Se indlæg
 Udskriv debat
Jasøe Rejser - er det fair ?
Robert Kronberg
Hej,

Uagtet hvad I mener, så er en rejseagent en agent, altså en mellemmand, og jf. dansk lov har de ret til at forhøje prisen fx hvis dollar stiger, eller olie osv.

Agenten kan med andre ord forhøje prisen, hvis leverandøren forhøjer. Hvis påfældende flyselskab vitterlig har hævet olieskatten, har agenten retten på sine side, og så er han ligeglad med 10 sure emails herfra.

Omvendt vil jeg mene, at man som agent burde advare om, at det kan ske, ligesom fx www.cctravel.dk gør på sin side, men det er en anden sag.
Redigeret af Robert Kronberg d. 05/10-2005 04:03
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
jager
lau vi arbejder efter AB92 og er vi i konkurence er vi helt nede i vores fortjenester på 2-5%, det er jo ikke bolcher jeg importere fra rusland.
der går så mange rygter om prisaftaler, men det har været stoppet nu i fem år desværre, for hvis vi havde haftdetville jeg ikke blive nød til at føre en prisstigning videre. men når konkurencen er så hård idag er vi tvunget til det for ikke at dø, man skal også regne med at når priserne er helt der nede for kunden dem også til den til alt tid rigtige pris.

jager

Suk Rak Ning
Hej;

Mange tak for din mail vedr. ekstra opkrævning på flybillet i forbindelse med olietillæg.

Jeg vil gerne forsøge at forklare sammenhængen i sagen, da den er ganske enkel.

Når en rejse sælges til en kunde, så skrives fakturaen ud fra billetpris og skatter, der gælder på fakturatidspunktet.

Nederst på vore fakturaer står følgende tekst: ”Vi tager forbehold for eventuelle prisstigninger, som fremkommer ved kursstigninger, stigning på flybilletter samt alle andre former for prisstigninger, som rejsebureauet ikke har kunnet forudse.”

Hvis der derfor forekommer olieprisstigninger, som Jasø Rejser ikke har indflydelse på, så vil prisen for flybilletter automatisk stige, da flyselskaberne lægger disse udgifter over på flypassagererne.

Det er disse ekstreme olieprisstigninger, som er skyld i at billetternenes pris stiger i øjeblikket!

Det er altid tidspunktet for billetudstedelse, der er afgørende for prisen. Dette betyder, at de eksakte skatter og afgifter først kendes på dette tidspunkt. Når olien stiger eksplosivt, så vil afgifterne på flybilletterne naturligvis stige tilsvarende. Denne prisstigning vil flyselskaberne lade gå videre til kunden, som kan vælge at betale det ekstra gebyr eller annullere billetten.

Alle rejsebureauer er derfor i samme situation. Vi kan kun lede denne ekstra udgift videre til kunden, da vi naturligvis ikke kan bære denne udgift.

Jeg håber, at jeg har kunnet give dig en fyldestgørende forklaring på ovennævnte problem.

Hvis du har yderligere spørgsmål, så kontakt mig venligst igen.

Med venlig hilsen

Jan – Jasø Rejser

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

falang yao
Hej AP 7100,
Vi skal lige have det på det rene, fik din far en xtra opkrævning på ca 600kr, før eller efter at han have betalte billeterne ?
For ellers kan jeg ikke se logikken i svaret fra Jan :
<<Det er altid tidspunktet for billetudstedelse, der er afgørende for prisen. Dette betyder, at de eksakte skatter og afgifter først kendes på dette tidspunkt>>

