Se indlæg
 Udskriv debat
hejsa
Hejsa
Jeg sad lige og læste en mail fra en ven

Og den fik mig til at tænke nok engang

HVAD SKAL MIN KONE GØRE NÅR JEG DØR

ja hun bliver enke

Men da hun ikke aner en pind om hvad der foregår uden for hendes job
OG hendes bolig.....så får hun mega problemer
Jeg har prøvet at få hende med til at betale regninger..
men når jeg dør aner hun ikke hvad der skal betales og da hun ikke kan læse eller skrive,,,kan hun få store problemer
med papirer

Er der nogen af jer andre som har tænkt på det
eller er det kun mig

bamsen

paulsenp
Hej Bamse,

Der har du fat i et vigtigt spørgsmål, som der givetvis er mange, der ikke har tænkt over / forberedt sig på.

Der er rigtig mange thai-kvinder her i landet, som klarer sig fint i det daglige uden at have styr på økonomien (bortset fra den daglige husholdning). Det gør dog ikke tingene lettere, hvis de hverken kan læse eller skrive, og det er der en del, der har problemer med.

Det er dog min erfaring, at de, der ender op alene, som enke eller fraskilt, hurtigt lærer at klare sig. De får hjælp fra familie og venner eller fra kommunen. Det vil dog gøre en svær tid meget lettere, hvis man har gjort lidt forarbejde.

Lav for eksempel en aftale med et fornuftigt menneske i omgangskredsen om at hjælpe med at få styr på regningerne i starten. Sørg for at have orden i papirerne, som f.eks. eventuelt testamente, livsforsikringer og pensionsordninger.

Der er mange ting, man kan gøre, men det kræver, at man tager sig tid til at tænke over sagerne, og at man skriver ned, forbereder og aftaler.
Peter

paulsenp
og lige lidt mere Bamse,

Har du talt med din kone om det? Ved du f.eks. om hun ønsker at blive i Danmark, eller om hun vil tilbage til Thailand?

Og hvis hun vil flytte tilbage til Thailand, kommer evt. spørgsmålet om folkepension. Hvis hun har opholdt sig i Danmark i mindst 30 år, har hun ret til folkepension, og så skal hun jo vide, hvad hun til den tid skal gøre for at få den udbetalt.
Peter

Hejsa Paulsenp
JA der er en del at tænke over
og hun vil ikke snakke om det
Hun siger bare hun vil dø før mig
så hun ikke skal være alene og ked af det
Hun ved ikke selv hvor hun vil være i dk eller thailand
OG ja hun har været på posthuset og betale,men jeg var nødt til at gå med
Og hun er enearving efter mig, men der er sgutte noget at arve

Jeg tror ikke kun det er mig som ikke lige har spekuleret så dybt om det her
Men mange er sikkert ligesom mig,ja det skal nok gå, de tænker ikke på at de skal dø eller risikerer at blive meget syg, og HVAD SÅ hvad skal hun,min ville ikke passe sit arbejde men passe mig,og så miste understøttelse
Det er et stort spørgsmål syntes jeg
bamsen

jesperfrb
Hej Bamse!!!

Jeg har selv tænkt meget på dette spørgsmål, også omkring min kones børn.Frown

Vi har heldigvis en meget god bankrådgiver, jeg har taget konen med til så mange møder med ham som muligt, så han ikke er en fremmede for hende. Smile

Jeg håber så at han vil hjælpe hende så meget som muligt, ligeså med vores vennekredsSmile

Jeg har ihvertfald hjulpet mange af kones veninder, der er blevet alene i DanmarkWink

Hejsa Jesper
JA men det er sådan noget som jeg mener man skal tænke lidt over
Vil de hjælpe hende for hendes skyld eller for at rage til sig
Jeg ved godt at jeg nu lyder negativ, men jeg har selv hjulpet thaipiger
i nød,,,
Ja det er et svært spørgsmål
Min familie ser vi ikke noget til efter hun er kommet til danmark
mine venner fra før ser vi kun en af......mærkeligt
men jeg er nu ved at prøve at snakke med nogle som jeg tror vil hjælpe hende for hendes skyld
bamsen

rolan
jeg har stille og roligt lært min kone flere og flere ting
og er overbevist om at hun nok skal klare sig

men jeg har et andet problem hun ikke vil snakke om og det er om hvis hun dør om hun vil begraves i danmark eller sendes hjem til thailand
men hun vil ikke snakke om det er det noget med overtro eller budisme?

jesperfrb
Hej Bamse

Ja, hvis jeg kan hjælpe må du sige tilSmile

Jeg har også oplevet , at ikke alle venner hænger ved når man bliver udenlandsk giftWink
Andgående banken, er jeg sikker på at de hjælper med papiere osv, hvis jeg bliver syg eller dør. Har udover det snakket med både industrienspension og fagforening, der begge vil være behjælpligeSmile

Og til Rolan!!!

Har spurgt min kone om det samme, og får samme svar som digSad

rolan
jeg må nok også indrømme at jeg heller ikke har de samme venner mere

med hensyn til begravelse hvordan kan det være hvis det er noget der måske er generelt

Healer
rolan skrev:
jeg har stille og roligt lært min kone flere og flere ting
og er overbevist om at hun nok skal klare sig

men jeg har et andet problem hun ikke vil snakke om og det er om hvis hun dør om hun vil begraves i danmark eller sendes hjem til thailand
men hun vil ikke snakke om det er det noget med overtro eller budisme?

Jeg hører tit i Thailand, måske på grund af Buddhisme, at det man taler om det tiltrækker man... måske derfor nogle vælger at undgå emner som døden m.m.

GrinHealerGrin

- Love Siam, elsker Thailand, landet med det store smil...!

http://clairvoyanten.dk
Hejsa
Ja min kone begynder at græde hvis jeg spørger hende
og siger hun vil dø før mig,
hun vil ikke være alene uden mig siger hun
Det er underligt at de ikke vil snakke om de ting, det er da et alvorligt problem
Jeg tror at der sidder en del som ikke helt har tænkt over det
Måske fordi de ikke tror at de kan dø, men alle kan komme ud for et trafikulykke, eller andet ubehageligt, så derfor mener jeg man skal snakke om det.
bamsen

jesperfrb
Jeg giver dig helt ret bamse!!!Cool

rinpoche
Hej Bamse,

Jamen, hun klarer sig da, ligesåvel som de andre thailændere der har stået i samme situation. Verden går da ikke under af den grund, selvom det selvfølgelig er hårdt for den/de efterladte til en start.
Måske finder hun tilmed en ny mand, hvis dette skulle ske.
Jeg ved da med mig selv, at jeg ville hilse dette velkomment, såfremt jeg skulle sætte futterne før tid, selvom jeg iflg. statistikken skulle have over 40 år igen. Smile
Der står jo en hel række af offentlige instanser til rådighed, der vil være behjælpelige.
Tilsvarende vil venner/bekendte gøre deres og mht "at rage til sig" så siger du jo selv at der ikke er noget at komme efter Wink
Ro på du og nyd livet Smile

rinpoche

Novicen
Hej

Jeg skal ikke "spille klog"! Men jeg mener, at det er ret vigtigt, at det tydeligt fremgår, hvad konen har krav på, hvis man dør før hende.

Min kone vil modtage en enkepension, så det lyder jo "så let"? Men for andre, der ikke er i samme "heldige situation", vil det være klogt, at der er helt styr påpapirerne, hvad angår bank, kommune osv.

Min kone synes heller ikke, at det er "vanvittigt hyggeligt", at snakke om døden! Men da den er det eneste sikre hér i livet, bliver man nødt til, at acceptere den... Hvis konen ikke vil have noget med den slags at gøre, er det jo dét... Men så må man jo "bare klare det selv": Sørge for, at alle papirer er på plads, så der ikke er tvivl om noget, hvis man pludselig "stiller træskoene".

Det lyder let. Men det er sk...svært!

Min egen kone "stejler" en anelse, når vi har talt om det emne. Hun siger også, at hun dør før mig... Men, æh... Hun er 30 og jeg er snart 52...!

Vi er dog "kommet så langt", at min kone har fortalt mig, at HVIS hun dør i Danmark, ønsker hun at blive sendt til Thailand - hel - for derefter, at blive brændt dernede...

Med hensyn til enkepensionen, siger hun, at det interesserer hende ikke! Men det vil jo være helt "knald", ikke at modtage noget man faktisk har krav på?!?

Så... Jeg har haft de samme tanker: "Hvad nu hvis..."?

Jeg tror altså, at "vejen frem" er en mappe med alle de papirer, der skal bruges, når "den dag kommer...". -Håber, det varer længe før det sker!

Mange hilsner
Novicen
Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?

high-tower
Ja, det er et ubehageligt spørgsmål.

Selv har tanken da strejfet mig, men man bør jo nok tage tyren ved hornene og få klarlagt det.

Jeg har tænkt på at tage en snak med min kone, og tale om hvem i vores omgangskreds/familie vi stoler på.

Så vil jeg lave et testamente og udpege de pågældende som værger, med den klausul at det er op til min kone om hun vil sælge ravl og krat og tage hjem.

Hvis hun bliver er det så op til værgerne at hjælpe med diverse formaliteter.

Men jo, det er en ubehagelig tanke..

MisterM
Jeg synes ikke at det er et ubehageligt spoergsmaalFrown
Min far blev braendt da han doedeFrown Hans oenske var at hans aske blev spredt over det store vandFrown Min soester ordenede det ved at tage storebaeltsfaergen og lod asken flyve ud i StorebaeltSmile

Mine venner i Thailand spurgte mig for laenge siden hvordan de skulle forholde sig hvis jeg doedeSmile Jeg svarede at jeg ville braendes og at de skulle lade min aske flyve ud i Mun eller Mekong flodenSmile
De svarede at det ikke var tilladt i Thailand men om det var i orden at jeg blev anbragt i deres tempelSmile
Jeg har svaret at det er ok, saa faar jeg en meget smuk begravelseSmile
Redigeret af MisterM d. 26/09-2005 11:56

clydehaumann
Jamen, hun klarer sig da, ligesåvel som de andre thailændere der har stået i samme situation. Dette er det svar Bamse faar, men sandheden er desverre at nok klarer den efterladte sig, men foerst efter at have gaaet gennem en basse problemer der kunne vaere undgaaet hvis alt var forberedt.
Mange der er Thai gift har vaeret gift tidligere og har boern fra tidligere egteskab / egteskaber. Dette i sig selv giver hel del bvesver med hensyn til arv og saa videre. Rinpoche du er halv Dansk og taler og skriver Thai. Jeg ser dig ogsaa som en fyr der er istand til at skaffe dig viden om ting du maaske ikke ved saa meget om. Jeg troe det vil vaere en stor hjelp hvis du gad og skrive en lille brugsanvisning paa Thai om hvorhan man skal forholde sig i forbindelse med doedsfald. Hvor henvender man sig og alt det der. Den kunne saa blive lagt paa til download og de der vil kan downloade den og give den til konen.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
rolan
god ide clyde det var også en opfordringGrin

Robert Kronberg
Hej,

MisterM skrev:
Min far blev braendt da han doedeFrown Hans oenske var at hans aske blev spredt over det store vandFrown Min soester ordenede det ved at tage storebaeltsfaergen og lod asken flyve ud i StorebaeltSmile

Det er da ikke lovligt mere???

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
MisterM
KronbergTH skrev:
Hej,

MisterM skrev:

Det er da ikke lovligt mere???

Hilsen, Robert

Jo, men i dag skal man soege om detSmile
Husk at en Kennedy soen ogsaa blev soesat godt nok hjulpet af US CoastguardSmile

Spring til debat: