Se indlæg
 Udskriv debat
Kan man det?
Anonym Bruger
Min kæreste har flere gange plaget mig om at komme med på ferie til Danmark.

Da jeg ikke orker alt det besvær og papirarbejde dette indebærer, har jeg hver gang
afslået hendes ønske med, at fortælle hvor besværligt det danske system er og at det
ikke gør 'øvelsen lettere, at hun er en del yngre end mig.

Nu er hun så selv kommet med en ide, som jeg syntes er god, men ikke helt kan
gennemskue konsekvenserne af.

Kæresten har en storesøster, som bor i Oslo, sammen med sin norske mand og deres
fælles barn. Hun kan derfor iflg. svoger meget let få indrejse/besøgs visum til Norge.

Nu kommer mit spørgsmål:

Kan jeg hente hende i Norge og tage hende med på ferie til Danmark? Legalt?

Kan hun med indrejsetilladelse til Norge også tage til Danmark, eller på charterferie til
feks. Spanien?

Jeg er godt klar over, at jeg bare kan hente kæresten i Oslo og køre/sejle til Danmark,
men hvordan forholder det sig juridisk?

Hvem kan hjælpe med at afklare det?

Djan
Hvorfor ikke bare få et turistvisum til hende?
Det er sgu da ikke noget problem.
Derimod hamrende besværligt at hente hende i Norge.

HFD
Det er næsten samme papirgang med visum uanset om det herder til Norge eller Danmark og burde ikke være nogen problem så lang tid besøget er under 90 dage, og en schengenvisum gælder vel i alle de lande der er med i shengen. Det eneste stykke papir du skal udfylde er en bekræftelse af at det er dig hun besøger, og så skal der fremvises en bankbog med minst 40,000 bath når hun for visum sammen med returbilet og rejseforsikring.
Redigeret af HFD d. 27/08-2011 02:00

Anonym Bruger
Kæresten skal under alle omstændigheder besøge søsteren i Norge.

Jeg kan forstå, at med visa til Norge er det ikke noget problem, at komme "på besøg" i Danmark.

Takker for hurtig (meget hurtig) respons.

Kittisak
HFD - min kusine kunne da få visum uden at vise bankbog, flybillet eller rejseforsikring hmmmm

sudsakhon
Som jeg læser spørgsmålet:

Vil svaret være kort: Ja!
Idet et visum udstedt til et af de omtalte lande, vil have gensidig gyldighed, da både DK og NO er Schengenlande.

Med hensyn til hvor betingelserne for visumudstedelsen er mest lempelige, er dette svært at svare på. Det kommer an på ansøgers individuelle forhold.
Men da I alligevel planlægger et besøg i Norge, vil min vurdering være at det er nemmest at møde hende i Oslo..

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Anonym Bruger
sudsakhon skrev:
Som jeg læser spørgsmålet:

Vil svaret være kort: Ja!
Idet et visum udstedt til et af de omtalte lande, vil have gensidig gyldighed, da både DK og NO er Schengenlande.

Med hensyn til hvor betingelserne for visumudstedelsen er mest lempelige, er dette svært at svare på. Det kommer an på ansøgers individuelle forhold.
Men da I alligevel planlægger et besøg i Norge, vil min vurdering være at det er nemmest at møde hende i Oslo..

Tak for et meget kvalificeret svar.

HFD
Kittisak skrev:
HFD - min kusine kunne da få visum uden at vise bankbog, flybillet eller rejseforsikring hmmmm

Det lyder jo mærkelig da den danske amb. kræver disse ting, men ingen regler uden undtagelser.

hiks
Det er faktisk blevet meget nemmere at komme til denmark, da men ikke længere skal betale 62.000 i garanti.

Mvh.henrik

Robert Kronberg
DK skrev:
Min kæreste har flere gange plaget mig om at komme med på ferie til Danmark.

Da jeg ikke orker alt det besvær og papirarbejde dette indebærer, har jeg hver gang
afslået hendes ønske med, at fortælle hvor besværligt det danske system er og at det
ikke gør 'øvelsen lettere, at hun er en del yngre end mig.

Nu er hun så selv kommet med en ide, som jeg syntes er god, men ikke helt kan
gennemskue konsekvenserne af.

Kæresten har en storesøster, som bor i Oslo, sammen med sin norske mand og deres
fælles barn. Hun kan derfor iflg. svoger meget let få indrejse/besøgs visum til Norge.

Nu kommer mit spørgsmål:

Kan hun med indrejsetilladelse til Norge også tage til Danmark, eller på charterferie til
feks. Spanien?

Jeg er godt klar over, at jeg bare kan hente kæresten i Oslo og køre/sejle til Danmark,
men hvordan forholder det sig juridisk?

Hvem kan hjælpe med at afklare det?

De fleste ting er allerede besvaret i tråden.

Norge er en smule mere bøvlet med papirerne end Danmark er (da den norske ambassade fx vil have original ansøgning og nogle verificerede kopier fra politiet i Norge), og Danmark er ikke længere så bøvlet fra den danske side, efter garantien er afskaffet.

Spørgsmålet er så, som du spørger om, hvad der mest kvalificerer for et visum: en kæreste eller en søster.

Ud fra det, som du skriver, så er begge veje (mere eller mindre) lige korrekte.

Men det er dog min fornemmelse, hvis man søger et tre-måneders visum (der er lang tid), at ambassaderne foretrækker, at man skriver det reelle, altså at hun skal besøge sin kæreste i Danmark, og at man derfor søger via den danske ambassade (det kan så bemærkes i det store felt i invitationen, at hun også skal besøge sin søster i Norge, og så kan man måske vedlægge dokumentation for, at det reelt er hendes søster, og at søsteren reelt bor i Norge, udover at du og og kæresten dokumenterer, at I har mødtes før).

Så skal hun både besøge sin kæreste og sin søster, og så er, lad os kalde det for, "tilknytningen" eller rettere motivet dobbelt så stor.

Aldersforskel, er i følge min erfaring, ligegyldig ved besøgsvisum på baggrund af kæresteforhold (så længe hun mindst er 18 år, men nu ved jeg jo ikke, hvor gammel du er).

De fleste ambassader vil se en flyreservation (ikke billet) og en rejseforsikring. Den danske ambassade vil så fx også se, at hun har 40.000 baht på sin bankbog. Jeg har ikke oplevet, at de fraviger dette krav, men hvis man har en begrundelse, så er det jo op til ambassaden at tage dette til efterrettning, men jeg ser nu ingen grund til at bruge kræfter på det, da det er en ligegyldig kamp).

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Anonym Bruger
Tak for din fine redegørelse Robert.

Jeg har virkelig fået "høvlet" alle mine spørgsmål på plads!

Robert Kronberg
DK skrev:
Tak for din fine redegørelse Robert.

Jeg har virkelig fået "høvlet" alle mine spørgsmål på plads!

Hej DK,

Undskyld, jeg skrev forkert:

"Norge er en smule mere bøvlet med papirerne end Danmark er (da den norske ambassade fx vil have original ansøgning".

Jeg mente naturligvis:

Norge er en smule mere bøvlet med papirerne end Danmark er (da den norske ambassade fx vil have original INVITATION.

Men det ændrer ikke ved situationen og min mening.

Held og lykke,
Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Dalton
Lige et spørgsmål med hensyn til de 40.000 på bankbogen.
Er det beregnet på et 90 dages ophold og bliver kravet mindre hvis opholdet er af kortere varighed?
Kunne man f.eks forestille sig at 10.000 var nok til et 3 ugers ophold?

MVH
Dalton

fckguld
Dalton skrev:
Lige et spørgsmål med hensyn til de 40.000 på bankbogen.
Er det beregnet på et 90 dages ophold og bliver kravet mindre hvis opholdet er af kortere varighed?
Kunne man f.eks forestille sig at 10.000 var nok til et 3 ugers ophold?

MVH
Dalton
Pengene skal bare stå på bankbog den dag hun henter visa, så husk få ajourført bankbog den dag
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

Spring til debat: