Se indlæg
 Udskriv debat
En fordel at indgaa aegteskab??
Yok-Kathu
Jeg er en ung kvinde der har vaeret bosat i Thailand de seneste 4 aar. Min kaereste er Thai og vi har boet sammen i 3 aar.

Jeg har i et par aar fulgt med her paa siden og har fundet det baade underholdende og nyttigt. Jeg har tidligere ikke haft behov for at deltage i debatten, andet end paa sidelinjen, saa jeg har foerst lige meldt mig ind nu, da jeg er i et dilemma, som jeg haaber at I kan hjaelpe mig med at finde hoved og hale i !

Jeg har indtil for 6 maaneder siden haft forskellige jobs og har under hele mit ophold haft enten arbejdstilladelse med non-B eller studeret med non-E.

Problemet er at jeg i 6 maaneder ikke har haft et job og ingen indkomst. Der er heller ingen penge paa kistebunden, saa det er min kaereste der forsoerger mig. Om 2 maaneder loeber mit visum ud og hvis jeg ikke inden da har fundet et nyt job, saa kan jeg ikke laengere blive. Vi har paa ingen maade raad til at jeg skal blive her paa turist visum ved at tage paa visa run, hver anden / tredje maaned. (Min kaerestes indkomst er 7.000 baht foer skat + drikkepenge)

Da vi alligevel i fremtiden planlaegger at gifte os, gaar mit spoergsmaal ud paa om vi kan vinde noget ved at goere det nu?

Kan jeg opnaa visum ene og alene af den grund at jeg er gift med en thai? Hvad koster det?
Kraever dette at min mand har en vis indtaegt? / Eller at jeg har?

Ydermere har jeg laest et sted at der findes en saerlig lov der goer at kvinder der gifter sig med thai maend kan omgaaes de normale (og ellers strenge krav) om at opnaa stataborgerskab? Det kaldes vist et skift af statsborgerskab (ohn san-chaat)

http://www.ibibli...ty_Act.htm – Se Chapter 1, Section 9.

Men hvor finder jeg denne ansoegning? Og hvad koster det at ansoege? Hvor lang tid tager det?
Normalt, hvis man ansoeger paa normale vilkaar, koster det 100.000 thb, hvis man er gift med en thai, 200.000 thb hvis man ikke er. Men koster denne maade ogsaa 100.000 thb?

Jeg ved godt at reglerne ikke er de samme for farang maend og farang kvinder, saa haaber at der er nogen der kan henvise mig til en paalidelig hjemmeside eller endnu bedre - egne erfaringer?
Vi er bosat paa Phuket, ingen af os har vaeret gift foer og vi har ingen faelles boern. (Han har 3 boern fra tidligere forhold)

Haaber at nogen herinde kan komme med nogle gode raad :-)

Boes
1 årsvisum i thailand hvis du er legalt gift på Amphoe kræver at du har en indkomst på THB 40.000 per måned eller THB 400.000 i banken de seneste 3 måneder inden ansøgning om visum. og en hel del mere dokumentation, videre oplysninger kan din thai mand skaffe på Amphoe ´´Rådhuset lokalt hvor i bor.
Good luck - hope you found a good Thai man...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Yok-Kathu
Ja, dette er reglerne for en udenlandsk mand gift med en thai kvinde - Da han skal bevise at han kan forsoerge sig selv og sin hustru. Men jeg mener at reglen om indkomst / bank deposit ikke gaelder udenlandske kvinder? Da manden i Thailand altid ses som overhovedet af familien og den primaere forsoerger. Eller...?

dutling68
hvad med at få et Education Visas nu ved jeg ikke lige hvor du bor men det er i alle stære byer og er vel det nemmeste at få her i cha am koster det ca 30,000 og det er med alt og du skal ikke på visa ture..jeg ved godt at 30,000 baht er mange penge når man ikke har dem,,men det er nok den biligste måde at få et års visa på vel jeg mene.....
http://www.insigh...visas.html

Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

Boes
Yok-Kathu skrev:
Ja, dette er reglerne for en udenlandsk mand gift med en thai kvinde - Da han skal bevise at han kan forsoerge sig selv og sin hustru. Men jeg mener at reglen om indkomst / bank deposit ikke gaelder udenlandske kvinder? Da manden i Thailand altid ses som overhovedet af familien og den primaere forsoerger. Eller...?

Prøv at finde mere kompetent opllysning på www.thaivisa.com
Albert Einstein

Yok-Kathu
Mange tak for hjaelpen. Virkelig en meget nyttig hjemmeside Boes har anbefalet, thaivisa.com. MANGE tak for det! Har allerede faet svar paa mine spoergsmaal.

Hvis nogle er interesserede:

Jeg kan om et aar ansoege om thai statsborgerskab (efter 5 aars ophold). Fordi jeg samtidig opfylder andre krav, saasom aegteskab, uddannelse, sprog, osv. Det koster kun 5,000 thb og tager 2- 3 aar (at faa svar, hehe)
http://www.thaivi...301.0.html

I mellemtiden, hvis jeg oensker non-O visa kan dette opnaaes uden nogen indkomst eller bankoplysninger fra min side, da min mand forventes at forsoerge mig. Det kraever kun almindelig dokumentation, billeder og et interview.
http://www.thaivi...304.0.html

Et sidste spoergsmaal: For at faa udstedt en aegteskabserklaering fra min tidligere hjemkommune (udrejst 2007), kraever de i Danmark en civilstands-attest her fra Thailand, er det ogsaa paa Amphoe at jeg kan faa udstedt dette?

Tak for hjaelpen! Vil gerne stadig hoere om nogle har personlige erfaringer med ovenstaaende. Det er jo ikke altid at teori og praksis foelges helt ad her i landet :-)

Anonym Bruger
jeg tager hatten af for initiativet, har selv undersøgt det lidt før i tiden og det lader ikke til at særlig mange udlændinge har opnåede thailandsk statsborgerskab igennem tiderne.

kan være dette lyder kvalmende moraliserende, men jeg ville lige undersøge hvad man evt. frasiger sig hvis man opnår udenlandsk statsborgerskab. Især thai fordi det er ikke er €U, og fordi systemet der ingen nåde viser...slet ikke overfor falang..

Jeg bider mærke i at ca. 1300 dkk pr. måned og ingen opsparing ikke er meget for to personer og slet ikke hvis de 3 børn også er på udgiftslisten og evt. flere i fremtiden...

jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved dig og din kærestes forhold, men med det kendskab jeg har til thaierne, så ringer mine alarmklokker ift. det økonomiske og udsigten til trangere kår...jeg har set og hørt danske piger blive droppet både i Grækenland, Tyrkiet og Thailand så snart hverdagen og realiteterne melder sig...tja, det sker skam også for mændene...

Yok-Kathu
Jeg har ogsaa selv hoert om en udenlandsk kvinde, hvor det tog 15 aar at faa gennemfoert statsborgerskabet. Men paa den anden side, saa er det ventetiden vaerd.

Vi har et godt forhold indbyrdes, men ja, uden tvivl er det utrolig haardt at leve paa den maade vi goer lige nu. Det skal dog lige siges at boernene ikke bor hos os, de bor 2 minutter fra os og ser os hver dag, men forsoerges af hans moster + mand. Vi kan ikke forsoerge / stoette dem, som situationen er nu og der er desvaerre ingen mor inde i billedet (Hun gik for 8 aar siden)

Med hensyn til danske piger og det at blive droppet, saa sker dette vel, hvis der samtidig er problemer i forholdet som ikke er oekonomiske. Og jeg vil da lige understrege at det vist ikke kan blive mere realistisk og mere hverdag, end det allerede er :-)

Hvis man elsker hinanden, saa bliver man sammen, ogsaa naar det gaar ned af bakke.

Robert Kronberg
Yok-Kathu skrev:
Mange tak for hjaelpen. Virkelig en meget nyttig hjemmeside Boes har anbefalet, thaivisa.com. MANGE tak for det! Har allerede faet svar paa mine spoergsmaal.

Hvis nogle er interesserede:

Jeg kan om et aar ansoege om thai statsborgerskab (efter 5 aars ophold). Fordi jeg samtidig opfylder andre krav, saasom aegteskab, uddannelse, sprog, osv. Det koster kun 5,000 thb og tager 2- 3 aar (at faa svar, hehe)
http://www.thaivi...301.0.html

I mellemtiden, hvis jeg oensker non-O visa kan dette opnaaes uden nogen indkomst eller bankoplysninger fra min side, da min mand forventes at forsoerge mig. Det kraever kun almindelig dokumentation, billeder og et interview.
http://www.thaivi...304.0.html

Et sidste spoergsmaal: For at faa udstedt en aegteskabserklaering fra min tidligere hjemkommune (udrejst 2007), kraever de i Danmark en civilstands-attest her fra Thailand, er det ogsaa paa Amphoe at jeg kan faa udstedt dette?

Tak for hjaelpen! Vil gerne stadig hoere om nogle har personlige erfaringer med ovenstaaende. Det er jo ikke altid at teori og praksis foelges helt ad her i landet :-)

Du får sikkert en ægteskabserklæring på engelsk fra din sidste hjemkommune ved blot at sende formularen herfra. Den kan downloades på kommunens hjemmeside.

Derefter skal den legaliseres her i Thailand.

I mit tilfælde skrev vi endda min kærestes eksmand ind i papirerne, og uden at sende de laotiske skilsmissepapirer med, men intet problem. De bad end ikke om dokumentation for hendes skilsmisse. Det tog knap en måned.

Om du kan få Visa O på baggrund af din kommende ægtefælles indtægt, det har jeg ingen erfaring med (altså den modsatte vej og med denne indtægt), men jeg vil blive overrasket, selvom jeg ved, at det er nemmere for kvinder.

Prøv lige at tage forbi det lokale immigrationskontor og spørge dem. Myndighederne har forskellig praksis fra sted til sted, så kun de kan besvare dit spørgsmål og ikke thaivisa.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
sudsakhon
Jeg ville være meget betænkelig ved at frasige et dansk statsborgerskab til fordel for et thailandsk, givet de faktiske omstændigheder, du oplyser indledningsvis.

Dette er en professionel vurdering, som du nok også vil få ved henvendelse til andre rådgivere, der nok ligeså tænker på de fremadrettede konsekvenser af beslutningen.

De personlige incitament til beslutningen kan jeg jo af gode gunde ikkte forholde mig til, men bare ønske dig og din familie held og lykke fremover.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Boes
Så lærte jeg noget nyt idag også , tak for det !!
Good luck til dig Yok-Kathu Sunflower
Albert Einstein

claus31130
Robert Kronberg skrev:

Du får sikkert en ægteskabserklæring på engelsk fra din sidste hjemkommune ved blot at sende formularen herfra. Den kan downloades på kommunens hjemmeside.

Derefter skal den legaliseres her i Thailand.

Hilsen, Robert

For at kunne indgå i et ægteskab i Thailand kræves der jo lige lidt mere end det du skriver der .... der kræves at ambassaden udsteder en attest på både engelsk og thai der ifølge ambassadens hjemmeside bekræfter den danske statsborgers navn, nationalitet, pasnummer, udstedende pasmyndighed, adresse i Danmark, stilling og indtægt, navn og alder på børn fra tidligere forhold, samt at vedkommende er ugift.

Først derefter kan man få det legaliseret i thailandske udenrigs ministerium og er så klar til et blive gift...

Hun skulle gerne kunne få et Non Immigrant Visa "O" på basis af ægteskab , det uklare er nok i om hun kan få 12 mdr's forlængelse af gangen på ægtefællens indtægt ... men som Robert skriver , så kontakt det immigrations kontor i hører under , de kan give jer et svar på det

http://www.cs-web.in.th/
hugoboerge
(Min kaerestes indkomst er 7.000 baht foer skat + drikkepenge)

Det lyder ikke godt det her. OK hvis det er 7,000 THB om dagen saa ......

Bortset fra det saa betaler man foerst skat hvis man har en indtaegt der overstiger 20000 per maaned.

Held og lykke med projektet og held og lykke med at finde et job.

Jeg har et forslag omkring job. Hvad med at proeve at soege paa nogle af de store hospitaler, som ko-ordinator for danske/skandinaviske patienter hvis engelsk kundskaber maaske ikke er helt i top. I de stillinger er det ikke noedvendigt at kunne thai. Naa men det er kun et forslag.

Yok-Kathu
Ja, man skal taenke sig grundigt om. Jeg ved godt at Danmark ikke tillader dobbelt statsborgerskab (medmindre det er opnaaet ved foedsel)

Ja, han betaler ikke skat, det var min fejl. Det jeg taenkte paa var den obligatoriske sygesikring, som han selvfoelgelig betaler og det dermed fratraekkes hans loen.

Tak for Jeres svar!

Spring til debat: