Se indlæg|
EU Løsningen
|
|
| Andy_cph |
Lagt på d. 12/01-2010 09:44
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
Hej Alle Jeg er ny har på forum og har et par spørgsmål som jeg håber jeg kan få hjælp med. ![]() Har kigget lidt i arkiv og set at samme spørgsmål har været oppe før. Men jeg vælger at stille spørgsmålet igen, så bær over med mig.. Det gør jeg fordi jeg ved ikke om reglerne har ændret sig, samt at min situation godt kan være lidt anderledes og derfor kræver den måske også et andet svar. Jeg har giftet mig med en pige i Thailand og har fået det registreret her i DK også. Jeg kunne tænke mig at flytte til Sverige en kort overgang og arbejde derovre for at få hende herop. Tidligere var det sådan at man kunne flytte til et andet EU land, få sin kone dertil og efter en kort periode så søge om at få hende med til DK. 1) Gælder det stadig? 2) Hvor længe skal man være i udlandet før man kan begynde at søge i DK? 3) Når jeg søger om at få hende til Sverige, skal jeg søge om permanent eller eventuelt 5 års ophold? 4) Hvor langt tids sagsbehandling kan jeg påregne fra Dansk side? 5) Skal der deponeres penge i 7 år, eller slipper man stadig for det? På forhånd mange tak Hilsen Andreas |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 12/01-2010 10:43
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
Som udgangspunkt kan du finde alle regler og procedurer på dette link. http://www.nyidan...eu-retten/ 1) Ja det gælder stadig. 2) Det er en vurderingssag fra gang til gang, vi havde adresse i sverige i 7 måneder før vi søgte tilbage. 3) Vi søgte opholdstilladelse i sverige, både national opholdstilladelse og EU opholdstilladelse (i sverige) og fik begge dele dvs. både plastickort med 5 års opholdstilladelse (eu) og en sticker i passet med 2 års opholdstilladelse. 4) vores sagsbehandligt tog godt 1 månede. 5) Nej alle krav bortfalder - boligkrav, 24 års regl, tilknytningskrav, sikkerhedsstillelse. (ps. man behøver ikke at arbejde i sverige for at kunen søge tilbage til danmark, det er nok at være selvforsørgende jf fgl. citat fra ovenstående link "Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som enten:
arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, tjenesteyder, pensioneret arbejdstager, pensioneret selvstændig erhvervsdrivende, pensioneret tjenesteyder, udstationeret, studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde." ) Redigeret af fjelle123 d. 12/01-2010 10:43 |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 12/01-2010 10:48
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
fjelle123 skrev: 3) Vi søgte opholdstilladelse i sverige, både national opholdstilladelse og EU opholdstilladelse (i sverige) og fik begge dele dvs. både plastickort med 5 års opholdstilladelse (eu) og en sticker i passet med 2 års opholdstilladelse. hvad hjælper den i passet.. vis hun har fået plastik kortet, kan hun vel rejse frit rundt i eu som alle andre. eller hvad.?
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 12/01-2010 11:04
|
Jo, men da vi skulle vælge på Migrationsverket i malmø der spurgte den yderst hjælpsomme dame i skranken om vi ville søge nationalt eller eu ELLER begge dele - og da jeg var fra DK var der ikke noget gebyr på nogen af delene, Jeg spurgte så hvad der var bedst og dertil sagde hun at man kunne risikerer at få afslag på den ene og godkendelse på den anden, så vi valgte bare at søge begge muligheder og fik så også begge opholdstilladelser, Men ligesom i danmark hvor der er forskel på opholdstilladelserne er der muligvis også forskel på om du har den nationale eller eu opholdstilladelsen, garanteret noget med understøttelse, starthjælp osv. |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 12/01-2010 11:12
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Vi sögte og fik også begge dele---lidt som en sikkerhed, om det ene ikke går igennem, så går det andet måske![]() Fjelle--dit svar i punkt 5 er ikke helt rigtigt--du skal have en passende bolig for familjens störelse og indkomst, så du kan forsörge hende eller dem! Det var krav de stillede på mig, og som jeg skulle dokumentere! . Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 12/01-2010 11:24
|
Hej ingolf, mit svar i 5'eren er ment som når man flytter tilbage til danmark. Når du søger opholdstilladelsen i sverige kræver de svenske myndigheder en fornuftig bolig og en fornuftig indkomst. når man søger tilbage til danmark er de danske myndigheder "ligeglade" om du flytter tilbage i en 1. værelses lejlighed på 15 m2 Man skal dog huske på at de danske myndigheder kræver at den svenske boligs lejekontrakt er tidsubestemt og ikke tidsbegrænset :-) |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 12/01-2010 17:20
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
fjelle123 skrev: Hej ingolf, mit svar i 5'eren er ment som når man flytter tilbage til danmark. Når du søger opholdstilladelsen i sverige kræver de svenske myndigheder en fornuftig bolig og en fornuftig indkomst. når man søger tilbage til danmark er de danske myndigheder "ligeglade" om du flytter tilbage i en 1. værelses lejlighed på 15 m2 Man skal dog huske på at de danske myndigheder kræver at den svenske boligs lejekontrakt er tidsubestemt og ikke tidsbegrænset :-) OK, det skal nok stemme--har slet ikke undersögt det, har ingen planer på at flytte til DK--näste gang går flytlässet til TH ![]() . Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/01-2010 22:05
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Jeg er også ny her på siden, og følger lige lidt med i denne tråd. |
|
|
|
| thedaneman |
Lagt på d. 13/01-2010 01:21
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 12 |
og hvad er så en fornuftig bolig og lønindskomst i de svenske regler |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.