Danskerne bliver overbehandlet i Thailand  

  RSS

Newsman
(@newsman)
Medlem Admin
Meldt ind: 8 måneder siden
Indlæg: 223
6. februar 2019 21:51  

Alarmcentraler opfordrer danskere, der bliver syge på rejsen i Thailand, til altid at ringe hjem først. Ellers kan konsekvensen være usund og dyr overbehandling.

Der er både klingende mønter i sigte og champagne på køl, når en dansker dukker op på et hospital i Thailand.

Både SOS International og Falck Global Assistance herhjemme oplever nemlig, at hospitaler og lægeklinikker i Thailand skruer på priserne, når de ser, at en patient er en betalende turist, der formentlig har et forsikringsselskab i ryggen.

»Vi oplever, at vores kunder får langt flere behandlinger og undersøgelser end nødvendigt. Det ser vi blandt andet, når en patient med en brækket ankel også får hovedet scannet«, siger Karin Tranberg, der er divisionschef i SOS International.

SOS International oplever, at der i 10 til 15 procent af deres sager bliver overbehandlet i betydelig grad, mens der i 25 til 30 procent af sagerne sker overbehandling af mindre grad.

Usundt og dyrt

Hos Falck Global Assistance fortæller landechef Jørgen Pedersen om lignende scenarier og vurderer, at hver gang Falck Global Assistance får en regning fra et thailandsk hospital, forhandler man sig frem til kun at betale 80 procent af prisen.

»Bare man kommer ind med en bøjet lilletå, så får man en MR-scanning«, forklarer Jørgen Pedersen og beskriver de thailandske hospitaler, hvor standarden i øvrigt er høj, således:

»At drive et hospital er groft sagt som at drive et hotel. Der skal belægges nogle senge og bruges noget udstyr. Det er en forretning«.

Overmedicinering og unødvendige behandlinger er problematiske af flere årsager. Det kan være decideret usundt og forbundet med helbredsrisiko for patienten, og merpriserne kan i sidste ende betyde, at forsikringsselskabernes kunder herhjemme kommer til at betale mere for deres forsikringer.

»Hvis vi bare betaler hele regningen på et thailandsk hospital, er det i sidste ende kunderne, der betaler, fordi præmierne på forsikringer stiger«, siger Karin Tranberg.

Hun har også oplevet, at hospitaler tilbageholder patienter ved at fratage dem deres pas, indtil SOS International har betalt for behandlingen. »Og det er jo simpelthen svindel«, siger Karin Tranberg.

Nye regler på vej

Hos det thailandske turistbureau for Norden og Baltikum svarer direktør Eurblarp Sriphiromya ikke på spørgsmålet om, hvorvidt problemerne med overmedicinering, overbehandling og overpriser er noget, man genkender.

Til gengæld anbefaler Eurblarp Sriphiromya, ligesom SOS International og Falck Global Assistance, at danske rejsende er i kontakt med deres forsikringsselskaber eller alarmcentraler, hvis uheldet er ude.

Desuden forklarer Eurblarp Sriphiromya, at der kommer nye regler fra april i år, der betyder, at der skal være større gennemsigtighed i priserne.

»Alle hospitaler skal fremvise information om priserne på deres behandling på deres hjemmesider, så patienter og turister nemmere kan finde information om, hvad det koster at blive tilset«, lyder det.

Læs nærmere på: Politiken


SvarCitere