Se indlæg|
Ansigtsløftning hos THAI
|
|
| jc |
Lagt på d. 31/05-2011 10:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 597 |
.... men det "rammer" nok ikke os i Danmark ![]() Fra Bangkok Post: THAI making jets more passenger-friendly Published: 31/05/2011 at 12:00 AM Newspaper section: Business Thai Airways International has begun making its old wide-body aircraft more passenger-friendly in a 5-billion-baht makeover aimed at arresting sagging customer appeal. The flag carrier yesterday unveiled the first of the 20 high-capacity long-haul jetliners, a Boeing 747-400, fitted with improved economy-class seats equipped with individual TV screens and an upgraded in-flight entertainment system. The lack of individual screens in economy class in most old aircraft - a standard feature on most other airlines for a long time - has caused THAI to lose economy passengers to rival airlines. THAI flights to London and Frankfurt have featured more empty seats at the back as passengers opted for other airlines offering individual screens and better audio-video packages, president Piyasvasti Amranand pointed out yesterday. On Bangkok-Paris flights, however, the load factor is a healthy 80% because the carrier's Boeing 777-300ERs leased from Jet Airways have all the cabin frills that top-tier airlines offer. Retrofitting its twin-aisle jets, many of which have been in service for more than 15 years, with new seats and inflight entertainment, is a short-term enhancement exercise as THAI seeks to catch up with rivals such as Cathay Pacific and Singapore Airlines. The existing fleet is thus being modernised before THAI starts to gradually phase in new aircraft that it is acquiring. "Retrofitting aircraft is a good investment with relatively low cost and offering good returns," the chief executive said, noting that a brand-new wide-body medium- to long-haul jet such ass an Airbus A330 costs at least 3 billion baht The retrofitting exercise has three parts. The first batch of six B747-400s with new seats equipped with individual screens in economy class will be phased in at the rate of one a month. A second batch, involving six more B747-400s, will have more extensive changes with new seats in all classes and improved entertainment systems. The installation is due to complete between 2012-13. The third batch, eight B777s, will also undergo retrofitting in economy class in phases starting in August. Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
|
| L |
Lagt på d. 31/05-2011 11:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 511 |
til gengæld udvider de ved at flyve direkte Kbh-Phuket http://npinvestor...26100.aspx |
|
|
|
| Jeppe C |
Lagt på d. 31/05-2011 18:59
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 111 |
Det er rigtig fornuftigt af Thai Airways, da størstedelen af danskerne netop tager til Phuket. Det betyder i princippet at Star Tour og Thomas Cook godt kan pakke en deres A330-300 og 767-300'ere væk. Det kommer uden tvivl til at fjerne en af spillerne fra charter-markedet! Jeg forstår så stadig ikke hvorfor Thai vil "opgradere" deres aldrende flåde. At smide et stort beløb i at opgradere deres gamle fly med nyt elektronik, det hænger ikke rigtig sammen! |
|
|
|
| burana |
Lagt på d. 31/05-2011 23:38
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 47 |
Hej Jeppe Jo det hænger ganske fortrineligt sammen, det er meget lang leveringstid på nye fly fra fabrikkerne, og den opgradering som foretages gør faktisk de 6 fly hvor sæder også udskiftes lettere = mindre brændstofforbrug, og ny elektronik er mindre energi krævende så derved spares brændstof og de har gladere kunder. |
|
|
|
| Jeppe C |
Lagt på d. 01/06-2011 16:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 111 |
burana skrev: Hej Jeppe Jo det hænger ganske fortrineligt sammen, det er meget lang leveringstid på nye fly fra fabrikkerne, og den opgradering som foretages gør faktisk de 6 fly hvor sæder også udskiftes lettere = mindre brændstofforbrug, og ny elektronik er mindre energi krævende så derved spares brændstof og de har gladere kunder. Har du noget link til de påstande? 389 nye sæder med små skærme der er tændt meget af turen, den har jeg svært ved at se skulle spare strøm/fuel.. |
|
|
|
| burana |
Lagt på d. 02/06-2011 00:27
|
Hej Jeppe Jeg vil lige se om jeg kan grave det frem fra Boing's og Airbus's hjemmesider når jeg kommer fra vagt i morgen, for jeg sidder på mit arbejde hvor vi har begrænset adgang til nette af sikkerheds mæssige grunde. I Air Greenlands inflight magasin var der også en artikkel om at de overvejer at skifte sæder og skærme i deres A 330 da de kunne spare ca 8 kg pr sæde x 262 sæder (mange af sæderne er siddet ihjel så de er som en cementsæk at sidde på), og de nye skærme er større og mere lysstærke og bruger under det halve energi af de nuværende, man ville samtidig opgradere det interne playstation system ombord med nye og bedre spil. |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/06-2011 04:25
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
En flyvers generator levere konstant den strøm den kan! Kan ikke spare fuel på den konto, for flyveren kan ikke "gemme" overskydende strøm! Så det er på vægten af de 389 sædder man spare fuel! IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 02/06-2011 05:00
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
jesperfrb skrev: En flyvers generator levere konstant den strøm den kan! Kan ikke spare fuel på den konto, for flyveren kan ikke "gemme" overskydende strøm! Så det er på vægten af de 389 sædder man spare fuel! AHA,- Siden du ved så meget om en flyvers strøm, kan du så ikke forklare det nærmere, da jeg er lidt tungnem og fatter ikke en lyd af hvad du skrev. Hej,-Anton |
|
|
|
| burana |
Lagt på d. 02/06-2011 05:22
|
Jeg er bange for at jesper tager lidt fejl her, en generator levere aldrig mere strøm end der er forbrug til, el produktion er per definition on-demand produktion, med mindre vi taler om u-både der har et lager i form af deres batterier, det er det samme i din bil når du starter motoren bruges en vis mængde energi fra batteriet, og når motoren kører lader den batteriet op til fuld kapasitet derefter laver generatoren kun den strøm som bruges til lys/radio air con. Det er det samme her på elværket vi laver kun den strøm som der er behov for, nu er det nat så vores produktion ligger på 4,8 Mw/time når folk står op og starter kaffemaskiner/ køkken og værksteder op stiger lasten til 5,5 Mw/time. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 02/06-2011 05:38
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Det er altid underholdende naar laegfolk begynder at kloge sig paa elektricitet ![]() Da spaendingen er konstant vil stroemmen variere med den tilsluttede impedans, som Burana siger saa kan stroemmen ikke vaere stoerre end det aktuelle forbrug ... det er en fysisk umulighed.
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/06-2011 05:45
|
|
Ok! Men at drive en flygenerator, er ikke noget der tager ekstra brændstof, den køre med samme hastighed altid, og bliver ikke tungere af et større forbrug! På en normal flymotor levere en generator 90kwa, og hvis ikke alt bliver brugt, ender resten som varme, for energien skal den af med. Men det er rigtigt at når flyet står på jorden, strømforbruget nedsætte med et nyere IFE anlæg. men en flymotor nedsætter ikke sit brændstofforbrug af mindre elforbrug, det bliver bare omsat til varme! Forøvrigt hedder det en IDG på en flyver( Intergratede Driven Generator). Som køre med konstant hastighed for at holde frekvens som er på 400 Hz! Redigeret af jesperfrb d. 02/06-2011 05:55 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 02/06-2011 06:07
|
burana skrev: Jeg er bange for at jesper tager lidt fejl her, en generator levere aldrig mere strøm end der er forbrug til, el produktion er per definition on-demand produktion, med mindre vi taler om u-både der har et lager i form af deres batterier, det er det samme i din bil når du starter motoren bruges en vis mængde energi fra batteriet, og når motoren kører lader den batteriet op til fuld kapasitet derefter laver generatoren kun den strøm som bruges til lys/radio air con. Det er det samme her på elværket vi laver kun den strøm som der er behov for, nu er det nat så vores produktion ligger på 4,8 Mw/time når folk står op og starter kaffemaskiner/ køkken og værksteder op stiger lasten til 5,5 Mw/time. Netop - Og derfor stiger drivmotorens energiforbrug tilsvarende, da det ellers er en evighedsmaskine.Hej |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 02/06-2011 06:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
jesperfrb skrev: Ok! Men at drive en flygenerator, er ikke noget der tager ekstra brændstof, den køre med samme hastighed altid, og bliver ikke tungere af et større forbrug! På en normal flymotor levere en generator 90kwa, og hvis ikke alt bliver brugt, ender resten som varme, for energien skal den af med. Men det er rigtigt at når flyet står på jorden, strømforbruget nedsætte med et nyere IFE anlæg. men en flymotor nedsætter ikke sit brændstofforbrug af mindre elforbrug, det bliver bare omsat til varme! Forøvrigt hedder det en IDG på en flyver( Intergratede Driven Generator). Som køre med konstant hastighed for at holde frekvens som er på 400 Hz! Konstant hastighed for at holde en bestemt frekvens er vist et gennemgaaende traek ved generatorer ![]() "Men at drive en flygenerator, er ikke noget der tager ekstra brændstof, den køre med samme hastighed altid, og bliver ikke tungere af et større forbrug!" Jesper, jeg tror du er paa sporet af noget stort her! Jeg kender mange der vil betale adskellige millioner for opskriften ...
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 02/06-2011 08:14
|
jesperfrb skrev: Ok! Men at drive en flygenerator, er ikke noget der tager ekstra brændstof, den køre med samme hastighed altid, og bliver ikke tungere af et større forbrug! På en normal flymotor levere en generator 90kwa, og hvis ikke alt bliver brugt, ender resten som varme, for energien skal den af med. Men det er rigtigt at når flyet står på jorden, strømforbruget nedsætte med et nyere IFE anlæg. men en flymotor nedsætter ikke sit brændstofforbrug af mindre elforbrug, det bliver bare omsat til varme! Forøvrigt hedder det en IDG på en flyver( Intergratede Driven Generator). Som køre med konstant hastighed for at holde frekvens som er på 400 Hz! Jesper, jeg er ikke helt med ang. hvilket slags fly du omtaler?- Men det må være små fly. På Boeing 747-400 og alle de andre store fly er der intet IDG som du kalder det, men derimod APU-system. Det består af en eller flere små turbinemotorer, som leverer tryk til hydraulik, startluft til hovedmotorerne, samt al EL.- Også opladning af nødbatterier, som har en kapacitet der bevirker at de kan flyve normalt i ½ time, hvis elforsyningen skulle svigte. Den APU-enhed som trækker generator forbruger også brændstof alt afhængig af belastning for at holde omdrejningerne, så derfor besparelse ved lavere energiforbrug. APU-enhederne blev indført omkring 1963, så flyene blev uafhængig af landbaseret energi, og kunne betjene mindre lufthavne. Disse enheder startes enten elektrisk (akkumulator) eller en blanding af hydrazin og vand. Udstødningen fra disse enheder ses tit i halen af flyet. På de nordlige canadiske flyvepladser kan man tit se jordpersonel stå bagved flyene og varme sig, da anlægget kører for at opvarme flyet. Emergency power unitEmergency hydraulic and electric power are provided by a different type of gas turbine engine. Unlike most gas turbines, an emergency power unit has no gas compressor or ignitors, and uses a combination of hydrazine and water, rather than jet fuel. When the hydrazine and water mixture is released and passes across a catalyst of iridium, it spontaneously ignites, creating hot expanding gases which drive the turbine. The power created is transmitted through a gearbox to drive an electrical generator and hydraulic pump. The hydrazine is contained in a sealed, nitrogen charged accumulator. When the system is armed, the hydrazine is released whenever the engine-driven generators go off-line, or if all engine-driven hydraulic pumps fail. Hav en god dag,-Anton Redigeret af AL 48 d. 02/06-2011 08:46 |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/06-2011 09:01
|
|
Ikke flere kommentar til jer der ved alt! Er selv uddannet flymekaniker, men jeg ved intet ![]() APUén bliver stoppet efter motorstart! IDG´en køre altid,når motoren kører og er en meget lille belastning iforhold til brændstofforbrug! Redigeret af jesperfrb d. 02/06-2011 09:07 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/06-2011 09:09
|
|
Emergency power unitEmergency hydraulic and electric power are provided by a different type of gas turbine engine. Unlike most gas turbines, an emergency power unit has no gas compressor or ignitors, and uses a combination of hydrazine and water, rather than jet fuel. When the hydrazine and water mixture is released and passes across a catalyst of iridium, it spontaneously ignites, creating hot expanding gases which drive the turbine. The power created is transmitted through a gearbox to drive an electrical generator and hydraulic pump. The hydrazine is contained in a sealed, nitrogen charged accumulator. When the system is armed, the hydrazine is released whenever the engine-driven generators go off-line, or if all engine-driven hydraulic pumps fail. Findes kun på militær fly! IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 02/06-2011 09:23
|
jesperfrb skrev: Ikke flere kommentar til jer der ved alt! Er selv uddannet flymekaniker, men jeg ved intet ![]() APUén bliver stoppet efter motorstart! IDG´en køre altid,når motoren kører og er en meget lille belastning iforhold til brændstofforbrug! Du må da meget unskylde hvis jeg har fornærmet dig med mine spørgsmål, samt forsøg på at finde ud af el-systemerne i store fly. Jeg er selv elektromekaniker, men aner ikke en skid om opbygning af flysystemer,-kun hvad jeg kan læse mig til. Men efter hvad jeg kan forstå, så findes der ikke IDG-system på de store motorer. - Men hvis du mener jeg er for dum til at fatte det, ja så er dine guldkorn jo spildt. Men alligevel, hav en god dag. |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/06-2011 16:08
|
|
AL 48 skrev: jesperfrb skrev: Ikke flere kommentar til jer der ved alt! Er selv uddannet flymekaniker, men jeg ved intet ![]() APUén bliver stoppet efter motorstart! IDG´en køre altid,når motoren kører og er en meget lille belastning iforhold til brændstofforbrug! Du må da meget unskylde hvis jeg har fornærmet dig med mine spørgsmål, samt forsøg på at finde ud af el-systemerne i store fly. Jeg er selv elektromekaniker, men aner ikke en skid om opbygning af flysystemer,-kun hvad jeg kan læse mig til. Men efter hvad jeg kan forstå, så findes der ikke IDG-system på de store motorer. - Men hvis du mener jeg er for dum til at fatte det, ja så er dine guldkorn jo spildt. Men alligevel, hav en god dag. Du skal ikke undskylde! Men der sidder en IDG/Generator på hver motor på alle fly. De kører fra motoren startes. Apuén kører normalt kun på jorden, enten for aircon, eller el-power, samt luft til at state flyets motorer, derefter slukkes den. Den kan startes i luften til en hvis højde, hvis andre generatorer fejler! IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.