Se indlæg|
Ægtefælles fradrag
|
|
| bb230366 |
Lagt på d. 20/01-2010 14:44
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 20 |
Jeg synes jeg har læst forskellige gæt/svar vedr. ovenstående her i dette forum over en tid nu, men savner nogen som har erfaring med ovenstående. Det skal lige siges at min kone kom hertil i maj 2009 på turistvisum hvorefter vi blev gift på rådhuset. Hun rejste hjem igen for pakke hendes ting og sige sit job op. Hun kom herop igen i september 2009, igen på turistvisum hvor vi efterfølgende søgte om familiesammenføring. Vi har fået besked på at hun har fået opholdstilladelse pr. 22 oktober 2009. Mit spørgsmål er så fra hvornår jeg kan få min kones fradrag og skal jeg selv henvende mig til SKAT eller finder de selv ud af at vi er gift? |
|
|
|
| on og kent |
Lagt på d. 20/01-2010 14:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
prøv at ringe til det lokale skattekontor. der vil du kunne få hjælp med overstående. det er jo nok også dem der har størst viden om evt. opdateret regler på området hilsen Kent |
|
|
|
| Stampe |
Lagt på d. 20/01-2010 16:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 305 |
du vil få fradrag fra september 2009. og du skal selv møde op hos Skat, Skat giver ikke noget ved dørene så hvis du ikke selv henvender dig så sker der intet
Redigeret af Stampe d. 20/01-2010 16:56 ![]() Hilsen Stampe |
|
|
|
| bb230366 |
Lagt på d. 20/01-2010 18:10
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 20 |
tak for svarene... jeg vil få fat i Skat og tage den derfra.. |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 20/01-2010 18:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
Stampe skrev: du vil få fradrag fra september 2009. og du skal selv møde op hos Skat, Skat giver ikke noget ved dørene så hvis du ikke selv henvender dig så sker der intet
Jeg fik min kones fradrag for HELE 2008 om vi bare har været heldige - tvivler på det, få blev både rådgivet pr. telefon og personligt i skattecenter taastrup Redigeret af fjelle123 d. 20/01-2010 18:44 |
|
|
|
| maaj |
Lagt på d. 20/01-2010 18:57
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 10 |
Jeg har selv været igennem dette i 2009 og har følgende erfaringer. Min kone kom hetil på turistvisum i juli 2009, herefter gift på rådhuset og aflevere ansøgning om familiesammenføring. Meddelt opholdstilladelse i september 2009 og herefter registrering i folkeregister, sygesikringskort m.v. I oktober 2009 ringede jeg til Skat og forhørte mig om hvordan og hvorledes med fradrag. Det hele blev klaret meget nemt pr. telefon, utrolig serviceminded medarbejder jeg talte med. Jeg forklarede forløbet og uden tøven fik jeg fradrag for hele 2009. Jeg spurgte ind til, hvorfor jeg fik fradrag for hele 2009, når nu min kone først kom hertil i juli 2009, og begrundelsen er, at jeg har været skattepligtig i DK i hele 2009. Efterfølgende har jeg modtaget ny forskudsopgørelse samt skattekort for november/december, hvor jeg har fået fradrag for hele 2009. |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 20/01-2010 19:12
|
Godt at hører der er flere med samme erfaring som mig... Jeg plejer ellers at hører at det ikke kan være rigtig og det må være en fejl og jeg har været meget heldig, |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 20/01-2010 19:59
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
bb230366 skrev: Jeg synes jeg har læst forskellige gæt/svar vedr. ovenstående her i dette forum over en tid nu, men savner nogen som har erfaring med ovenstående. Det skal lige siges at min kone kom hertil i maj 2009 på turistvisum hvorefter vi blev gift på rådhuset. Hun rejste hjem igen for pakke hendes ting og sige sit job op. Hun kom herop igen i september 2009, igen på turistvisum hvor vi efterfølgende søgte om familiesammenføring. Vi har fået besked på at hun har fået opholdstilladelse pr. 22 oktober 2009. Mit spørgsmål er så fra hvornår jeg kan få min kones fradrag og skal jeg selv henvende mig til SKAT eller finder de selv ud af at vi er gift? Du får fradrag for hele 2009. Det er lige meget om hun startede med at bo i Danmark d. 1/1 eller den 31/12. Du skal selv henvende dig til SKAT. Jeg er 100% sikker da min kone selv kom sidst på året, og jeg fik hendes fradrag for hele året ![]() |
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 21/01-2010 07:46
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Som nævnt flere gange ovenfor, så får du fradraget for hele 2009, hvis du ellers er normalt skattepligtig. Du skal imidlertid være opmærksom på, at ikke alle lokale skattecentre kender disse regler. Jeg måtte "bokse" noget med mit, der i første omgang kun havde tildelt mig et fradrag fra den dato min hustru indvandrede i Danmark. Jeg bad om at få en skriftlig forklaring med henvisning til de relevante regler. Efter ca. 2 mdr. uden svar ringede jeg til dem, hvor jeg så fik oplyst, at man netop havde besluttet at tilbagebetale mig for meget betalt skat. M.a.o. fik jeg fradraget for hele året, så du skal bare klø på... Mvh Philo |
|
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 21/01-2010 08:59
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Til Philo Har du et link til det lovstof du henviser til sådan at man kan smække et par paragrafer i hovedet på skat hvis ikke de vil makke ret. |
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 21/01-2010 09:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Hej styx32, Nej, det er jo faktisk også det, der er lidt sjovt. I første omgang skrev jeg nemlig til mit lokale skattecenter på bagrund af en debat her på siden. Jeg var oprindeligt kun tildelt fradrag fra min hustrus indvandringsdato. På baggrund af mit brev om ændring af mit skattefradrag, skrev skattecentret retur til mig, at de fastholdt deres oprindelige afgørelse. Som følge heraf ringede jeg så til den på brevet anførte sagsbehandler og fortalte hende, at jeg havde talt med et skattecenter, der havde et andet syn på sagen. Jeg bad hende derfor om at fremsende de relevante regler, hvilket hun lovede at gøre. Der skete imidlertid ikke mere og jeg modtog aldrig yderligere på skrift. Jeg ringede derfor igen ca. 1 mdr. senere og efterlyste noget skriftligt materiale. Hun fortalte mig, at man netop havde fundet ud af, at jeg faktisk havde ret i min påstand og at jeg derfor var berettiget til min hustrus fradrag for hele året og ikke først fra min hustrus indvandringsdato. Jeg modtog pengene retur fra skattevæsnet incl. renter en uge senere. Så jeg kan kun opfordre andre i samme situation til at gøre som jeg. Mvh Philo |
|
|
|
| nicefarang |
Lagt på d. 25/01-2010 07:33
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 420 |
Det lyder godt hvis det er rigtigt. Jeg mener bare at have laset et sted paa skats hjemmeside at naar det gaelder en familiesammenfoeringssituation faar man kun fradrag fra indvandringsdatoen. |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 25/01-2010 10:11
|
|
nicefarang skrev: Det lyder godt hvis det er rigtigt. Jeg mener bare at have laset et sted paa skats hjemmeside at naar det gaelder en familiesammenfoeringssituation faar man kun fradrag fra indvandringsdatoen. Jeg har desværre ikke et link til dig. Men som sagt er jeg 100% sikker på du har fradraget fra den 1. januar det år hun flyttede til Danmark. Jeg har spurgt rundt omkring og alle siger det samme, at de fik fradraget for hele året det år (2008 el. 2009) hvor konen flyttede til Danmark ![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 25/01-2010 10:43
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Nicefarang, det er rigtigt at det tidligere var sådan at man fik fradraget fra indrejsedatoen. Men det er lavet om, vist nok, på grund af følgende afsagte dom i landsskatteretten. En skatteyder havde indgået ægteskab i Thailand i 2006 med en thailandsk statsborger, der efterfølgende var indrejst til Danmark på et gyldigt turistvisum. Skatteyderen søgte familiesammenføring med ægtefællen, som i 2007 fik meddelt tilladelse til varigt ophold i Danmark. Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum. Da ægtefællerne endvidere var samlevende ved årets udgang, var skatteyderen berettiget til at få overført skatteværdien af ægtefællens uudnyttede personfradrag for 2006. Link: http://www.skat.d...202804#pos Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 25/01-2010 11:34
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Medmindre udlændinge har større fordele end Danskere. Så får man fradrag fra den dag man indrejser i dk ikke for hele året. |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 25/01-2010 11:41
|
|
Som Webmaster skriver er der afsat en dom på området. Så er det bare at henvise til den hvis ens skattecenter har en anden mening ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/01-2010 14:43
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
et stort tak til Webmaster fra linket og til fjelle123 som jeg ellers bare troede havde værret lidt for heldig, |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 25/01-2010 14:52
|
xxxx skrev: Medmindre udlændinge har større fordele end Danskere. Så får man fradrag fra den dag man indrejser i dk ikke for hele året. Utroligt du kan sidde og være så påståelig når der tydeligvis er flere i tråden der har fået fradrag for hele det år ens kone er kommet til landet inkl. undertegnet. Der er tilmed link fra webmaster der beskriver en dom, og alligevel mener du at man IKKE får for hele året? bkk 25-01-2010 13:43 et stort tak til Webmaster fra linket og til fjelle123 som jeg ellers bare troede havde værret lidt for heldig, Ja der har været en del debatter herinde hvor jeg har skrevet at vi fik for hele året, der er der ikke mange der har troet mig, og jeg kom endda selv i tvivl om jeg bare havde været utrolig heldig, så det er rart med et link der understøtter mine oplevelser. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 25/01-2010 16:30
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Ja men kan du så ikke tage og læse den dom 1 gang til og fortælle hvor der står fradraget gælder for hele 2006. Det fremhæves der i mod flere gange hun er skattepligtig fra d. 5 april. Nu er jeg tilfældigvis lige returneret til dk efter 6 år som udedansker. Og jeg fik fradrag fra indrejse dato.. Påståelig eller ej, skulle en eller anden have et link til en side der siger man har ret til fradrag for hele året så kunne jeg da godt bruge de 6 mdr fradrag ekstra. |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 25/01-2010 18:42
|
Nu er det som jeg har forstået det efter samtale med skat at hvis man bliver gift med en dansker som har været skattepligtig i DK hele året - så kan man få fradrag for hele året, Du kan dog se i tråden at det gælder flere medlemmer herinde, og syntes også det er meget godt beskrevet i det citat webmaster kommer med, Hvordan det er i dit tilfælder aner jeg ikke, men nu omhandler tråden en ægtefælle som får opholdstilladelse i danmark og bosætter sig i dk med en skatteyder som har været skattepligtig i DK hele året. og i det tilfælde har han/hun ret til fradrag for hele året, Hvordan det er når man har været væk fra DK og været skattepligtig i et andet land for derefter at komme tilbage tja - det må vel næsten være en ny tråd :-) men extra fradrag kan man altid bruge, det er jo næsten gratis penge :-) |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.