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Redigeret af falang yao d. 05/10-2005 23:50
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

jesperfrb
Hej Falang yao og alle I andreGrin

Der en god forklaring, desværreAngry

Når man køber billetten direkte hos flyselskabet eksempel vis Thai

airways, betaler man en højere pris end hos eksempel vis Thai travel

på vesterbro. Det fordi de små formidler er mellemhandlere, og har

aftale med flyselskaberne om at sælge en anden klasse billetter end

dem flyselskaberne sælgerShock

Nu lyder dette nok meget forvirrende for andre end dem der arbejder i

branchen, for alle andre er der 2-3 klasser på en flyver, for branchen

er det vi andre kender som economy/monky classe delt op i mindst

10 klasser, hvor der er meget stor prisvariationWink

Hver klasse, har så og så mange billetter, og de små rejseselskaber

sælger de billige og flyselskaberne sælger de dyreShock

Et lille firma som jasøe Rejser, ser på deres computersystem at de

kan få billetter til den og den pris, men har ikke penge til at købe den

før de får penge af kunden, de aftaler med kunden en seneste

betalingsdag, men køber ikke billetten før de har pengene fra kunden.

DVS. at hvis flyselskabet ligger et fuel/brændstofgebyr på billetten efter kunden har betalt, men før rejseselskabet har udstedt billetten, hænger kunden på gebyretAngryAngry

Om det rimeligt??? Måske ikke, men det er jo det der gør at vi alle

kan shoppe rundt efter de billigste priser på rejser. Hvilket rejseselskab har ikke solgt deres kvote af de aller billigste endnu OSVCool

Men når billetten først er udstedt kan de ikke opkræve et ekstra gebyr,

men det er jo præcis derfor at små rejseselskaber skriver præcis som

de gør på deres fakturaWink

Hele systemet holder rejseselskaberne i live, og øger kunkurenncen på

hele markedet, der er jo ikke mange her på siden der går til

direkte til flyselskabet og køber deres billet, da de som tidligere

beskrevet er dyrere, men det har I måske aldrig undreret jer overShockShock

Håber det gav lidt indsigtWink

Dette er ikke forsvar for rejseselskaberne. bare en forklaringWinkWink
Redigeret af jesperfrb d. 06/10-2005 01:46
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

nicefarang
Hvad er en puchai ???

Stampe
Puchai = dreng
i200.photobucket.com/albums/aa313/Stampe_dk/Stampe.gif
Hilsen Stampe

CHINGCHOK
Hej jesperfrb

Tak for din gode forklaring omkring flybilletterne.
Har også længe undret mig over hvorfor det ikke var billigere at købe billetten direkte hos f.eks. Thai.
Det måtte da være billigere for flyselskabet at der ikke er noget mellemled (som jo også skal tjene penge Shock).
Jeg forhørte mig på et tidspunkt omkring netop dette hos Thaiairways kontor inde på rådhuspladsen. Deres forklaring var at Danmark var for lille et marked til at det kunne betale sig at administrere et direkte salg af billige billetter til kunderne. Omkostningerne ville blive for store mht. personale osv.

Mvh Chingchok.

falang yao
[quote]jesperfrb skrev:
Hej Falang yao og alle I andreGrin
Der en god forklaring, desværreAngry
DVS. at hvis flyselskabet ligger et fuel/brændstofgebyr på billetten efter kunden har betalt, men før rejseselskabet har udstedt billetten, hænger kunden på gebyretAngryAngry
Om det rimeligt??? Måske ikke, men det er jo det der gør at vi alle
Men når billetten først er udstedt kan de ikke opkræve et ekstra gebyr,men det er jo præcis derfor at små rejseselskaber skriver præcis som de gør på deres fakturaWink

Hej Jesper,
Det var derfor at jeg spurgte igen AP 7100 om "forhøjelsen" kom før eller efter at billetterne var udstedte/betalte.

Hele systemet holder rejseselskaberne i live, og øger kunkurenncen på hele markedet,[/color]
og .

Men her, vil jeg sætte et MEGA STORT spørgsmålstegn ved denne påstand (konkurrencen), fordi: (tænkte eksempel) fx. hvis dollar værdien faldt til 4,50 kr eller olie prisen faldt til 37 $ tønden, og at du i juli havde bestilte/betalte en rejse til januar, så vil Jeg virkeligt "tage hatten af" for Robert og deslignende, hvis han ringede/faxede til dig og fortalte dig at du vil snart få en check på 500kr, fordi nu var olie prisen faldet. N E J , men du vil sikkert få dette svar:
<<Robert skriver :
Uagtet hvad I mener, så er en rejseagent en agent, altså en mellemmand, og jf. dansk lov har de ret til at forhøje prisen fx hvis dollar stiger, eller olie osv.[quote]>>
Jeg bebrejder ham ikke at skrive sådan, dette er jo hans levebrød.

(Jeg har været ansat indenfor luftfarten i 36 år, har lidt kendskab til visse ting/regler, men desvære ikke alt, men man kan altid lære noget nyt).

falang-yao@dansk-thai.dk

jesperfrb
Hej Falang yao

Der er forskel på betalt og udstedt, som jeg også skriver!Wink

Med konkurrence, mener jeg mellem rejseselskaberneFrown

Jeg giver dig fuldstændig ret i dit eksempelGrin

Mvh Jesper

Robert Kronberg
Hej falang yao,

Mit levebrød er PIRO Media & Consulting, og vedr. min tid for C&C Travel, så var (er) det som inbound agent og ikke som billetsælger.

Jeg nævner blot de regler, som DRF og Rejsenævnet har...

"

falang yao
Hej Robert,
Der er ingen skam at være billetsælger, det var bare det indtryk (fejlagtigt åbenbart) jeg fik, da du i "næsten" alle dine indlæg nævner din beskæftigelse indenfor rejsebranchen.OK , lad det ligge , no hard feeling.
falang-yao@dansk-thai.dk

Robert Kronberg
Hej falang yao,

falang yao skrev:
Hej Robert,
Der er ingen skam at være billetsælger, det var bare det indtryk (fejlagtigt åbenbart) jeg fik, da du i "næsten" alle dine indlæg nævner din beskæftigelse indenfor rejsebranchen.OK , lad det ligge , no hard feeling.

Jeg er såmænd blot i en overgangsfase mellem et job som ansat og et job i egen virksomhed...

"

AP7100
Hej Falang yao m.fl. Smile
Min far betalte INDEN for den angivne betalingsfrist i brevet fra Jasøe Rejser. Det var først EFTER denne betaling at brevet om de ekstra opkrævede kroner 600 kom.

MEN billetten var ikke rent fysisk udstedt.... altså betalt INDEN ekstra opkrævningen, men ikke udstedt billetten.

Håber det giver en lidt større klaring..... jeg tror jeg fornemmer, at der er stor forskel på om den "blot" er betalt eller også rent fysisk udstedt. Men jeg undres stadig over, at det kan være praksis for en vare, at man kan tillade sig at opkræve ekstra, efter at den er betalt...jeg er nok blevet en lille smule mere forvirret af det her Frown

jesperfrb
Hej AP7100

Jeg er ked af, hvis jeg har gjort dig mere forvirretWink

Men det er den risiko man løber når man handler hos mindre rejseselskaberSad

Og præcis derfor de skriver som de gør nederst på fakturarenSad

Der står også hvad dag billetten kan afhentes eller bliver sendt til jer

og det er udstedelses dagen, så desværre, det er helt almindeligtSad

Derfor aftaler jeg altid at betale billetten samme dag som er afhentningsdagWink

Har selv prøvet det andetAngry
Redigeret af jesperfrb d. 07/10-2005 00:30

pvp
der er vel ikke meget at komme efter idet det jo åbenbart klart fremgår af fakturaen at #Vi tager forbehold for eventuelle prisstigninger, som fremkommer ved kursstigninger, stigning på flybilletter samt alle andre former for prisstigninger, som rejsebureauet ikke har kunnet forudse." MAN KAN DOG IKKE LADE VÆRE MED AT TÆNKE PÅ, HVOR GÅR PENGENE HEN MÅR OLIEPRISERNE FALDER, det er tydeligt at de i hvert tilfælde ikke går til kunden, Se havde det været tilfældet havde det været fair.
Redigeret af pvp d. 15/10-2005 22:11

Spring til debat: