Se indlæg
 Udskriv debat
Thai internationalt kørekort
wendel
Hurtigt spørgsmål kan min kæreste få lavet et internationalt thai kørekort i thailand og så køre bil i danmark i en begrænset periode ?

President
nej

buffalo
så længe hun er her på et turrist visum,jaWink
Stol aldrig på en prut
]

huratho
Hej
Nu må jeg ind for det er noget som jeg lidt hjerne til. Et int.kørekort har en gyldigheds periode på 12 mdr., men må kun bruges 3 mdr. indenfor disse 12 mdr. og det står klokkerent i loven ligesom den gør her i Thailand og andre steder i verden.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

Bo
huratho skrev:
Et int.kørekort har en gyldigheds periode på 12 mdr., men må kun bruges 3 mdr. indenfor disse 12 mdr. og det står klokkerent i loven.

Kan du ikke lægge et link til den lov?. På forhånd tak.

Her er lidt....

http://www.politi...koerekort/

lindy

Gamba
Nu går tråden om DK men håber det er OK at spørge her i dette forum.
Her I thailand kan man købe 10 års internationalt kørekort og expats bruger det hele året. Det er vel ulovligt iflg. 3 mdr. reglen. Indtil nu har jeg aldrig haft problemer med politi og internationalt kørekort ved skader. Spørgsmålet er om jeg alligevel skulle skifte til et Thaikørekort selvom politi/forsikring tager det meget let. Nogen her der har ubehagelige erfaringer med internationalt kørekort. Mvh. Gorm

Http://welcome-in...
Welcome inn Hotel room & Villa rental
[img]Http://www.welcome-inn.com/images1/rent.jpg[/img] is not a valid Image.

http://www.welcome-inn.com
sum
"Udenlandskkørekort / internationalt kørekort:

Inden for 14 dage skal du ombytte dit kørekort til et dansk, hvis det fra et land, der ligger uden for EU. Ansøgningen om ombytning skal ske til borgerservice.

Ved henvendelse til borgerservice skal du medbringe:
· Foto.
· Lægeerklæring
· Dit udenlandske kørekort.
· Pas eller fødselsattest med gyldigt billedlegitimation.
· Hvis du ikke er fra Danmark eller Norden, skal du medbringe opholdstilladelse eller opholdsbevis.
· Oversættelse af dit kørekort, hvis det ikke er skrevet med latinske bogstaver. Translatør skal være godkendt af Rigspolitiet.

Ligeledes skal man op til en kontrollerende køreprøve dvs. både teori- og køreprøve for at få ombyttet kørekortet til et dansk.

Personer fra Rusland, Japan, Sydkorea eller Schweiz skal ikke op til en kontrollerende køreprøve."

Udlændinge må max køre bil 14 dage i Danmark.

http://www.koerek...ekort.html

Walk whit a pure heart and mind, then happiness will follow you.

This is the word of the good lord Buddha.

Come here sun

huratho
Hej
I er meget klogere end jeg det er også OK. Vi kan jo ikke have viden på alle felter.
Gamba, er du uheldig at være inpliceret i en ulukke, hvor der er personskad og du har skylden, har du et stort problem. Har du et lovligt kørekort, int. ( indenfor 3 mdr. ) eller thai kørekort er der ingen problemer, men ellers.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

sum
"Det internationale kørekort erstatter ikke det almindelige kørekort, men det er en bekræftelse af, at du har ret til at køre bil m.m. (www.borger.dk). I realiteten er et internationalt kørekort blot en oversættelse af ens danske kørekort. Så hav altid begge med.

Internationalt kørekort fra Danmark er gyldig i Thailand i forbindelse med overholdelse af færdselsloven, men ikke i forbindelse med forsikringsdækninger ved skader - se længere nede.

Enkelte kilder siger dog, at den thailandske lovgivning siger at thailandsk kørekort er påkrævet ved ophold mere end 60 dage. Det har thaiguide.dk dog ikke kunnet få bekræftet.

Du kan godt leje bil i ferien som turist, med dit internationale danske kørekort"

http://www.thaigu...rekort.htm

hvis man har multiple visa er det lovligt at forsætte med at benytte internationalt efter 3 md hvis man forlader thailand og fortager ny inrejse.

Hvis der betales for en lovpligtig ansvarsforsikring på alle biler i thailand og den dækker også hvis føren af bilen har internationalt kørekort.

problemet opstår når der tegnet en combi forsikring som kan sammenlignes med vores casko forsiking, her kan forsikrings selskaberne opstille særlig krav fordækningen som også gælder for ansvars forsikringen.

f.eks.skal ejeren være med i bilen for at der er dækning hvis føren har internationalt kørekort.

gode råd.

Vælg et forsikrings selskab som er genforsikret i f.eks loyd, så gælder de internationale forsikrings bestemmelser over ordnet.

få på skrift at forsikringen dækker ved kørsel med internationalt kørekort, hvor meget den dækker og hvornår.

Come here sun

Gamba
Så er det altså en udbredt misforståelse blandt expats at bruger 10 års internnationale kørekort. Jeg har bil og forsikring i mit navn men må nok hellere tage mig sammen at skifte til Thai kort hvis der skulle ske noget alvorligt. Tak for info.

sum
PS! Husk dit pas når du køre bil! ved check er det thailandske fædselspoliti ligeglade bare du har et internaltkørekort, men det de ikke, hvis du har et uheld, så vil de gøre hvad de kan for at du kan pålægges skyld og det de kan hvis du mangler dokmentation, køre påvirket, eller har overtrådt fædselsloven.

ofte bliver der forhandlet om skylds spørgsmålet og dækning med politiet som mellem mand og der findes for det meste en fifty/fifty løsning. DETTE GÆLDER IKKE FOR UDLÆNDINGE!

Ved uheld uden personskade, undgå at politiet bliver tilkaldt og lad de forsikringsagenter der ankommer afklare skylden og følg deres råd! Dansk retfærdigheds sans kan sende dig direkte i spjældet, HUSK at politet tager gebyr for fremmøde, pt.400 bt pr person.

fjen og flyt IKKE køretøjerne uanset om de genere trafikken og skal de flyttes, så lad thaierne gøre det.

Come here sun

sum
Internationalt kørekort er ikke et kørekort!

gyldighed perioden har ikke noget som helst med at om man må køre bil! Her gælder de enkelte landes fædselslov.

og blot for de at der findes agenter der kan lave et med 10 års gyldighed er det ikke det samme som at det overhovedet er gyldigt.det skal være udstedt af den myndighed som har beviliget det kørekort som man har forvejen.

Normalt kræver det at d har fast bopæl i thailand for at d kan eje en bil der indregisteret hos de Thailandske myndigheder. d.v.s at man har en Gul bog.

Jeg ved godt at det kan lade sig gøre at købe en bil uden, men så er man i princippet lovløs og det bliver et uoverskueligt problem, ved f.eks et uheld.

Har men ikke den og ejer en bii i Thailand, så er man i

Come here sun

Eigil
Skal man have bopæl i Thailand for at få førebevis, eller er det ligemeget???
Havde tænkt mig, at prøve at erhverve mig til bil, når jeg skal der ned denne gang og måske til mc... kan man bruge et hotel, som ved visakort??
Redigeret af Eigil d. 29/08-2010 13:55

Gamba
Må indrømme Jeg har lavet et par uheld de sidste 12 år i egen bil. Har dog aldrig haft problemer med forsikring og kun sluppet med 400 baht for rapporten på stationen.
En dansker fortalte mig engang man lovligt rent administrativt kan byttet sit internationale kørekort til Thaikort uden køreprøve. Kan det være rigtig.?

Gamba, kort og klart: JA

Gamba
Eigil. Man skal have en opholds adresse for at få thai kørekort. Det er nok med at hotel eller udlejer laver en bekræftelse du bor på adressen. Eller du har lejekontrakt.

Eigil
Hej Gamba
Fint... Havde tænkt mig at leje en lejlighed i Chang mai i 3 måneder, så det må vel række, der får jeg vel en lejekontrakt ..SS.. Tak for svaret

Gamba
Det virker med en 1 års kontrakt men ved ikke med kun 3 måneder. Den anden løsning er måske mere sikker.

Namprik
Dem jeg kender skulle ikke moede op med en kontrakt, kun en adresse attest, laegeerklaering og 300 baht.....ganske simpelt !

www.isaan-house.com
Spring til debat: