Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan træner i jeres kæreste som skal op i indvandringsprøven?
Snu
jeg er meget interesseret i praktiske input, hvis nogen har fundet gode metoer og værktøjer, som kan gøre arbejdet så målrettet og let som muligt.

på forhpånd tak.

Snu

Robert Kronberg
Snu skrev:
jeg er meget interesseret i praktiske input, hvis nogen har fundet gode metoer og værktøjer, som kan gøre arbejdet så målrettet og let som muligt.

på forhpånd tak.

Snu

Køb CDerne og se det hele sammen med din kone, herunder de to eksempler på prøven.

Ordlisten er dog noget upædagogisk, men støt jer da til det online-materiale, der findes på www.nyidanmark.dk.

Filmen på thai på CDen kan hun se selv først og derpå kan I gennemgå de 100 billeder, der er, og så kan hun se filmen igen osv.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
sudsakhon
Som Robert skrev:
Der er ingen nem genvej, men benyt det materiale,, der er tilgængeligt. Dette er det smarteste, idet der er indenfor den kategori at spørsmålene falder ..
Men fat mod..Tilegnet viden kommer jo aldrig dårligt igen, uanset hvor uenig man kan være i baggrunden for disse test

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
phan
Hejsa

Jeg er ny på dette forum - så bær over med mig hvis jeg drejer diskusionen i forkert retning.

Jeg har selv de samme overvejelser da min kone kommer tilbage til DK i marts 2011. Jeg er i forbindelse med indvandringsprøven ikke helt tryg ved om det jeg selv kan lære hende er nok ud fra de cdére på ca 2-3 mdr der kræves for at hun får lov at blive efter de 3 mdr. Jeg har sendt cdére og ordlister ud til hende, men det er jo svært for hende at sidde og lære noget ud fra det alene og der er langt til skolerne i Bangkok.

1 Overvejelsen er jo eftersom der ikke er meget tid i thailand til at lære dansk - hvordan tilrettelægges dette bedst muligt når hun så kommer til DK ?

- jeg vil selvfølgelig gøre alt for selv at hjælpe hende til at lære mest muligt så godt jeg kan - men sidste gang hun var her i DK før indførelse af prøven lærte hun ikke ret meget synes jeg - selvom hun gik ganske vist kun få gange på stjernen´s frivillige undervisning udover det jeg prøvede at lære hende - så havde hun svært ved det.

2 Jeg ville gerne vide om der findes eller er nogle der har den samme ide om at hvis der var nogle stykker kunne man deles om en sproglærer der ville undervise vores koner nogle timer hver dag (jeg bor i Århus-området) - både så de lærte lidt dansk men også fik et netværk af nogle veninder og på den måde faldt bedre til. Eventuelt om et sådant netværk allerede eksisterer ?

3 Er der nogen der ved hvordan de offentligt betalte sprogskoler fungerer. Når hun nu får visa til at tage til DK for at bestå indvandringsprøven - kan hun så umiddelbart begynde på disse skoler eller er dette først muligt efter opholdstilladelse opnåes efter indvandringsprøven ? Kan man i den forbindelse forhåndstilmelde hende så optagelse er klar til hun ankommer ?

4 Der er ikke nogen der har lavet en lille manual i det hele taget med alt omkring det man skal foretage sig ved en familiesammenføring og opholdstilladelse - går ud fra man ikke får ret meget oplysning automatisk tilsendt ?
Jeg tænker på alt omkring sprogskolemuligheder, sygesikring, folkeregister, skat og sikkert en del mere jeg ikke har tænkt over mv.

På forhånd tak
Phan

Anonym Bruger
sådan skal hun trænes! det er vejen til succes Smile

clydehaumann
Sprogdelen af prøven er ikke den vanskelige del selv om den dog er lidt sværere end nogle vil gøre den til. Det er ikke kun et spørgsmål om at kunne sige sit navn og fortælle hvor man kommer fra men man skal også kunne lytte til og forstå små rollespil og svare på spørgsmål omkring disse.

Den vanskelige del er videns delen. Man kan selvfølgeligt sætte sig ned og se hele pakken igennem på thailandsk igen og igen til man kan det hele uden ad, men man bør huske på at prøven afholdes på dansk og dette betyder at et kendskab til dansk der ligger langt ud over kravene i selve sprogdelen er nødvendigt. Alle spørgsmål stilles på dansk.

Jeg tro ikke på at en person der ikke allerede taler dansk vil kunne klare denne prøve uden undervisning.

Udlændinge Service anbefaler 300 timers forberedelse, og min personlige erfaring som sproglærer og underviser er at dette ikke er ramt helt ved siden af
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
Robert Kronberg
phan skrev:
Hejsa

Jeg er ny på dette forum - så bær over med mig hvis jeg drejer diskusionen i forkert retning.

Jeg har selv de samme overvejelser da min kone kommer tilbage til DK i marts 2011. Jeg er i forbindelse med indvandringsprøven ikke helt tryg ved om det jeg selv kan lære hende er nok ud fra de cdére på ca 2-3 mdr der kræves for at hun får lov at blive efter de 3 mdr. Jeg har sendt cdére og ordlister ud til hende, men det er jo svært for hende at sidde og lære noget ud fra det alene og der er langt til skolerne i Bangkok.

1 Overvejelsen er jo eftersom der ikke er meget tid i thailand til at lære dansk - hvordan tilrettelægges dette bedst muligt når hun så kommer til DK ?

- jeg vil selvfølgelig gøre alt for selv at hjælpe hende til at lære mest muligt så godt jeg kan - men sidste gang hun var her i DK før indførelse af prøven lærte hun ikke ret meget synes jeg - selvom hun gik ganske vist kun få gange på stjernen´s frivillige undervisning udover det jeg prøvede at lære hende - så havde hun svært ved det.

2 Jeg ville gerne vide om der findes eller er nogle der har den samme ide om at hvis der var nogle stykker kunne man deles om en sproglærer der ville undervise vores koner nogle timer hver dag (jeg bor i Århus-området) - både så de lærte lidt dansk men også fik et netværk af nogle veninder og på den måde faldt bedre til. Eventuelt om et sådant netværk allerede eksisterer ?

3 Er der nogen der ved hvordan de offentligt betalte sprogskoler fungerer. Når hun nu får visa til at tage til DK for at bestå indvandringsprøven - kan hun så umiddelbart begynde på disse skoler eller er dette først muligt efter opholdstilladelse opnåes efter indvandringsprøven ? Kan man i den forbindelse forhåndstilmelde hende så optagelse er klar til hun ankommer ?

4 Der er ikke nogen der har lavet en lille manual i det hele taget med alt omkring det man skal foretage sig ved en familiesammenføring og opholdstilladelse - går ud fra man ikke får ret meget oplysning automatisk tilsendt ?
Jeg tænker på alt omkring sprogskolemuligheder, sygesikring, folkeregister, skat og sikkert en del mere jeg ikke har tænkt over mv.

På forhånd tak
Phan

Hej,

Jeg ser ingen grund til at forhåndstilmelde hende til Indvandringsprøven, da hun har tre måneder til at bestå den.

Mig bekendt tilbydes der ikke gratis undervisning til denne prøve, endnu.

CD-forberedelsesmaterialet til Indvandringsprøven har delvist en vejledning, som du efterspørger, hvor der forklares forskellige ting omkring det nye ophold herunder Sundhedskortet etc.

Forberedelsesmaterialet består, som det er sagt før, af en film på Thai om Danmark, og af 100 billeder med dansk tekst, dansk tale og herpå bliver det gentaget på Thai.

Men naturligvis skal der være nogen til at hjælpe med det. Der siges fx, at "det danske flag hedder Dannebrog", hvorpå den gentages på thai, men der skal jo alligevel noget hjælp til, at forstå hvad rækkefølgen af orderne "det danske flag hedder".

Filmen er naturligvis også på dansk, så du kan se og forstå den og derpå hjælpe med at gennemgå de 100 billeder sammen.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

John
@Robert

Jeg syntes du prøver at forenkle indvandringsprøven, Det er ihvertfald sådan jeg forstår dine indlæg.

Det er bestemt ikke venstrehånds arbejde der kan laves hjemme på køkkenbordet.

I betragtning af at der er indfødte danskere der har svært ved at klare testen, og som Clyde skriver, udlændinge service anbefaler 300 timers forberedelse, så mener jeg helt klart at der skal proffesionel hjælp til.

Det er hårdt arbejde hvis man intet ved i forvejen, og måske kun har 4-6 års skolegang bag sig, i en Thai kommuneskole.

Hvis man tager de anbefalede 300 timer og deler ud over en 3 mdr. periode så er det ca. 3½ times daglig undervisning hver dag, så det er ikke noget man bare lige gør, det tager tid.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Robert Kronberg
John skrev:
@Robert

Jeg syntes du prøver at forenkle indvandringsprøven, Det er ihvertfald sådan jeg forstår dine indlæg.

Det er bestemt ikke venstrehånds arbejde der kan laves hjemme på køkkenbordet.

I betragtning af at der er indfødte danskere der har svært ved at klare testen, og som Clyde skriver, udlændinge service anbefaler 300 timers forberedelse, så mener jeg helt klart at der skal proffesionel hjælp til.

Det er hårdt arbejde hvis man intet ved i forvejen, og måske kun har 4-6 års skolegang bag sig, i en Thai kommuneskole.

Hvis man tager de anbefalede 300 timer og deler ud over en 3 mdr. periode så er det ca. 3½ times daglig undervisning hver dag, så det er ikke noget man bare lige gør, det tager tid.

Hej John,

Måske kan det lyde, som jeg prøver at forenkle indvandringsprøven, men i virkeligheden forsøger jeg at afdramatisere indvandringsprøven.

Hensigten med loven er, at man skal kunne forberede sig med selvstudium, men fakta er dog, at den CD, der er blevet lavet, ikke er særlig pædagogisk, om end der findes relevant støttemateriale på nyidanmark.dk, der kan benyttes som forberedelse.

Jeg er således enig i, hvis man ikke har en meget aktiv dansk partner, at man behøver hjælp fra en skole, og selvom man har en aktiv dansk partner, så er en skoleforberedelse stadig et plus.

Dog tror jeg ikke, men jeg ved det ikke, at de første, som bestod prøven, (alle) har gået til undervisning i 300 timer.

Desuden taler jeg generelt, og ikke kun om dem med den dårligste uddannelsebaggrund, og ej heller om dem med den bedste baggrund. De 300 timer fra Dansk Flygtningehjælp drejer sig i al fald ikke om de stærkeste.

Vi snakker om niveau A1 minus + 100 billeder.

Desuden lægger jeg også op til, hvis man går i skole, at man benytter en hel del tid på "lektier", altså hjemmestudium, men lektier tæller ikke med i timetallet for et kursus.

Da jeg gik på universitetet, gik jeg i skole 3 timer om ugen, men det betyder jo ikke, at jeg kun brugte 3 timer om ugen...

Hilsen, Robert

Spring til debat: