M/S Selandia – en teknologisk revolution
I 1912 kunne en teknologisk revolution forlade værftet B&W i København og stævne ud på verdenshavene. Det nybyggede motorskib M/S Selandia sejlede på diesel og markerede begyndelsen til enden for dampskibene, der sejlede med kul som brændstof. Selandia blev med sine 2.500 hestekræfter sat ind i ØK’s linjefart til Fjernøsten.
M/S Selandia var bestilt af og bygget til Det Østasiatiske Kompagni (ØK) af Burmeister & Wain som et kombineret passager- og fragtskib. Selandias jomfrurejse gik fra København til Bangkok og tilbage igen.
Man kan finde mere information omkring H.N. Andersen, Det Østasiatiske Kompagni (ØK) og Selandia i denne tråd:
– En mægtig mand
M/S Selandia gjorde tjeneste for ØK frem til 1936 hvor skibet blev afhændet til et norsk selskab.
M/S Selandia – i krigens tjeneste
I 1938 løb nybygning nr. 86 fra Nakskov Skibsværft af stablen og skibet blev navngivet M/S Selandia og leveret til Det Østasiatiske Kompagni (ØK). Nybygningen var bygget til at sejle på Bangkok-ruten.
På sin tredje rejse til Bangkok var skibet ved krigens udbrud på vej fra Singapore til Koh-si-chang for losning. Med krigens udbrud endte M/S Selandia med at sejle i allieret tjeneste frem til krigens slutning. M/S Selandia kom som det sidste ØK-skib i allieret tjeneste hjem til København.
M/S Selandia – tilbage på ruten til Bangkok
Efter lidt efterkrigs-opgaver og reperation af den meget nedslidte motor blev M/S Selandia i 1947 igen indsat på ruten som skibet oprindeligt var bygget til. Nemlig ruten til Bangkok i Thailand.
M/S Selandia sejlede på Bangkok-ruten frem til 1962, hvorefter skibet blev ophugget.
M/S Selandia – lidt billeder af skibet
M/S Selandia – en ung mand om bord i 1950
I 1950 var en ung mand ved navn Jens Gunnersø ombord på M/S Selandia på ruten til Bangkok. Jens Gunnersø havde sit fotografiapparat med på turen. På turen fik Jens Gunnersø taget en del billeder af dagligdagslivet ombord, skibets sejlads og af nogle af skibets passager.
Følgende billeder er ikke lagt op i kronologisk rækkefølge. Man kan klikke på billederne for at se dem i fuld størrelse.
Billederne viser lidt af livet om bord på M/S Selandia’s tur til Bangkok i starten af 1950.
M/S Selandia – passagerne ombord
Blandt passagerne på M/S Selandia’s tur til Bangkok i 1950 var et ungt thailandsk par. En ung Kong Bhumibol og hans forlovet, den 17-årige Sirikit. Kong Bhumibol var på vej fra Europa og hjem til Thailand for at blive formelt kronet. Kong Bhumibol og hans forlovet Sirikit blev efter rejsen gift den 28. april 1950, kort før kroningen den 5. maj 1950 af Kong Bhumibol.
Bhumibol havde 11 år tidligere været passager på M/S Selandia, da han som dreng rejste til Europa sammen med hans mor Sangwan og hans storebror Kong Ananda.
Søsterskibet M/S Jutlandia
Nogle år senere ankom M/S Selandia’s søsterskib M/S Jutlandia med andre kongelige passager til Thailand. Det var efter at M/S Jutlandia havde fungeret som hospitalsskib under Korea-krigen i 999 dage. Den kongelige passager var tronfølger prinsesse Margrethe, i dag Danmarks Dronning. M/S Jutlandia sejlede også kong Bhumibol og dronning Sirikit til Danmark i 1960, da de der besøgte de skandinaviske lande.
Men det er nogle helt andre historier, og dem kan vi måske tage ved en anden lejlighed.
Webmaster @ Thailand Portalen, 24. maj 2015