Se indlæg
 Udskriv debat
KvajeForum
AL 48
Hej allesammen.
Her kunne jeg godt tænke mig om der var andre, som havde lyst til at beskrive "uheldige" husbyggerier - bilkøb osv., og skrive lidt om hvordan i har tacklet dette,- samt gode råd. Så kan evt. "nybegyndere" jo få en fornemmelse af hvor faldgruberne er og bedre tage sine forholdsregler. Det er jo altid bedst at lytte til dem, der har prøvet det.
Jeg for mit vedkommende fik en erfaring med husbyggeri i det nordøstlige Thailand (Nong Bua Lamphu regionen).
Jeg var ikke til stede under hele byggeriet, men ankom først da det var 3/4 færdigt. Der var ingen "kontrakt" med den lokale bygherre, men jeg havde fået at vide, at han var en meget meget dygtig husbygger (efter Thai-forhold).
Huset vi byggede var et ordinært Thaihus i sten m/betonsøjler.
Huset som sådan fungerede, men så er det også sagt. Murværk og flisearb. var under al kritik efter vores standart.
Fliserne langs væggen var vendt på hovedet.
Skruer ved dørhængsler og vinduer var hamret i.
Lukkemekanisme til vinduer fungerede ikke.
Ingen håndvask på Badeværelse/toilet.
El-installationer under al kritik (er selv elektromek.). "Thai-samlinger" flere steder (2 ledninger snoet sammen og tape på).
Jeg fyrede naturligvis bygherren samt hans medhjælpere (familie og koner) og forklarede ham at han ikke fik flere penge for det lort.
Bagefter kunne jeg gå i ca. 2 mdr. og udbedre div. fejl og mangler, samt slibe diverse malerstænk af vinduer og døre, før de kunne behandles med lak.
Min egen fejl?? -- Ja,-jeg burde have været der helt fra start. For efter thaiforhold i det område var det et udmærket hus til den pris. Jeg lavede den fejl, at have mine danske normer med til Thailand.
------------------
Håber der også er andre der har lyst til at være med i "klubben", og dele ud af erfaringen.Wink

AL 48
Og ja,-jeg glemte at fortælle, at hvis i bygger på nyanlagt byggegrund med opfyldt jord, så sørg for at det er godt vibreret eller har ligget i flere år.
Vores hus har nu efter 3 år to revner i den ene ende!!
Bare et råd. AL48

Frank
Med hensyn til kontrakter på husbyggeri, så er selv metervis af ringbind med skriftlige aftaler ingen garanti for levering af den ønskede kvalitet. Hverken i Danamrk eller i Thailand.

Jeg vil til enhver tid anbefale, at man sammen md bygherren besigtiger nogle af bygherrens tidligere byggerier for at få en fælles referenceramme for den ønskede kvalitet. Når man har fået det, så er det en god idé at spørger køberen om hans tilfredshed. På den måde får man efter min mening det bedste grundlag for kvalitet.

Og så kan man lige så godt være forberedt på at skulle bruge 5-10% af byggeprisen til diverse udbedringer efter afslutning - så bliver man ikke skuffet over det.Smile

Payanak
En kontrakt sikrer ikke kvalitet i Thailand, men uden en kontrakt kan man intet stille op bagefter. Hvem betaler iøvrigt hundrede af tusinder til en person uden en kontrakt?

Frank
Det gør jeg. Smile Og jeg er ganske tilfreds!

Man betaler selvfølgelig ikke hele summen på én gang, men fordeler det over et passende antal rater. Det kræver naturligvis, at man har en på stedet, som kan vurdere om der er fremskridt i forhold til betalinger.

En kontrakt skrevet på thai, en uenighed om kontraktopfyldelse, en eventuel retsag - jeg tror de fleste udlændinge vil være lykkeligere foruden.

Et godt ry og rygte samt kvalitet i tidligere byggeri er den bedste forsikring, man efter min mening kan få i Thailand, når man skal bygge et hus.

AL 48
Payanak.
Det er der nok ingen danskere der gør.-Men thai´er ser anderledes på det. I hvert fald der hvor jeg holder til i Thailand (ude på bøh-landet).
Ved start af byggeri af alm. hus der (ikke pragtvilla eller slot) har man grunden. Så taler ens kone/kæreste med en "bygmester" om bygning af huset (størrelse-indretning-antal værelser osv.). Bygmesteren går så i gang med at udregne materialer og bestille dem hen ad vejen som byggeriet skrider frem.
Regningerne for materialerne betaler man selv til leverandøren.
Arbejdsløn til bygmester og hans hjælpere afregnes pr. uge.
Der er således ikke et samlet beløb fra start, som skal betales forud. Man har dog fået et ca. beløb på det færdige byggeri. Men der kan jo komme ændringer hen ad vejen som evt. koster mere.
Man har på den måde aldrig betalt mere end de leverede byggematerialer og arbejdsløn.

Derfor er der her ikke tale om udbetaling af flere hundrede tusinde uden kontrakt. Så set fra en Thai´s side,-hvorfor kontrakt??

Og Frank:
Ja, der er du nemlig inde på det rigtige når det gælder de små lokalsamfund. Inde i de store byer er det naturligvis mange gange anderledes. Men ude i de små lokalsamfund er de vant til at stole på "den gode omtale".
Redigeret af AL 48 d. 13/12-2010 17:17

AL 48
Er der virkelig ikke andre, der har været "uheldige" på en eller anden måde i Thailand?- Eller er i bare "generte"??Angel

Rawirot
AL 48 skrev:
Er der virkelig ikke andre, der har været "uheldige" på en eller anden måde i Thailand?- Eller er i bare "generte"??Angel

Kunne jo også være vi hellere vil tale om alt det positive i Thailand. Det negative er I jo nok om allerede.
Bare en tanke i forbifarten. Sun baby
Redigeret af Rawirot d. 14/12-2010 16:13
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
AL 48
Rawirot skrev:
AL 48 skrev:

Kunne jo også være vi hellere vil tale om alt det positive i Thailand. Det negative er I jo nok om allerede.
Bare en tanke i forbifarten. Sun baby

Det var nu ikke for at være negativ omkring Thailand eller thailandske forhold at jeg oprettede tråden.-men vi får jo alle vores erfaringer.
Hvorfor ikke dele ud af dem??- Jeg er stadig glad for Thailand, men de erfaringer jeg har gjort, deler jeg gerne med andre.Wink

Spring til debat: