Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Til jer nye i Thailand fra en gammel søulk
|
|
| thulegrisen |
Lagt på d. 20/09-2010 03:16
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 67 |
Håber alle i nye og kommende dansk/thailændere kan få lidt glæde af følgende viden/oplevelser...... Thailænderne er næsten altid smilende, og de er for det meste glade mennesker. De er hurtige til jokes og smilende, selv om de ikke tager livet alt for alvorligt. Det thailandske udtryk MAI PEN RAI oversættes som, ikke bekymre dig eller, det er ikke så stort et problem. Denne sætning burde være det nationale slogan, personificere det afslappede temperament af disse vidunderlige og venlige mennesker, der synes at være uanfægtet af, de fleste problemer og situationer. Samspillet mellem de thailandske lokale og farangs, er et af de mest indtagende træk for landet, og mange tillægger dette grunden for, at Thailand er blevet et af verdens foretrukne turistmål. Det er efter min opfattelse en total misforståelse, at det thailandske folk ikke vil blande sig med udlændinge. De er som os danskere naturligt nysgerrige. Mange af de problemer farangs møder rundt om i de forskellige samfund i Thailand, er nok i de fleste tilfælde selvforskyldte. Jeg har erfaret at de fleste farangs ikke gider thailandske venner. Mange faranger gider ikke lære sproget, derfor er tendensen mange gange, at farangs har en sur holdning til landet- hvilket jo nok forklarer mere om deres holdning, end om den enkeltes thais!!!! Jeg ved ikke om man kan sige, men jeg vover den påstand, at farangs samfund generelt eller så da nok i 90 procent af tilfældene er i Bangkok, Phuket, Pattaya og Koh Samui. Mange af disse farangs har slet ingen interesse i at tilpasse sig det thailandske samfund. De spiser kun europæisk/amerikansk mad. De gider ikke have thailandske venner. Disse farangers integration med lokalbefolkningen kender de kun fra bar miljøet. De gider kun blande sig med deres egne landsmænd eller andre farangs, så disse farangs vil der altid blive set ned på af thailænderne. Jeg har erfaret ved min rundrejser i Thailand, at mange af de farangs der bor nord for Bangkok i småbyerne, sammen med de lokale thailændere. De har meget større forståelse for den thailandske kultur og den thailandske befolkning i almindelighed. Man skal ikke være bange for at blive personlig ven med en thailænder, for er man først blevet personlig ven med vedkommende, så har jeg ikke fundet noget andet sted på jorden, hvor de er mere loyale. Jeg kan da godt se, at dette måske er en stor kontrast til mange af de indlæg, jeg har set på forskellige thai relaterede sider. Jeg har også læst mange steder… at farangerne føler sig som ATM maskiner. Jeg har også hørt Farangs sige, vi bliver snydt i hoved og røv. Jeg har også hørt farangs sige, at de bliver plukket af thai familien. Dette kan selvfølgelig også være tilfældet mange gange, men er det da bestemt ikke altid. Personligt er jeg indtil jeg lærte at stå på egne ben, blevet snydt i hoved og røv af konens familie. Det var egentligt ikke kun af de enkelte familiemedlemmer, men også af de mennesker, der havde hjulpet min kone med at forfatte de fejlfrie engelske breve o.s.v. til mig. Den enkelte skal også vide, at finder den thailandske familie ud af, hvor enkelt og let det egentligt kan være, at få lidt mammut ud af denne til langt over hovedet forelsket farang. Så skal alt simpelthen prøves af, specielt i starten, for de er overbevist om at datterens eller familiemedlemmet ikke fortsat kan være så heldig, så denne farang skal da lige malkes lidt inden han skrider. Jeg personligt løste det meget gelinde efter meget kort tid. Jeg smed alt hvad der havde med hendes familie at gøre, ud af vores hus med de ord, at deres tilstedeværelse fremover ikke vil blive tolereret. Dette er nu mere end 2. år siden, og jeg har fået et fantastisk liv i Thailand, også sammen med vores mange thailandske venner. Jeg har også opdaget, at vi farangs mange gange kommer ud for sjove episoder, fordi vi ikke ved nok om landets befolkning. Til eksempel kan jeg nævne, at jeg i starten til tider blev grænseløst irriteret over restaurant besøg. Man ville jo være rar, så man tog jo mange gange konens venner og andet med på restaurant, men det var altid mig der betalte. Ingen af de andre lagde an til betaling. Dette fænomen irriterede mig meget længe, indtil min nu gode thailandske ven forklarede følgende. Thailænderne ser ikke bare farangs som velhavende…..mad-billetter…. Hvis en farang tror dette, er det fordi vedkommende ikke forstår den thailandske kultur, med de forskellige klasser i den sociale status. Derfor, hvis du invitere en thailandsk familie eller thailandske venner ud at spise, forventes det, at du betaler regningen. Ikke fordi du bliver set på, som en …..måltids billet….. men fordi du er fortolket at tilhøre en højere, mere velstående social klasse. Hvis du nogensinde, jeg har prøvet, har fornøjelsen af, at blive inviteret ud at spise af en velhavende thailandsk person, han/hun vil betale for alt, og vedkommende bliver faktisk meget fornærmet, hvis du lægger din hånd i lommen, for at hjælpe med at betale. Jeg er overbevist om, at den afgørende faktor for enhver udlænding, der bor i et andet land. Det er en bedre forståelse for landets kultur. Det er en bedre forståelse af landets befolkning…. DET ER VORES PLIGT SOM GÆSTER…… Det er min oplevelse, at de farangs, der tilpasser sig bedst, generelt er dem, der tager bort fra de store turist- og farang regioner. Jeg kan se tendensen er ved at ændre sig lidt, og vil jo nok med tiden udvikle sig til, at flere og flere farangs tager uden for ferie områderne. Jeg kan se, at inden for de sidste 3 år er tilstrømningen til vores område i midt Thailand 1000 doblet og dette siger ikke så lidt, og det kan nu ses på huspriserne, som inden for det sidste par år er steget 33 procent. Det ses også tydeligt, at alle disse nye farangs i de fleste tilfælde nu bliver tvunget til at spise thai mad, til næsten hvert måltid. Det ses også meget tydeligt, at disse farangs får en dybere forståelse af Thailand og dets folk. Afsluttende vil jeg da godt lige sige, at vi ikke behøver at være enige med andre folks religioner, træk og sociale nuancer, men det er meget vigtigt, at sætte os fri fra den dogme og indse, at vi skal fejre, ikke kun vores ligheder, men også vores forskelligheder……. |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 20/09-2010 04:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
jeg er helt overvældet over al den information.
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 20/09-2010 05:24
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
thulegrisen skrev: Jeg har også opdaget, at vi farangs mange gange kommer ud for sjove episoder, fordi vi ikke ved nok om landets befolkning. Til eksempel kan jeg nævne, at jeg i starten til tider blev grænseløst irriteret over restaurant besøg. Man ville jo være rar, så man tog jo mange gange konens venner og andet med på restaurant, men det var altid mig der betalte. Ingen af de andre lagde an til betaling. Dette fænomen irriterede mig meget længe, indtil min nu gode thailandske ven forklarede følgende. Thailænderne ser ikke bare farangs som velhavende…..mad-billetter…. Hvis en farang tror dette, er det fordi vedkommende ikke forstår den thailandske kultur, med de forskellige klasser i den sociale status. Derfor, hvis du invitere en thailandsk familie eller thailandske venner ud at spise, forventes det, at du betaler regningen. Ikke fordi du bliver set på, som en …..måltids billet….. men fordi du er fortolket at tilhøre en højere, mere velstående social klasse. Hvis du nogensinde, jeg har prøvet, har fornøjelsen af, at blive inviteret ud at spise af en velhavende thailandsk person, han/hun vil betale for alt, og vedkommende bliver faktisk meget fornærmet, hvis du lægger din hånd i lommen, for at hjælpe med at betale. Jeg er overbevist om, at den afgørende faktor for enhver udlænding, der bor i et andet land. Det er en bedre forståelse for landets kultur. Det er en bedre forståelse af landets befolkning…. DET ER VORES PLIGT SOM GÆSTER…… Det du der kommer ind på omkring restaurantsbesøg, kan man læse nærmere beskrevet i den seneste version af den danske sektion af Pattaya People (nummer 254). Jeg har tilladt mig at kopier teksten ind herunder: Socialt hierarki i Thailand.
For at forstå lidt om dette for vesterlændinge temmelig uransagelige område, som jævnligt giver anledning til vanskelige situationer for udlændinge, bør vi først se lidt på den historiske baggrund herfor. Under Ayutthaya perioden 1350-1767 etableredes i Thailland et feudalt system, der kaldtes sakdina. Under sakdina tildeltes hver person en “status” i henhold til bestemte kriterier. Dette system blev brugt til at fordele ret og pligt til den enkelte. I overesstemmelse hermed, blev den brugt til at bestemme den bøde eller straf , der fastsattes i en retsafgørelse, jo højere personens rang, jo mere ansvar, og des strengere straf. Sakdina, eller individuel personlig status måltes i enheder af land eller Rai (en rai er 1.600 kvadratmeter). Denne personlige status afspejlede ikke nødvendigvis, at en person rent faktisk ejede jord. Vi kan inddele den sociale rang som følger: 1. Kongen havde den højeste rang og den største magt. Han blev behandlet som et “guddommeligt” væsen. 2. Den kongelige familie opnåede deres status ved fødslen og stod højere eller lavere afhængigt af deres bidrag til landet. Deres sakdina kunne ligge mellem 15.000 rai op til 100.000 rai. 3. Herremændene og regeringens embedsmænd modtog deres autoritet til at regere almuen fra kongen. For herremænd var sakdina fra 400 op til 10.000 rai. For embedsmænd kunne sakdina være mellem 25 og 400 rai. Denne gruppe beholdt kun deres status kun, så længe de levede. Deres status kunne ikke arves af deres børn. De kunne blive forfremmet eller degraderet i forhold til deres præstationer. 4. Almuen (Prai) udgjorde flertallet af samfundet og blev tildelt rang af 25 rai. Deres status kunne også ændres op eller ned efter fortjeneste fra så stor som en herremands til et så lavt som en slaves. 5. Slaver var naturligvis på det laveste niveau i samfundet med fem rai i rang. Slaver havde ingen rettigheder til at bestemme over egen tid og arbejdskraft. De blev handlet som varer. En slave kunne blive frimand hvis hvis han blev givet sin frihed. 6. Munke hørte ikke til nogen af de sædvanlige sociale klasser, men havde en særlig status i samfundet. Deres opgave var at bevare og fremme buddhismen. At være munk var en respekteret position. Mange mænd brugte – og bruger - dette som et værktøj til, at ændre deres status. Enhver mand kunne blive en munk, om han var af kongeligt blod, en herremand, en frimand, eller en slave. Sakdina systemet er dybt indgroet i Thai samfundet. Det fortsætter med at eksistere i forskellige former frem til i dag. Thailand’s klasse samfund fungerer efter meget subtile regler. Det er undertiden svært for udlændinge fuldt ud at forstå, hvordan Thaier interagerer med hinanden efter deres relative status. Et vist kendskab til Thai historie kan hjælpe med at forstå, hvorfor thaier handler på bestemte måder i bestemte situationer. For eksempel kan Thai en spørge dig hvor gammel du er, eller hvor mange penge, du tjener. Bliv ikke blive fornærmet over sådanne spørgsmål, da de kun tjener til at bestemme din sociale placering, og hvordan man skal relatere til din relative position i samfundet. I dag er sociale klasser bestemt efter familien (uanset om kongelige, berømte, høje eller almindelige), formuen (det vigtigste kriterium idag), uddannelse (jo højere, jo mere respekteret selv med færre penge) , at være munk (særlig social status, der automatisk er høj), alder (jo ældre man er, jo højere status), karriere (en karriere som embedsmand er for eksempel mere anset end være restauratør). I thailsamfundet forventes mennesker med højere social status at påtage sig visse forpligtelser såsom at betale regningen på en restaurant, som både er en pligt og en ære. Efter thailandsk opfattelse vil en udlænding - fordi han har råd til at rejse til Thailand - normalt anses for at være velhavende. Tilsvarende vil han indtage en høj social status. Derfor vil han som “rig” udlænding, forventes at betale for ting, når han omgås med de fleste thaier. Denne holdning deles ikke altid af de mere avancerede Thaier, eller af Thaier, der har rejst uden for Thailand. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| misterurn |
Lagt på d. 20/09-2010 08:14
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 47 |
til dig thulegrisen...synes det er et rigtig godt indlaeg, er selv af helt samme mening og opfattelse... Redigeret af misterurn d. 20/09-2010 08:22 |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/09-2010 09:09
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
noget af et langt indlæg, husk nu at der er forskel på at rejse rundt i thailand i at par uger hvert år i en rejseglæde rus, og dermed tro at man forstår alt, hvad der er at vide om thailand, og bo i thailand fast og indse at man alligevel aldrig kommer til at forstå hvad der sker lige for øjende af en. og nej falangerne er ikke lige pludselig begyndt at spise thai mad i de sidste 3 år, du er blot begyndt at ligge mærke til at det ikke er alle falanger der spiser alle måltiderne nede på burgerbaren, eller bor i ghettoerne nede i Pattaya eller Bangkok. |
|
|
|
| thulegrisen |
Lagt på d. 20/09-2010 09:17
|
Beklager da dybt, at jeg ikke kunne se mig ud i en kortfattet beretning, men jeg mente, at det her skulle forklares ordentligt. Nu vil jeg da lige sige, at jeg ikke føler mig som en omrejsende turist efter de mange år i dette så dejlige land. Undskylder da mange gange bkk, og er jeg forkert på den med mine synspunkter, tager jeg da selvfølgelig din kritik til efterretning. |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/09-2010 09:21
|
|
skriv du bare videre, jeg skrev bare hvad jeg syntes, det gør du vil også |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 20/09-2010 09:37
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Fin beretning fra Thulegrisen. Dog vil jeg ikke være enig i at er du først venner med en thai , så vil han være dig loyal i med og modgang. Har set flere gange og selv mærket det. At de kan tage røven på hinanden efter selv mange år venskab. Ser tit thaier er venner og efter et stykke tid er det sgu ovre. Men nok ikke mere anderledes end andre steder i verden. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Namprik |
Lagt på d. 20/09-2010 09:45
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 289 |
Kan en "Thai-ven" se ฿ 5 ofre han mange gange venskabet for det lille beloeb..........akkurat som i DK. Hvem mon er inde i " Thulegrisen "
Jeg kan gaa paa vandet !
En pige jeg kender, hun er smuk...en picasso falmer i doend ! Et hjerte pigen har, saa stort som Eiffel........Tak fordi jeg maa kende dig. |
|
|
|
| thulegrisen |
Lagt på d. 20/09-2010 09:51
|
Namprik og saendaeng Vil ikke give jer ret, men det er vel oplevelserne, der her kommer op til overfladen. Har ikke jeres erfaring ud i det negative. Jeg forstår ikke vigtigheden af, at du nampik har så stor interesse i, hvem der er inde i thulegrisen. Hvis du har samme trang over for alle de andre navne, så bliver du da en trav optaget detektiv. ![]() |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 20/09-2010 10:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Fin beretning fra Thulegrisen, tak. Er helt enig med dig. |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/09-2010 10:50
|
|
Nu kom webmaster mig i forkøbet, jeg havde selv besluttet at ville lægge indlægget ind fra PP fra i lørdags, det er godt at få forstand af, hvis man vel at mærke interesserer sig for thaier og Thailand. Men tak for dit indlæg Thulegris, jeg er enig med det meste, dog ikke den der om udnyttelse fra familien. Jeg har nu levet med min hustru i 10 år og kendt familien lige så længe minus et par dage lige i begyndelsen. Tre gange er jeg blevt bedt om hjælp til en syg mor og en syg søster og de var virkelig syge, en anden søster og svoger spurgte for år tilbage om hjælp til at løskøbe deres søn fra politiet. 10.000 Bath, de blev betalt tilbage samme år i form af næsten månedslange arbejder for fruen oppe i marken op på huset. Min overbevisning om de så ofte beskrevne problemer omkring penge er, at de bunder for det meste i dyb uvidenhed om de kulturelle forskelle mellem thaier og faranger. Og mange, mange gange så er det i bund og grund fordi farangen praler af sin formue og slår om sig med penge på værtshuse, men når det kommer til handling så skal det nye bekendstskab med en thai ikke have een eneste Baht, og så kommer problemerne. Farangen fortæller jo ikke altid sandheden - at han er en fattig pensionist i lejebolig som lige med nød og næppet har skrabet penge sammen til ferien i Thailand. En thai kan ikke acceptere at der bruges penge på sprut og så er der ikke til de daglige fornødenheder i familien, derfor ender så mange thai/farang-ægteskaber så ulykkeligt. Det samme er med thai/thai ægteskaber, især blandt de helt unge, knægten vil hellere på karaoke og den unge mor vil have mad og tøj til hende og babyen. Har fortalt historien før som er selvoplevet her på markedet i Pattaya. En guldbelagt dansker, en af de der højråbende braldrerøve sad med slænget, da hans købepige, en på det tidspunkt ret så kendt i danske-miljøet, bad ham om lidt mønt til at handle for. Han spøgte længe og inderligt på dansk med hende om det nu også var nødvendigt og bla-bla.,. Han gav hende 100 Bath med ordene: "Gå så og køb lidt lækre trusser så du kan glæde farmand, helst nogen uden bund" Stor morskab blandt "vennerne". Pigen gik, kom tilbage lidt senere, trak et par små frække op af posen, viste dem rundt og gav ham så 1 (een baht) og trusserne tilbage og sagde så på fejlfrit dansk: "Her din nærigrøv" Endnu større morskab blandt dem der sad og fulgte optrinnet, gulddrengen fortrak fra scenen kort efter. Det jeg vil frem til er at det er farangerne selv der ødelægger de forhold der kunne blive til noget positivt, udelukkende på grund af dumhed og uforstand. Men næsten uanset hvad man gør kan man aldrig komme helt ind under huden på folk fra østen, de er opvokset med en anden kultur, og den skal vi så med vold og magt, som vi altid har gjort, prøve at ændre. Vesterlændinge lærer det aldrig at der er noget andet i verden der lige så godt om ikke bedre. Men på det personlige plan kan jeg da sige at jeg har verdens bedste familie her ude. Nok for nu fra Skeptikeren |
|
|
|
| thulegrisen |
Lagt på d. 20/09-2010 11:02
|
Skeptikeren Du har min dybeste respekt. Tak fordi du gav dig tid til at se objektivt på mit indlæg. Selvfølgelig det samme til alle andre, men du skeptikeren er efter min mening inde på det rigtige... pralen med alle de penge de har... Jeg tror kun jeg har været ude for dette, når jeg besøger Pattaya, men det er måske en trend de har fremelsket dernede. |
|
|
|
| Gokinok |
Lagt på d. 20/09-2010 11:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Tak til thulegrisen for udmærket info om Thailand! Lidt off-topic, men tjek lige de her: http://www.thulea...allan.html http://www.frostb...asp?y=2004 Du er vel ikke den navnkundige, berygtede, ægte Thulegris? ![]() Doc GKN |
|
|
|
| Namprik |
Lagt på d. 20/09-2010 12:29
|
|
thulegrisen skrev: Namprik og saendaeng Vil ikke give jer ret, men det er vel oplevelserne, der her kommer op til overfladen. Har ikke jeres erfaring ud i det negative. Jeg forstår ikke vigtigheden af, at du nampik har så stor interesse i, hvem der er inde i thulegrisen. Hvis du har samme trang over for alle de andre navne, så bliver du da en trav optaget detektiv. ![]() Det med hvem der er i hvem, det var saamand bare et " dorsk " ? fra min side. Der er i det hele taget ikke ret meget der er vigtigt for mig hvad mange farang angaard, da jeg har et meget beskedent forhold til denne race. Har eller ej erfaringer paa det negative omraade, men mit oere kan hoere og mit oeje kan se, men ja, mon ikke mest det forekomme i visse omraader af Thailand. Jeg kan gaa paa vandet !
En pige jeg kender, hun er smuk...en picasso falmer i doend ! Et hjerte pigen har, saa stort som Eiffel........Tak fordi jeg maa kende dig. |
|
|
|
| thulegrisen |
Lagt på d. 20/09-2010 12:37
|
Min kære ven Er da ked af at høre,at alle andre farangs i dine ører og med dine øjne er som du beskriver, men du ved og skal altid vide, at mit hjem er dit hjem...... |
|
|
|
| Namprik |
Lagt på d. 20/09-2010 12:41
|
|
Kaere ven. Jeg skrev ikke alle....... Kigge nok snart forbi........jeg kender jo adressen... Jeg kan gaa paa vandet !
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 20/09-2010 12:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Hrmm kan dog sige at bling bling ikke kun er en turistområde ting. Synes også at thaier har en ofte urealistisk holding til penge... kommer nok af at de "pre-farang" ingen havde og pludselig betyder baht 1000 ikke så forfærdelig meget i regnskabet....men er ellers enig med Thulegrisen :-) |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 20/09-2010 12:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Hehe Jeg var også inde i en anden flere gange her i weekenden. |
|
|
|
| Gokinok |
Lagt på d. 20/09-2010 13:07
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
thulegrisen skrev: Min kære ven Er da ked af at høre,at alle andre farangs i dine ører og med dine øjne er som du beskriver, men du ved og skal altid vide, at mit hjem er dit hjem...... "Mi Casa es su Casa" He-he, nu ved jeg hvem grisen! Ha´en god dag alle bønder, grise "oink, oink" - og andet godt- og skidtfolk, også Nampik længere oppe nordpå... ![]() Doc. Kee-Nok Redigeret af Gokinok d. 20/09-2010 13:08 |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

jeg er helt overvældet over al den information.