Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Hvor sund er maden faktisk i Thailand
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 02/01-2010 19:18
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
Lung Yao skrev: Mononatriumglutamat . det ikke nemt at sige
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| MadsEJ |
Lagt på d. 02/01-2010 20:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 112 |
okay, tak for det.. Tænker lidt, er det noget den almene thai ved hvad er overhovedet ? Altså mononatriumglutamat.. Eller er der et andet "almindeligt" ord for det ? For jeg gider da ihvertfald ikke spise det længere
Savner Thailand og min kæreste utroligt meget!
|
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 02/01-2010 21:02
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Nej helt sikkeret ved Thai'er intet om hvad de putter i maden , de hælder det jo i , i spandevis .. jo mere jo bedre ! Thai resturanter bruger det også uhæmmet , selv om man frabeder sig det ! (falanger har jo ikke forstand på at lave mad )
Redigeret af sabai sabai d. 02/01-2010 21:02 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 03/01-2010 01:31
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Ikke helt rigtigt "Sabai sabai", kender flere og flere Thaier der vender ryggen til det "3" krydderi, men mest fordi det har stået i flere magasiner at det ødelægger håret .
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
|
Lagt på d. 03/01-2010 02:05
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
skal ikke udtale mig om hvad de forskellige steder putter i maden ,men fedme er ikke kun et udbredt fænomen her i hailand det er gældende alle de steder hvor flere og flere fast food steder dukker op ,men prøv at lægge mærke til hvis i er ude at handle hvor de overvægtige spiser , det er lige fra is til fastfood food. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 03/01-2010 05:21
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
og der er flere resturanter som reklamere med at de ikke bruger "3" krydderi.......
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 03/01-2010 10:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
b_j3ns3n skrev: Du skal ikke sige det, bare nøjes med at spise det. Lung Yao skrev: Mononatriumglutamat . det ikke nemt at sige ![]()
Redigeret af Lung Yao d. 03/01-2010 10:58 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Crafack |
Lagt på d. 03/01-2010 11:08
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 108 |
Hej. Selv om vi lever sundt herhjemme, oplever jeg alligevel at bukserne sidder mere løst på vej hjem end på vej ud ![]() Vi går bevidst uden om "vestlig" mad på ferierne. Vi er ikke rejst så langt for at spise hverken flæskesteg eller bøf (som jeg ofte kan lave bedre derhjemme). Så, set fra et vestligt "du spiser for fedt/for meget/forkert" synspunkt, er maden efter min mening sundere. Hvis vi kigger på fødevarernes indhold af stoffer der er forbudte i DK, ser tingene måske ikke helt så godt ud. Fødevaresikkerhed og -kontrol ligger måske på et andet niveau end herhjemme. Omvendt ville luften i Bangkok nok heller ikke kunne komme igennem kontrollen i DK ![]() Min vurdering er derfor, at hvis du blot besøger landet som "turist" (og ikke spiser MSG i rå mængder) er maden ganske sund. Hvis du lever i Thailand (og har råd til ikke at købe de billigste produkter), så vælg varer du har tillid til. Hvis du ikke har råd, så brug din energi på at få råd (altså højne din generelle levestandard). Det vil virke mere positivt på helbredet end hvis du blot fokuserer på kosten. (Tingene bliver hurtigt komplicerede når man taler folkesundhed og levestandard. Der kommer en masse kulturelt betingede spørgsmål om livskvalitet, livslængde og ret til selv at bestemme med i ligningen). /Crafack |
|
|
|
| blume |
Lagt på d. 03/01-2010 16:31
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Crafack Jeg er enig med dig, denne forskel er der, og skal ikke vurderes efter "danske forhold" ![]() Venlig hilsen fra Fyn blume |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 03/01-2010 17:43
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Maden slanker i Thailand, og jeg har alle de år jeg har rejst i Thailand aldrig haft noget med maven, men jeg har den første gang jeg var i Cambodia haft en mave så man tror det er løgn, 12 timer på potten, jeg tror det var maden, det kan da umuligt være sprutten og ja det kan godt være at maden i Thailand er årsag til at livremmen skal 2 hulle ind men alle øllerne har den modsatte virkning 5 huller ud
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 04/01-2010 03:47
