Se indlæg
 Udskriv debat
Flypassagerer må regne med mange forsinkede og måske aflyste fly i Københavns Lufthavn
natty
yep den er aflyst iaften
http://www.sas.dk...ht_status/

rinpoche
Ikke kun der.
Risbondens trivelige datter aka min hulde viv fik for 20 minutter siden følgende lakoniske besked i Subvarnabhumi. Stort set alle fly til Europa er aflyst.
Kom igen imorgen.
Så hjælper det ikke det store, at hun kender de første 20 alternative ruter, og har billetter med til de fleste. Sad

pdrhan
Nope...og det er sgu nok en lidt for lang tur med toget via Ulan Bator.... Sick
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

det er sådan en dag, som idag at man skal se på et live flykort og se hvor dødt luftrummet i nordeuropa er:

http://www.flight...

Jeg skal flyve med Thai Airways BKK-CPH den 19. April, d.v.s. at jeg skal checke ind søndag aften.

Jeg har lige set på Thai Airways danske hjemmeside, at de allerede nu beder passagerer, der har bekræftede billetter til afgangene 16-17-18 april om at kontakte de respektive rejsebureauer for at ombooke billetterne til første ledige afgang !

Problemet for mig er, at der er ca.550 km til Lufthavnen i Bangkok, og hvis afgangen bliver aflyst, skal jeg iflg. Thai Airways selv betale evt. ophold på hotel og fortæring mens jeg venter på at komme afsted, og iflg. Thai Airways i DK er der venteliste på alle fly frem til den 17. Maj !

Hvad tror i om mulighederne for, at der bliver åbnet for flyvninger igen i løbet af weekenden ?
( måske nogen af jer har set hjemmesider med prognoser for evt. åbning af luftrummet ?)

Indtil videre er det surt show og ikke som b_j3ns3n skrev i replikboksen:
"fint nok for dem der ville komme hjem idag.. de får lige en dag eller mere i paradis "

jesperfrb
Lige nu siger lufthavnen at de regner med at åbne kl 02.00 i nat!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Lung Yao
jesperfrb skrev:
Lige nu siger lufthavnen at de regner med at åbne kl 02.00 i nat!

NOPE :
På baggrund af de seneste prognoser, er det danske luftrum fortsat lukket frem til kl. 0800 lørdag morgen den 17. april 2010

Ny prognose forventes i aften kl.21.00

http://www.naviai...id643=1081

.
Redigeret af Lung Yao d. 16/04-2010 15:31
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

jesperfrb
Jo, det skrev de, men jeg kan jo ikke opdatere mig konstantTil hest
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Lung Yao
jesperfrb skrev:
Jo, det skrev de, men jeg kan jo ikke opdatere mig konstantTil hest
Det er for dårligtLOL LOL
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao

http://www.sat24....lcano.aspx

.
Redigeret af Lung Yao d. 16/04-2010 15:49

rinpoche
hn skrev:
Jeg skal flyve med Thai Airways BKK-CPH den 19. April, d.v.s. at jeg skal checke ind søndag aften.

Hvad tror i om mulighederne for, at der bliver åbnet for flyvninger igen i løbet af weekenden ?
( måske nogen af jer har set hjemmesider med prognoser for evt. åbning af luftrummet ?)

Jeg har tilbragt en god del af dagen på at læse prognoser.
De er alle henholdende og lejlighedsvis indbyrdes modstridende.
Så det synes jeg ikke man bliver klogere af.

Min bedre halvdel har nu siddet fast i et døgn, de europæiske lufthavne lukkede lige for næsen af hende.
Det ser svært ud, for antallet af strandede passagerer akkumuleres som tiden går.
Og der er nu engang kun så og så mange fly til rådighed.

Men de fik da afviklet puklen sidste år, hvor lufthavnen var besat en hel uge.

CHINGCHOK
DR skriver "Luftrummet er lukket til klokken otte i morgen tidlig" Forstår ikke hvordan de kan sige dette, de aner jo ikke om situationen er bedre her. Metrologerne har jo sagt at den aktuelle vejrsituation ikke ændrer sig og at spå om vulkanens aktivitet er rent gætteri.
De burde jo skrive vi aner ikke hvornår vi kan flyve igen.
De bedste hilsner til Rinpoche og andre der er fanget i det her.
Mvh Chingchok

จิ้งจก

Robert Kronberg
CHINGCHOK skrev:
DR skriver "Luftrummet er lukket til klokken otte i morgen tidlig" Forstår ikke hvordan de kan sige dette, de aner jo ikke om situationen er bedre her. Metrologerne har jo sagt at den aktuelle vejrsituation ikke ændrer sig og at spå om vulkanens aktivitet er rent gætteri.
De burde jo skrive vi aner ikke hvornår vi kan flyve igen.
De bedste hilsner til Rinpoche og andre der er fanget i det her.
Mvh Chingchok

Det har du sådan set ret i - jeg har jo selv en fod i rejsebranchen, og der er totalt kaos pga. de udmeldinger, og der er både røde og vulkan-aske på en gang...

Det har jeg roddet med i 14 timer i dag - indtil nu...

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Jeg har lige set lidt på Thai Airways internationale hjemmeside for at finde information om flyvningerne til det nordlige Europa de næste dage, og jeg må sige, at der næsten ingen information er!

Det der står er, at indenfor det sidste døgn er der aflyst fem afgange mod Europa og fem afgange fra Europa mod Bangkok, men der står ikke et ord om f.eks. afgangen til København i nat, efter planen skal den vel afgå om ca. tre timer.

Der henvises til et telefonnummer, man kan ringe til 24 timer i døgnet, og når man så ringer til det, hører man bare en telefonbesked, der siger, at opkaldet ikke kan stilles igennem, prøv igen senere !

God service ?

Nej vel, jeg tror, jeg vil se mig om efter et andet flyselskab, måske SAS, (det vil sikkert glæde rinpoche)

Som jeg har forstået reglerne ville det have været en stor fordel for mig, hvis jeg havde haft en billet til en SAS afgang i stedet for til Thai Airways, fordi, - p.g.a. at SAS er registreret i et EU land er selskabet selvfølgelig underlagt EU regler, og vil derfor være nødt til at betale for hotel og fortæring, hvis passagererne ikke kan transporteres til planlagt tid.
Thai Airways derimod er ikke underlagt EU reglerne (siger de selv) og derfor skal passagererne selv betale for hotel og fortæring, indtil der kan flyves igen.

Alt andet lige giver denne forskel i betingelserne jo SAS et meget større incitament end Thai Airways til at få afviklet puklen i en fart, for det kan jo koste mange penge at indkvartere passagererne.

Er der nogen, der kan bekræfte at reglerne er sådan som jeg har forstået det ?

Robert Kronberg
hn skrev:
Jeg har lige set lidt på Thai Airways internationale hjemmeside for at finde information om flyvningerne til det nordlige Europa de næste dage, og jeg må sige, at der næsten ingen information er!

Det der står er, at indenfor det sidste døgn er der aflyst fem afgange mod Europa og fem afgange fra Europa mod Bangkok, men der står ikke et ord om f.eks. afgangen til København i nat, efter planen skal den vel afgå om ca. tre timer.

Der henvises til et telefonnummer, man kan ringe til 24 timer i døgnet, og når man så ringer til det, hører man bare en telefonbesked, der siger, at opkaldet ikke kan stilles igennem, prøv igen senere !

God service ?

Nej vel, jeg tror, jeg vil se mig om efter et andet flyselskab, måske SAS, (det vil sikkert glæde rinpoche)

Som jeg har forstået reglerne ville det have været en stor fordel for mig, hvis jeg havde haft en billet til en SAS afgang i stedet for til Thai Airways, fordi, - p.g.a. at SAS er registreret i et EU land er selskabet selvfølgelig underlagt EU regler, og vil derfor være nødt til at betale for hotel og fortæring, hvis passagererne ikke kan transporteres til planlagt tid.
Thai Airways derimod er ikke underlagt EU reglerne (siger de selv) og derfor skal passagererne selv betale for hotel og fortæring, indtil der kan flyves igen.

Alt andet lige giver denne forskel i betingelserne jo SAS et meget større incitament end Thai Airways til at få afviklet puklen i en fart, for det kan jo koste mange penge at indkvartere passagererne.

Er der nogen, der kan bekræfte at reglerne er sådan som jeg har forstået det ?

Hermed bekræftet.

Hilsen, Robert

"

Tak skal du have, Robert.

Jeg har lige kopieret dette fra det svenske Luftfartsverket:
"
(uppdaterad kl 16.15, 16/4 2010) Luftrummet i Norrland är nu öppnat tillfälligt. Luftrummet söder om Luleå kommer att stängas igen successivt från kl 19.00.

I övriga delar kvarstår restriktionerna tills vidare. För närvarande ser LFV inga möjligheter att förändra de restriktioner som gäller. De preliminär prognoser som finns tyder på att läget kommer att vara oförändrat under helgen
"
Det med fed skrift (min fremhævning) antyder, at der ikke vil ske en bedring i den kommende weekend !

Robert Kronberg
hn skrev:
Tak skal du have, Robert.

Jeg har lige kopieret dette fra det svenske Luftfartsverket:
"
(uppdaterad kl 16.15, 16/4 2010) Luftrummet i Norrland är nu öppnat tillfälligt. Luftrummet söder om Luleå kommer att stängas igen successivt från kl 19.00.

I övriga delar kvarstår restriktionerna tills vidare. För närvarande ser LFV inga möjligheter att förändra de restriktioner som gäller. De preliminär prognoser som finns tyder på att läget kommer att vara oförändrat under helgen
"
Det med fed skrift (min fremhævning) antyder, at der ikke vil ske en bedring i den kommende weekend !

Indskudt kommentar: Lufthansa følger ikke EU-lovgivningen i Bangkok.

Hilsen, Robert

"

rinpoche
Sas flyvninger er indstillet indtil tidligst imorgen kl. 13.00 iflg. [url]www.cph.dk[/url]

Der reddede jeg mig lige en fridag.

Så er spørgsmålet hvorledes dette skal tolkes.
Jeg tolker det, som om at fx. langruterne først kan tage afsted fra deres resp. lufthavne i det øjeblik der evt. bliver givet grønt lyst kl. 13.00.
Dermed kan man lægge i snit 10 timer til, førend de lander i CPH.

Samtidig er jeg bange for, at tidspunktet kl. 13.00 blot er et foreløbigt tidspunkt, og det vil senere blive fremrykket yderligere.

hn, find dig et billigt hotel nær lufthavnen, for at formindske dine udgifter til såvel kost, logi og transport hvis du skulle opleve forsinkelser på søndag. Og så iøvrigt, best of luck.
Ikke sjovt at skulle stæse hele vejen frem og tilbage til down town bkk, ikke mindst med de verserende demonstrationer.

mvh
rinpoche

rinpoche skrev:

hn, find dig et billigt hotel nær lufthavnen, for at formindske dine udgifter til såvel kost, logi og transport hvis du skulle opleve forsinkelser på søndag. Og så iøvrigt, best of luck.
Ikke sjovt at skulle stæse hele vejen frem og tilbage til down town bkk, ikke mindst med de verserende demonstrationer.

mvh
rinpoche

De senere år har jeg ikke fløjet indenrigs i Thailand eller DK, men jeg har nu erkendt, at jeg nok bliver nødt til at reservere en plads på aftenafgangen kl. 20 søndag fra Khon Kaen til BKK, så ankommer jeg tidligt nok til check-in og afgang kl. 1.20, hvis den ellers flyver.

Og hvis der ikke er en positiv melding søndag ved 18 tiden thai tid om, at luftrummet over det nordlige Europa er åbent, så kan det nok ikke betale sig at tage til Bangkok, så er det vist bedre og mere roligt at bliver her i Isan, så slipper jeg også for at bo på hotel.

mvh.
hn

Robert Kronberg
hn skrev:
rinpoche skrev:

mvh
rinpoche

De senere år har jeg ikke fløjet indenrigs i Thailand eller DK, men jeg har nu erkendt, at jeg nok bliver nødt til at reservere en plads på aftenafgangen kl. 20 søndag fra Khon Kaen til BKK, så ankommer jeg tidligt nok til check-in og afgang kl. 1.20, hvis den ellers flyver.

Og hvis der ikke er en positiv melding søndag ved 18 tiden thai tid om, at luftrummet over det nordlige Europa er åbent, så kan det nok ikke betale sig at tage til Bangkok, så er det vist bedre og mere roligt at bliver her i Isan, så slipper jeg også for at bo på hotel.

mvh.
hn

Hvis du flyver med rutefly, hvad du gør, så skal du (forsøge at) tjekke ind rettidigt, ellers kan de annullere din billet.

Hilsen, Robert
Redigeret af Robert Kronberg d. 16/04-2010 18:25

"

Spring til debat: