gruppe.

Hvis medierne og borgene i et samfund udfoere/akceptere eller opfordre til handligner som f.eks skaende regilioese symboler, nedgoerlse af kuturelle traditioner (klaededragt) eller til direkte over greb paa bolig, bygning og indvider der tilhoere eller repraesentere den etniske gruppe, Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en betamt etnisk gruppe.

Hvis staten, under daekke af at beskytte vores "ytringsfrihed",ikke tager afstand fra fra ovenfor beskrevet handlinger, hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betamt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken og hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet.

Perspektiverne og konsekvenserne af disse handlinger, behoever man ikke at vaere "krigsbarn" for at kunne forudse.

Det fandme uhyggeligt, som dansker, at side her og taenke paa at det er hvad der foregaar i ens eget land!



Oprettet af high-tower d. 09/01-2006 16:51
#13

Der er et gammelt ordsprog der hedder at der sjældent går røg af en brand uden der er ild!

Det er jo lidt tankevækende at det tilsyneladende kun er muslimer dar har problemer med at praktisere deres tro i vestlige lande.

Tag f.eks. herboende thai´er som har flere templer i DK - hvad problem er der med dem? de praktiserer deres religion i fred og fordragelighed med den danske kultur.

Fordomme opstår efter min mening når der er en gruppe mennesker der gør sig uheldigt bemærket.

Hvis en lille gruppe autonome laver ballade på Nørrebro og det bliver vist i medierne, ja så er der givetvis nogen der vil mene at alle der bor på nørrebro er unge forstyrrede autonome.

Dem der så har en anelse mere omløb i hovedet vil måske gøre sig den tanke, at der måske også bor almindelige børnefamilier osv.

Er der nogen medier eller borgere der har opfordret til at skænde eller nedgøre religiøse symboler, traditioner eller andet?

For mig at se var der tale om en debat og ikke en opfordring til at skænde andres helligdomme - at det så er både taktløs og tåbeligt er en anden sag.

Jeg mener vi har en ganske fin lovgivning hvor folk kan drages til ansvar for de ting praktiserer.

For mig kan alle praktiserer deres traditioner, religioner og sprog - de skal bare lære at det land de opholder sig i er det demokratisk land der er styret med love og ikke religion. - og forstår de ikke det har jeg ualmindeligt svært ved at se hvordan de nogen sinde kan blive integreret.

Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion.

Tag et tænkt eksempel - skal en dansk arbejdsgiver f.eks. indrette bede rum fordi han har muslimer ansat?

Skal en muslim have lov at klæde sig som det passer ham/hende i et job hvor der er uniforms tvang?

- Det ville da være nydeligt med politi betetjen og postbude med slør!

Der skal selvfølgelig ikke være nogen der på nogen måde skal hetzes fordi de praktiserer en anden religion. - Men det har vi faktisk også et udemærket rets system til at forhindre.

Jeg syntes efterhånden også det er ved at være uhyggeligt at være vidne til at en lille befolkningsgruppe gentagne gange skal behandles som rådne æg.

Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis.




Oprettet af jorn d. 09/01-2006 18:05
#14

High-tower Skrev:
Der er et gammelt ordsprog der hedder at der sjældent går røg af en brand uden der er ild!

Det er jo lidt tankevækende at det tilsyneladende kun er muslimer dar har problemer med at praktisere deres tro i vestlige lande.

Tag f.eks. herboende thai´er som har flere templer i DK - hvad problem er der med dem? de praktiserer deres religion i fred og fordragelighed med den danske kultur.

Fordomme opstår efter min mening når der er en gruppe mennesker der gør sig uheldigt bemærket.

Hvis en lille gruppe autonome laver ballade på Nørrebro og det bliver vist i medierne, ja så er der givetvis nogen der vil mene at alle der bor på nørrebro er unge forstyrrede autonome.

Dem der så har en anelse mere omløb i hovedet vil måske gøre sig den tanke, at der måske også bor almindelige børnefamilier osv.


Jeg skrev:
Hvis medierne og borgene i et samfund opbygger fordomme om en bestemt etnisk grupppe, naar man istedet burde nedbryde fordomme . Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etniske grupppe.

High- tower skrev:
Vi er helt enig i at JP umuligt kan have været så blå øjede at tro at sagen ikke ville skabe ballade i muslimske kredse.


og:
Er der nogen medier eller borgere der har opfordret til at skænde eller nedgøre religiøse symboler, traditioner eller andet?

For mig at se var der tale om en debat og ikke en opfordring til at skænde andres helligdomme - at det så er både taktløs og tåbeligt er en anden sag.


Jeg skrev:
Hvis medierne og borgene i et samfund udfoere/akceptere eller opfordre til handligner som f.eks skaende regilioese symboler, nedgoerlse af kuturelle traditioner (klaededragt) eller til direkte over greb paa bolig, bygning og indvider der tilhoere eller repraesentere den etniske gruppe, Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en betemt etnisk gruppe

High-tower skrev:
Jeg mener vi har en ganske fin lovgivning hvor folk kan drages til ansvar for de ting praktiserer.

For mig kan alle praktiserer deres traditioner, religioner og sprog - de skal bare lære at det land de opholder sig i er det demokratisk land der er styret med love og ikke religion. - og forstår de ikke det har jeg ualmindeligt svært ved at se hvordan de nogen sinde kan blive integreret.

Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion.


Jeg skrev:
hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betemt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken

High-tower skrev:
Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion.

Tag et tænkt eksempel - skal en dansk arbejdsgiver f.eks. indrette bede rum fordi han har muslimer ansat?

Skal en muslim have lov at klæde sig som det passer ham/hende i et job hvor der er uniforms tvang?

- Det ville da være nydeligt med politi betetjen og postbude med slør!

Der skal selvfølgelig ikke være nogen der på nogen måde skal hetzes fordi de praktiserer en anden religion. - Men det har vi faktisk også et udemærket rets system til at forhindre.


Jeg skrev:
hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet.

High-tower skrev:
Jeg syntes efterhånden også det er ved at være uhyggeligt at være vidne til at en lille befolkningsgruppe gentagne gange skal behandles som rådne æg.

Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis.


Jeg skrev:
Perspektiverne og konsekvenserne af disse handlinger, behoever man ikke at vaere "krigsbarn" for at kunne forudse.

Det fandme uhyggeligt, som dansker, at side her og taenke paa at det er hvad der foregaar i ens eget land!

Doem selv...............

Oprettet af high-tower d. 09/01-2006 20:03
#15

jorn skrev:
High-tower Skrev:
Der er et gammelt ordsprog der hedder at der sjældent går røg af en brand uden der er ild!

Det er jo lidt tankevækende at det tilsyneladende kun er muslimer dar har problemer med at praktisere deres tro i vestlige lande.

Tag f.eks. herboende thai´er som har flere templer i DK - hvad problem er der med dem? de praktiserer deres religion i fred og fordragelighed med den danske kultur.

Fordomme opstår efter min mening når der er en gruppe mennesker der gør sig uheldigt bemærket.

Hvis en lille gruppe autonome laver ballade på Nørrebro og det bliver vist i medierne, ja så er der givetvis nogen der vil mene at alle der bor på nørrebro er unge forstyrrede autonome.

Dem der så har en anelse mere omløb i hovedet vil måske gøre sig den tanke, at der måske også bor almindelige børnefamilier osv.


Jeg skrev:
Hvis medierne og borgene i et samfund opbygger fordomme om en bestemt etnisk grupppe, naar man istedet burde nedbryde fordomme . Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etniske grupppe.

[b] Og som jeg skrev at der går som regel aldrig røg af en brænd uden der er ild. Men vi skal altså have en presse der skal kontrolleres
så ikke vi risikerer at træde nogen over tæerne?

En etnisk gruppe har også et ansvar for at få aflivet diverse fordomme.[/b]
High- tower skrev:
Vi er helt enig i at JP umuligt kan have været så blå øjede at tro at sagen ikke ville skabe ballade i muslimske kredse.


og:
Er der nogen medier eller borgere der har opfordret til at skænde eller nedgøre religiøse symboler, traditioner eller andet?

For mig at se var der tale om en debat og ikke en opfordring til at skænde andres helligdomme - at det så er både taktløs og tåbeligt er en anden sag.


Jeg skrev:
Hvis medierne og borgene i et samfund udfoere/akceptere eller opfordre til handligner som f.eks skaende regilioese symboler, nedgoerlse af kuturelle traditioner (klaededragt) eller til direkte over greb paa bolig, bygning og indvider der tilhoere eller repraesentere den etniske gruppe, Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en betemt etnisk gruppe

[b] Javel, det er jo interessant. Nu mener jeg stadig der er stor forskel på en debat og et decideret angreb på folks religion eller traditioner. Her var tale om en debat og ikke et angreb.[/b]
High-tower skrev:
Jeg mener vi har en ganske fin lovgivning hvor folk kan drages til ansvar for de ting praktiserer.

For mig kan alle praktiserer deres traditioner, religioner og sprog - de skal bare lære at det land de opholder sig i er det demokratisk land der er styret med love og ikke religion. - og forstår de ikke det har jeg ualmindeligt svært ved at se hvordan de nogen sinde kan blive integreret.

Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion.


Jeg skrev:
hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betemt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken

[b[b]] Jeg mener fortsat at erindre at Danmark er et officielt kristent land hvor vi bl.a. betaler kirkeskat. Det er vores officielle religion og derfor ser jeg ingen grund til hvorfor i alverden vi skulle støtte andres. [/b][/b]
High-tower skrev:
Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion.

Tag et tænkt eksempel - skal en dansk arbejdsgiver f.eks. indrette bede rum fordi han har muslimer ansat?

Skal en muslim have lov at klæde sig som det passer ham/hende i et job hvor der er uniforms tvang?

- Det ville da være nydeligt med politi betetjen og postbude med slør!

Der skal selvfølgelig ikke være nogen der på nogen måde skal hetzes fordi de praktiserer en anden religion. - Men det har vi faktisk også et udemærket rets system til at forhindre.


Jeg skrev:
hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet.

Aha! så man er altså frataget sine demokratiske rettigheder når man ikke må bære tørklæde som en del af en af arbejdsgiveren udleveret uniform.

Jamen så skal en ung hip hopper så også kunne være betjent, og iklæde sig pose bukser og bagvendt kasket?? - Det er jo en del af hans image og levevis.

Man burde vel kunne formode at opholder man sig i et fremmed land. så er det primære vel at agere i forhold til det pågældende lands love og traditioner. Med andre ord skik følge eller land fly..

High-tower skrev:
Jeg syntes efterhånden også det er ved at være uhyggeligt at være vidne til at en lille befolkningsgruppe gentagne gange skal behandles som rådne æg.

Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis.


Jeg skrev:
Perspektiverne og konsekvenserne af disse handlinger, behoever man ikke at vaere "krigsbarn" for at kunne forudse.

Det fandme uhyggeligt, som dansker, at side her og taenke paa at det er hvad der foregaar i ens eget land!

Ja!

Doem selv...............

Redigeret af high-tower d. 09/01-2006 20:08

Oprettet af Suk Rak Ning d. 09/01-2006 20:40
#16

Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis.

Gør de det, nej de fare frem med bål og brand, de aner jo ikke hvad demokrati er, hvad med at de satte sig lidt ind i sagerne istedet for at opsøge imamer, Moske'er og koranen...........Hvis de altså vil bo i et demokratisk land !

Mvh.Suk..................Cool

Oprettet af jorn d. 10/01-2006 05:50
#17

Jeg skrev:
hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betemt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken

high-tower skrev:
jeg mener fortsat at erindre at Danmark er et officielt kristent land hvor vi bl.a. betaler kirkeskat. Det er vores officielle religion og derfor ser jeg ingen grund til hvorfor i alverden vi skulle støtte andres.


Regilions friheden er en grundlovs sikret ret i Danmark. uanset Danmarks officielle regilion.

Skal jeg forstaa det saadan at du oensker at regeringen aendre grundloven og der med skaber en lov der fratager en bestemt etnisk gruppe deres demokratiske rettigheder?

Jeg skrev:
hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet.

high-tower skrev:

Aha! så man er altså frataget sine demokratiske rettigheder når man ikke må bære tørklæde som en del af en af arbejdsgiveren udleveret uniform.

Jamen så skal en ung hip hopper så også kunne være betjent, og iklæde sig pose bukser og bagvendt kasket?? - Det er jo en del af hans image og levevis.


Det er jo det ikke det jeg siger! Jeg siger: Hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk......................

Det du udtrykker er dine fordomme!

Oprettet af jorn d. 10/01-2006 06:10
#18

Suk skrev:
Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis.

Gør de det, nej de fare frem med bål og brand, de aner jo ikke hvad demokrati er, hvad med at de satte sig lidt ind i sagerne istedet for at opsøge imamer, Moske'er og koranen...........Hvis de altså vil bo i et demokratisk land !


Jeg ved ikke om jeg lige helt har forstaaret det skriver suk?

Men Jeg ser det mere som nogle grupper for hvem det er gaaet op for at de er i et demokratisk samfund. Et samfund hvor de lige netop har nogle rettigheder og hvor man frit kan sige hvad man mener ogsaa selv om det ikke lige passer ind i denm "almindelig" danskers tanke maade.Cool

Er det ikkelige netop meget danske og demokratisk, at raabe op og sige sin mening uden at tage hensyn til konsekvenserne?Wink

Naar man foeler at ens rettigheder bliver tilside sat, saa maa man jo soege stoette der hvor man mener at kunne finde den! nogle mennesker soeger i Biblen, nogle i koranen, andre i Mao's den lille roede, for slet ikke at naevne DF parti programGrinGrin



Oprettet af paulsenp d. 10/01-2006 10:51
#19

Det kræver en god del åbenhed og tolerance at leve i vores verden.

Det er så lidt, der skal til for at skabe konflikter. Se bare på vores lille DTW-verden. Det sker alt for ofte, at debat udvikler sig til diskussion og videre til skænderi med gensidige beskyldninger og skældsord.

Når det kan ske her hos os, næsten udelukkende "rigtige" danskere, født og opvokset i et lille og ret homogent samfund, så er det vel ikke så underligt, at der også opstår konflikter med folk, der har en meget anderledes baggrund. Og så er det, at vi skal bruge noget af det, vi har lært.

Som samfund har vi tidligere, med god ret, kunnet prale af at være åbne og tolerante overfor anderledes tænkende og folk udefra. Det har desværre ændret sig ikke så lidt.

Og så en lille øjenåbner, DR's nye serie "Krigerne". En flok almindelige danskere (uden psykiske problemer) deltager i en slags krigsleg, og det udvikler sig hurtigt i en kedelig retning. Selv om alle jo er klar over, at det er en "leg", udvikler der sig hurtigt voldelige tendenser hos enkelte deltagere, så man fra arrangørernes side er nødt til at gribe ind, for at det ikke skal gå over gevind.

Vi er måske alligevel ikke så meget bedre end "de andre", som vi selv tror.

Oprettet af high-tower d. 10/01-2006 11:39
#20

jorn skrev:
Jeg skrev:
hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betemt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken

high-tower skrev:
jeg mener fortsat at erindre at Danmark er et officielt kristent land hvor vi bl.a. betaler kirkeskat. Det er vores officielle religion og derfor ser jeg ingen grund til hvorfor i alverden vi skulle støtte andres.


Regilions friheden er en grundlovs sikret ret i Danmark. uanset Danmarks officielle regilion.

Skal jeg forstaa det saadan at du oensker at regeringen aendre grundloven og der med skaber en lov der fratager en bestemt etnisk gruppe deres demokratiske rettigheder?

[b]Næ, Du skal forstå det således at kristendommen er DK´s officielle religion som er stats støttet via kirke skatten.

Andre skal frit have lov til at praktisere deres egen religion for egen regning, og praktisere den på en sådan måde at det er i harmoni med med at leve harmoniks i DK.
[/b]
Jeg skrev:
hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet.

high-tower skrev:

Aha! så man er altså frataget sine demokratiske rettigheder når man ikke må bære tørklæde som en del af en af arbejdsgiveren udleveret uniform.

Jamen så skal en ung hip hopper så også kunne være betjent, og iklæde sig pose bukser og bagvendt kasket?? - Det er jo en del af hans image og levevis.


Det er jo det ikke det jeg siger! Jeg siger: Hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk......................

Det du udtrykker er dine fordomme!



Fordomme? jeg henviser såmænd bare til Bilka sagen.

- Jeg mener i hvert fald ikke det er statens opgave at udfærdige love specielt for minoriteter af nogen art.

En lov bør have til hovedformål at gælde et helt samfund.

Det kunne lige passe at vi skulle have specielle love for at udefra kommende kunne praktisere deres religion som det passer dem.

Jeg kan på ingen måde se at vores samfund er skruet forkert sammen, og som det er i dag kan folk frit praktisere og udøve deres synspunkter og religion.

Redigeret af high-tower d. 10/01-2006 11:41