Se indlæg
 Udskriv debat
Ekstra gebyr for hævning i Thailand
basse50
Det kan blive en dyr fornøjelse at bruge sit visakort i Thailand. Hævemaskiner tager 25 kroner ekstra for at spytte penge ud.
9 kommentarer FACEBOOK send
Send artikelTil: (E-mail, adskil flere med komma)
Fra (E-mail): Besked: print
AF Anne Louise Leth

Billige flybilletter

Fundet af en anden forbruger inden for de sidste 24 timer. Priserne er i DKK inkl. skat per voksen.

Ruter
Billund-Paris 1.319 kr.
Karup-Paris 1.372 kr.
Karup-Rom 1.640 kr.
Sonderborg-Lon... 2.199 kr.
Aalborg-London 671 kr.

Find billige flybilletter Det koster normalt et gebyr på 30 kroner at hæve penge i en hæveautomat, når man er i udlandet. Men rejser man til Thailand, risikerer man et ekstra gebyr.

Det oplevede Poul Simonsen, der i begyndelsen af året tog på en to måneder lang rejse rundt i det sydøstasiatiske land. Ni gange i løbet af turen hævede han penge med sit visakort i hæveautomater forskellige steder rundt om i landet, og hver gang blev han trukket 150 baht, svarende til godt 25 kroner, for at få penge ud af automaten. Dertil kom et gebyr på 30 kroner, som hans egen bank i Danmark tager.

Det har altså i alt kostet 55 kroner i gebyr hver gang, Poul Simonsen hævede penge - 495 kroner i det hele - og det ærgrer han sig over.

»Når ens bank tager et gebyr for at hæve penge, så burde det være det. Hvis den bank, som administrerer bankautomaterne tager et ekstra gebyr, må det være min bank, der afregner det gebyr - eller i det mindste gøre opmærksom på, at det er sådan, det er«, siger Poul Simonsen.

Ikke bankens ansvar at oplyse om ekstra gebyrer
Han tilføjer, at han ville have sørget for at tage kontanter og rejse checks med, hvis han i forvejen havde kendt til det ekstra gebyr.

Ifølge Poul Simonsen dukker beskeden om gebyret op, når man har stukket sit kort i hæveautomaten og inden, man har valgt, hvor mange penge man gerne vil hæve. Man kan altså godt nå at fortryde, inden pengene - og gebyret - er trukket.

LÆS OGSÅ Skjulte gebyrer på kreditkortet i udlandet

Poul Simonsen har været i Thailand mange gange, blandt andet også sidste år, og er aldrig stødt på problemet før. Han fører nu en sag mod sin bank, Finansbanken, gennem Pengeinstituankenævnet.

Men Troels Holmberg, der er økonom i Forbrugerrådet, vurderer, at det ikke er bankens ansvar at gøre opmærksom på gebyret eller at dække det.

»Din egen bank har kun pligt til at oplyse, hvad den selv tager i gebyr,« siger Troels Holmberg, der ikke før har hørt om bankgebyret på de 150 baht.

Forbrugerrådet: »Usædvanligt«
Troels Holmberg fortæller, at en banktransaktion med et kreditkort typisk foregår sådan, at Visa (eller Mastercard) forhandler med de lokale ejere af hæveautomaterne om, hvor meget de skal have i gebyr. Og normalt er det sådan, at en del af det gængse gebyr på 30 kroner går til den, der administrerer hæveautomaten. Således skal man normalt ikke betale et dobbeltgebyr.

LÆS OGSÅFra i dag skal du betale gebyr for at rejse til USA

Derfor kalder Troels Holmberg gebyret, som Poul Simonsen har betalt for, »usædvanligt«. Men samtidig siger han, at det er et nationalt anliggende, som er svært at stille noget op imod.

Han anbefaler, at man holder øje med, hvad der kræves af gebyr for at hæve penge i en automat, og at man betaler så meget som muligt med sit visakort - for eksempel på restaurantbesøg, hoteller og shopping. Han anbefaler også, at man eventuelt tager flere kontanter med sig, hvis man vil undgå et ekstra gebyr.

Finansbankens direktør, Lynge Thang Jørgensen, kan godt forstå Poul Simonsens frustrationer over gebyret.

»Der er forskel på, om man var briefet på forhånd om et givent gebyr, eller om det er en overaskelse. Hvis det kommer som en overraskelse, udløser det frustration. Vi skriver om reglerne og om generelle ekstra gebyrer i reglerne om Visa Dankort, men det er nok ikke de regler, der bliver mest læst. Vi kunne godt skrive mere klart og tydeligt om ekstra gebyrer«, siger Lynge Thang Jakobsen.

Han ved endnu ikke, hvordan Finansbanken vil forholde sig til Poul Simonsens sag.

hsn
Der er jo intet nyt i dette. Der bliver tydeligt gjort opmærksom på det i automaterne. Det samme gør de i mange andre lande.

Tumut
I Thailand, står der hver eneste gang du vil hæve penge i en automat, at det koster 150 baht i gebyr og om man accepetere det, det har det gjort når vi hæver koh samui, bangkok, roiet eller småbyer. Så synes da de gør opmærksom på at det koster det.

Så man jo altid diskutere om det er rimelig eller ej, men i DK koster det 3 kr eller 6 kr at hæve i anden bank automat, så et beløb er vel rimelig ( banken i dk tager jo de 30 kr for veksling af valuta).

jesperfrb
jeg ved ikke om det er rimeligt, men automaten skriver det tydeligt på skærmen før man hæver!
Så det er bare at vælge "cancel", hvis man ikke vil betale!
Intet nyt i dette!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

bannok
Om det er rimelig eller ej ved jeg ikke, men det har ikke altid været sådan, før finanskrisen kostede det ikke 150bath ekstra at hæve i en ATM i Thailand, det er kommet samtidig med at alle banker verden over fordoblede deres gebyrer o.s.v.
Det er ingen tvivl om at det er dyrt at hæve penge med udenlandske kreditkort i Thailand.
Mit råd er at oprette en Thailandsk bankkonto før man rejser til Thailand, eller umiddelbart efter man er tommet til Thailand. Så koster det kun hvad det koster at flytte penge fra en dansk bank til en Thailandsk bank, det skal så lige siges for en god ordens skyld, at det kun er gratis at hæve penge i den bankafdeling som du har oprettet din konto, så der er værd at overveje i hvilken afdeling du opretter din konto, det koster 20 bath at hæve i en anden afdeling i samme bank, men dertil skal siges at du kan hæve 100000 bath om dagen, det burde være nok, til daglig forbrug i Thailand.

natty
En anden mulighed at benytte AEONs ATM, som der er mange af i Bangkok, så slipper man for 150 baht gebyret.
men ellers er der intet nyt i sagen.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sleipner
De gule automater er der intet gebyr at betale.

hsn
sleipner skrev:
De gule automater er der intet gebyr at betale.

Desværre. Den tid er ovre. Du betaler gebyr på alle kort i Bank of Ayoda. Den eneste kort jeg ikke oplever det på pt. er på American Express.

ingolf
bannok skrev:
........Så koster det kun hvad det koster at flytte penge fra en dansk bank til en Thailandsk bank, det skal så lige siges for en god ordens skyld, at det kun er gratis at hæve penge i den bankafdeling som du har oprettet din konto, så der er værd at overveje i hvilken afdeling du opretter din konto, det koster 20 bath at hæve i en anden afdeling i samme bank, men dertil skal siges at du kan hæve 100000 bath om dagen, det burde være nok, til daglig forbrug i Thailand.

En lille rettelse--det er ikke kun gratis i den bankafdeling, men i hele "kommunen"/distriktet + lufthavnen, men så snart du er i en anden by, koster det 30baht.

Dette gälder i hvertfald for SCB!
Mvh Ingolf

Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme!

fckguld
hvorfor alt den snak on 20 bath 150 bath , for helvede står det så trist til , en pose 500 euro ,lille eller stor , ganske nemt .
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

ingolf
Fckguld--Om du ikke har noget fornuftig at sige, hvorfor fanden holder du ikke bare käften--dit evige pral om at penge ikke betyder noget for dig i hver og hver anden tråd, og at vi andre er idioter som snakker penge.

Om penge ikke betyder noget for dig, hvad fanden laver du i DK, og konen skal knokle der??

I mine öjne er du en noller, som pröver at spille smart, men som ikke har så meget at spille smart over, for arbejdet kalder hver morgen kl 7.00.

Til Kim: Om du ikke synes om det her, kan du bare slette mig, for jeg föler absolut, at jeg ikke har mere at sige på disse sider med bedre vidende og selvgode individer som kan alt, og vi andre er idiotet!

Om jeg ikke bliver slettet, skriver jeg i hvertfald ikke mere her!

Tack for mig!
Redigeret af ingolf d. 14/05-2011 15:13
Mvh Ingolf

Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme!

lumbye
Naar du hæver på visakort får du en bedre kurs end ved kontantveksling

sleipner
ingolf skrev:
Fckguld--Om du ikke har noget fornuftig at sige, hvorfor fanden holder du ikke bare käften--dit evige pral om at penge ikke betyder noget for dig i hver og hver anden tråd, og at vi andre er idioter som snakker penge.

Om penge ikke betyder noget for dig, hvad fanden laver du i DK, og konen skal knokle der??

I mine öjne er du en noller, som pröver at spille smart, men som ikke har så meget at spille smart over, for arbejdet kalder hver morgen kl 7.00.

Til Kim: Om du ikke synes om det her, kan du bare slette mig, for jeg föler absolut, at jeg ikke har mere at sige på disse sider med bedre vidende og selvgode individer som kan alt, og vi andre er idiotet!

Tack for mig!

Der er en grund til han er FCKer

SteenJ
ingolf skrev:

Tack for mig!

Ingolf, jeg kan kun give dig ret, men stop ikke med seriøse indlæg, de kan gavne mange af os andre.
SteenJ
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

sony
SteenJ skrev:
ingolf skrev:

Tack for mig!

Ingolf, jeg kan kun give dig ret, men stop ikke med seriøse indlæg, de kan gavne mange af os andre.
SteenJ

Jeg kan også kun give ingolf ret, ignorer ham det meget nemmere
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

fckguld
sony skrev:
SteenJ skrev:
ingolf skrev:

Tack for mig!

SteenJ

Jeg kan også kun give ingolf ret, ignorer ham det meget nemmere
min kone arbejder ikke- så skidt står det sgu ikke til , så jeg skal forsørges af en kvinde, og ang pral - ved ikke hvad du mener , jeg skriver at hvis man vil spare de 20- 150 bath - så tag for helvede nogle euro med , bedre kurs og ikke noget hæve gebyr , forstår ikke folk piver over gebyrer, lad da være benytte kortene , hvor svært kan det være - det jeg mente ,UNDSKYLD HVIS JEG STØDTE NOGEN .ikke min mening
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

crummy
Hvad er så typisk det maksimale man kan hæve i automaterne? Mener jeg hævede knap 2000 kroner i lufthavnen for et par år siden, men hukommelsen svigter lidt.

Kim Ludvigsen
Visa: Hvad der svarer til 2.000 kr.
Mastercard: Hvad der svarer til 3.000 kr.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
crummy
takker

Anonym Bruger
Da jeg var på ferie i thailand sidste år, kunne jeg hæve for 2.000 danske kr af gange, max 20.000 danske kr pr dag, ved ikke om det er lavet om nu, eller om det svinger fra bank til bank....

Spring til debat: