Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
leve af 30 rai
|
|
| flyer |
Lagt på d. 01/02-2010 19:35
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Hej er der herinde der kan give mig et bud på om konen og jeg kan leve af at dyrke 30 rai i den nordlige del af det centrale thailand (Phitsanulok) det ligger højt, dvs der ikke kan dyrkes ris! men sukker og på sigt gummi, konen siger at det kn man sagtens! vi vil bygge et hus på stedet som er betalt og så have 1.000.000 bath i hånden når vi starter om 5-6år. Håber på nogle kvalifiseret svar, for det er noget vi meget gerne vil! Til den tid er jeg 53 og konen 44 Mvh flyer Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 01/02-2010 19:48
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
flyer skrev: Hej er der herinde der kan give mig et bud på om konen og jeg kan leve af at dyrke 30 rai i den nordlige del af det centrale thailand (Phitsanulok) det ligger højt, dvs der ikke kan dyrkes ris! men sukker og på sigt gummi, konen siger at det kn man sagtens! vi vil bygge et hus på stedet som er betalt og så have 1.000.000 bath i hånden når vi starter om 5-6år. Håber på nogle kvalifiseret svar, for det er noget vi meget gerne vil! Til den tid er jeg 53 og konen 44 Mvh flyer Det lyder som et godt udgangspunkt. Men generelt vil jeg påstå, at det kræver dygtighed og flid at få en hvilken som helst forretning til at give overskud. Ikke blot i Thailand, men i hele Verden. Nu kender jeg ikke til dine evner ud i landbrug, men jeg gætter på at du ikke har beskæftiget dig med det. I så fald ville jeg anbefale, at du anvender de næste 5-6 år på at studere landbrug og virksomhedsledelse (i det mindste regnskabsføring og budgettering). Held og lykke! ![]() |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 01/02-2010 19:58
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Hvad med at dyrke valmuer ? Jeg har hørt at der er gode penge i birkes.
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 01/02-2010 20:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hvad jeg vil spørge dig om Flyer er følgende: Kan og vil du bytte din nuværende levestandard ud med noget der i bedste fald bliver fra hånden til munden? Med mindre du har en seriøs opsparing/pension at falde tilbage på? Vores residerende ekspert på området, Le-Si kan utvivlsomt give dig nogle gode råd hendad vejen. Redigeret af rinpoche d. 01/02-2010 20:06 |
|
|
|
|
Lagt på d. 01/02-2010 21:39
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hej Frank Det kommer an på, hvor stor du regner med at dit månedlige budget er til husholdningen,telefon,internet o.s.v. Når du har svaret på det, kan jeg give dig et svar. Husk på, at gummitræer tidligst kan give afkast efter 7 år. Du kan selvfølgelig anvende pladsen mellen rækkerne til grøntsagsproduktion, indtil gummitræerne bliver store. Har selv en lille mark på 85000 m2 og jeg har ikke set en ene baht endnu og tvivler egentlig på om der nogensinde kommer lidt tilbage af min investering. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 01/02-2010 21:41
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
girobank skrev: Hej Frank Det kommer an på, hvor stor du regner med at dit månedlige budget er til husholdningen,telefon,internet o.s.v. Når du har svaret på det, kan jeg give dig et svar. Husk på, at gummitræer tidligst kan give afkast efter 7 år. Du kan selvfølgelig anvende pladsen mellen rækkerne til grøntsagsproduktion, indtil gummitræerne bliver store. Har selv en lille mark på 85000 m2 og jeg har ikke set en ene baht endnu og tvivler egentlig på om der nogensinde kommer lidt tilbage af min investering. Du mener flyer. Jeg kan knap få karse til at gro i vindueskammen. ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 01/02-2010 22:15
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Frank skrev: Du mener flyer. Jeg kan knap få karse til at gro i vindueskammen. ![]() HEhe rigtig god værkstedhumor ![]() |
|
|
|
| jacobpakchong |
Lagt på d. 01/02-2010 23:27
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 46 |
Hej flyer. Du kan du godt leve af 30 rai, men det er rigtigt hårdt arbejde og livremmen skal spændes godt ind de første 4-5 år. Du-i skal regne med at lave 90 procent af arbejdet selv da hvis du ansætter folk ser de dig som en rig og dum falang så de vil kræve mere i løn og arbejde mere langsomt og generelt udføre et dårligt arbejde da de jo tror du ikke ved nogenting og bare gladeligt betaler. Se på din jord kvalitet og prøv dig lidt frem med hvad du kan dyrke og kan lide at arbejde med. Har dyrket 10 rai med frugt træer i 4 år og er lige startet med 10 mere og jeg tjener hvad der svarer til en dansk pension og kommer op og tjener dobbelte med om et par år og det kan du sagtens leve godt af. Pøj Pøj |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/02-2010 01:33
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Som det ser ud iøjeblikket, skal du ikke regne med at kunne opretholde en dansk levestil på 30 rai! Specielt ikke med gummitræer! I ligger i stor højde, så produktionsperioden bliver kort! Havde selv 100 Rai i syd Thailand med gummi, god investering, men der skal folk til at passe det! Og at gå ud og skære i gummitræer er et meget beskidt job, plus at de skal passes i de 5-7 år det tager før de giver afkast! Men har du mod på det, så prøv det! Redigeret af jesperfrb d. 02/02-2010 01:34 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Thongthai |
Lagt på d. 02/02-2010 02:07
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 430 |
Er du mekaniker eller god til biler eller andet ang køretøjer. Hvad med at lave en atv bane i mellem en frugplantage Blot en tanke som jeg havde engang.Jeg prøver lige at finde et par link. http://www.atvphu... http://www.atv-ch...tours.com/ Ellers gå ind på www.thaivisa.com der står en masse om farming. Redigeret af Thongthai d. 02/02-2010 03:29 |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 02/02-2010 14:53
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
flyer skrev: Hej er der herinde der kan give mig et bud på om konen og jeg kan leve af at dyrke 30 rai i den nordlige del af det centrale thailand (Phitsanulok) det ligger højt, dvs der ikke kan dyrkes ris! men sukker og på sigt gummi, konen siger at det kn man sagtens! vi vil bygge et hus på stedet som er betalt og så have 1.000.000 bath i hånden når vi starter om 5-6år. Håber på nogle kvalifiseret svar, for det er noget vi meget gerne vil! Til den tid er jeg 53 og konen 44 Mvh flyer Har du, konen eller nogle af jeres venner viden om dyrkning af sukker og gummi? Ellers kunne det jo blive nogle dyre lærerpenge...... ![]() |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 02/02-2010 15:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2688 |
Saa er der lige det at du som falang IKKE praktisk kan beskaftige dig med landbrug... Hvis nogen faar ondt et eller andet sted kan du komme grueligt galt afsted
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
| Thongthai |
Lagt på d. 02/02-2010 17:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 430 |
Det er rigtigt som Boes skriver at i Thailand er der mange ting man ikke må men dertil skal det også bevises med nogle link ang lov hvad i kan eller ikke. Er der nogle her der har link til lov ang hvad falang kan gøre i et Landbrug. Nej det er der ikke og kommer nok heller ikke så bare igang med hakkeren og grav nogle huller til frugttrærerne. Og igen har i nogle dybtgående spørgsmål ang farming osv så er det altså over på thaivisa.com |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 02/02-2010 18:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
http://www.thaila...ess_03.htm Her er listen. F. Restricted Occupations A Royal Decree in 1973 listed 39 occupations and professions that were then prohibited to aliens. This list has been amended on several occasions by subsequent Royal Decrees, the latest one in 1979. * Labor * Work in agriculture, animal breeding, forestry, fishery or general farm supervision * Masonry, carpentry, or other construction work * Wood carving * Driving motor vehicles or non-motorized carriers, except for piloting international aircraft * Shop attendant * Auctioneering * Supervising, auditing or giving services in accounting, except occasional international auditing * Gem cutting and polishing * Hair cutting, hair dressing and beautician work * Hand weaving * Mat weaving or making of wares from reed, rattan, kenaf, straw or bamboo pulp * Manufacture of manual fibrous paper * Manufacture of lacquerware * Thai musical instrument production * Manufacture of nielloware * Goldsmith, silversmith and other precious metal work * Manufacture of bronzeware * Thai doll making * Manufacture of mattresses and padded blankets * Alms bowl making * Manual silk product making * Buddha image making * Manufacture of knives * Paper and cloth umbrella fabrication * Shoemaking * Hat making * Brokerage or agency work, except in international business * Dressmaking * Pottery or ceramics * Manual cigarette rolling * Legal or litigation service * Clerical or secretarial work * Manual silk reeling and weaving * Thai character type-setting * Hawking business * Tourist guide or tour organizing agency * Architectural work * Civil engineering work |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 02/02-2010 19:12
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Rin du er også så hurtig.. ![]() jeg er faktisk blevet anmeldt for at lege hobby farmer af en dum dulle fra Korat, der troede hun kunne bruge det til afpresning.. Hun slap for en tiltale for afpresning og jeg fortsatte med at lege hobby farmer. Men er det en lokal der kender loven og anmelder en, er det nok ikke så nem at redde sig ud af det. Men chancen for det går galt er nok meget lille, jeg har ikke hørt om andre tilfælde. Og meget få Thaier kender reglerne for hvad vi må lave i Thailand. |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 02/02-2010 19:47
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
Hej Flyer Svaret er Nej. Svaret er Ja. Der er ikke noget nemt svar på dit spørgsmål. Min kone siger at det er nok med lidt ris, salt, vand og kærlighed. ![]() Der er lovkrav om en vis indtægt for at have opholdstilladelse. I skal som minimum have dette beløb om året. Disse krav er beskrevet flere steder på sitet. Personlig forventer jeg at konen skal bruges noget der ligner et blandet landbrug på ca. 100 rai om 5 til 10 år for at få det til at løbe rundt. Der skal bruges mange timer på at forstå den ønskede drift. Når du så vil indføre nye metoder kræver det meget toldmodighed. Den generelle uddannelse i det Thailand landbrug er ikke så høj. Det er sjovt at arbejde med et hobbylandbrug. Men det bliver ikke andet. Hvis du ønsker at dyrke gummi træer skal du bruge nogen der kan tappe dine træer. De ønsker ofte noget der ligner 30 til 50 % af gummiet som betaling. Det er svært at få nogen uddannet til dette arbejde. Hvorfor skal man de afgive denne form for arbejde. Det er her man skal huske xxxx indlæg om at det er forbudt at arbejde i landbruget for en ikke Thaier. Der er penge i skidtet. ![]() Prøv eventuelt at undersøge træet ”Gisanare” (duft træ) Karsten |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 02/02-2010 20:14
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Det er dejligt med en masse forskellige synspunkter og ideer og jeg modtager MEGET gerne flere, da det er et seriøst projekt vi har gang i, så må vi bare sno os.... som ålen! det kan godt være at vi må skaffe os lidt mere jord, hvilket nok ikke er helt umuligt, for at få det til at løbe rundt! Det er meningen at vi vil leje det ud til nogen som vil dyrke jorden (100.000 bath for tre år) siger konen!!! Vil det sige at man skal have en vis indkomst pr. år for at opholde sig lovligt i landet..... men men , man må jo næsten ikke lave noget iflg. listen! Håber på flere gode ideer og forslag til udnyttelsen af jorden, jeg vil gerne lægge et stort stykke arbejde i det og ønsker ikke at leve som en konge... bare et rimeligt liv med en smule luksus, ikke det vilde liv! det er jeg snart for gammel til, men arbejde kan og vil jeg for at få det op at kører på et fornuftigt plan, måske kombinere det med lidt sæsonarbejde 2-3 mdr om året i Danmark. Flemming Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| Big-Viking |
Lagt på d. 03/02-2010 08:03
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 815 |
Ja kærlighed kommer man langt med Karstenf.. sgu mange ting man kan gøre med 30 rai. Min første svigerfamilie havde ris, fiske dambrug, vildsvinfarm og grøntsager til den store guldmedalje på 25 rai. Hvad jeg selv ville still op 30 rai.? Ja det er så lige det. Jeg ville nok ikke lave noget, men måske nogen i kone familie kunne drive det på min og kone´s vejne.. |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 03/02-2010 08:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
flyer skrev: ...... Vil det sige at man skal have en vis indkomst pr. år for at opholde sig lovligt i landet..... .. Flemming Der findes mange indlæg omkring opholdstilladelser og regler. Se f.eks. http://www.dansk-...ad_id=9576 |
|
|
|
| Haabet |
Lagt på d. 03/02-2010 11:29
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 21 |
flyer skrev: Hej er der herinde der kan give mig et bud på om konen og jeg kan leve af at dyrke 30 rai i den nordlige del af det centrale thailand (Phitsanulok) det ligger højt, dvs der ikke kan dyrkes ris! men sukker og på sigt gummi, konen siger at det kn man sagtens! vi vil bygge et hus på stedet som er betalt og så have 1.000.000 bath i hånden når vi starter om 5-6år. Håber på nogle kvalifiseret svar, for det er noget vi meget gerne vil! Til den tid er jeg 53 og konen 44 Mvh flyer Nu dyrker bjergstammerne ris, hvor der ikke kan gro ris. Det skyldes at det er en anden sort af ris. Sukker og Gummi er der mange som dyrker og derfor er prisen lav, men til gængæld er der afsætnings muligheder. Det kan næppe svare sig at købe ris, hvis man kan dyrke bjergris. Enden skal man have en gård som er større end de andre gårde eller også skal man lave noget som de andre ikke kan dyrke. Jeg ville mene at husdyr er sagen. Da kødpriserne er meget høje i forhold til ris-prisen. Det vil sige at kalkuner og strudse må være sagen. Svine hold må være sagen for en dansker da der findes meget på dansk om det. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 




















