Se indlæg
 Udskriv debat
Investeringer i Thailand/Pattaya
Maze
Er der nogen der ved hvad der er godt og fornuftigt at investere i når man bor i Thailand?
Har hørt at det dummeste man kan gøre er, at købe en bar, men at en tøjbutik ikke skulle være så tosset endda?
Nogle der har nogle kommentarer til det, eller udover det?

soi khaotalo
Hej Maze
Jeg vil heller ikke råde dig til at investere i en bar, og heller ikke en tøjbutik. Men skulle du alligevel gøre det vil jeg da ønske dig held og lykke.
Efter 20 år i Thailand vil jeg hellere råde dig til at tjene dine penge i Europa og bruge dem i Thailand ;-)

Maze
Tak for dit svar, men kan du sige mig hvad det er der gør at en tøjbutik heller ikke skulle være god?
Jeg har snakket med en ven der siger at han for noget tid siden snakkede med en thaipige der sagde at en thailandsk familie kunne leve af at have en tøjbutik. Så er det bare at jeg tænker, at så må jeg da også kunne leve af sådan en?

Maze skrev:
Tak for dit svar, men kan du sige mig hvad det er der gør at en tøjbutik heller ikke skulle være god?
Jeg har snakket med en ven der siger at han for noget tid siden snakkede med en thaipige der sagde at en thailandsk familie kunne leve af at have en tøjbutik. Så er det bare at jeg tænker, at så må jeg da også kunne leve af sådan en?

Syntes du ikke selv du lyder meget langt ude...

Maze, du kan sikkert finde en thailandsk familie som kan overleve af den mad en gennemsnits dansker hvert år køber nede i supermarkedet, men smider i skraldespanden uden nogensinde at spise.
hvad for noget tøj tror du kan tjene over 2 millioner Baht på, så du få en teoretisk chance får at få arbejdsvisa,

på den anden side ville du sikkert godt kunne sponsere din thai pige, så hun kunne starte en lille butik, men om du ligefrem kan opnår den levestatus, som en typisk dansk pensionist har i thailand, tvivler jeg meget på.

Payanak
Der er ikke penge at tjene i Thailand for folk, der ikke ved hvad de laver, og ikke har den fornødne erfaring.
Selvfølgelig er der undtagelser fra reglen, men så snakker vi mere om held end forstand.

natty
Men dog alligevel et interresant emne, har selv haft det til drøftelse, men har altid afslået, fordi jeg syntes det var urealitstik?

Anonym Bruger
Maze skrev:

Selvom det naturligvis bliver lidt for kategorisk, så er svaret nej. En Thailands familie kan fint klare sig for 20.000 Baht eller mindre om måneden og det er jeg ret sikker på du ikke selv vil gøre. Derudover så vil du ikke kunne få arbejdstilladelse til at arbejde i en Tøj butik og så skal du ansæter folk (det skal du alligevel da du næppe taler thai godt nok til at kunne drive butikken selv).

Men naturligvis ingen regler uden undtagelser, for jeg er sikker på at med det rette koncept kan man sagtens tjene store penge på butikker, det kræver dog at man ved hvad man gør og så skal der nok satses stort på både annoncering og butikker bare se Bestseller der har 800 butikker i Kina. Men taler vi en lille almindelig butik så tror jeg ikke på at du har en chance.

Robert Kronberg
Flere har allerede skrevet, at du sikkert ikke gider leve for det samme som en gennemsnitlig thailandsk familie.

Du kan godt få en arbejdstilladelse som leder af en tøjbutik, og her er minimimslønnen til dig 35.000 baht per måned. Der er intet krav om en omsætning på 2 MB, men egenkapitalen skal være 2 MB, hvis du er thai-ugift.

Der er dog ikke meget liv at leve ved 35.000 baht per måned, om end det kan lade sig gøre og stadig med et bedre liv en en typisk thai. Dog er selv 35.000 nok ikke nemt at hente i profit, og ud af det skal du betale rejser til Danmark og diverse visa-ting.

Hvis man skal købe en bar, så skal det være en stor bar, og her er en masse faldgrupper. Ellers skal det være en restaurant, men svært, hvis man ikke selv er kok.

Jeg tror, at du skal finde på noget helt trejde - tøjbutikken vil jeg kun anbefale, hvis det var som hobby.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
joensen
Køb nogle rismarker til din kone, det er nok den bedste investering i Thailand, og så behøver du ikke at tænke på hvad der sker på Wallstreet og andre financielle brændpunkter,og en ting er helt sikkert, rismarkerne falder ikke i værdi, og efterspørgeslen efter mad vil kun stige i verden, så rispriserne kommer vel også at stige med tiden, jeg har selv købt rismarker og jeg kan kun se at det kan gå den rigtige vej.
Hold dig langt væk fra alle disse smarte udenlandske finans rådgivere der florerer i Bangkok og andre steder hvor hvide mennesker er i Thailand, som lover dig guld og grønne skove.

Big-Viking
Også så taler du ikke noget om hvad du er klar til at investere.! Som så mange skriver, så hold dig væk fra barer. Tøjbutikker? Nej, Inderne sidder mere eller mindre på det marked. Kan godt være at det er Thaier elller nogle faranger som har butikker, men det er Inderne der sidder på tekstilmarket i Thailand.

Robert butiksleder minimumsløn THB 35.000.Shock Hold nu op med at være sjov.
Redigeret af Big-Viking d. 01/11-2010 08:29

Hvad med at åbne en ineternt cafe?? gerne med mulighed for at købe en kop kaffe el. en vand....Smile ???

Robert Kronberg
Big-Viking skrev:
Også så taler du ikke noget om hvad du er klar til at investere.! Som så mange skriver, så hold dig væk fra barer. Tøjbutikker? Nej, Inderne sidder mere eller mindre på det marked. Kan godt være at det er Thaier elller nogle faranger som har butikker, men det er Inderne der sidder på tekstilmarket i Thailand.

Robert butiksleder minimumsløn THB 35.000.Shock Hold nu op med at være sjov.

Jeg kan godt se, at mit indlæg er uklart, da det ser ud til, at jeg skriver, at der er en mindsteløn for en butiksleder på 35.000 baht.

Mindstelønnen for en farang er 35.000 baht per måned, hvis han IKKE kører med visum-forlængelse, hvor den er 50.000 per måned for en europæer.

Der er derimod ingen mindsteløn for en butiksleder, udover den generelle mindsteløn.

Hilsen, Robert

Anonym Bruger
Helt enig med Robert at de ting som danskere oftest nævner er sværre at få til at lykkes. Primært handler det nok om at folk forblændes af at være i et fremmet land og kaster sig ud i ting de ingen forstand har på. Det svarer lidt til at jeg som hele mit arbejdsliv har lavet regnskab og roddet med computere, pludseligt mener at jeg kan tjene penge på at drive en lille bar. Nej det kan jeg ikke for jeg har ingen erfaring med det og slet ikke i et fremmet land hvor jeg ikke kender reglerne (både de skrevnde og de uskrevende).

Nej skal du leve af det så hav en god ide der skiller sig ud fra mængden og hold dig til noget du kender til.

Skulle jeg flytte til thailand var jeg ikke i tvivl om at jeg ville lave noget distance arbejde. Jeg ville nok lave regnskab for små firmaer men telemarketing kunne sagtens klares fra Thailand. Det ville måske kun give 10.000 kr om måneden men en hel del bedre end det man kunne få på et Thai job.

Rasmus
Hej Maze

Du har ret, en investering i en bar vil nok være det værste sted at sætte sine penge. En tøjbutik tror jeg sgu heller vil være særligt attraktivt, dem er der alt for mange af i forvejen. Derimod tror jeg pengene langt bedre kunne investeres i miljøsektoren, så som genindvinding af plast og glas f.eks.

Mine to svogre har i Bangkok en virksomhed som udelukkende behandler netop plast og glas. Her kommer de forskellige produkthandler og aflevere det som de har fået ind fra div. klunser - men kun plast og glas. På virksomheden bliver plast yderligt sorteret om, alt efter om det indeholder blødgøringsmidler ”Phthalater” (udtales: talater) eller ej. Det er et spørgsmål om plasten kan bøjes eller ikke, eller om der er tale om hård plast.

Alt det sorteret plast bliver smidt i en granulerings maskine, som knuser plasten til små korn på størrelse som en hvedekærne. Det er utroligt at se hvordan et bjerg af plastik, pludseligt på en time, forvandles til et par store 200 liters sække med plastgranulat.

Det samme gør sig gældende med det glas som kommer ind. Her bliver glasset alt efter farve - klart - grønt eller brunt, kastet op i en knusemaskine som knuser glasset direkte ned i en stor container. Efterhånden som containerne bliver fyldt, bliver de afhentet af glasværket og en tom container afleveret.

Deres investering i virksomheden var relativt, som jeg husker det lånte de ca. 1 million THB i banken for et par ås siden. Penge som de for længst har betalt tilbage til banken. At dømme ud fra de privatbiler som de køre rundt i, så lider de absolut ingen nød! Jeg er overbevist om at de har en rigtig god forretning kørende.

Rasmus

fckguld
soi khaotalo skrev:
Hej Maze
Jeg vil heller ikke råde dig til at investere i en bar, og heller ikke en tøjbutik. Men skulle du alligevel gøre det vil jeg da ønske dig held og lykke.
Efter 20 år i Thailand vil jeg hellere råde dig til at tjene dine penge i Europa og bruge dem i Thailand ;-)
Nok det klogeste jeg har set her længe - tror du har ganske ret .
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

Robert Kronberg
Maze skrev:
Er der nogen der ved hvad der er godt og fornuftigt at investere i når man bor i Thailand?
Har hørt at det dummeste man kan gøre er, at købe en bar, men at en tøjbutik ikke skulle være så tosset endda?
Nogle der har nogle kommentarer til det, eller udover det?

Måske du bør uddybe, om der er tale om en reel investering i Thailand, eller om der er tale om, at du vil flytte herud.

Det er tre forskellige ting, hvorvidt du vil investere i noget i Thailand, eller om du vil bo i Thailand og leve af det - eller om du vil bo i Thailand og blot have en hobby (sideforretning), der give en smule afkast.

Hilsen, Robert

Rasmus
Lidt stof til eftertanke hvis man er forhippet på at lave forretninger i Thailand.

http://dansk-thai...ost_149574

http://nyhederne....ml?forside

Personlig har jeg denne lommefilosofi med hensyn til forretninger i Thailand:

"Man har en aftale med en Thaier så længe denne ser en åbenbar fordel ved aftalen. Når Thaierne ikke længere ser en personlig fordel i aftalen, glemmes alle indgået aftaler."

Rasmus

TG950
soi7 skrev:
Hvad med at åbne en ineternt cafe?? gerne med mulighed for at købe en kop kaffe el. en vand....Smile ???

glem det, med priser på 15 Bht for en time i Bkk og måske ( højest 25 Bht i Pattaya ), har selv investeret i noget ligende i Bkk, lukkede det i sommer 2010, da udgifterne ( husleje, strøm, telefon, løn o.s.v ) var dobbelt så store som indtægterne.

Rasmus skrev: "Man har en aftale med en Thaier så længe denne ser en åbenbar fordel ved aftalen. Når Thaierne ikke længere ser en personlig fordel i aftalen, glemmes alle indgået aftaler."

det mest kloge der er skrevt om aftaler med Thai personer.

næ, find et eller andet som ingen har gjort før, og bliver det godt så hold i tide inden Thai'erne finder ud af at det er en god ide, for så bliver det hurtigt kopiert. ( det lyder klogt Wink )
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Frank
TG950 skrev:
soi7 skrev:

glem det, med priser på 15 Bht for en time i Bkk og måske ( højest 25 Bht i Pattaya ), har selv investeret i noget ligende i Bkk, lukkede det i sommer 2010, da udgifterne ( husleje, strøm, telefon, løn o.s.v ) var dobbelt så store som indtægterne.

Rasmus skrev: "Man har en aftale med en Thaier så længe denne ser en åbenbar fordel ved aftalen. Når Thaierne ikke længere ser en personlig fordel i aftalen, glemmes alle indgået aftaler."

det mest kloge der er skrevt om aftaler med Thai personer.

næ, find et eller andet som ingen har gjort før, og bliver det godt så hold i tide inden Thai'erne finder ud af at det er en god ide, for så bliver det hurtigt kopiert. ( det lyder klogt Wink )

Lige til det sidste: At starte på noget som ingen har prøvet før, er faktisk det allermest risikable, man kan begive sig ud på. Det giver mulighed for stor gevinst, men de fleste mislykkes. Det mest sikre er faktisk at starte noget som der i forvejen er masser af. Hvis der fx. er 10 Kebab-forretninger på Istedgade, så er der nok også plads til nr. 11.Smile

thaikurt1
Mit råd er lad penge blive i banken.

Hvis man ikke har råd til at miste pengene skal man lade være med at
investere i thailand.

Jeg har opleve flere der har miste penge end der har tjene penge

Mange kommer til thailand med forventning om at de skal tjene
mange penge med rejse hjem uden en krone på lommen,
må for låne af andre for kom hjem til DK.

Har efterhånden se det så mange gange og hver gang
sige jeg den sidste idiot ikke født for i morgen stå der en ny i
idiot i lufthavnen med de samme forventning.

http://nej
Spring til debat: