Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Hvordan ser Thaier på udlændinge i Thailand/Danmark?
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 27/07-2010 14:14
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Efter mit besøg i Thailand ud på landet har jeg bl.a. tænkt meget på hvordan f.eks. en dansker bliver opfattet af "disse" Thaier. Er vi alle sammen ufattelige rige med deres øjne og hvad forventer de så af en? F.eks. tror de de bare kan få / låne penge hvis de er i familie eller ven med min (måske) kommende kone? Jeg har forstået, dvs. prøvet på egen krop, det er gæsten der skal betale ALT ![]() Men hvis en gang jeg flytter til min (måske) kommende kones landsby, er jeg så stadig gæst eller hvordan bliver jeg så behandlet og hvad forventes der så af mig? |
|
|
|
| Lundberg |
Lagt på d. 27/07-2010 14:19
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 82 |
Kort fortalt "No Money No Honey" Jo før du får smækket kassen i jo bedre....[img]http://i811.photobucket.com/albums/zz34/twoc44/no_money_no_honey_tshirt-p2359574278956469423nrc_400.jpg[/img] is not a valid Image. Redigeret af Lundberg d. 27/07-2010 14:26 |
|
|
|
|
Lagt på d. 27/07-2010 15:08
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Jeg synes selv jeg er stærk og god til at sige fra, jeg bor mere eller mindre i Thailand men er jo gæst her, vi bliver aldrig thaier. For mit vedkommende er hvert besøg hos svigermor, en sikkerhed for at der spørges til hvor meget vi kan undvære af $ Reglen er vel, hvis man ikke spørger får man ikke. Derfor spørger de gerne når de ser os uanset om det er i vores eller deres hus på gaden eller et andet sted. Med mindre du har penge nok, så er det vigtigt at stå meget meget fast. Og evt kun betale et fast beløb, hvilket jeg ikke gør, may tjener selv penge, det er ikke mig der skylder hendes familie. Og det er virkelig sundt ansvaret ikke ender hos dig. Mvh Jesper |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 27/07-2010 15:58
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Der tales tit om, at vi er gæster i Thailand, og oprindeligt hed det også gæstearbejdere, da kurderne og parkistanerne kom til Danmark. Og jo, de færrste gider søge (permanent) opholdstilladelse i Thailand. Det er ganske få, som jeg kender, som har gidet, da den i de fleste tilfælde ikke gør megen forskel. Så vi er i Thailand på visum (eller forlængelse af samme), hvilket gør, at man ikke bor i Thailand, men opholder sig i Thailand. Jeg har flere gange været udsat for at skulle oplyse min bopæl i DK og ikke mit ophopldssted i Thailand. Og hvad svarer man så - jeg kan jo blot give en fiktiv adresse i Danmark, eller min fars.,. Når det nu er sagt, så er det absolut ikke min opfattelse, at thaiere omkring mig opfatter mig som en "gæst" - de opfatter mig derimod, som en hvid mand, der bor i Thailand. Det er vel også begrænset, hvor man år man kan betragtes som "gæst"... Min kone er laot, men forveksles tit med en thai, måske fordi hun taler rimmeligt godt Thai?`Det giver hende derfor tit problemer, da hun ikke er 100 % inde i thai-kultur - ofte er det mig, som må irrettesætte hende - fx da hun lagde et billede af kongen på gulvet i mit kontor... Tilbage til hvide mænd - Thailand skiftede navn fra Siam for at pointere, at Thailand er thaierens land (og ikke kinesernes), og sådan er det. Jeg er en hvid mand, og det er ikke mit land, men jeg er ikke gæst. Og thaierene snyder mig ligeså meget, som de ville snyde en thai, der har lidt flere penge end dem selv. Hilsen, Robert |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 27/07-2010 16:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Peder1968 jeg har boet her i CM i 16 år og jeg er stadig gæst, men derfra til at thaierne forventer at du betaler har jeg dog ALDRIG oplevet. Jeg har hjulpet nogle stykke, men af egen fri vilje. I vores kvater er jeg bleve utrolig godt modtaget. Jeg tror det kommer an på een selv. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 27/07-2010 16:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Svaret findes i spørgsmålet. Vi er udlændinge, og det bliver vi ved med at være. Thaierne og Thailand har ingen ønsker eller intensioner om, at integrere os og give os rettigheder mm. Hvad skal man så stille op med det? Hmm...man kan gå i to retninger. 1) Forbande thaierne langt væk, mens man lader sig narre og trampes på. Bliv udnyttet. 2) Give dem tilbage af samme skuffe, og spille efter de samme beskidte regler. Udnyt andre. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 27/07-2010 16:35
|
|
Smæk kassen i fra starten, og se hvad der sker. Ingen grund til at involvere sig i en familie, hvor man bare skal malkes. |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 27/07-2010 16:43
|
|
Hej Payanak, Det er da noget af det værste vrøvl jeg længe har hørt. Jeg har boet her i 16 år og været godt tifreds uden at pungen til mere end det nødvendige. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor i så kommer her, find dog et andet sted på jorden, der er nok af dem. Nu får jeg nok en jordbær, men jeg mener det. Hilsen Hugo Redigeret af huratho d. 27/07-2010 16:44 ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 27/07-2010 16:51
|
|
Det kan godt blive en langt diskussion, da vi alle har meget forskellige forudsætninger, og vi alle er her af forskellige årsager, og igen vi alle har et forskelligt setup. Nå ja så har vi alle også forskellige grænser for hvad vi finder os i. F.eks driver jeg virksomhed, og det kunne jeg IKKE hvis jeg ikke var mindst lige så fræk som andre i visse tilfælde. Men til dagligt går det da stille og roligt. Og for at gå lidt videre, så mener jeg, at hvis man ikke arbejder i Thailand, så aner man generalt set ikke ret meget om landet. |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 27/07-2010 16:54
|
|
Hej Prøv at se www.aidsboern.dk så kan du se hvordan vores hverdag går. Undskuld hvis jeg var lidt grov. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 27/07-2010 17:23
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
thaier er racisker af helvede til. laoter ( sorry Robert ) cambodianere - burmersere behandles som det skidt Thaier træder på... Bla en af grundene til Isaan også rangerer meget lavt i retsen af thailand. negre.. de er næsten på samme niveau. Og så er der den hvide udlænding. Det er min opfattelse at de ser lidt mildere på os... Men lidt.... hvis man ikke har oplevet thaiers racisme, så skulle man nok lære lidt mere Thai og prøve at omgås dem uden for storbyerne. nok lidt ala som payanak skriver... Man skal være involveret meget før man lærer thaier at kende. nej vi behøver ikke finde et andet sted at opholde os, bare fordi vi kender Thaier.. for Thailand har jo mange andre goder, vi kan trække på, nyde godt af. men det er en meget stor fordel at kunne Thai og vide hvad man har med at gøre. Man skal bare se i øjnene at glans billedet falmer gevaldig... det som tråden starter med.. tror jeg 99% har oplevet. skat vil du med på marked. Det betyder... du skal med for at betale. udflugt med kæresten / konen. Niks inden man selv har fået skoene på er hele familien og de fleste af naboerne kravlet ind og op på bilen.. farang betaler. gæsten betaler.. ja farang betaler.. ellers er det såmænd som i DK. Gæsten bliver trakteret. der er kun 1 ting at gøre..... Forklar man gør det på thai maner, eller slet ikke. Så kan de vælge. Det betyder ikke der ikke kommer lidt forsøg hen af vejen.. Men så kan man bare henvise til aftalen fra start.. det er ikke bare os det går ud over, det er bare mere når det er os.. For Thaier kan sandelig sagtens lave lort i den indbyrdes. Ingen gør noget uden at forvente noget til gengæld.. familie - venner som thaier næsten ikke har, kolegaer... det er det samme hele vejen rundt. Jo jo der findes sikkert nogle få undtagelser... jeg har bare ikke mødt dem endnu. jeg er trods alt kommet 20 år i Thailand og boet der fast 6 år.. Så kan man sige små ting ikke betyder noget.. næh men hvor er grænsen før det betyder noget. Før det bliver for meget. tænk lidt anderledes, når i gør det op.. Tænk i dagløn / ugeløn / mdr løn... Ikke i hvad det er i DK kr... så ser det pludselig grelt ud.. Ugeløn i DK... 4.000 kr. du skal besøge kæresten og hun tager dig med i Føtex.. For venner og familie skal lige have en go middag. Hun køber ind for 6.000 kr.... Ville det så lyde på samme måde ??? er det små ting, det betyder ik noget ? |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 27/07-2010 17:52
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1424 |
"negre.. de er næsten på samme niveau." Du glemte Inderne og Paki´erne, de lugter! ![]() Der har de faktisk ret i... Korrekt som Payanak skriver, der er forskel på om man arbejder eller er fastboende som pensioneret, og en anden situation hvis man er turist. Det er tre forskellige virkeligheder man oplever, og man skal være på tæerne i dem alle! At vedkommende der har flere penge betaler gildet, er da normalt i Thailand. Penge = Face Det ville da betyde tab af face hvis man sad og fedtede på dansk maner med at dele en regning op! Derfor behøver man så IKKE honorer alle kravene om penge og dit og dat fra familien, gør som forældre til børn: NEJ, du får ikke! PL |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 27/07-2010 17:53
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
xxxx skrev: thaier er racisker af helvede til. laoter ( sorry Robert ) cambodianere - burmersere behandles som det skidt Thaier træder på... Bla en af grundene til Isaan også rangerer meget lavt i retsen af thailand. negre.. de er næsten på samme niveau. Og så er der den hvide udlænding. Det er min opfattelse at de ser lidt mildere på os... Men lidt.... hvis man ikke har oplevet thaiers racisme, så skulle man nok lære lidt mere Thai og prøve at omgås dem uden for storbyerne. nok lidt ala som payanak skriver... Man skal være involveret meget før man lærer thaier at kende. nej vi behøver ikke finde et andet sted at opholde os, bare fordi vi kender Thaier.. for Thailand har jo mange andre goder, vi kan trække på, nyde godt af. men det er en meget stor fordel at kunne Thai og vide hvad man har med at gøre. Man skal bare se i øjnene at glans billedet falmer gevaldig... det som tråden starter med.. tror jeg 99% har oplevet. skat vil du med på marked. Det betyder... du skal med for at betale. udflugt med kæresten / konen. Niks inden man selv har fået skoene på er hele familien og de fleste af naboerne kravlet ind og op på bilen.. farang betaler. gæsten betaler.. ja farang betaler.. ellers er det såmænd som i DK. Gæsten bliver trakteret. der er kun 1 ting at gøre..... Forklar man gør det på thai maner, eller slet ikke. Så kan de vælge. Det betyder ikke der ikke kommer lidt forsøg hen af vejen.. Men så kan man bare henvise til aftalen fra start.. det er ikke bare os det går ud over, det er bare mere når det er os.. For Thaier kan sandelig sagtens lave lort i den indbyrdes. Ingen gør noget uden at forvente noget til gengæld.. familie - venner som thaier næsten ikke har, kolegaer... det er det samme hele vejen rundt. Jo jo der findes sikkert nogle få undtagelser... jeg har bare ikke mødt dem endnu. jeg er trods alt kommet 20 år i Thailand og boet der fast 6 år.. Så kan man sige små ting ikke betyder noget.. næh men hvor er grænsen før det betyder noget. Før det bliver for meget. tænk lidt anderledes, når i gør det op.. Tænk i dagløn / ugeløn / mdr løn... Ikke i hvad det er i DK kr... så ser det pludselig grelt ud.. Ugeløn i DK... 4.000 kr. du skal besøge kæresten og hun tager dig med i Føtex.. For venner og familie skal lige have en go middag. Hun køber ind for 6.000 kr.... Ville det så lyde på samme måde ??? er det små ting, det betyder ik noget ? Hej Leif, Næ, du skal ikke undskylde, for jeg ved godt, at min søn falder i status, hvis han fortsætter med at være laot (og ikke dansk). Derfor har jeg også bedt min kone om kun at tale thai med ham, om end hun kan tale lao, når hun/vi/han er sammen med laoter. Men jeg skjuler ikke, at hun er laot, tværtimod, da hun skal stå ved, hvad hun er. Og laoter har også deres mening om thaiere... Men nu er vi i Thailand. Alle har i en vis grad fordomme om andre folkeslag - sådan har det altid været, og sådan vil det fortsætte. Derfor har thaiere også fordomme over for farangs, men så er det bedste modspil at vise, at man respekterer Thailand og til en vis grad fatter spillereglerne. Men jeg siger min mening, både her og i Laos, om end jeg altid påpeger, at jeg respekterer kongen - det er en af spillereglerne. Hilsen, Robert |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 27/07-2010 18:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
xxxx sagde: Ingen gør noget uden at forvente noget til gengæld.. familie - venner som thaier næsten ikke har, kolegaer... det er det samme hele vejen rundt. Hører tit thaier sige "my friend" om bekendte, men synes ikke jeg ser nogle vennskaber i Thailand. Findes der overhovedet vennskab i Thaland? Forøvrigt læste jeg på nettet forleden, at danskere højs havde fire nære venner. Har nu været sammen med min thai kone i 11 år, og bidrager ikke økonomiskt til Thailandsk familie, tror dog det sker min kone giver moderen nogle få bath. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 27/07-2010 18:16
|
|
huratho skrev: Hej Prøv at se www.aidsboern.dk så kan du se hvordan vores hverdag går. Undskuld hvis jeg var lidt grov. Hilsen Hugo Det er en prisværdig indsats du bringer for dagen deroppe. Har kigget på websiden, og kan se på billederne, at børnene stadig har en stor livsglæde på trods af deres ellers hårde liv. Jeg underviste jo på thaiskoler i godt 3 år, og jeg skal blot lukke øjnene for at være tilstede på din skole... Hvordan ser thaier på udlændinge? Hvem af dem??? Måske ham der i Doi Law, ham tror jeg godt vi kan være bekendt. |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 28/07-2010 00:03
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Det er ingen hemmelighed at Thaier er racistiske! Det kommer til udtryk mange steder som Leif skriver det. Men for at være helt åbne omkring dette, så er thaier ikke noget enestående tilfælde. Se på os selv i lille DK, hvad foredomme vi har over for thaier og andre udlændinge, hvis vi ikke har noget at gøre med dem til dagligt! Du kan spørge rundt omkring i det danske samfund. Udlændinge er ludere og lommetyve, banditter osv. Men nu som jeg skrev er Thaier ikke enestående i racisme. På min vej rundt i resten af asien har jeg mødt det mange gange. Japan som jeg er i nu. slår recorden. De er top racister mod udlændinge. De tror vi alle er americans. De er yderst falske og de tænker absolut ikke højt om os hvide. Kina er de racister, især mod andre kinesere fra mongliet og de nordlige egne. Korea , ja de kan heller ikke li de hvide men dog ikke i samme dur som japanere. Og sådan er det over hele asien. Syd Amerika , ja jeg tror Fido kan snakke med her. Jeg har dog kun været i Chile og Argentina. Men begge lande er ikke glad for os gringoer. Chilenere er utrolig stolt folkfærd og bryder sig ikke om de hvide og Agentinere , folk fra Peru, ja you name it. Så vi kan være ganske vist på , hvor end vi tropper op, er der stor chance for at de ikke syntes vi er de bedste. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 28/07-2010 00:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Jeg er altid blevet behandlet godt ude i Nee's landsby, og bliver trakteret med vand og mad, gik også på besøg hos nogle af familiens venner, som jeg kendte godt. Har aldrig følt mig som gæst, men som Nee's kommende mand. Der er aldrig nogen der har spurgt mig om penge, Nee's mor har 2 gange bedt mig om at blive væk fra landsbyen, den ene gang hvor hun skulle hjerte opereres, den anden gang til en af hendes døtres begravelse. Nee's mor holdt stejlt på, at jeg ikke måtte komme i en situation, hvor hendes børn ville bede mig om penge, de 2 situationer var en rent familieanliggende. Nee's mor er en meget stolt kvinde, med en svaghed for mig. Hun kunne godt lide alle de møsser hun fik på kinden, ligesom min mor. ![]() Jeg kunne også godt mærke at Nee og hendes mor nød familiens respekt, Nee havde betalt det hus som moderen bor i, og driver købmandsbutik fra. Set i bagspejlet er jeg sikker på, at familien sagtens kunne acceptere mig, og assimilere mig i deres dagligdag. Jeg behandler som regel folk med respekt og imødekommenhed, fik en masse ditto tilbage af en venlig og åben familie og deres venner. Jeg har ikke på nogen måde oplevet noget negativt fra alm. Thailændere, det er et folk jeg holder meget af at være sammen med, og en dag vil bo sammen med. Har dog betalt nogle fester, du kommer meget langt med 10.000 baht på landet, vi har også været nogle gange i Sakon Nakhon, der vi har spist koster det intet bordgrill/buffet 70-80 baht pr. næse, kan godt mærke at man er meget langt fra Pattaya. Redigeret af vandango d. 28/07-2010 00:55 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 28/07-2010 00:55
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Korrekt, ser det som en stor fejtagelse når mænd i Pattya tror at de er blevet accepteret med ordene: Welcome to Thailand you want pussy. De er kun accepteret som ATM og ikke andet. Jeg elsker Thailand men ved jeg er gæst. Ingen overraskelse at thaier er meget fordumsfulde, speciel mod deres nabolande og indere og muslimer. Men det er de jo nok ene om. I hvertfald er de opdraget til det. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 28/07-2010 00:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Det er utroligt så forskellige oplevelser vi har i Thailand. |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 28/07-2010 01:15
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1424 |
Ja, vi er vidt forskellige og oplever vore omgivelser ligeså forskelligt. "Virkeligheden opleves gennem dine projektioner" Det du ikke bryder dig om hos andre, handler ofte om ubevidste sider i dig selv, som du ikke ønsker at vedkende dig. Disse mere ubevidste sider er ofte kimen til konflikter med andre mennesker. Positive projektioner handler om det du ser op til og beundrer hos andre. Kan man leve og opleve som Vandango fortæller i indlæg #17, så er man temmelig lykkelig tror jeg! ![]() PL |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jo før du får smækket kassen i jo bedre....