Se indlæg
 Udskriv debat
jul i thailand
poulditlev
er der nogen der ved om thaierne holder jul

hanspeter
Næh, kun fordi der måske kan være en fest. Derudover elsker de lys og alt hvad der hører med i indkøbscentre i BKK og steder hvor der kommer mange farangs. De går ikke op i det, men modtager da gerne gaver :-).
Thaier holder ikke jul som er kristen, men en fest siger de ikke nej til :-) Men den betyder ikke noget for dem. Jeg tror Holloween er vigtigere, som også bare er optaget i festlighederne Grin
Redigeret af hanspeter d. 04/11-2009 00:43

burana
Det kommer meget an på hvor i landet du er, i min hustrus barndomshjem har der altid været fejret jul, vi var dernede et år op til jul og vores 2 yngste børn blev meget forbavset over at mormors hus var julepyntet, så de beskyldte straks storebror (der var rejst i forvejen) for at det var ham, men han meldte hus forbi og sagde til dem at mormor pyntede hus lige så vel som farmor, og at det havde hun altid gjort lige så længe han kunne huske.

jesperfrb
Sakset fra CIA book of factac:
Buddhist 94.6%, Muslim 4.6%, Christian 0.7%, other 0.1% (2000 census)

Så jo nogle Thaier holder jul!
Men du vil finde julepynt overalt i Thailand, specielt Shoppingmals og store internationale firmaere! Og overalt i BKK
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

ja gid fanden have hele den vestlige verdens uhyggelige, commercielle indflydelse på ikke bare thaikultur men alle kulturer.

Hvorfor i alverden skal man belæmres med amerikanske christmas carols dag ud og da ind i en hel måned. Plasticsne og træer i blåt/rødt plastic/acryl, hvor smagsløst kan det blive?

Heldigvis er det kun et meget lille fåtal af thaier der forstår betydningen af det vestlige glimmer. Åh ja de nyder al hurlumhejet og den gode mad, men har heldigvis ikke penge til at falde for gaveræset.

Det mest latterlige af alt er at tusinder af faranger falder for de sælgere der går rundt og faldbyder nissehuer med blinkende lys. Så sidder de der i 40 graders varme, i en hel, eller halvbrandert med hue og lys og længtes hjem til Mor Danmark og duften af gran og drømmer om hvid jul og gamle dage.

Hvor langt ud kan man komme?

Der er dog en trøst, og den er stor - her varer julehalløjet kun i december måned og ikke som hjemme hvor de første julekataloger bliver udsendt i slutningen af september.

Skeptikeren der hader alt der bare ligner jul.

Undtaget er dog flæskestegen med de brune kartofler og al smovsen, som jeg troligt laver til hele familien hver jul, men kun fordi det er datterens fødselsdag. Oven i det hele har jeg såmænd fundet en tyttebærleverandør her i byen.

huratho
Hej
Herude kom de første juleting på hylderne i begyndelsen af oktober.
Man kan godt købe et ægte dansk juletræ (skal bestilles ) i Rimping, hvis man ikke er gode venner med sine penge.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

Dream
[img]http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs096.snc1/5162_89281597721_797292721_1812626_5301523_n.jpg[/img] is not a valid Image.

JD
Nydelig nissepige!

Her er den bedste julegave til alle jule-skeptikere:

http://www.gad.dk...bog/110260

Grin

JD

Nirvana
hanspeter skrev:
Næh, kun fordi der måske kan være en fest. Derudover elsker de lys og alt hvad der hører med i indkøbscentre i BKK og steder hvor der kommer mange farangs. De går ikke op i det, men modtager da gerne gaver :-).
Thaier holder ikke jul som er kristen, men en fest siger de ikke nej til :-) Men den betyder ikke noget for dem. Jeg tror Holloween er vigtigere, som også bare er optaget i festlighederne Grin

er jul ikke en hedensk fest som de kristen har taget til sig for at fleger skulle blive kristen
Come As You Are

Nirvana
Vi asatro bliver hvert år op imod jul mødt med en stor interesse for, hvorvidt og hvordan vi fejrer jul. Asatro er som folk flest forskellige, men julen er altovervejende en hedensk fest, så vi mener faktisk, at vi har mere at fejre i december end ikke-troende eller kristne har.

Den jul, de fleste danskere fejrer i dag, er en blanding af nye (kristne) og gamle (hedenske) traditioner, dog med en overvægt af de gamle. At holde et gilde, spise fed mad, samles med familie og slægt og at give gaver - alt dette er gamle traditioner. De kristne dele af julen begrænser sig stort set til engle, kirkegang, salmesang og den slags, hvorimod nisser, julebukke og deslige er hedenske.

Herudover er der naturligvis flere elementer i den moderne jul, som ikke har særligt med hverken hedenskab eller kristendom at gøre, bl.a. juletræet, som er en nyere tysk tradition. Julemanden er ligeledes svær at placere. Nogle tolker ham som en videreudvikling af de hedenske nisser, andre som en ny-personificering af Sct. Nikolaus, en kristen helgen. Det skifter fra sted til sted, men de fleste bruger jo de røde "Coca-Cola-julemand" og bekymrer sig ikke om, hvor han stammer fra.

De fleste asatro fejrer altså jul mere eller mindre som alle andre. Vintersolhvervsfesten omkring d. 21 december er dog særlig og vigtig for os. Her fejrer vi, at solen begynder at vende tilbage. Vi tager afsked med det gamle (sol-)år og tager hul på det nye. Hvad der foregår d. 24.-26. december er forskelligt fra person til person, men rigtig mange bruger disse dage, hvor landet holder fri, til at mødes og spise med venner og familie, selv om netop de datoer ikke tillægges særlig religiøs betydning.

Vi undres altså, når folk betragter julen som kristen og forestiller sig, at vi ikke holder jul. Mange af os navigerer uden om engle, stjerner og klokker, mens andre mere betragter disse ting som kulturelle traditioner, der skal være plads til. Der altså er lige så mange forskellige måder at fejre jul på blandt os, der dyrker de nordiske guder og magter, som der er i resten af samfundet.

På vegne af Forn Siðr - Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark
Linda Nørgaard, formand
Come As You Are

JD
Jo, det er vel et rodsammen af kristendom ( "kristen dom"!) - overtro, asatro, hedenskab og alt muligt...

http://da.wikiped...g/wiki/Jul

Det er totalt malplaceret at man fester i Thailand, hvor de er buddhister, men som sagt her andetsteds: Thai'er holder gerne en fest, om det så er Hallohviin eller Valentines Day m.m.

JD

rinpoche
Tvivler på at der ville være megen juleudsmykning i div. shopping malls hvis der ikke var nogle farang til stede.
De 2 sidste år hvor vi tilbragte julen i Thailand var det eneste tilløb til juleknald vi så et banner af guldpapir med frynser på, hvorpå der stod: Happy New Year 2005 Grin

Iøvrigt helt enig med Skep og JD.

dutling68
Skeptikeren skrev:
ja gid fanden have hele den vestlige verdens uhyggelige, commercielle indflydelse på ikke bare thaikultur men alle kulturer.

Hvorfor i alverden skal man belæmres med amerikanske christmas carols dag ud og da ind i en hel måned. Plasticsne og træer i blåt/rødt plastic/acryl, hvor smagsløst kan det blive?

Heldigvis er det kun et meget lille fåtal af thaier der forstår betydningen af det vestlige glimmer. Åh ja de nyder al hurlumhejet og den gode mad, men har heldigvis ikke penge til at falde for gaveræset.

Det mest latterlige af alt er at tusinder af faranger falder for de sælgere der går rundt og faldbyder nissehuer med blinkende lys. Så sidder de der i 40 graders varme, i en hel, eller halvbrandert med hue og lys og længtes hjem til Mor Danmark og duften af gran og drømmer om hvid jul og gamle dage.

Hvor langt ud kan man komme?

Der er dog en trøst, og den er stor - her varer julehalløjet kun i december måned og ikke som hjemme hvor de første julekataloger bliver udsendt i slutningen af september.

Skeptikeren der hader alt der bare ligner jul.

Undtaget er dog flæskestegen med de brune kartofler og al smovsen, som jeg troligt laver til hele familien hver jul, men kun fordi det er datterens fødselsdag. Oven i det hele har jeg såmænd fundet en tyttebærleverandør her i byen.

du minder mig om en som hedder Ebeneezer Scrooge men god jul alligevel du skal nok komme i jule hunmør en skønne dag...evt så se den her film når den kommer til jul....

Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

sabai sabai
Der er da intet bedre end juleaften i Thailand !

I Thailand kan men ganske nemt nyde et par dejlige slanke "nissepiger" , mens alle falangerne sidder og smovser den i fede sager !

Hvor i Danmark kan man det en juleaften ? Pfft

Havnso
lad os få lidt flere nisse piger med mer eller mindre tøj på for søde er de daGrin

Payanak
Jeg så den første julepynt allerede i sidste måned.
Må indrømme at julen ikke sagde mig noget i nogle år, men sidste år til Jul var jeg i Danmark og fejre den. Det gik så godt at jeg har fået smag for den igen. Det er trods alt god mad man får Wink
Måske smutter jeg igen i år...

Bjarne 63
Var i Thailand sidste jul

Jul er til i de større byer hvor store forretninger havde pyntet op med træ og pyndt men ellers ikke noget

Happy nyer air i Thailand den helt store fest
som det danske nytår hvor fammillie samles
fra fjern og nær

og husk på der er også 30 grader i skykken

Bjarne som elsker sin kone i Thailand...

sony
Må da indrømme julen er sjovere herhjemme, sammen med familien. Bare ikke de 2 måneder før julen herhjemme, de er godt nok ulidelige med alt det juleræs i forretningerne og alle de mennesker i gaderne der fare forvirret rundt.

Og nytårsaften er nærmest livsfarligt at være i, i hvert fald i pattaya, de kan bare ikke finde ud af at fyrværkeri er livsfarligt hvis det bliver brugt forkert. Også larmer det ad h til når de tænder de der bånd med kinesere, og dem kan de også finde på at smide ud i blandt folk der kommer gående.

De gange jeg har været i thailand, har det ikke været noget særligt. Så der vil jeg hellere tage til song krang
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

Big-Viking
Hvad sjov er der i Julen? Jeg spørger bare.
Har da holdt jul masse af gange i Thailand og jeg er ligeglad om det er i DK eller Thailand jeg får min and.
Thaiér elsker fest, men direkte at holde jul gør de ikke.. Ikke før Farangen indvaderede deres land..Wink

Næh Dutling jeg står ikke til at redde. Jeg lever og bor i Thailand og kan for min død ikke begribe hvorfor et Buddhistisk samfund skal tvangsudskrives til vestlig kommerciel tænkemåde.

Og til Sony, nu bevæger du dig ganske vist uden for tråden, men det du skriver er noget vrøvl. Ja måske hvis du har opholdt dig oppe i soi 7-8 så vil du opleve disse umådelig stupide englændere med fyrværkeri i alle størrelser og det er de eneste så at sige som kommer til skade her ude nytårsften.

På Walking Street, hvor jeg nu har fejret nytåret de sidste 9 år, er der intet eller meget lidt skyderi før præcis midnat, og det er bare vidunderligt i forhold til andre lande og traditioner. Rigtigt med de lynkinesere - men mener de er en betydelig forbedring fra store kanonslag.

Så forrrige år 5 umådeligt berusede englændere på Walking Street med en af de helt store bomber - den var vel omkring 70-80 cm høj og mere end 30 cm i diameter. Aner ikke hvor de havde skaffet den fra, men de gjorde i hvert fald klar til at affyre den inde i arkaden på Soi Diamond, det vil sige hvis ikke vi andre have set dem og fået dem stoppet så havde det udviklet sig til en katastrofe, der er jo loft på arkaden så forestil jer resultatet af en sådan affyring.

Det er eneste gang jeg har set sortskjorter i rigtig action, de fik paralyseret dem og tilkaldt forstærkning, hvor de bragte dem hen ved jeg ikke men håber det var til afkøling i Soi 9.

Desværre er de faranger der har familie herude og som har haft dem med i f.eks. DK, lært deres drenge alt om den ulidelige dille med at starte fyrværkeriafbrænding fra tidlig oktober og til hen på forået, Nu har de indført det her. Godt nok i det små men det bliver mere og mere for hvert år. De skulle have en vis del skåret i skiver, og proppet deres ører fyldt med knaldperler.

Ved intet om hvordan det er i andre byer i Thailand, men her i Pattaya er det en plage i villakvarterene.

Så nu er det snart tid til at indkøbe flæskestegen og de små kartofler så man kan begynde på juleæderiet.

Skeptikeren

Spring til debat: