Se indlæg
 Udskriv debat
Krav for at bo i Sverige med konen
Lm
Da jeg ser det formålsløst at søge om familiesammenføring i Danmark, vil jeg høre om der er nogen der præcist kan sige om der stilles nogen krav om minimum indtægt for at blive familiesammenført i Sverige, ud over at man skal kunne forsørge damen. Jeg spørger fordi jeg lever af min efterløn, laveste sats (160.000 - skat). Hun har også en datter på 6 år som skal med. Vil dette beløb bliver betragtet som nok til at vi kan få opholdstilladelse i Sverige??

swed
Lm skrev:
Da jeg ser det formålsløst at søge om familiesammenføring i Danmark, vil jeg høre om der er nogen der præcist kan sige om der stilles nogen krav om minimum indtægt for at blive familiesammenført i Sverige, ud over at man skal kunne forsørge damen. Jeg spørger fordi jeg lever af min efterløn, laveste sats (160.000 - skat). Hun har også en datter på 6 år som skal med. Vil dette beløb bliver betragtet som nok til at vi kan få opholdstilladelse i Sverige??

Det er en fast indtægt, og stor nok til at leve for i Sverige ,så indtægten er ikke noget problem
Swed

Lm
Tak for det. Jeg skulle måske lige præcisere at efter skat er det 120.000 kr årligt. Er det også nok?

swed
Lm skrev:
Tak for det. Jeg skulle måske lige præcisere at efter skat er det 120.000 kr årligt. Er det også nok?

det er stadigvæk fast indtægt , men spørgsmålet er om du kan give dem en værdig tilværelse for de penge du får
Swed

Boes
120.000 gode danske skattede kroner = SEK ca. 140.000 = SEK 11.667 per måned til 3 pers..
Hvis du har noget opsparet kan det måske gå... meen der skal vendes på kronerne inden de gives ud.
Bil, lejlighed, hus , forsikringer, osv..... 3 personer. Det bliver ikke den tilværelse hun venter sig tror jeg.
Hun kan måske bidrage til familiens indkomst , det bliver nok nødvendigt.
Har du overvejet at flytte til Thailand istedet. Her kan i leve luxusliv for det samme beløb...
Ønsker dig held og lykke.
Boes
Redigeret af Boes d. 16/07-2011 13:44
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

olejensen
Først bliver der jo en lidt højere udbetaling da der bliver et ekstra personfradrag på 42.900.

Og er der et barn findes der vel noget om børnetilskud i Sverige, men er ikke sikker.

AL 48
Lm skrev:

Da det er din efterløn, skal du lige tjekke reglerne for den.
Ophold i EU/EØS ½år pr. kalenderår.
Ophold uden for EU/EØS kun 3mdr. pr. kalenderår.
Jeg tror ikke de går med til opholdstilladelse udenfor Danmark.
Åndsvage reglerAngry

olejensen
AL 48 skrev:
Lm skrev:

Da det er din efterløn, skal du lige tjekke reglerne for den.
Ophold i EU/EØS ½år pr. kalenderår.
Ophold uden for EU/EØS kun 3mdr. pr. kalenderår.
Jeg tror ikke de går med til opholdstilladelse udenfor Danmark.
Åndsvage reglerAngry

Du kan tage din efterløn med til udlandet. Mulighederne afhænger dog af, hvor du rejser hen. I EØS-landene
Hvis du er på efterløn, kan du bo i hele EØS-området (EU + Norge, Island og Liechtenstein) og stadig modtage dansk efterløn. Du skal sende et efterlønskort (AR 249) hver måned, for at få udbetalt efterlønnen.

http://www.krifa....dland.aspx

Robert Kronberg
Lm skrev:

Hvorfor er det formålsløst at søge familiesammenføring i Danmark?

Et eller andet har hun vel lavet igennem de sidste par år, og så skal hendes arbejdsgiver(e) "blot" bekræfte dette.

Hun skal naturligvis ikke droppe et arbejde, men tage et eller andet arbejde.

Vi ser i stigende omfang, at vore kursister beholder deres arbejde eller får et arbejde i Bangkok, om end ofte lavt betalt og kedeligt, men det kvalificerer alligevel jf. Nyidanmark.dk

Men blot 16 dage efter de nye regler levner ikke meget erfaring med den nye praksis... Derved er det for tideligt at konkludere alt muligt.

Men jo, der er en stigende tendens i hele verden til at stoppe indvandring og gøre visa besværligt - dog er Danmark faktisk ikke det vanskeligste land i Schengen at få visum til.

Altså fremover må (Thai) kærester og koner bide i det sure æble og få/beholde et lavt betalt job frem for at sponsor blot sender penge og betaler hele gildet.

Det største problem er dog flere besøg af 3 måneder i Danmark, men det er uvist, hvis man har lovligt fri fra arbejde, om det så tæller som arbejde eller ej... Altså om "orlov" tæller som arbejde.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
olejensen
Robert Kronberg

en mand der er efterlønner, kan måske se problemet med de mange penge til kursus i Bangkok og gebyrer i Danmark samt over 100.000 i bankgaranti.

Så jeg vil da mene at EU løsningen i Sverige er meget sikkert for både kone og barn, særlig barnet som meget nemt kan komme med til Sverige,
hvor din løsning har så mange usikkerhedsfaktorer og koster kassen i forhold til Sverigesløsningen.

Robert Kronberg
olejensen skrev:
Robert Kronberg

en mand der er efterlønner, kan måske se problemet med de mange penge til kursus i Bangkok og gebyrer i Danmark samt over 100.000 i bankgaranti.

Så jeg vil da mene at EU løsningen i Sverige er meget sikkert for både kone og barn, særlig barnet som meget nemt kan komme med til Sverige,
hvor din løsning har så mange usikkerhedsfaktorer og koster kassen i forhold til Sverigesløsningen.

Ja, det slipper man for i Sverige, men det må da koste lidt at flytte til Sverige og måske senere tilbage igen???

Hilsen, Robert

"

olejensen
Robert Kronberg skrev:
olejensen skrev:
Robert Kronberg

Ja, det slipper man for i Sverige, men det må da koste lidt at flytte til Sverige og måske senere tilbage igen???

Hilsen, Robert

Robert mener du ikke sikkerheden i at både kone og barn kan komme til Sverige uen problemer er det der tæller mest?

Og nej det vil aldrig koste så meget som forsøg på sammenføring i Danmark, og hvem siger at man vil flytte tilbage.

Så økonomisk er sverige helt klart at foretrække for en mand der ikke skal arbejde i Danmark, for jeg tror slet ikke det vil kunne lykkes i Danmark med både kone og barn indenfor en rimelig tidshorisont.

Dalton
Jeg formoder planen er at konen skal have et arbejde når hun kommer herop.
Ellers vil jeg mene det løber helt af sporet når du i løbet af et par år går fra efterløn til folkepension, hvor I så kun vil have under det halve at leve for!
Personlig ville jeg også have mine betænkeligheder ved i en alder af 60+ at skulle være pap far for en 6 årig, men vi er jo heldigvis alle forskellige.
Der bliver også skrevet en del om fradraget på de 42000, men her skal man jo huske at det er et fradrag og den reelle økonomiske gevinst svarer til ca 1200 kr pr måned cash.
Held og lykke med foretagenet
Dalton

Rasmus
Hej LM

For en del år siden var ”Sverige løsningen” en rimelig løsning på familie sammenføring. Det vil sige for ca. 4-5 år siden.

Men sidenhen har det naturligvis ikke forbigået de svenske myndigheders opmærksomhed, at netop dansker med problemer i den sammenhæng har benyttet Sverige som en nødløsning. Hvilket i dag har medført en hel del stramninger i den sammenhæng, ikke mindst siden Danmark fik indførte sin omstridte ”24 års reglen” etc. Stramninger i Danmark, som i sin tid medfør en voldsom tilstrømning af ”Ny dansker” til Sverige med netop disse problemer.

I dag er reglerne i Sverige rimelige klare hvad angår EU-borger, som bosætter sig her og søger familie sammenføring. For det første kræver de svenske myndigheder at ansøgeren er registeret og ”Folkebogført” i Sverige. Samt at ansøgeren har egen bolig, det vil sige at kunne fremvise en lejekontrakt på selvstændig lejebolig, eller en købekontrakt på en ”bostadsret” (andelslejlighed) eller skøde på køb af hus.

Husk på! i Sverige handles én ”bostadsret” (andelslejlighed) eller et huskøb kontant. Det er så naturligvis muligt at dette køb er finansieret gennem en bank eller lign. hvilket myndighederne (Migrationsværket) accepterer. Fremmedleje kontrakter, eller værelseudlejning, kræver ligeledes en behørig godkendelse af det boligselskab hvor disse er indgået. Hvilket i dag nærmest er umulige at opnå, grundet et opfattende misbrug af den slags proforma udlejninger.

At anskaffe sig en selvstændig lejekontrakt på en lejlighed i Malmø, er i dag lige så svært som det er i København! Lejeboliger i Malmø hang på træerne tilbage i begyndelsen af 2003-4, men i dag skal man være meget heldig for at finde en sådan!

Om så de svenske myndigheder, (Migrationsværket) stille yderlige krav til en forsørgelses pligt, eller om EU-borger på div. overførselsindkomster fra hjemlandet skal stille med andre garanter i forbindelse med en evt. familie sammenføring - skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det skulle så men ikke undre mig!
Siden jeg i 2000 flyttede til Malmø, og fik den ide at giftede mig med min Thaikone, har jeg kun oplevet voldsomme restriktioner i forhold til familie sammenføringer.

Hvordan fanden så én hel Somalisk Sørøverlandsby har fået 3 lejligheder i boligblokken for enden af vejen - er der ikke en kæft som forstår en skid af her på vejen? Men det er nok en hel anden snak…. Shock

Rasmus

olejensen
Nu er EU reglen ikke forandret og da det er den der gælder, så kan en dansk efterlønner sagten flytte til Sverige med thai kone og barn, og der er masser af ledige boliger,
dog ikke i sydsverige.

Og der er da skønt i det nordlige Sverige, dog noget koldt om vinteren.

L
Jeg har selv tit leget med tanken om Sverige, da det vil gøre mange ting meget nemmere. Og med nye regler vil man også spare alle de gebyrer de har indført når man skal søge og forny familiesammenføring.
Jeg selv vil jo nemt stadig kunne pendle til mit job i Kbh.

Det der så trækker den anden vej (trækker ned for mig) er at min kone, papsøn på 6 år og fælles søn på 6 mdr så skulle i svensk sprogskole og svensk skole/institution.

Hvad er jeres erfaringer med dette....?

swed
L skrev:
Jeg har selv tit leget med tanken om Sverige, da det vil gøre mange ting meget nemmere. Og med nye regler vil man også spare alle de gebyrer de har indført når man skal søge og forny familiesammenføring.

Det der så trækker den anden vej (trækker ned for mig) er at min kone, papsøn på 6 år og fælles søn på 6 mdr så skulle i svensk sprogskole og svensk skole/institution.

Svenske skoler er helt på højde med Danske skoler , ikke dårligere da det ikke er muligt, i denne ende af verden , så det er nok mere dig der vil have problemer (sprog og i at erkende at tingne går lettere i Sverige)
Swed

b_j3ns3n
L skrev:

min søn går i svensk børnehave.. han bliver 3år i næste mdr, jeg snakker dansk til ham, kæresten snakker thai til ham, børnehaven svensk og han kan hører mig og kæresten snakke engelsk sammen.. han forstår det hele men har lidt svært ved at udtrykke sig selv. men det er meget normalt når man skal lære 4 sprog på en gang..
jeg kan se han bliver bedre og bedre til det hele, og jeg har ingen problemer med han går i svensk børnehave, eller kommer til at gå i svensk skole.. vis jeg en dag flytter tilbage til dk, er det fordi jeg bliver træt af at kører frem og tilbage hverdag, og ikke fordi han lærer svensk Smile
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

chris70
Ja, det lyder jo meget sødt, men jeg har desværre set meget dårlige resultater på hvad der sker senere i livet når man får så mange sprog ind i hovedet i den alder.

Robert Kronberg
Børn, der vokser op i blandede ægteskaber, er ofte lidt langsommere om at lære at tale - det gør ikke noget.

Men jo, for mange sprog kan give komplikationer, også på sigt.

Personligt tror jeg, at 2-3 sprog er rigeligt.

Min kone taler ikke sit eget sprog til min søn - kun når vi er i Lao - så det er Thai.

Vi taler ikke engelsk, men jeg taler enten Thai eller dansk til min søn - dog kommer der lidt engelsk ind fra tid til anden. I starten talte jeg kun Thai til min søn, men jeg er nu ved at begynde at snakke lidt mere dansk.

Egentligt engelsk må komme senere, og laotisk kan kommer hen ad vejen.

Hilsen, Robert

"

Spring til debat: