Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Vores børns skolegang i Thailand......
|
|
| sune |
Lagt på d. 27/08-2011 09:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Børns skolegang og indlæring i de forskellige sprogs nuancer er en prøvelse for en Farang i Thailand. Vi har lige haft forældremøde igen efter 2. år siden det sidste, også selvom det fra skolens side fra det sidste forældremøde, var lovet, at dette skulle fra nu af være hvert halve år. Da jeg ved det første møde for 2. år siden, fik samlet mange af farang forældrene til at stille kritiske spørgsmål til lærernes manglende erfaring i at undervise, er der jo nok en naturlig forklaring på skolens manglende interesse, for der er siden ikke blevet rettet op på noget som helst, så da jeg for et par uger siden påtalte dette over for skolelederen, er jeg overbevist om, at han efter ombøjning af armen nu følte sig tvunget til et nyt møde. Det var faktisk et meget sjovt møde, vi fik ud af det denne gang. men selvfølgelig med lovning på at alt nu nok skulle blive til det bedre... endnu engang.. Min datter skal snart på universitetet, så jeg har faktisk et meget afslappet forhold til det hele lige nu, men kunne da ikke lade være med, at prøve på at få datterens skønne engelsklærerinde i tale. Dette var nok det man vil kalde en fiasko, for hendes tale engelsk var som min kones, da jeg mødte hende første gang... lig nul...Jeg tillod mig at spørge hende hvad hendes indfaldsvinkel til dette, at lære fra sig i det engelske. Hun undskyldte mange gange, at hendes tale engelsk var så dårligt, men det var egentligt også lige meget, for grammatikken var det mest vigtige for de unge. Jeg tillod mig at spørge dette kvindemenneske, hvordan hun lærte det thailandske sprog da hun var barn. Jeg spurgte om hun som helt lille lærte grammatikken først og derefter talen. Hun svarede nej... så jeg spurgte igen, hvorfor grammatikken var det vigtigste. Hun blev meget forvirret og undskyldte sin manglende forståelse for udtalen af det engelske sprog . En sammenkogning af alt dette skoleindlæring i Thailand... Hvis ens barn ikke går på en international skole... og alligevel samme problemer der... så vil barnet ikke blive undervist, men få 3 til 4 timers hjemmeopgaver hver dag, samt ekstra undervisning i weekenderne til ekstra forældrebetaling, samme efter skoletid er purken først hjemme kl. 17-1730 hver dag, fordi deres lærer lige skal tjene lidt ekstra, men stadigvæk har eleverne efterfølgende 4 timers hjemmearbejde. Lærer i Thailand kan ikke undervise. De kan tage kopier af lærebøger og fortælle eleverne at finde ud af det selv. Jeg har en bekendt som er udlært og har virket som klejnsmed i 40 år. Han underviser nu i engelsk på universitet i byen, og blev sågar kaldt professor på universitetet. Kom ikke her og fortæl mig, at Thailand ikke er mulighedernes land. Alle kan blive skolelærer, bare de kan tage kopier af noget, der ligner det de underviser i. Jer, der bor i Thailand og har børn i skolealderen. Det kunne da være interessant at vide, om jeg er den eneste, der har observeret ovenstående problemer... |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 27/08-2011 11:47
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Jeg tror også der er lære der kan undervise i Thailand, jeg tror bare det er prisen der afgør det, om det god eller dårlig skole. Er det en international skole ? Hvor er det i landet ? |
|
|
|
| lilleper |
Lagt på d. 27/08-2011 12:19
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 85 |
på min søns lille skole i isaan har de endelig set nødvendigheden af engelsk talenede lærer så de er begyndt at få ngo´er til at undervise 6 måneder af gangen lige pt er der en australsk kvinde inde som lærer så håber der står en ny i køen når hun tar tilbage |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 27/08-2011 12:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
sune skrev: Børns skolegang og indlæring i de forskellige sprogs nuancer er en prøvelse for en Farang i Thailand. .................................................................................................... Dette var nok det man vil kalde en fiasko, for hendes tale engelsk var som min kones, da jeg mødte hende første gang... lig nul...Jeg tillod mig at spørge hende hvad hendes indfaldsvinkel til dette, at lære fra sig i det engelske. Hun undskyldte mange gange, at hendes tale engelsk var så dårligt, men det var egentligt også lige meget, for grammatikken var det mest vigtige for de unge. Jeg tillod mig at spørge dette kvindemenneske, hvordan hun lærte det thailandske sprog da hun var barn. Jeg spurgte om hun som helt lille lærte grammatikken først og derefter talen. ..................................................................................... Hvis ens barn ikke går på en international skole... og alligevel samme problemer der... så vil barnet ikke blive undervist, men få 3 til 4 timers hjemmeopgaver hver dag, samt ekstra undervisning i weekenderne til ekstra forældrebetaling, samme efter skoletid er purken først hjemme kl. 17-1730 hver dag, fordi deres lærer lige skal tjene lidt ekstra, men stadigvæk har eleverne efterfølgende 4 timers hjemmearbejde. Lærer i Thailand kan ikke undervise. De kan tage kopier af lærebøger og fortælle eleverne at finde ud af det selv. ...................................................................................................... Jer, der bor i Thailand og har børn i skolealderen. Det kunne da være interessant at vide, om jeg er den eneste, der har observeret ovenstående problemer... Tak, for din beretning og således kan jeg erfare at der har ikke ændret sig siden 1997, hvor jeg flyttede "papsønen" fra en kommunal skole over til en Privat Katolske skole i Korat. Da læreren også foreslå extra undervisning mod EXTRA betaling så sagde jeg STOP og ansatte en student til at hjælpe ham. Og de penge var godt givet, for hun underviste ham rigtigt efter bedste evner i stedet for som du skrev at læreren skulle kunne "superviserer" ham imens han løste de fotokopierede opgaver han fik af hende. Min respekt for hendes kunnen faldt langt nede da jeg havde skrevet en seddel med Blokbogstaver (både p.g.a. evt. læse og høre vanskeligheder), hvor der stod: << Please teach Attirat the alphabet before giving him these books >> han var jo lige begyndte der og havde ikke fået engelsk undervisning på den anden skole, og Gud hjælp om ikke samme aften fortalte han mig at læreren ville gerne have at jeg kom på skolen for hun forstod ikke hvad jeg mente . .Derefter kom snakken om extra undervisning, ![]() . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Sicarius |
Lagt på d. 27/08-2011 13:10
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 88 |
Jeg har hørt fra faranger, at man ikke ønsker at folk skal blive for godt undervist i Thailand .Udfra ideen at jo mindre uddannet de er, jo lettere kan de bliver holdt nede .Altså at styret er ikke interesseret i at øge kvaliteten af undervisningen i skolerne .Kan der være noget om det? Jeg er tilbøjelig til at tro det .For nu efter mange års kendskab til Thailand har jeg langt om længe fuldkommen gennemskuet Amataya! - Intet i Thailand sker uden at de har en finger med i det! Quote Puea Thai Party MP Apiwan Wiriyachai : "It's true that I want to topple the amataya because I think they are destroying our country" http://www.bangko...ya-toppled You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life!
- Sir Winston Churchill |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 27/08-2011 14:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Klassisk eksempel på kultursammenstød.. Det er i forskellen mellel thaiernes opfattelse og vores, at svaret skal søges. Man behøver skam ikke at tage længere væk end København for at opdage dette.. Jeg havde, da min søn var mindre, sendt ham på " thai sprogskole" i KBH. En broget flok af søde børn, hvor de på hans hold bestod af børn, som ikke kunne thai. Men så var kommet for at lære det. Læreren tonsede på med den samme didaktik, som hun havde med fra Thailand. Og det var MEGET tydeligt, at hun ønskede mig langt ned i helvede, når jeg med pænt vink med en vognstang, samt ønske om at gå i dialog med hende om dette. Hun mente givetvis, at hun tabte ansigt, men for at være ligefrem, var undervisningen spild af tid. Ja, ydermere gav de børnene et nederlag, idet hun insisterede på f.eks. at køre hårdt på med sanglege, til formål at lære det thailandske alfabet. Det giver bare ikke mening, idet de danske børn ikke kender begreber og ord på thai til at koble på dette alfabet.. Det endte med at jeg tog ham ud.. Men den lærer har vist hadet mig lige siden.. De er ikke vandt til vores måde, at indgå i diskussion.. Og vil for alt i verden skjule fejl. Det var i al fald det, som var problemet her. Redigeret af sudsakhon d. 27/08-2011 14:28 |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 27/08-2011 15:02
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
FLYT til danmark, det er jeres børns fremtid det gælder![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 27/08-2011 17:16
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
sune skrev: Børns skolegang og indlæring i de forskellige sprogs nuancer er en prøvelse for en Farang i Thailand. Vi har lige haft forældremøde igen efter 2. år siden det sidste, også selvom det fra skolens side fra det sidste forældremøde, var lovet, at dette skulle fra nu af være hvert halve år. Da jeg ved det første møde for 2. år siden, fik samlet mange af farang forældrene til at stille kritiske spørgsmål til lærernes manglende erfaring i at undervise, er der jo nok en naturlig forklaring på skolens manglende interesse, for der er siden ikke blevet rettet op på noget som helst, så da jeg for et par uger siden påtalte dette over for skolelederen, er jeg overbevist om, at han efter ombøjning af armen nu følte sig tvunget til et nyt møde. Det var faktisk et meget sjovt møde, vi fik ud af det denne gang. men selvfølgelig med lovning på at alt nu nok skulle blive til det bedre... endnu engang.. Min datter skal snart på universitetet, så jeg har faktisk et meget afslappet forhold til det hele lige nu, men kunne da ikke lade være med, at prøve på at få datterens skønne engelsklærerinde i tale. Dette var nok det man vil kalde en fiasko, for hendes tale engelsk var som min kones, da jeg mødte hende første gang... lig nul...Jeg tillod mig at spørge hende hvad hendes indfaldsvinkel til dette, at lære fra sig i det engelske. Hun undskyldte mange gange, at hendes tale engelsk var så dårligt, men det var egentligt også lige meget, for grammatikken var det mest vigtige for de unge. Jeg tillod mig at spørge dette kvindemenneske, hvordan hun lærte det thailandske sprog da hun var barn. Jeg spurgte om hun som helt lille lærte grammatikken først og derefter talen. Hun svarede nej... så jeg spurgte igen, hvorfor grammatikken var det vigtigste. Hun blev meget forvirret og undskyldte sin manglende forståelse for udtalen af det engelske sprog . En sammenkogning af alt dette skoleindlæring i Thailand... Hvis ens barn ikke går på en international skole... og alligevel samme problemer der... så vil barnet ikke blive undervist, men få 3 til 4 timers hjemmeopgaver hver dag, samt ekstra undervisning i weekenderne til ekstra forældrebetaling, samme efter skoletid er purken først hjemme kl. 17-1730 hver dag, fordi deres lærer lige skal tjene lidt ekstra, men stadigvæk har eleverne efterfølgende 4 timers hjemmearbejde. Lærer i Thailand kan ikke undervise. De kan tage kopier af lærebøger og fortælle eleverne at finde ud af det selv. Jeg har en bekendt som er udlært og har virket som klejnsmed i 40 år. Han underviser nu i engelsk på universitet i byen, og blev sågar kaldt professor på universitetet. Kom ikke her og fortæl mig, at Thailand ikke er mulighedernes land. Alle kan blive skolelærer, bare de kan tage kopier af noget, der ligner det de underviser i. Jer, der bor i Thailand og har børn i skolealderen. Det kunne da være interessant at vide, om jeg er den eneste, der har observeret ovenstående problemer... Hej Sune, Jge kan genkende meget af det, som du skriver, men må jeg være så indiskret at spørge, hvad du betaler for denne skolegang? Hilsen, Robert |
|
|
|
| Sicarius |
Lagt på d. 27/08-2011 17:18
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 88 |
sudsakhon skrev: De er ikke vandt til vores måde, at indgå i diskussion.. Og vil for alt i verden skjule fejl. Det var i al fald det, som var problemet her. Nemlig det er fejlen! For alt i verden ikke tabe ansigt! Men for at forandre nogle ting til det bedre, må man jo nødvendigvis sige ting der på een eller anden måde vil få een eller anden til at tabe ansigt! De kender ikke VORES måde at diskutere på! - Men det forklarer så meget i Thailand som ikke nødvendigvis er det gode! You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life!
- Sir Winston Churchill |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 27/08-2011 17:59
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
chaingmai skrev: FLYT til danmark, det er jeres børns fremtid det gælder ![]() lige netop det er nemlig min plan vi rykker hjem om ca 8 måndere..min datter er lige blevet 3 år her i onsdag hurraaa for det jeg vil nemlig gerne have at hun skal gå i en dansk skole da jeg bare er en fattig pensionist.. da jeg ikke kan give hende en god skole gang her i thailand som hun ikke kan bruge til en skid når hun en dag bliver færdig med skolen her..for en god skole her koster kassen og hvor god er den skole når det kommer til stykket....så jeg mener klart at vores system der hjemme er der en bedre fremtid i..og den dag hvor hun er gammel nok til at klare sig selv så flytter jeg nok tilbage igen til thailand...så helt sikkert datteren først og så mig bagefter
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 27/08-2011 18:25
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Du skriver at en god skole koster kassen, hvilken prisleje ligger en god international skole i central Thailand ? Er der nogle der kan anbefale en god skole Thailand ? Undskyld Sune jeg søger svar i din tråd, men håber at du også kan bruge det noget. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 27/08-2011 19:26
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
en international skole koster hurtig ca 15,ooo baht om månden plus det løse div bøger og når de bliver ældre så skal de også evt have en et sted af bo og det koster vel ca 5000 og opefter så det løber hurtig op...en af mine venner har en datter som går på universitetet i bangkok og det koster omkring 700,000 baht om året men det er også en meget kent skole kan ikke husker hvad den hedder..men har også hørt om en til ca 1 milion baht om det er rigtig ved jeg ikke men det skal sikkert nok passe.....fandt lidt priser på en international skole her ved ikke om det viker....http://www.kis.ac...-12-v4.pdf og lidt mere her http://bangkoktim...s-thailand Redigeret af dutling68 d. 27/08-2011 19:34 Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 27/08-2011 20:24
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
dutling68 skrev: en international skole koster hurtig ca 15,ooo baht om månden plus det løse div bøger og når de bliver ældre så skal de også evt have en et sted af bo og det koster vel ca 5000 og opefter så det løber hurtig op...en af mine venner har en datter som går på universitetet i bangkok og det koster omkring 700,000 baht om året men det er også en meget kent skole kan ikke husker hvad den hedder..men har også hørt om en til ca 1 milion baht om det er rigtig ved jeg ikke men det skal sikkert nok passe.....fandt lidt priser på en international skole her ved ikke om det viker....http://www.kis.ac...-12-v4.pdf og lidt mere her http://bangkoktim...s-thailand Sådan for min egen søn, søger jeg en "melleminternational" skole, altså en privatskole. KIS koster kassen og er baseret på, at børnene skal rejse rundt i verden, men det skal min søn ikke. Prisen på KIS og ligende er også på et stadie, hvor det ligner noget i retning bedrageri, om end jeg undskylder begrebet, når man sammenligner med lønninger i Thailand. Hvis KIS skal have knap en million, og mindstelønnen er lad os sige 60.000 baht per år, så er det noget af en forskel... Kommuneskole eller KIS, så har de adgang til samme universiteter... Hilsen, Robert |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 28/08-2011 08:36
|
Robert kan godt se, at jeg med mit indlæg vender mange sten, så jeg skriver lige en mail til dig, omhandlende det adspurgte. med venlig hilsen |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 28/08-2011 09:50
|
Når alt kommer til alt er det vigtigste vel hvad purken eller datteren ønsker. Lidt vejledning er jo nok på sin plads, men da jeg i sin tid startede et samarbejde med min nye familie, var jeg lidt i vildrede over det med skolegang. Jeg fandt hurtigt ud af, at de skoler med den store hånd nede i den intetanende Farangs tegnebog. De havde bestemt ikke check på så meget. Min tidligere nabos børn, skulle jo absolut på denne specielle skole, hvor alt undervisning skulle foregå på engelsk. Jeg har endnu ikke kunne tale med disse børn, og skolen forlangte jo ikke så meget.. andet end 10.000.- baht om måneden. Jeg har da ikke ladet denne persons udtalelse sidde overhørig, som var så venlig, at belære alle os andre om, at vi jo bare kunne flytte tilbage til Danmark. Jeg vil alligevel vælge at sidde denne bemærkning overhørig, fordi dette jo egentligt ikke har nogen relevans til det faktuelle. Jeg er af den overbevisning, at det med at vælge den rigtige skole, er meget svært, og det er vel i bund og grund afhængig af ens temperament. Mange er nu . ja jeg ved ikke for hvor mange gange, jeg har hørt dette nonsens.. Læren vil ikke tabe ansigt.... sludder.... |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 28/08-2011 12:51
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
@Sune Læren vil ikke tabe ansigt.... sludder.... Det er jeg ikke enig. Men med det sagt, så er fejlen min. At tabe ansigt var nemlig problemet i mit fremhævede eksempel, men som ikke var noget godt eksempel på netop din problemstilling.. Så, dårligt valgt eksempel fra min side. Men under alle omstændigheder, er kulturforskellen et vigtigt element i måden at adressere problemet. Jeg forstår godt din frustration. Dels forsøger du jo at gå i konstruktiv dialog (som vi danskere jo er flasket op med fra barnsben) og dels ønsker du ikke bare at være en dansk sortbroget malkeko. Hvor mælken der flyder er knitrende kontanter.. Begge dele bliver mødt med samme hovedrysten.. "Hvorfor holder de ikke bare kæft og betaler ?"..og "Hvorfor blander de sig i undervisningen?" Nu har jeg set mange skoler med snablen godt nede i lommerne på folk. Ikke bare farang, men også middelklasse thai, som ville give deres børn en god start, og havde valgt en privatskole med et godt navn.. Specielt sprogundervisningen var så dårligt administreret, at de unge mennesker ikke kunne føre en samtale på et dybere plan end "Pattaya engelsk". Tysk var det slet ikke muligt at føre en samtale på. End ikke simpel. På trods af flere års undervisning. Men det havde været dyrt. Jeg tror, at når det så er en farang, man har snablen i lommerne på, er opfattelsen at det burde være lettere. Dels er der potentiale for flere penge, og dels plejer kommuneskoler jo ikke at være et reelt alternativ til vores skolevalg. Så jeg forstår godt din frustration. |
|
|
|
| mek |
Lagt på d. 28/08-2011 15:14
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 11 |
Hej, Vil lige gi mit bidrag til debatten her. Jeg ville selv ha forsvoret da min søn var spæd at jeg ville hoppe med på vognen af dyre internationale skoler. Men da tiden oprandt, og det var ved at være tid til at finde en skole for et par år siden syntes jeg lige pludselig ikke at der var noget alternativ længere. Efter at have set på en del skoler kom jeg til den konklusion at man selvfølgelig får hvad man betaler for. Min søn startede i en lille international skole for 2 år siden, alt undervisning foregår på englesk af engelsk sprogede lærere fra eks. England, Scotland, Australien etc. Dette betyder at min søn efter 2 år i skole, som nu 5 årig er ved at være flydende på engelsk, vel og mærke rigtig englesk ikke bambus engelsk. (misforstå mig ikke, der er ikke noget galt med bambus engelsk) Men hvis man har lidt ambitioner på sine børns vegne, er det jo vigtigt at undervisningen er på et niveau så hvis vi på et tidspunkt vælger at flytte til dk, eller som jeg har lidt planer om senere at sende ham på kostskole i dk, så nytter det ikke noget at han kommer direkte fra den thailandske stråtækte skoler hvor niveauet er håbløst bagud i forhold til Europa. Jeg kan jo godt forstå at hvis jeg forventer 1.kl undervisning at fuldt kvalificerede lærere, så må jeg også betale for det. Dette betyder jo så også at jeg ind imellem må knokle en hvis del ud af bukserne, men det syntes jeg er i orden da det er en investering i min søns fremtid. MVH Mek |
|
|
|
| Yok-Kathu |
Lagt på d. 28/08-2011 17:56
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 9 |
Det afhaenger nok meget af hvor man bor, hvilke slags skoler der er mulighed for. Her paa Phuket har vi daarlige og gode privat skoler / daarlige og gode offentlige skoler. Mine pap-boern gaar paa en offentlig skole, hvor ALT undervisning foregaar paa engelsk af udlaendinge med engelsk som deres modersprog (Med undtagelse af kultur og thai sprog, som undervises af thaiere) Mere end 2/3 af laererne er saaledes faranger. Og selvom ikke alle er uddannede laerere fra deres hjemland, saa synes jeg stadig at de goer et fantastisk stykke arbejde. Det er en skole, der er godt med og vi er fuldt ud tilfredse og saa koster det ikke noget. Naar / hvis jeg en gang selv faar boern, ville jeg vaere tilfreds og tryg ved at sende mine boern paa den samme skole. |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 29/08-2011 10:13
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
Yok-Kathu. Må jeg spørge hvad skolen hedder ?. Min søn går på http://www.kajonk...ksa.ac.th/ som dog er en betalings skole. Jeg er også tilfreds med skolen og føler at lærerne er både dygtige, engagerede og til for børnene.
|
|
|
|
| 888 |
Lagt på d. 29/08-2011 13:39
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 77 |
Gamba, hvad koster det? Alt i alt...
888
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

jeg vil nemlig gerne have at hun skal gå i en dansk skole da jeg bare er en fattig pensionist.. da jeg ikke kan give hende en god skole gang her i thailand som hun ikke kan bruge til en skid når hun en dag bliver færdig med skolen her..for en god skole her koster kassen og hvor god er den skole når det kommer til stykket....så jeg mener klart at vores system der hjemme er der en bedre fremtid i..og den dag hvor hun er gammel nok til at klare sig selv så flytter jeg nok tilbage igen til thailand...så helt sikkert datteren først og så mig bagefter
men det er også en meget kent skole kan ikke husker hvad den hedder..men har også hørt om en til ca 1 milion baht