Se indlæg|
Dejlig Dansk mad .
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 13/01-2010 15:32
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Her er et par opskrifter til en romantisk middag med tirak'en ..![]() Finker........................................ Ingredienser: 750 g. svinelever 2 svinehjerter 4 svinenyrer vand salt 1 spsk. eddike 1 løg timiankviste 1 laurbærblad 5-6 hele peberkorn 1 fedtflomme på ca. 1 kg 1 løg 50 g fedt 3-4 spsk. hvedemel 3/4 l. kogevand salt peber Rens og skyl lever, hjerter og nyrer og sæt dem over i så meget letsaltet vand, så det lige akkurat dækker. Bring det i kog og skum det grundigt af. Tilsæt halverede løg, timian, laurbærblad og hele peberkorn ved og lad alt koge under låg og for svag varme, til det er helt mørt. Det tager op imod 3 times tid. Kan stilles til afkøling i køleskab til næste dag, så er det nemmere at arbejde med. Fedtflommen hakkes og smeltes langsomt i en tykbundet gryde. Når fedtet er helt smeltet, fiskes fedtegreverne op og det meste af fedtet hældes fra og gemmes. Det færdigkogte kød tages op af kogevandet og køres en gang gennem kødhakkemaskinen. Kogevandet sies. Lidt af fedtet varmes i en anden gryde og mel tilsættes og røres godt sammen. Kogevand tilsættes til en rimelig tyk suppe. Løgene pilles og hakkes og svitses i fedtet. Kom det hakkede kød i gryden, rør godt rundt og lad det hele stå og småsnurre i ca. 10 minutter, hvorefter suppen tilsættes og til sidst tilsættes fedtegreverne. Det hele smages til med salt og peber og farves med kulør. Finkerne kan spises varme eller lune, og de bliver faktisk bedre og bedre, for hver gang de bliver varmes op. Og allerbedst bliver de, hvis man varmer dem på en tør pande og lader dem brænde ganske lidt på. ![]() Og Deserten .............................. Øllebrød Ingredienser: 375 g. rugbrød 1 l. vand 1 l. hvidtøl skal af ½ citron 50 g. krystalsukker mælk eller fløde ...... Brødet skæres i små firkanter og udblødes i vandet 1 døgn, sættes over ilden med øl og citronskal og koges indtil brødet kan passeres gennem en sigte eller et fint dørslag. Sukkeret tilsættes og gives et opkog med øllebrøden. Brødet kan inden kogningen males gennem en kødhakkemaskine. Øllebrød kan lires med æg, men der tages da kun 300 g. brød Mælk eller fløde serveres til. Maltøl giver øllebrøden en udmærket smag. ![]() Velbekomme !
Redigeret af sabai sabai d. 13/01-2010 15:34 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 13/01-2010 17:39
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 206 |
Finker kan jeg gå med til, men fandme ikke øllebrød. Det skulle forbydes ved lov |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 13/01-2010 19:14
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
hmmm heldigvis er vi ikke ens. jeg snupper så øllebrød frem for finkerne. den som fornægter Dansk mad, bare fordi man er i thailand, snyder sig selv... |
|
|
|
| Kaosangangsteren |
Lagt på d. 13/01-2010 19:31
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
FØØØØJ
Skønhed kommer indefra men det gør bræk' også
|
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 13/01-2010 19:41
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
nam nam øllebrød.. det har jeg ikke tænkt på i 20år, får pludselig en kæmpe trang til øllebrød, kan man ikke købe det i en færdig version.
