Se indlæg|
Vold og anti jul.....(Julebrev)
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 21/12-2010 05:09
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
Tonen har de sidste par dage vaeret haard, men god. Specielt bliver man dum har jeg grint meget af. Mit bidrag - et lidt anderledes julebrev - faar i her. Vold og anti jul i min landsby i Phichitprovinsen Jesus kom til verden paa anden sal - i Magasin du Nord - synger Kim Larsen mesterligt. Jeg ved ikke om Bhudda saa dagens lys i Big C, Carrefour eller Tesco Lotus.....naeppe, men julemanden staar smilende ved indgangen til vores lokale Lotus, vinker og vrikker lystigt med numsen - godt hjulpet af en 220 v elledning. Som de fleste steder i de vestlige lande har thailaenderne ogsaa set fidusen i at skrue op for juleglimmeret i de store varehuse. Det saelger. Jeg savner ikke det danske juleraes og har ikke holdt jul i Danmark de sidste 7 aar...men det er ligesom der i mine spytkirtler er indbygget en kalender, der siger...nu er det snart juleaften....flaeskesteg og and med hele svineriet. Men i juleugen gaar livet ellers sin vante gang i min lille landsby - maaske speedet lidt op af det tilstundende vesterlandske nytaar. De gamle maend samles stadig kl. 12 ved den lokale cykelsmedie og spiller et thailands terningespil, som de altid har gjort. De unge maend med rygtatoveringer, som kunne minde om forsiden af Jyllandsposten, samles hver soendag med deres kamphaner. Der kaempes...ikke til doeden, men til den ene part traekker sin hane ud, inden den bliver alt for molestreret. Underholdningen suppleres af thaiboksning i tv og whisky. Ikke noget nyt under solen....hver soendag....jul eller ej....som de altid har gjort. Min svogers stolthed er hans kamphane, som naesten virker som en potensforlaenger. Mange sejre...og salgsprisen stiger - i takt med prestige og respekt. Nogle gange i festlig lag med ham, svinger jeg macheten hen over hovedet paa hanen og siger paa mit primitive thai...soup, tom yam...alloi, alloi. Han griner, men smilet naar ikke oejnene. Han kikker nervoest paa min hustru, som kraftig bedyrer, at det kunne jeg aldrig finde paa. Paa den anden side af gaden bor Blackman, som jeg kalder ham - sammen med kone og svigerfamilie. Flittig rismarkarbejder, som er braendt naesten sort af solen. Hans svigermoder hader ham - og foelelsen er gensidig. Han tager aldrig del i det sosciale drikkeri, men naar hoesten er i hus, skal det fejres. Han laegger sig paa sin seng, allieret med en flaske whisky og et streoanlaeg, der for aabne vinduer kan underholde det halve af landsbyen. I denner situation holder svigermoder lav profil - for med en fuld thaimand er der kort lunte - og ikke langt til et blaat oeje, hvad mange af det svage kon har maattet sande. Ingen tager anstoed af Blackmans show. Alle ved hvad der foregaar - jul eller ej - ogsaa landbetjenten paa sin lille politistation ved hovedvejen. Heller ikke hvis han bliver forstyrret i sin middagslur, kunne han droemme om at laegge en daemper paa underholdningen. Betjentens mest aktive periode er et par timer om eftermiddagen, hvor han bevaeger sig ned i det lokale suppekoekken ifoert undertroeje, haandjern, walkie talkie og en pistol saa stor som Birthe Roens bagdel. Efter et par glas vil han gerne vise pistolen frem i ukontrollerede haandbevaegelser. Jeg har forlaengst laert at pakke mig vaek, mens tid er. I frisoerforretningen i kineserkvarteret straaler Bhudda alteret med blomster, lys og roegelsespinde og div. smaa laekkerier til aanderne. gsaa her gaar julen upaaagtet hen, mens Haircut rutineret svinger sin ragekniv rundt om oererne og nakken paa min papsoen Tua - mens han foelger med i en film paa tv. Jeg faar lidt sved paa panden - det er min tur naeste gang. Da Tua forlader stolen - stadig med oererne i behold, faar jeg Haircut forklaret, ay jeg kommer tilbage i naeste uge (hvor tv programmerne forhaabentlig er mindre interessante). Lidt uautoriseret juleunderholdning blev det til i gaar. Thaifolket er kendt for deres selvkontrol, men engang imellem faar stressen overtaget og temperamenterne kan stige med eksplosiv fart. Et familieopgoer mellem to gadeboder er under udvikling. 2 kvinder 50 m fra min svigermors hus ruller rundt paa gaden - og de skiftes til at banke hinandens hoveder ned i cementen. Det ser faelt ud, men ingen blander sig. 3 unge maend staar ikke langt derfra - og griner. 0ne eye sidder i sit lille vagthus midt i rismarken og kikker ud i nattehimmelen. Julestjerner eller himmelhunde? Nej, han holde oeje med gemene tyveknaegte. Vandpumpegrej er i hoej kurs. Loennen er 100 bth. pr. nat - rigeligt til mad og et par cigaretter i ny og nae. Jeg har spurgt min hustru hvad der er sket med hans oeje. Hun kikker underligt paa mig - maerkeligt spoergsmaal - hun aner det ikke - saadan har han altid set ud. Shitman, Thailands svar paa danske Lorte Leif, koerer hvileloes op og ned af hovedgaden med sin slamsuger. Det kniber med kunderne. For de fleste er der ikke forskel paa hverdags mad og julemenu, nemlig ris og selvfanget fisk, der ikke giver meget arbejde til ringmusklerne. Droemmen om flaeskestegen sidder stadig i mine spytkirtler, men det bliver nok kogt grisehoved med chili dip (sennep til mig) eller barbeque, hvis jeg ikke vil spise alene. ja - for mig er det noedvendigt med alle disse oegenavne, hvis jeg skal holde styr paa hvem er hvem. Det er jul - det er cool. Det er ogsaa ved at blive koldt - mange taender baal udenfor deres huse om morgenen. I Tesco Lotus faar julemanden lov til at vrikke videre. Et godt stykke inde i det nye aar traekkes stikket ud. Man siger julen varer lige til Paaske, men de guldlaminerede transparenter med Merry Christmas som haenger over mange forretninger, kan sagtens faa lov til at haenge laengere.....det saelger. Men i Bangkok og kongens sommerby Hua Hin straaler juleglimmeret med en saadan intensitet, at det faar juletraet paa Raadhuspladsen i Koebenhavn til at ligne en ubetalt el regning. De 3 krigsskibe, der troelig har passet paa kongen i mange aar er der ikke mere....hvert aar stadset op i et lyshav...men nu er de vaek. Ja....alting faar en ende. En rigtig glaedelig jul til alle jer paa DTW - ude og hjemme. Himmelhunden |
|
|
|
| basse50 |
Lagt på d. 21/12-2010 06:00
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 94 |
HE HE Kanon (jule) beretning, ja ligesom man selv var der, den kan jeg da leve "på" et stykke tid , her i julen. God jul til dig Himmelhund
Redigeret af basse50 d. 21/12-2010 06:00 |
|
|
|
| Rawirot |
Lagt på d. 21/12-2010 07:20
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 352 |
Himmelhunden skrev: Tonen har de sidste par dage vaeret haard, men god. Specielt bliver man dum har jeg grint meget af. Mit bidrag - et lidt anderledes julebrev - faar i her. Vold og anti jul i min landsby i Phichitprovinsen Jesus kom til verden paa anden sal - i Magasin du Nord - synger Kim Larsen mesterligt. Jeg ved ikke om Bhudda saa dagens lys i Big C, Carrefour eller Tesco Lotus.....naeppe, men julemanden staar smilende ved indgangen til vores lokale Lotus, vinker og vrikker lystigt med numsen - godt hjulpet af en 220 v elledning. Som de fleste steder i de vestlige lande har thailaenderne ogsaa set fidusen i at skrue op for juleglimmeret i de store varehuse. Det saelger. Jeg savner ikke det danske juleraes og har ikke holdt jul i Danmark de sidste 7 aar...men det er ligesom der i mine spytkirtler er indbygget en kalender, der siger...nu er det snart juleaften....flaeskesteg og and med hele svineriet. Men i juleugen gaar livet ellers sin vante gang i min lille landsby - maaske speedet lidt op af det tilstundende vesterlandske nytaar. De gamle maend samles stadig kl. 12 ved den lokale cykelsmedie og spiller et thailands terningespil, som de altid har gjort. De unge maend med rygtatoveringer, som kunne minde om forsiden af Jyllandsposten, samles hver soendag med deres kamphaner. Der kaempes...ikke til doeden, men til den ene part traekker sin hane ud, inden den bliver alt for molestreret. Underholdningen suppleres af thaiboksning i tv og whisky. Ikke noget nyt under solen....hver soendag....jul eller ej....som de altid har gjort. Min svogers stolthed er hans kamphane, som naesten virker som en potensforlaenger. Mange sejre...og salgsprisen stiger - i takt med prestige og respekt. Nogle gange i festlig lag med ham, svinger jeg macheten hen over hovedet paa hanen og siger paa mit primitive thai...soup, tom yam...alloi, alloi. Han griner, men smilet naar ikke oejnene. Han kikker nervoest paa min hustru, som kraftig bedyrer, at det kunne jeg aldrig finde paa. Paa den anden side af gaden bor Blackman, som jeg kalder ham - sammen med kone og svigerfamilie. Flittig rismarkarbejder, som er braendt naesten sort af solen. Hans svigermoder hader ham - og foelelsen er gensidig. Han tager aldrig del i det sosciale drikkeri, men naar hoesten er i hus, skal det fejres. Han laegger sig paa sin seng, allieret med en flaske whisky og et streoanlaeg, der for aabne vinduer kan underholde det halve af landsbyen. I denner situation holder svigermoder lav profil - for med en fuld thaimand er der kort lunte - og ikke langt til et blaat oeje, hvad mange af det svage kon har maattet sande. Ingen tager anstoed af Blackmans show. Alle ved hvad der foregaar - jul eller ej - ogsaa landbetjenten paa sin lille politistation ved hovedvejen. Heller ikke hvis han bliver forstyrret i sin middagslur, kunne han droemme om at laegge en daemper paa underholdningen. Betjentens mest aktive periode er et par timer om eftermiddagen, hvor han bevaeger sig ned i det lokale suppekoekken ifoert undertroeje, haandjern, walkie talkie og en pistol saa stor som Birthe Roens bagdel. Efter et par glas vil han gerne vise pistolen frem i ukontrollerede haandbevaegelser. Jeg har forlaengst laert at pakke mig vaek, mens tid er. I frisoerforretningen i kineserkvarteret straaler Bhudda alteret med blomster, lys og roegelsespinde og div. smaa laekkerier til aanderne. gsaa her gaar julen upaaagtet hen, mens Haircut rutineret svinger sin ragekniv rundt om oererne og nakken paa min papsoen Tua - mens han foelger med i en film paa tv. Jeg faar lidt sved paa panden - det er min tur naeste gang. Da Tua forlader stolen - stadig med oererne i behold, faar jeg Haircut forklaret, ay jeg kommer tilbage i naeste uge (hvor tv programmerne forhaabentlig er mindre interessante). Lidt uautoriseret juleunderholdning blev det til i gaar. Thaifolket er kendt for deres selvkontrol, men engang imellem faar stressen overtaget og temperamenterne kan stige med eksplosiv fart. Et familieopgoer mellem to gadeboder er under udvikling. 2 kvinder 50 m fra min svigermors hus ruller rundt paa gaden - og de skiftes til at banke hinandens hoveder ned i cementen. Det ser faelt ud, men ingen blander sig. 3 unge maend staar ikke langt derfra - og griner. 0ne eye sidder i sit lille vagthus midt i rismarken og kikker ud i nattehimmelen. Julestjerner eller himmelhunde? Nej, han holde oeje med gemene tyveknaegte. Vandpumpegrej er i hoej kurs. Loennen er 100 bth. pr. nat - rigeligt til mad og et par cigaretter i ny og nae. Jeg har spurgt min hustru hvad der er sket med hans oeje. Hun kikker underligt paa mig - maerkeligt spoergsmaal - hun aner det ikke - saadan har han altid set ud. Shitman, Thailands svar paa danske Lorte Leif, koerer hvileloes op og ned af hovedgaden med sin slamsuger. Det kniber med kunderne. For de fleste er der ikke forskel paa hverdags mad og julemenu, nemlig ris og selvfanget fisk, der ikke giver meget arbejde til ringmusklerne. Droemmen om flaeskestegen sidder stadig i mine spytkirtler, men det bliver nok kogt grisehoved med chili dip (sennep til mig) eller barbeque, hvis jeg ikke vil spise alene. ja - for mig er det noedvendigt med alle disse oegenavne, hvis jeg skal holde styr paa hvem er hvem. Det er jul - det er cool. Det er ogsaa ved at blive koldt - mange taender baal udenfor deres huse om morgenen. I Tesco Lotus faar julemanden lov til at vrikke videre. Et godt stykke inde i det nye aar traekkes stikket ud. Man siger julen varer lige til Paaske, men de guldlaminerede transparenter med Merry Christmas som haenger over mange forretninger, kan sagtens faa lov til at haenge laengere.....det saelger. Men i Bangkok og kongens sommerby Hua Hin straaler juleglimmeret med en saadan intensitet, at det faar juletraet paa Raadhuspladsen i Koebenhavn til at ligne en ubetalt el regning. De 3 krigsskibe, der troelig har passet paa kongen i mange aar er der ikke mere....hvert aar stadset op i et lyshav...men nu er de vaek. Ja....alting faar en ende. En rigtig glaedelig jul til alle jer paa DTW - ude og hjemme. Himmelhunden Tak for din glimrende beretning. For os som også har oplevet livet derude kan kun nikke genkendende til din beretning. Hvis et sådan liv er thai dumhed og smitter os danskere...".So GOD BLESS IT". Det er det hele værd og fuldstændigt uspoleret af vores så "dejlige danske liv " Tak igen og en rigtig god jul og et godt nyt år til dig og dine derude. Redigeret af Rawirot d. 21/12-2010 07:21 Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk |
|
|
|
| Gokinok |
Lagt på d. 21/12-2010 08:07
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Herlig beretning, tak for det Himmelhunden! Ja, "idyllen" er fascinerende når man er tilskuer - dvs. Farang - for de lokale er det jo bare hverdag, ikke? Skulle det ske at man bliver en anelse dum af det, så gør det ikke spor. ![]() Doc Gonzo |
|
|
|
| alimik |
Lagt på d. 21/12-2010 09:58
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 5 |
Herlig med et godt indlæg fra himmelhunden,rart med et godt grin.Her er der en der har humøret i behold ,,,tak for det![]() |
|
|
|
| swaddii |
Lagt på d. 21/12-2010 11:44
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 258 |
Himmelhunden hvor er det lige det foregår såån i Thailand?
en gang Isaan altid Isaan |
|
|
|
| Rawirot |
Lagt på d. 21/12-2010 11:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 352 |
swaddii skrev: Himmelhunden hvor er det lige det foregår såån i Thailand? ![]() I næsten alle småsamfund i Issan forgår det som regel sådan. Det ved alle som har levet eller lever i disse små samfund. Det er endda meget godt beskrevet. Det er ikke på Bar i Pattaya, som jo heller ikke er et reelt billede af det thailand vi holder af,men jeg kan forstå at rigtig mange af de folk der er her på siden næsten ikke har været andre steder. Ikke så mange af "vi hellige " som aldrig ville sætte vores fødder der. Redigeret af Rawirot d. 21/12-2010 11:58 Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk |
|
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 22/12-2010 04:02
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
Rawirot skrev: swaddii skrev: Himmelhunden hvor er det lige det foregår såån i Thailand? ![]() I næsten alle småsamfund i Issan forgår det som regel sådan. Det ved alle som har levet eller lever i disse små samfund. Det er endda meget godt beskrevet. Det er ikke på Bar i Pattaya, som jo heller ikke er et reelt billede af det thailand vi holder af,men jeg kan forstå at rigtig mange af de folk der er her på siden næsten ikke har været andre steder. Ikke så mange af "vi hellige " som aldrig ville sætte vores fødder der. Tak for positiv respons. Til Swaddii. Phichitprovinsen, med hovedbyen Phichit ligger lige mellem Bangkok og Chiang Mai. Phichitprovinsen kaldes også Thailands risgryde. Min landsby ligger 8 km nord for Phichit. Min ferieby er Hua Hin hvis jeg trænger til at få lidt sand mellem tæerne - men jeg vil ikke bo der. Himmelhunden |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 22/12-2010 09:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Rawirot skrev: Himmelhunden skrev: Tonen har de sidste par dage vaeret haard, men god. Specielt bliver man dum har jeg grint meget af. Mit bidrag - et lidt anderledes julebrev - faar i her. Vold og anti jul i min landsby i Phichitprovinsen Jesus kom til verden paa anden sal - i Magasin du Nord - synger Kim Larsen mesterligt. Jeg ved ikke om Bhudda saa dagens lys i Big C, Carrefour eller Tesco Lotus.....naeppe, men julemanden staar smilende ved indgangen til vores lokale Lotus, vinker og vrikker lystigt med numsen - godt hjulpet af en 220 v elledning. Som de fleste steder i de vestlige lande har thailaenderne ogsaa set fidusen i at skrue op for juleglimmeret i de store varehuse. Det saelger. Jeg savner ikke det danske juleraes og har ikke holdt jul i Danmark de sidste 7 aar...men det er ligesom der i mine spytkirtler er indbygget en kalender, der siger...nu er det snart juleaften....flaeskesteg og and med hele svineriet. Men i juleugen gaar livet ellers sin vante gang i min lille landsby - maaske speedet lidt op af det tilstundende vesterlandske nytaar. De gamle maend samles stadig kl. 12 ved den lokale cykelsmedie og spiller et thailands terningespil, som de altid har gjort. De unge maend med rygtatoveringer, som kunne minde om forsiden af Jyllandsposten, samles hver soendag med deres kamphaner. Der kaempes...ikke til doeden, men til den ene part traekker sin hane ud, inden den bliver alt for molestreret. Underholdningen suppleres af thaiboksning i tv og whisky. Ikke noget nyt under solen....hver soendag....jul eller ej....som de altid har gjort. Min svogers stolthed er hans kamphane, som naesten virker som en potensforlaenger. Mange sejre...og salgsprisen stiger - i takt med prestige og respekt. Nogle gange i festlig lag med ham, svinger jeg macheten hen over hovedet paa hanen og siger paa mit primitive thai...soup, tom yam...alloi, alloi. Han griner, men smilet naar ikke oejnene. Han kikker nervoest paa min hustru, som kraftig bedyrer, at det kunne jeg aldrig finde paa. Paa den anden side af gaden bor Blackman, som jeg kalder ham - sammen med kone og svigerfamilie. Flittig rismarkarbejder, som er braendt naesten sort af solen. Hans svigermoder hader ham - og foelelsen er gensidig. Han tager aldrig del i det sosciale drikkeri, men naar hoesten er i hus, skal det fejres. Han laegger sig paa sin seng, allieret med en flaske whisky og et streoanlaeg, der for aabne vinduer kan underholde det halve af landsbyen. I denner situation holder svigermoder lav profil - for med en fuld thaimand er der kort lunte - og ikke langt til et blaat oeje, hvad mange af det svage kon har maattet sande. Ingen tager anstoed af Blackmans show. Alle ved hvad der foregaar - jul eller ej - ogsaa landbetjenten paa sin lille politistation ved hovedvejen. Heller ikke hvis han bliver forstyrret i sin middagslur, kunne han droemme om at laegge en daemper paa underholdningen. Betjentens mest aktive periode er et par timer om eftermiddagen, hvor han bevaeger sig ned i det lokale suppekoekken ifoert undertroeje, haandjern, walkie talkie og en pistol saa stor som Birthe Roens bagdel. Efter et par glas vil han gerne vise pistolen frem i ukontrollerede haandbevaegelser. Jeg har forlaengst laert at pakke mig vaek, mens tid er. I frisoerforretningen i kineserkvarteret straaler Bhudda alteret med blomster, lys og roegelsespinde og div. smaa laekkerier til aanderne. gsaa her gaar julen upaaagtet hen, mens Haircut rutineret svinger sin ragekniv rundt om oererne og nakken paa min papsoen Tua - mens han foelger med i en film paa tv. Jeg faar lidt sved paa panden - det er min tur naeste gang. Da Tua forlader stolen - stadig med oererne i behold, faar jeg Haircut forklaret, ay jeg kommer tilbage i naeste uge (hvor tv programmerne forhaabentlig er mindre interessante). Lidt uautoriseret juleunderholdning blev det til i gaar. Thaifolket er kendt for deres selvkontrol, men engang imellem faar stressen overtaget og temperamenterne kan stige med eksplosiv fart. Et familieopgoer mellem to gadeboder er under udvikling. 2 kvinder 50 m fra min svigermors hus ruller rundt paa gaden - og de skiftes til at banke hinandens hoveder ned i cementen. Det ser faelt ud, men ingen blander sig. 3 unge maend staar ikke langt derfra - og griner. 0ne eye sidder i sit lille vagthus midt i rismarken og kikker ud i nattehimmelen. Julestjerner eller himmelhunde? Nej, han holde oeje med gemene tyveknaegte. Vandpumpegrej er i hoej kurs. Loennen er 100 bth. pr. nat - rigeligt til mad og et par cigaretter i ny og nae. Jeg har spurgt min hustru hvad der er sket med hans oeje. Hun kikker underligt paa mig - maerkeligt spoergsmaal - hun aner det ikke - saadan har han altid set ud. Shitman, Thailands svar paa danske Lorte Leif, koerer hvileloes op og ned af hovedgaden med sin slamsuger. Det kniber med kunderne. For de fleste er der ikke forskel paa hverdags mad og julemenu, nemlig ris og selvfanget fisk, der ikke giver meget arbejde til ringmusklerne. Droemmen om flaeskestegen sidder stadig i mine spytkirtler, men det bliver nok kogt grisehoved med chili dip (sennep til mig) eller barbeque, hvis jeg ikke vil spise alene. ja - for mig er det noedvendigt med alle disse oegenavne, hvis jeg skal holde styr paa hvem er hvem. Det er jul - det er cool. Det er ogsaa ved at blive koldt - mange taender baal udenfor deres huse om morgenen. I Tesco Lotus faar julemanden lov til at vrikke videre. Et godt stykke inde i det nye aar traekkes stikket ud. Man siger julen varer lige til Paaske, men de guldlaminerede transparenter med Merry Christmas som haenger over mange forretninger, kan sagtens faa lov til at haenge laengere.....det saelger. Men i Bangkok og kongens sommerby Hua Hin straaler juleglimmeret med en saadan intensitet, at det faar juletraet paa Raadhuspladsen i Koebenhavn til at ligne en ubetalt el regning. De 3 krigsskibe, der troelig har passet paa kongen i mange aar er der ikke mere....hvert aar stadset op i et lyshav...men nu er de vaek. Ja....alting faar en ende. En rigtig glaedelig jul til alle jer paa DTW - ude og hjemme. Himmelhunden Tak for din glimrende beretning. For os som også har oplevet livet derude kan kun nikke genkendende til din beretning. Hvis et sådan liv er thai dumhed og smitter os danskere...".So GOD BLESS IT". Det er det hele værd og fuldstændigt uspoleret af vores så "dejlige danske liv " Tak igen og en rigtig god jul og et godt nyt år til dig og dine derude. Helt enig,-det er som at se livet i den landsby, hvor jeg holder til dernede (Na Klang) Der har min svoger også kamphaner, dog ikke kun en men 4, som han pænt går tur med (flytter i burene)flere gange dagligt, når han ellers kan få lettet røven fra hængekøjen.-Herligt liv. God Jul |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.