Se indlæg
 Udskriv debat
SKAL man giftes for at kæresten kan blive
Hanshamsjel
Hej alle,
jeg har læst mange tråde om hvordan ens thailandske kæreste kommer til dk for at blive, og det jeg oplever (læser) er, at hun kommer på turistvisum, man gifter sig, og enten rejser hun hjem og venter, eller man søger procesuelt ophold (eller prosexuelt som en søgte)
For mit vedkommende vil jeg gerne bo sammen som kærester et stykke tid (i dk) før vi tager beslutningen om ægteskab.
Jeg kan se på nyidanmark.dk at man kan søge familiesammenføring hvis man har boet med sin partner i 1½-2 år. Jeg antager der menes boet sammen i udlandet (?)
Men det har vi jo ikke. Vi har kendt hinanden 9 mdr, mødtes 2 gange, og ellers skrevet sammen som tossede.

Så hvad gør min kæreste ?
1) Søger FS med udgangspunkt i at vi er kærester ?
2) Søger på andet grundlag / anden type visa.. Hvilken ?
3) Søger turistvisum, og vi gifter os, Vupti..

mvh
Hanshamsjel

Kalasi
Da jeg i sin tid stod overfor samme problemstilling, sendte jeg følgende læserbrev til "min" avis:

Et sted i Danmark juni 2005

Tvangsægteskab?

Efter flere besøg hos min Thailandske kæreste over en 3-årig periode, mente vi, det var en god ide, hun prøvede at besøge mig i Danmark. Det lykkedes at få et 3 mdr’s visum, som blev forlænget med yderligere 3 mdr.
Vi nød de 6 mdr. sammen i Danmark, og da jeg igen besøgte hende det efterfølgende forår, blev vi enige om, at hun skulle med til Dk. igen.
Da vi denne gang ansøgte om visum, fik vi at vide, at man ikke længere kunne forlænge et besøgsvisum udover 3 mdr.
Permanent opholdstilladelse kunne vi ikke forvente uden at være gift. – For selvom man bor i et EU-land hvor der snakkes om udvidelse af fællesskabet og stor tolerance – Ja, så kan en thai og en dansker altså ikke leve på polsk.
Vi giftede os, og søgte om familiesammenføring. For at min hustru kunne få opholdstilladelse, skulle jeg stille en garanti på 54.128 kr. i 7 år. Jeg tilbød at deponere pengene på en lukket konto, men det duede ikke. Kun mod en bankgaranti som over 7 år koster os adskillige tusinde kroner i gebyr/renter.
Jeg har intet imod at betale nogle tusinde for at leve sammen med min hustru – Jeg har noget imod, at pengeinstitutterne skal tjene penge på en forkvaklet udlændingelov.
Jeg fægter helst med åben pande, men af hensyn til min hustru, som folk kigger nok efter i forvejen, håber jeg på forståelse for min anonymitet.

Kalasi

pophaar
hanshamsjel
Ja din eneste mulighed er at søge om et besøgsvisa til hende. Så kan I lege kæreste i den tid, og evnt gifte jer sidt i opholdte. Når pigebarnet så kommer tilbage til thailand, kan I søge om familiesammenføring.
Jeg har en kammerat, der lige ar fået sin pige herop uden garanti. Men garanti skal du nu stille hvis hun skal være her hele tiden som din hustru.
Held og lykke med forholdet.

PL
pophaar skrev:
hanshamsjel
Ja din eneste mulighed er at søge om et besøgsvisa * - til hende. Så kan I lege kæreste i den tid, og evnt gifte jer sidt i opholdte. Når pigebarnet så kommer tilbage til thailand, kan I søge om familiesammenføring.
Jeg har en kammerat, der lige ar fået sin pige herop uden garanti. Men garanti skal du nu stille hvis hun skal være her hele tiden som din hustru.

Var det ikke muligt at læse lidt korrektur på jeres kommentarer inden de gemmes?

* hedder vel visum, ikke?

Pophaar: "Jeg har en kammerat, der lige ar fået sin pige herop uden garanti."

Mig: Nå, og hvordan kan det så lade sig gøre?

Ikke bare her er den gal, men andre (Donis5) er også tit svære at forstå, pga. sjusk med stavningen...

PL
Redigeret af PL d. 10/07-2010 19:57

PL skrev:
pophaar skrev:
hanshamsjel
Ja din eneste mulighed er at søge om et besøgsvisa * - til hende. Så kan I lege kæreste i den tid, og evnt gifte jer sidt i opholdte. Når pigebarnet så kommer tilbage til thailand, kan I søge om familiesammenføring.

Var det ikke muligt at læse lidt korrektur på jeres kommentarer inden de gemmes?

* hedder vel visum, ikke?

Pophaar: "Jeg har en kammerat, der lige ar fået sin pige herop uden garanti."

Mig: Nå, og hvordan kan det så lade sig gøre?

Ikke bare her er den gal, men andre (Donis5) er også tit svære at forstå, pga. sjusk med stavningen...

PL

PL Tak for heads up, jeg tager det ikke negativt.

Jeg beklager,
1, Sjusk fordi det flyver ud af hovedet,
2, Mit tastatur har et par dumme taster
3, jeg har kke 13 tal i stavning.

Men Jeg vil med sikkerhed sige der er andre der har større problemer end mig hehe

//J

Webmaster
Ikke alle staver lige godt, desværre. Men til trods for diverse stavefejl hos os alle, uanset om det kun er til tider eller i hvert indlæg, så er de fleste indlæg nu nok til at forstå meningen med alligevel med lidt god vilje.

Med uanset hvad, lad os lige holde den debat ude af denne tråd. Det synes jeg forfatteren af trådens første indlæg har fortjent.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Hanshamsjel
Hej,
tak for svar.
Jeg har lyst til at spørge US hvad mine odd's er (chancer for PL) for at hun kan få visum selv om vi ikke er gift. Det kan jo lade sig gøre ifølge nyidanmark. Man skal godt nok helst have boet sammen, men der dispenseres fra denne regel. Hvo intet vover...
MEN ! Tager jeg kontakt til US, kommer jeg til at stå i deres register, og mit spørgsmål kan sikkert bruges mod mig og skabe problemer ved visumansøgning.
Det hedder forresten visa på engelsk, så kan alle læse mit indlægTuttelu Tralla

Med hensyn til stavning, ไม่เป็นไร (mai pen rai) vi har alle forskellige talenter.

mvh
Hanshamsjel

Der tages forbehold for udsolgte varer, trykfejl og alt andet.

Jake
Ægteskabet er (næsten) eneste mulighed i din situation, hvis I vil være sammen længere tid i DK end de 3 mdr. Det var min eneste udvej. Når jeg skriver "næsten", så kan hun søge under green-card ordningen, hvis hun fx har en uddannelse, der kan bruges her i dk (fx læge og måske også sygeplejerske).

Spring til debat: