Se indlæg|
Opstart af IT virksomhed - men hvor?
|
|
| Globetrotter |
Lagt på d. 26/01-2011 20:48
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 31 |
Jeg har i et stykke tid gået med tanken om at opstarte virksomhed i Thailand. Har mange års erfaring med webløsninger, bl.a. CMS og webshop løsninger og det er også dette jeg gerne vil beskæftige mig med i Thailand. Spørgmålet er nu hvor i Thailand vil det være mest fornuftigt at starte sit firma op? Jeg tænker specielt på hvor man finder kvalificeret arbejdskraft indenfor IT området. Min primære målgruppe havde jeg tænkt skulle være Danske virksomheder. Men er der Thai virksomheder der samarbejder med Danske IT virksomheder eller foretrækker de Thai'er? Er der nogen der har erfaringer indenfor området eller nogen som kunne være interesseret i et samarbejde, så send gerne en besked her. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 27/01-2011 16:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Har sendt dig en P.B. |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 28/01-2011 04:42
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Globetrotter skrev: Jeg har i et stykke tid gået med tanken om at opstarte virksomhed i Thailand. Har mange års erfaring med webløsninger, bl.a. CMS og webshop løsninger og det er også dette jeg gerne vil beskæftige mig med i Thailand. Spørgmålet er nu hvor i Thailand vil det være mest fornuftigt at starte sit firma op? Jeg tænker specielt på hvor man finder kvalificeret arbejdskraft indenfor IT området. Min primære målgruppe havde jeg tænkt skulle være Danske virksomheder. Men er der Thai virksomheder der samarbejder med Danske IT virksomheder eller foretrækker de Thai'er? Er der nogen der har erfaringer indenfor området eller nogen som kunne være interesseret i et samarbejde, så send gerne en besked her. Hej Globetrottter... Du skal tænke dig godt om hvis du vil starte en IT virksomhed op i Thailand , men nå det var jo egentligt ikke det du spurgte om .... De bedste steder at se efter min målestok er at starte et firma op i enten Chiang Mai eller i Bangkok, det er der hvor der er størst muligheder for måske at kunne finde kvalificeret arbejdskraft. Nu satte jeg en streg under måske lige ovenover ..... Min oplevelse er at det kan være svært for et nystartet firma med udenlandsk ledelse at finde kvalificerede medarbejdere .... hvorfor, det kan der være mange årsager til ... prestige, manglende færdigheder i forhold til det CV de præsenterer for en, manglende engelsk kundskaber , der kan være mange ting der spiller ind der....... Man kan så også vælge at bruge freelancere til jobs i starten, så kan man se hinanden an, du kan få set om de kan det de påstår og de kan se hvad du stiller af krav til tingene (så er der mange der forsvinder!!)... |
|
|
|
| bertram |
Lagt på d. 28/01-2011 16:13
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 17 |
hej.. til din orientering... du skal naturligvis have arbejdstilladelse, og det medfører at du skal have 4 thaie i arbejde.. for at få den.. 2 unge har startet it,virksomhed i hua hin , oog fik sig forhandlet til 6 thaier i arbejde.. regnskabsmessig har de nu opgivet, og overladt til beuro.. jeg har selv virksomhed.. export startede for 5 år siden.. det r kun op af bakke.. bette bertram
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 28/01-2011 20:26
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
bertram skrev: hej.. til din orientering... du skal naturligvis have arbejdstilladelse, og det medfører at du skal have 4 thaie i arbejde.. for at få den.. 2 unge har startet it,virksomhed i hua hin , oog fik sig forhandlet til 6 thaier i arbejde.. regnskabsmessig har de nu opgivet, og overladt til beuro.. jeg har selv virksomhed.. export startede for 5 år siden.. det r kun op af bakke.. Man skal ikke have ansatte for at få en arbejdstilladelse, men man skal have ansatte for at forlænge et visum pga. en arbejdstilladelse, men man behøver ikke at forlænge sit visum, hvis man gider tage til et naboland hver tredje måned. HIlsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| gg |
Lagt på d. 29/01-2011 16:18
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Hej Globetrotter. Jeg arbejder også med en målsætning om at starte IT-virksomhed i Thailand indenfor 1år, så det kunne være interessant at tales sammen og se om vi kunne bruge hinanden til noget. Som allerede fortalt kræves der Thai ansatte. Disse ansatte behøver ikke at modtage løn i starten (du skal jo først have kunder for at beskæftige dem), men du skal betale en forsikring til dem alligevel. Derudover skal du registrere 2 mio. Baht (de skal ikke være tilstede, men loven siger min. 25%) og du skal have et firma til at ordne regnskabet. Du skal regne med at alle disse ting koster dig 100.000 Baht første år, og efterfølgende år 60.000 Baht per år. Så det er en del dyrere at have et thai firma til at køre rundt end et dansk firma. Men ikke destro mindre er det det jeg selv har gang i, for paradis lokker jo :-) Jeg forsøger at sprede mine aktiviteter ud for at have større intjeningspotentiale, man stadig kun udgift til ét firma. Jeg går udfra det er en form for outsourcing af webprogrammering du vil starte. Her er konkurrencen stor. Men det gælder om at give det et unikt skær, og så skal man tro på sine projekter. Det gør jeg hvertfald :-) Du er velkommen til at kontakte mig hvis du synes det kunne være interessant at sparre. |
|
|
|
| Globetrotter |
Lagt på d. 06/02-2011 21:02
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 31 |
Tak for input og svar. Mit spørgsmål gik primært på hvor i landet der er størst chance for at skaffe kvalificeret arbejdskraft :-) Chaing Mai og Bangkok er sikkert gode bud, kunne der være andre muligheder? Men jeg kan se at der er delte meninger om hvad det koster at starte og drive et firma i Thailand. I opstarten kan det godt være at jeg benytter af mig af freelancere, men planen er at jeg skal 1-2 medarbejdere, en grafiker og en programmør. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.