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| hanspeter |
Lagt på d. 13/01-2010 19:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
b_j3ns3n skrev: nam nam øllebrød.. det har jeg ikke tænkt på i 20år, får pludselig en kæmpe trang til øllebrød, kan man ikke købe det i en færdig version. ![]() Tidligere kunne man købe øllebrødspulver, har ikke set det længe, Min far lavede den dejligste hjemmelavede øllebrød, det var guf. Nemt, sundt og samtidig smed man ikke mad ud. Til gengæld er finker da noget af det værste hundeæde. Først og fremmest synes jeg det smager direkte grimt..og så..fedtflomme, føj for den lede, det kunne måske spises den gang vi var aktive, men idag hvor de fleste sidder på deres flade, både på arbejde og hjemme, er det vist ikke lige sagen. Affaldsmad, men hver sin smag. |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 14/01-2010 09:32
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Øllebrød med klumper og røræg og en klat fløde ![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 14/01-2010 10:09
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
sank skrev: Øllebrød med klumper og røræg og en klat fløde ![]() Den er jeg også med på. Men de finker kan de godt beholde, tror næsten det eneste der mangler i den ret er en håndfuld urenset mågegumper. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 14/01-2010 13:37
|
|
Dagens ret : Sylte ![]() Ingredienser: ½ svinehoved ½ kalvehjerte 2 svinetunger vand salt 1 spsk. meget finthakket løg 1 spsk. salt 1 tsk. stødt allerhånde 1 tsk. peber 1/4 tsk. stødt nellike Få slagteren til at skolde, skrabe og rense svinehovedet. Skyl både svinehovd, hjertet og tunger grundigt, når de får det hjem, og sæt derefter det hele over i en stor gryde i så meget koldt, saltet vand, at det lige akkurat dækker. Bring vandet langsomt i kog og lad kødet koge for svag varme og under låg, til det er så mørt, at det falder fra benene. Det tager fra 2½ til 3 timer. Tag så kødet op af kogesuppen, flå tungerne, pil kødet af svinehovdet og skær begge slags kød plus kalvehjertet i småbidder. Alt det fede fra hovdet plus det pæneste af sværen skæres i tilvarende bidder. Bland alle krydderier grundigt. Læg et lag kød- og fedtbidder i en passende blanding i bunden af en skål eller et dybt fad. Herover smøres et ganske tyndt lag hakket løg, derover et drys af krydderiblandingen, så et nyt lag kød og fedt, et tyndt lag løg osv., indtil skålen er omtrent fyldt op og alle ingredienser brugt op. Den suppe, kødet har kogt i, sies, koges lidt ind og hældes over kødet så det lige akkurat dækker. Læg så håndfladen oven i det hele og svup forsigtigt op og ned et par gange med hånden, så krydderierne rigtig kan komme til at blande sig med kødet. Læg et let pres over og stil sylten koldt, til den skal spises, og i hvert fald mindst til næste dag. Inden serveringen skæres den i passende skiver og serveres med syltede rødbeder til plus en rivskarp. ![]() Bon appetit ! [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 14/01-2010 18:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
Grisesylte...det minder mig altid om Henning Christophersen... |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 14/01-2010 18:43
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Thai72 skrev: Grisesylte...det minder mig altid om Henning Christophersen... Ja du har ret eller også noget hunden har kastet op Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 14/01-2010 18:46
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
Ja nemlig ja... ![]() |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 15/01-2010 18:59
|
|
Dagens ret Grisetæer. ![]() Syltede Grisetæer Egnsret fra Sjælland 4 grisetæer 1 ltr. vand 5 nelliker 2 laurbærblade 12 hele peberkorn 4 tsk. salt 3 dl eddike Tilbehør: Rugbrød med fedt Øl eller snaps Tilberedning: Grisetæerne koges møre i vand, tages op og lægges i en skål. Der koges en lage af vand og krydderier, som overhældes grisetæerne. De syltede grisetæer skal stå i lagen i 1 døgn og serveres derefter med fedtebrød samt øl eller snaps. Dessert. Sago suppe (glosuppe) ![]() Sagosuppen er en af de store klassikere på mellemkrigstidens borde. Sagogrynene har en helt særlig konsistens, som mange børn var meget lidt glade for. Men ned skulle suppen alligevel ! 1 liter vand, 65 gr. tapioca (sago), lidt revet citronskal, lidt kanel, 1 dl. frugtsaft (det skal være rigtig frugtsaft, gerne hjemmelavet), 2 spsk. sukker. Bring vandet i kog, og drys grynene i under omrøring. Tilsæt citron og kanel, og kog suppen færdig under låg på meget lavt blus til grynene er møre. Når suppen er kogt færdig tilsættes saften og suppen smages til med sukker. Den skal være lidt rødlig. Serveres straks, mens den er varm. Der bliver en liter suppe ud af dette – gang op, hvis det er nødvendigt. Velbekomme.. ![]() [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
| buller |
Lagt på d. 16/01-2010 07:09
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
Suveraent laekker mad,elsker det ,nu mangler vi bare lige en gang gammeldavs guleaerter med grisehaler mums |
|
|
|
| buffalo |
Lagt på d. 16/01-2010 08:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 148 |
WAAAAW der er andre end mig der elsker rigtig gammeldags dansk mad,ja man sidder sgu og bliver helt lækker sulten og så er det noget man kan drikke godtøl og brændevin til![]() Buffalo Stol aldrig på en prut
] |
|
|
|
| blume |
Lagt på d. 16/01-2010 12:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Mandefest igår. 42 stk mænd. Servering gule ærter, medister og sylte,sennep og rugbrød, forskellige øl, snaps. Underholding med live musik ![]() Pragtfuld aften Ingen kvinder til at forstyrre![]() Venlig hilsen fra Fyn blume |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 16/01-2010 13:30
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
sabai sabai skrev: Dagens ret : Sylte ![]() Ingredienser: ½ svinehoved ½ kalvehjerte 2 svinetunger vand salt 1 spsk. meget finthakket løg 1 spsk. salt 1 tsk. stødt allerhånde 1 tsk. peber 1/4 tsk. stødt nellike Få slagteren til at skolde, skrabe og rense svinehovedet. Skyl både svinehovd, hjertet og tunger grundigt, når de får det hjem, og sæt derefter det hele over i en stor gryde i så meget koldt, saltet vand, at det lige akkurat dækker. Bring vandet langsomt i kog og lad kødet koge for svag varme og under låg, til det er så mørt, at det falder fra benene. Det tager fra 2½ til 3 timer. Tag så kødet op af kogesuppen, flå tungerne, pil kødet af svinehovdet og skær begge slags kød plus kalvehjertet i småbidder. Alt det fede fra hovdet plus det pæneste af sværen skæres i tilvarende bidder. Bland alle krydderier grundigt. Læg et lag kød- og fedtbidder i en passende blanding i bunden af en skål eller et dybt fad. Herover smøres et ganske tyndt lag hakket løg, derover et drys af krydderiblandingen, så et nyt lag kød og fedt, et tyndt lag løg osv., indtil skålen er omtrent fyldt op og alle ingredienser brugt op. Den suppe, kødet har kogt i, sies, koges lidt ind og hældes over kødet så det lige akkurat dækker. Læg så håndfladen oven i det hele og svup forsigtigt op og ned et par gange med hånden, så krydderierne rigtig kan komme til at blande sig med kødet. Læg et let pres over og stil sylten koldt, til den skal spises, og i hvert fald mindst til næste dag. Inden serveringen skæres den i passende skiver og serveres med syltede rødbeder til plus en rivskarp. ![]() Bon appetit ! Jeg har ikke spist sylte siden jeg var barn og fandt ud af, hvordan man lavede det... |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/01-2010 14:13
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
nu findes der heldigvis mere end en måde at lave sylte på. min ven som er slagter kommer med et par sylter hvert år til jul og de smager dælme godt med lidt sennup op nogle rødbeder til. og et lille glas snaps. super lækkert!den ene sylte ryger til julefrokosten, den anden er min alene i januar |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Øllebrød med klumper og røræg og en klat fløde