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Det er naturligt nok de fleste taber sig lidt når de besøger Th, her er meget varmt, vi sveder mere og drikker alt for lidt vand (nogle kompensere med øl) men alligevel for lidt væske. Maden har af geografiske grune en anden sammen sætning, her er der ikke brug for det samme antal kalorier til at holde kropsvarmen som hjemme i det kolde nord hvor tempraturen gennemsnitligt er 20 eller derunder. Vi spiser hjemme store mængder sovs og kartoffler bla for at give kroppen næring til arbejde og at holde varmen. Her spiser de lokale store mængder ris og grønt dertil noget kød og ingen fløde sovs. Jeg mener stadig ikke kosten her lever op til de krav man må stille til kvalitet i produktion. Dermed ikke sagt at kosten i mellemøsten eller andrer steder er mere eller mindre sund jeg forholder mig til indehold af tilsætnings stoffer, vækstfremmer, farvestoffer, konsaveringsmiddler, samt naturligvis det frygtlige MGS-chinasugar. MSG er naturligvis udelukket i begge vores 2 køkkener Coffeshoppen og den nye restaruant, min kone forstår faktisk problemerene, men men- Staff nægter at undlade det når de laver POk Pok til dem selv (may pen ray- no problem) som de siger så siger jeg, ok up 2 u. Mr Tirak. Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 04/01-2010 08:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
MadsEJ skrev: okay, tak for det.. Tænker lidt, er det noget den almene thai ved hvad er overhovedet ? Altså mononatriumglutamat.. Eller er der et andet "almindeligt" ord for det ? For jeg gider da ihvertfald ikke spise det længere ![]() Det er et helt alm. ord.. ผงชูรส Pång Tjuu Rot - "Pulver løfter smag" og kendt af enhver thailænder. Jeg kan overhovedet ikke smage forskel om det er tilsat eller ej, så det er meget simpelt: Ellers Tak! |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/01-2010 09:12
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Rinpoche, som sædvanlig har du ret. Men hvad gør man når nu familien nægter at udelade det i deres madlavning. De har alle hørt og læst om hvor usundt produktet er men de siger i samme åndedrag: "Maden smager ikke af noget hvis vi undlader at bruge det". Jeg selv undgår så at spise deres mad når jeg ved at det er tilsat, men hvor er det svært når man nu elsker Isaan-food. Skeptikeren |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 04/01-2010 14:53
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
hehe, Skeptiker. Jeg har selv nøjagtig det samme problem, når vi er på besøg hos svigerfamilien. Jeg har ide i støbeskeen, som jeg endnu ikke har haft lejlighed til at gøre alvor af. Jeg vil udsætte de stokkonservative familiemedlemmer for en blindsmagning. Altså den samme ret med eller uden MSG og så erfare, om de kan sige hvad der er hvad. Hvis ikke et flertal udpeger retten med MSG som vinderen, er det jo himmelråbende dumt at tilsætte det. |
|
|
|
| Big-Viking |
Lagt på d. 04/01-2010 19:13
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 815 |
Uden at have læst hele tråden, så vil jeg siga at Thaimad er meget sundt.. Bare den måde hvor de tilbereder grønsager på er meget sund.. |
|
|
|
| MadsEJ |
Lagt på d. 04/01-2010 21:07
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 112 |
Den forstår jeg ikke.. Skulle grøntsagerne blive mere sund, pga. måden de bliver tilberedt ? Men ja, er helt enig i at det er sundt mad.. Hvis man sørger for at få lidt andet end klister ris, og tilsætter lidt ekstra kød engang imellem, er man ret godt dækket ind!
Savner Thailand og min kæreste utroligt meget!
|
|
|
|
| Big-Viking |
Lagt på d. 04/01-2010 21:35
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 815 |
Det bedste, man kan gøre, er der at dampe eller stege grøntsagerne. Mange tror at udkoge grønsager er det mest sunde. Faste, sprøde grøntsager er langt sundere.. |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 05/01-2010 04:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Big-Viking skrev: Uden at have læst hele tråden, så vil jeg siga at Thaimad er meget sundt.. Bare den måde hvor de tilbereder grønsager på er meget sund.. Så skal jeg venligst informere om at tråden er startet med en ide om at diskutere tilsætnings stoffer i produktion og tilberedning. Ikke hvor længe du koger en gulerod. Som jeg læser en del indlæg er de lysserøde briller på ang Thailand også når det gælder fødevare. Flere giver udtryk for at kosten her er sundere end i Dk, altså er udviklingen hjemme, forbud mod penesilin og vækstfremmer i svinekød, begrænsning i brug af kønstgødning, tilsætning af farvestoffer og konsaverings middler, nyttesløs ? Jeg ser enkelte her som faktisk forholder sig til den efter min opfattelse ringe kvalitet, vi har her på øén en grøntsags farm der er 99% organisk, der er flere reasturanter der skilter med "NO MSG" Vi har en seafood resturant der kun sælger seafood fra havet altså ikke fra farme der anvender store mængder vækstfremmer-farvestoffer osv. Er det ikke en udvikling vi kan bidrage til ved at støtte disse steder ? jeg mener vi burde da være oplyste nok til at vide forskellen, eller hvad ? Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.