Se indlæg|
Pension
|
|
| bahtman |
Lagt på d. 20/12-2004 09:36
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
ja ok jeg har det ikke p:aa-l skrift, men det er en person hos dss som har forklaret mig reglerne, men du er jo velkommen til at ringe til en af personerne derinde. men p:aa-l den anden side hvem ved om der er noget der hedder folkepension om 20-30-40 :aa-lr personligt ville jeg nu heller ikke rejse fra dk hvis jeg ikke havde det p:aa-l skrift |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 20/12-2004 10:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 938 |
hvad en enkelt person forklarer vil jeg nu ikke stole på specielt ikke når det ikke kan bekræftiges skriftlig |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 20/12-2004 13:00
|
|
netop som jeg skrev ![]() |
|
|
|
| bahtman |
Lagt på d. 23/12-2004 08:16
|
som mister m skrev hovedregl... men jeg skal da ikke lokke nogle af jer til thailand ![]() under alle omst:ae-lndigheder spar godt op, en privat pension er nok en saddels god ide, ![]() ![]() ![]() ligesom folk som tager job i thailand skal unders:ee-lge om de :aa-lr de bruger i thailand, bliver talt som om de opholdte sig i danmark. rent folkepensionsm:ae-lssigt opholder mig sig med folkeregisteradresse mere end ti :aa-lr udenfor danmark, (15-65 :aa-lr) vil man som hovedregl blive trukket i folkepensionen, som jo ikke er alt for stor i forvejen
Redigeret af bahtman d. 23/12-2004 08:18 |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 13/02-2005 14:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
jeg troede jeg var sikker og havde ordnet alle forhold i Danmark![]() Det danske skattevaesen snubber det meste af min pension i 2005 saa der ikke meget tilbage til mig her i Thailand ![]() Herude lever jeg godt for under 30.000 baht om maaneden ![]() Jeg har taenkt mig at koebe et telt og en sovepose og rejse til Danmark og slaa mig ned forand kommunekontore som boligloest ![]() Politiet maa godt tage mig, jeg har vel ikke gjort noget ulovligt ![]() Jeg er ikke Thai gift og soeger ikke familiesammenfoering ![]() Jeg har kun forsoegt at leve billigere i Thailand uden udgifter for Danmark... ![]() nu vil jeg finde en adresse i danmark og flyve frem og tilbage hver 6 mdr... saa kan vi see hvad der sker![]() |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 13/02-2005 14:32
|
|
MisterM skrev: jeg troede jeg var sikker og havde ordnet alle forhold i Danmark ![]() Det danske skattevaesen snubber det meste af min pension i 2005 saa der ikke meget tilbage til mig her i Thailand ![]() Herude lever jeg godt for under 30.000 baht om maaneden ![]() Jeg har taenkt mig at koebe et telt og en sovepose og rejse til Danmark og slaa mig ned forand kommunekontore som boligloest ![]() Politiet maa godt tage mig, jeg har vel ikke gjort noget ulovligt ![]() Jeg er ikke Thai gift og soeger ikke familiesammenfoering ![]() Jeg har kun forsoegt at leve billigere i Thailand uden udgifter for Danmark... ![]() nu vil jeg finde en adresse i danmark og flyve frem og tilbage hver 6 mdr... saa kan vi see hvad der sker![]() hvad gik der galt jeg er sikker på at mange er intereseret i at vide det |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 13/02-2005 15:25
|
surin skrev: MisterM skrev: jeg troede jeg var sikker og havde ordnet alle forhold i Danmark ![]() Det danske skattevaesen snubber det meste af min pension i 2005 saa der ikke meget tilbage til mig her i Thailand ![]() Herude lever jeg godt for under 30.000 baht om maaneden ![]() Jeg har taenkt mig at koebe et telt og en sovepose og rejse til Danmark og slaa mig ned forand kommunekontore som boligloest ![]() Politiet maa godt tage mig, jeg har vel ikke gjort noget ulovligt ![]() Jeg er ikke Thai gift og soeger ikke familiesammenfoering ![]() Jeg har kun forsoegt at leve billigere i Thailand uden udgifter for Danmark... ![]() nu vil jeg finde en adresse i danmark og flyve frem og tilbage hver 6 mdr... saa kan vi see hvad der sker![]() hvad gik der galt jeg er sikker på at mange er intereseret i at vide det Der er ikke noget der er gaaet galt bortset fra det danske skattevaesen.... ![]() Og selvom jeg faar pengene tilbage i 2006 hjaelper det mig ikke i oejeblikket ![]() Heldigvis stoetter Thaierne mig ,men jeg har lyst til at provokere lidt ![]() Jeg skal nok til Danmark og have en post adresse foer det kan koere vidre... ![]() |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 13/02-2005 16:40
|
|
jeg tænkte nu mere på om det havde noget at gøre med at du er flyttet til thailand så du kunne give råd til alle os andre der engang skal samme vej![]() |
|
|
|
| elmajo |
Lagt på d. 13/02-2005 17:15
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 66 |
Ja, jeg troede også lige ![]() Nå... pjat, det er bare lige det eneste jeg lige umiddelbart kunne finde herinde omkring pension og at bo udenfor EU. Synes det er hamrende svært at læse alle de love og paragraffer, samtidig skal man også sætte sig ind i den åbenbare koruption, der foregår i Thailand. ![]() Er stadig også kun på undersøgelsesplan; men nu rejser vi derud, og så kan det være, at vi er lidt mere afklaret, når vi er hjemme igen. Grunden til, at vi vil flytte, har dels med vejrklima og skønhed at gøre, dels med økonomi og livsfilosofi ![]() ![]() Jeg holder mig bare til på disse sider, så er der nok en rimelig chance for, at nogle af spørgsmålene bliver besvaret, der er ihvertfald meget oplysende materiale. Mvh. fra Lolland |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 13/02-2005 17:22
|
|
ja det kunne være rart hvis nogle af jer der er flyttet kunne skrive lidt om hvad man kan og ikke kan og hvad man skal passe på når man ønsker at flytte til thailand med ens pension |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 13/02-2005 20:44
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Jeg ved ikke saa meget om den danske pensionslovgivning. Men jeg ved at reglen om at vaere vaek i 6 maaneder, bliver tolket som to gange 3 maaneder! At bo i et andet EU paa falsk adresse, kan nok lade sig goere og goer det naturligvis vanskeligt for myndighederne, men det goer ikke det hele mere lovligt. At flyve via andre lande hjaelper ikke saa meget, da danske myndigheder blot kan forlange at se dit pas. Men hvis det kommer dertil, saa har myndighederne nok allerede et solidt grundlag for en sag og saa bliver du stoppet paa vej ind i Danmark. Ofte sker det ved at paskontrollen har faaet et forhaandskrav om at tilbageholde den mistaenkte. Den "kontrol" sker med jaevne mellemrum. Men kun naar myndighederne kan faelde paagaeldende, ikke foerebyggende... Mig bekendt skal myndighederne, ved fraflytning fra landet, skriftligt informere om regler og tolkninger. Man skal rejse kravet skrifteligt til komunen. At diskutere hvordan man kan omgaaes div. regler boer nok ske via private mails! Det er ikke kun "os" der laeser hvad der bliver skrevet, det goer myndigheder, journalister og sandsynligvis Dansk Nolke Party ogsaa! Der er jo ikke nogen grund til at skabe en unoedigvendig debat og dermed riskere, at folk paa overfoerelsesindkomster faar yderligere stramninger. Folk paa overfoerelsesindkomster er allerede stavnsbundet! At vidre give ulovligheder, er for mig at se, dumt! Saadanne indlaeg vil sandsynligvis ogsaa blive slettet....... Hvis man modtager en foertidspension, saa skal man vide at det er rigtigt dumt ikke at foelge loven, man riskere ikke kun tilbagebetaling af for meget modtaget ydelser! Men hele ens pensionsgrundlag kan ryge. Det kommer nok ikke tilbage! Og det ville jo vaere skidt da man jo er for syg til at arbejde og hele sagen kan ende med at det er bedrageri der kan give optil 6 aars faengsel! ......... ![]() ![]() Jorn
“Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 13/02-2005 21:15
|
|
det har du helt ret i jeg tænkte nu også mere på de gældene regler |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 14/02-2005 04:10
|
surin skrev: ja det kunne være rart hvis nogle af jer der er flyttet kunne skrive lidt om hvad man kan og ikke kan og hvad man skal passe på når man ønsker at flytte til thailand med ens pension Jeg har et godt liv i Thailand ![]() Vejret er godt og her er meget smukt og dejlige folk ![]() Jeg har ingen problemer herude i Thailand ![]() Jeg har et retirement visa og har ogsaa investeret 800 000 baht fordi jeg ikke er gift Jeg doer ikke af sult foreloebig men hvis jeg ikke faar min pension fra Danmark kan jeg nok ikke opfylde kravene naeste gang uden at laane penge Jeg kan godt leve for 4 000 baht i Thailand men ikke have en rimelig levestandard som dansker ![]() Jeg har en lille forretning og tjener lidt penge men ikke nok ![]() Vi er ved at starte et stoere sted men det er ikke faerdig endnu ![]() Her er ingen turister saa det hele er baseret paa thaier men de kan ogsaa bruge mange penge ![]() Men selvom jeg troede at alt var i orden i Danmark da jeg rejste herud lader det til at jeg er helt vaek i det danske system ![]() Jeg har ikke forsoegt at omgaa de danske love ![]() I december fik jeg et brev fra min pension at jeg skulle sende en 'leve erklaering' ellers ville de stoppe udbetalingen 1. jan 05 ![]() Det er meget naturligt og blev bragt i orden ![]() Samtidig modtog jeg en forskudsopgoerelse som var sat meget hoejt ![]() Jeg rettede den og retunerede den til Told og Skat og troede at det var i orden men har faaet at vide at det vil blive udlignet naeste aar![]() Januar 06 (om 10 maaneder) fylder jeg 65 og forventer at faa grundbeloebet af min folkepension men nu er jeg ikke sikker mere ![]() Det bliver nok noedvendig at tage til Danmark, vise mit danske pas og bevise at jeg stadig lever og er dansk statsborger ![]() Ja, som dansk statsboger der har betalt min skat til Danmark siden jeg begyndte at arbejede og aldrig modtaget socialhjaelp er jeg meget sur over at blive behandlet paa denne maade paa mine gamle dage ![]() Redigeret af MisterM d. 14/02-2005 04:27 |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 14/02-2005 06:58
|
|
ja det virker ikke rimeligt har du selv prøvet at gå ind på told og skat hjemmeside med koden fra din opgørelse burde du selv kunne ændre din forskudsopgørelse så den har virkning fra næste mrd. og ikke næste år. er det bare mig eller virker det som cikane fra myndighederne?? |
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 14/02-2005 08:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Man kan egentlig leve for meget små penge i Thailand, hvis man ikke sætter kursen op for evig luksus. Prøv at se hvad mange Thaier lever for..... Jeg tror mange pensionister ville opdage en ny verden, hvor små penge i Danmark virker som mange hernede, men har de aldrig været i Thailand før, er springet jo stort. Jeg lever sparsomt nu, det indrømmer jeg - får ingen penge hjemmefra ( ikke gammel nok). Har lidt guide virksomhed kørende, bor sammen med min kone og vores søn i en typisk stor 1 værelses med køkken og wc for 1500 baht om måneden. Vi bruger typisk 3-4000baht til mad og andre ting. Små kår, men hvor har man det godt alligevel og synes egentlig ikke jeg mangler noget. Naboerne er flinke, altid nogen der inviterer til spisning. Et pragtfuldt liv sammenlignet med stressede Danmark. Men jeg glæder mig da til jeg får pension, selv om der er mange år endnu. Men hvad er egentlig livskvalitet baseret på?? Et stresset liv i Danmark, vel at mærke med et socialt sikkerhedsnet under sig, eller at leve som jeg gør nu, uden forsikringer, sikkerhedsnet - men absolut ingen stress.?? Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| bahtman |
Lagt på d. 14/02-2005 12:01
|
told og skat kan lave et nyt skattekort. Redigeret af bahtman d. 14/02-2005 12:09 |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 19/02-2005 19:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1075 |
Hej Pensionister og Kommende (undertegnede), Her er et par links hentet fra hjemmesiden : http://www.toldog... http://www.erhver...se#i118933 http://www.erhver...123#i92046 http://www.erhver...121#i92048 M.v.h., M Rasmussen ![]() Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk |
|
|
|
| helosan |
Lagt på d. 15/11-2005 03:12
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Som novice i denne debat, skrev jeg for 1 måneds tid siden et indlæg om dette at være pensionist i Thailand og om uretfærdigheden i at det skal belønnes anderledes end hvis du havde valgt et EU-land. Dette indlæg kan jeg ikke se noget sted i denne debat her på siderne, men får nu fra anden side at vide at der i mit navn er skrevet et indlæg om emnet i Bulletin i Bangkok. Jeg gjorde og gør stadig opmærksom på denne uretfærdighed. Vi kan alle sidde og skrive breve til hinanden om alt dette, men det løser ikke problemet. Det der bør gøres er at vi alle, uden undtagelse bombarderer aviser og blade, TV, skattemyndigheder, ministerier med klageskrift efter klageskrift så det danske samfund som helhed for øjnene op for de titusinder af udenlandsdanskere der er bosat i 3.lande er med til at den danske stat sparer milioner af kroner på os. Det er den eneste måde hvor der en chance for, at om ikke os gamle men så kommende udvandrere får en ligeværdig alderdom med EU bosatte. Med venlig hilsen Hans Sønder, Pattaya |
|
|
|
| commandertorp |
Lagt på d. 15/11-2005 06:25
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 121 |
Jeg er vidende om at det faktisk ikke altid er lovskriften, men vejledningen, der er gældende hvad angår folkepension i Danmark ! - en bekendt af mig har arbejdet på Thule i længere tid, og da dette ikke er at betragte som Danmark ( ????? ) - mener man fra administrationens side at han ikke er berettiget til folkepension ! så jeg vl opfordre alle der har planer om at leve af deres folkepension i Thailand, til at få deres situation udskåret i stål og bukket i neon, af vedkommende myndighed !!!!! Det er nu engang en del sværere at tilbagevise noget man har på skrift med deres eget stempel på !! håber det bedste for alle jer der gerne vil leve i Thailand og nyde jeres Otium !!! Commandertorp
Hjem er det sted man sætter sin kuffert ! OK det ser ud til at det er Thailand denne gang ![]() |
|
|
|
| Mads_T |
Lagt på d. 15/11-2005 10:35
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 115 |
Jeg har lige talt med commandertorp, da han tilsyneladende har misforstået det, jeg fortalte ham om Grønland og folkepension. Senere i dag vil jeg skrive mere om emnet, - har ikke tid lige nu, men ganske kort: Ophold på Thule basen tæller med i beregningen af folkepension, mens ophold i det øvrige Grønland af Den Sociale Sikringsstyrelse ikke regnes for ophold i Danmark og derfor ikke tæller med. Det var den meget hurtige forklaring, men det er mere indviklet end som så, - mere følger. Mads |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.