Se indlæg|
Kærlighed uden sprogfællesskab?
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 07/03-2010 20:14
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Frank skrev: Jeg håber de fleste har prøvet, når hjertet begynder at banke helt vildt og hormonerne bobler rundt i kroppen blot ved synet af en person, som man aldrig har talt med, og hvis det lykkes at få positiv kontakt, så kan man gå på vandet, ikke se personens fejl, og sprogproblemer bliver ubetydelige. Ordsproget Kærlighed gør blind er ikke opstået uden grund. ![]() Blind, men vel ikke hverken døv eller stum. Og med intet fælles sprog kunne man ligeså godt være såvel døv som stum. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 07/03-2010 21:02
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 180 |
Til vandango. Helt ærligt hvad er det for nogetr pladder du har gang i, hvis du som du selv beskriver har været i los mange gange, så tag dig SGU sammen , lær noget Thai, det har jeg gjort i nu 2 år på skole, kom nu ud af busken eller har du så travlt i din hverdag, at der ikke er tid til at lære noget nyt???? det tvivler jeg på, hvis man gider så sker der noget, tænk lige lidt over det . Men min kone siger at det er bedre at sidde og tale sammen når vi kan se hinanden i øjenene det må jeg så sandelig give hende ret IIII, så pøj pøj med dig og Thailand, Hvo vover intet vinder.Mvh NID. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 07/03-2010 21:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 180 |
Sikke noget vås at komme med;;;;;;;;At Thaier ikke følger med???? Det er SGU løgn, der er vist nogen herinde der tror at Thaier er 2 rangs mennesker???? jaja bliv I bare I Jeres Tro, så har I det vel godt IKK????? men for nu lige at komme tilbage, så er min kone der bor i Thailand ganske meget opdateret, med alt hvad der foregår i Thailand og i verden udefor, hun kunne da fortælle mig at hun havde set at DK var dækket af sne , for en måned siden, så kom ikke her og prøve på at få Thaier til at være ligeglad med hvad der foregår Men ok man kan jo være uheldig at finde sig en Thai der kun tænker på penge????? MVH NID. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 07/03-2010 21:30
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
"hun kunne da fortælle mig at hun havde set at DK var dækket af sne , for en måned siden, så kom ikke her og prøve på at få Thaier til at være ligeglad med hvad der foregår" Rigtigt vigtigt kunne ikke lade være |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 07/03-2010 22:04
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
rinpoche skrev: Frank skrev: Jeg håber de fleste har prøvet, når hjertet begynder at banke helt vildt og hormonerne bobler rundt i kroppen blot ved synet af en person, som man aldrig har talt med, og hvis det lykkes at få positiv kontakt, så kan man gå på vandet, ikke se personens fejl, og sprogproblemer bliver ubetydelige. Ordsproget Kærlighed gør blind er ikke opstået uden grund. ![]() Blind, men vel ikke hverken døv eller stum. Og med intet fælles sprog kunne man ligeså godt være såvel døv som stum. Jeg ved ikke hvor du er henne i denne tråd. Ordsprog fortolkes jo ikke ord for ord. Den om fx. stenen og glashuset handler hverken sten eller glashuse. Blind handler heller ikke om synet. Den sidste sætning er vrøvl under din værdighed. En eller anden form for fælles sprog kan i øvrigt slet ikke undgå at opstå, hvis man lever sammen. Jeg har selv oplevet, at nogle af de ord, som jeg har lært ved fx. at pege på en ting, forstås fint mellem mig og min kone, men andre i Thailand fatter ikke hvad jeg siger. Jeg udtaler det uforståeligt, men konen forstår det. Det er blevet vort eget sprog! ![]() Jeg erindrer også en ferie i Østrig da jeg var 6-7 år gammel, hvor jeg legede og talte flydende med de derboende østrigske drenge. Nej man kan ikke lige så godt være døv og stum, hvis man intet fælles sprog har. ![]() |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 08/03-2010 09:02
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Nu ved jeg ikke om det er bevist at Rinpoche blander "fra Thailand til Thy ind i sit oplæg" og at der dermed er en skjult dagsorden?? Er der tale om det så kan jeg godt forstå hans lidt provokerende indlæg ![]() Ellers har jeg svært ved at forstå hvad der er galt i at 2 mennesker måske fra 2 vidt forskellige egne på kloden møder hinanden og sød musik opstår, uden at der måske er et egentligt fællessprog, ægte kærlighed har ingen grænser. Jeg erkender da blankt at da jeg mødte min tilkommende hustru i Bangkok for efterhånden ganske mange år siden, der kunne hun kun det Engelsk som var nødvendigt for at passe sit arbejde, hvilket ikke var meget. Da hun havde sin egen fiskeresturant, da havde hun nogle fisk til at plaske rundt i et akvarie, og så var øvelsen jo blot at den udenlandske kunde kunne udpege det arme kræ som skulle i gryden , hun stoppede så med at være selvstændig og flyttede til Bangkok hvor hun fik arbejde i en resturant der så, men der var der billede af retterne af hensyn til evt. udenlandske gæster, så igen var sprogkundskaber ikke nødvendige andet end i begrænset omfang. Da pigen bestemt ikke var over " udløbsdatoen" som Rin skriver om, hun var 25 og uden børn og iøvrigt en sød og flot pige,skulle jeg så have vinket af og sagt nej tak på grund af det manglende fællessprog?? Aldrig i livet, så det kun som en udfordring og da hun klart viste tegn på at være en pige med ben i næsen, så skulle det i alle tilfælde ikke være det som skulle hindre mig i at prøve lykken med hende. Da vi nu snart har været sammen på kobberbryllupsniveau hvad angår længde af forhold, og har både fællesbørn og fællessprog (Dansk), så mener jeg at kan sige at det er lykkedes. Hvis Rin derimod har en skjult dagsorden med at dette handler om disse arrangerede forhold som man ser snart allesteder, ja så er jeg da helt enig i at mange er kunstige og forlorne og har intet med kærlighed at gøre og det mere eller mindre kun handler om en praktisk foranstaltning hvor kvinden får sikkerhed, og en slatten og viljeløs mand får en levende dukke som han kan ligge og lave lagengymnastik med, ja så er jeg enig med Rin, men det er vistnok en helt anden sag og et andet tema Vh. Niel |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 08/03-2010 09:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Jeg står faktisk lige midt i stormens øje. Jeg mødte en pige her i DK i oktober - hun tog hjem i november og kommer herop igen til april. Hun taler meget dårligt engelsk - men er rimelig til at skrive. Det er endog meget frustrerende, ikke at kunne tale & forklare sig ordentlig pr telefon....det går meget meget nemmere når man kan se hinanden + der jo er mulighed for at bruge google oversæt på computeren. Men men at kaste håndklædet i ringen fordi det er svært og en udfordring ? Så skulle man fra start nok ikke have valgt en pige fra en anden kultur ! Mit eget thai er "turist" thai - men selv de få ord jeg kan, kan man med lidt god vilje også bruge til at tydelig gøre ting. Jeg håber da klart at hun hurtigt lærer engelsk eller dansk & at jeg lærer mere thai - for som skrevet - i længden er det nødvendigt at kunne tale sammen - men til at starte på er det mere hjertets sprog der tæller :-) |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 08/03-2010 11:01
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
NU er det jo ikke alle som har sprogøre så man må klare så med det man kan huske
Redigeret af thaikurt1 d. 08/03-2010 11:06 |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 08/03-2010 11:32
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Det kan da være svært for et forhold, hvis der er kommunikations problemer. Men som regel hvis begge parter putter vilje i det. så tror jeg at alt kan lykkedes. Min kone taler dog kun 10 ord på english. Taler mere dansk. Men vi taler kun thai sammen derhjemme , men det er også i Thailand. Prøver dog alt hvad jeg kan få at ungerne får lært noget af det danske sprog. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 08/03-2010 11:57
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
ja michael det er meget nemmere når vi kan tale thai... Om ungerne kan bruge Dansk til noget,,, nok ik så meget, jeg ville satse på de lærte engelsk... Det åbner en masse døre for dem... Men stadig... hvad er det vi snakker med en thai kone om ?? hvad er det de kan bruge timer / dage om at snakke om ? noget vi anser som spild af tid......... men jeg vil stadig give Rinpoche ret. uden fælles sprog er det kun.. hva skal vi spise i dag. og bom bom... Thai og dansk levevis er 2 så forskellige verdener at det ikke kan give noget fornuftig før man kan tale sammen... |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 08/03-2010 12:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 142 |
Der er ikke alle der har sprog øre, men selv om man ikke har sprog øre, kan det ved lidt vilje og interesse lade sig gøre at lære thai, i hvert fald til husbehov. I starten da jeg kom til Thailand i 2003, syntes jeg at det var lidt underligt at en mand der havde boet i Thailand i mere end 20 år og havde sin egen virksomhed ikke kunne mere end 2 ord på Thai. Jeg blev ikke mindre forbløffet da jeg mødte en lærer der havde været lærer i Thailand i 8 år ikke kunne snakke Thai, helt ærlig mand, en skolelærer. Dem der bor i THailand i mange år og ikke får lært sproget går glip af noget meget vigtigt, de får aldrig rigtig lært Thai folket at kende, det er som sagt kun muligt at give helt rigtigt udtryk for sine inderste følelser på sit modersmål. Og så vil jeg aflive myten om at englænderne ikke kan mestre andre sprog end deres eget, af de udlændinge jeg kender der kan snakke Thai er de fleste englændere. Det er ligemeget hvordan du vender og drejer det, det er uhyre vigtigt at lære Thai hvis når du har med Thaiere og Thailand at gøre, du gør dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at få det lært. Så bare kom i gang hellere i dag end i morgen ![]() |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 08/03-2010 12:52
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
xxxx skrev:
ja michael det er meget nemmere når vi kan tale thai... Om ungerne kan bruge Dansk til noget,,, nok ik så meget, jeg ville satse på de lærte engelsk... Det åbner en masse døre for dem... Men stadig... hvad er det vi snakker med en thai kone om ?? hvad er det de kan bruge timer / dage om at snakke om ? noget vi anser som spild af tid......... men jeg vil stadig give Rinpoche ret. uden fælles sprog er det kun.. hva skal vi spise i dag. og bom bom... Thai og dansk levevis er 2 så forskellige verdener at det ikke kan give noget fornuftig før man kan tale sammen... Helt sikkert Leif. Engelsk får de også med i sprogpakken. Det er mit klare mål, at de skal kunne tale engelsk. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| noisnabo |
Lagt på d. 08/03-2010 14:32
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 121 |
Nid skrev: Sikke noget vås at komme med;;;;;;;;At Thaier ikke følger med???? Det er SGU løgn, der er vist nogen herinde der tror at Thaier er 2 rangs mennesker???? jaja bliv I bare I Jeres Tro, så har I det vel godt IKK????? men for nu lige at komme tilbage, så er min kone der bor i Thailand ganske meget opdateret, med alt hvad der foregår i Thailand og i verden udefor, hun kunne da fortælle mig at hun havde set at DK var dækket af sne , for en måned siden, så kom ikke her og prøve på at få Thaier til at være ligeglad med hvad der foregår Men ok man kan jo være uheldig at finde sig en Thai der kun tænker på penge????? MVH NID. Ak ja. Min første kæreste i Thailand havde en uddannelse, og brugte den, inden hun kom til Pattaya. Da jeg kom her ud var der i de kommende måneder, det her er mange år siden, hver aften var den samme mand på på TVavisen. Hun talte et fortræffeligt engelsk, en del af hendes oprindelige uddannelse som lærer faktisk, og hun kunne meget nemt have svaret mig på hvem den mand var. Det vidste hun ikke. Da jeg spurgte hende hvem han var, var hendes svar: Han er en meget stor mand? Jeg siger ikke at thaier er andenrangs mennesker, da jeg begyndte min forholdsvis høje uddannelse sad jeg i en klasse på første semester, hvor der var flere som ikke vidste hvad SID det var. Hardy hansen, det navn sagde dem heller ikke noget. Til gengæld havde mindst en af de "Dume" rejst den halve jord rundt på enmandshånd. Så lad nu være med at snakke om at nogen vil gøre nogen folk til andenrangsmennesker. Det som Vandango svarede på, kom vist nok fra mig. Og jeg mener at hvis man vil have en rimelig opfattelse af Tahiland, er det ikke thaierne du skal have den fra. Jeg har fulgt flere ret højt uddannede thaiers uddannelse på de såkaldte weekenduniversiteter. Og de har vist mig deres opgaver i engelsk. Det var politisk ondoktrinering omkring landets historie, der var ikke en aktuel sætning om eksaminanterne fag eller normal daglig engelsk tale. Det var intet andet end indoktrinering. Det samme er det i folkeskolen, og alle mulige andre steder hvor folk uddannes. Derfor er thaierne indoktrinerede, og derfor er det ikke dem man skal spørge om Thailand og samfundet i Thailand. Tag bare en by. Sådan e lille helt normal by. de almindelige beboere ved utroligt lidt om hvad der foregår lige der henne om hjørnet, eller ude ad den vej og så til højre. Og det interesserer dem oftest ikke en disse. En ny mobiltelefon, noget man kan prale med eller hovere over, det er sagen. Resten er meget ofte inderligt lige meget. Thaier tror at deres land er det bedste i verden. Og at det er helt almindeligt at en stor del af de fraskilte kvinder selvfølgelig skal sydpå for at tjene penge ved at sælge dem selv til faranger, bare er noget som hører til et dejligt samfund som det thailandske. Sådan er der så meget. Redigeret af noisnabo d. 08/03-2010 14:37 |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 08/03-2010 15:24
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 142 |
Hi Noisnabo. Det er nogle mærkelige påstande du kommer med, jeg vil prøve og vende det om og spørge, hvem i hulens navn tror du er bedst til at fortælle den danske historie og om dansk kultur, ja jeg spørger bare. Og helt ærligt jeg ved ikke hvad for nogle højt uddannede mennesker du snakker om os så de weekend universiteter. Jeg tror helt ærligt talt ikke du kan finde andre end thaierne selv til at fortælle om den rette Thailandske historie og Thai kultur, verden bliver set med mange øjne, og det er ikke altid lige som vi tror det er. Der er så mange Thai "eksperter" som simpelten har svar på hvadsom helt om Thai historie og thai kultur o.s.v. især dem der kun har været her ude på ferie nogle gange. Det kan være lidt svært at komme tæt ind på Thaierne men det kan lade sig gøre med tålmodighed og fornuft. Det tager tid, for Thaierne er også sketptiske overfor fremmede, selv om de viser åbenhed, du skal faktisk have boet i THailand i flere år før du forstår bare en lille smule hvordan en Thaier tænker, og de er meger anderledes end os, mewn når du rigtig får deres fortrolighed så kommer der også nogle guldkorn, men før du når dertil bliver du forbavset rigtig mange gange. |
|
|
|
| Thongthai |
Lagt på d. 08/03-2010 15:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 430 |
Jeg tror sagtens man kan finde partner uden at kunne snakke sammen.Det skete vel også for flere tusind år siden Dengang der var langt imellem folk. ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 08/03-2010 16:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jo, jo Thongthai. Det er dog mit indtryk at vi har bevæget os lidt højere op ad evolutions-stigen siden den gang ![]() @ Joensen. Jeg giver dig ret. Sproget er nøglen til forståelsen og en spirende indsigt i det thailandske mindset. Der er guldkorn, yes, men dybest set værdsætter mest jeg de forskelligheder der på mange niveauer hersker mellem os og dem. Det vedbliver at være interessant at erfare mere. En af fordelene ved at opholde sig i Thailand er forvisningen om, at man aldrig kommer til at kede sig, hvis man vil lære mere ![]() mvh |
|
|
|
| Thongthai |
Lagt på d. 08/03-2010 16:35
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 430 |
Så sandt som det er vi lever i 2010.Har i set Den sidste samurai med Tom chruise ok den film foregår vel også i 1876. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

så sker der noget, tænk lige lidt over det
. Men min kone siger at det er bedre at sidde og tale sammen når vi kan se hinanden i øjenene